• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3816 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۴ خرداد

ديدار ترامپ با جدي‌ترين منتقد

رييس‌جمهور امريكا به پاپ فرانسيس گفت كه حرف‌هايش را فراموش نخواهد كرد

گروه جهان| از عربستان، سرزمين ظهور اسلام تا بيت‌المقدس كه در قبضه رژيم اسراييل است به واتيكان كه پيرمذهبي كاتوليك‌هاي جهان در آن مستقر است. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور جنجالي امريكا كه در همين چندروز گذشته از نخستين سفر فرامرزي به عنوان ساكن اين چهارسال كاخ سفيد هم كم‌هياهو و حاشيه درست نكرده است صبح روز گذشته با ورود به رم و سپس حضور در واتيكان با پاپ فرانسيس ديدار كرد. ديدار تاجري نوپا در عالم سياست با عالم مذهبي‌شماره يك جهان مسيحيت و البته مردي كه بيشترين انتقادها را به رويكردهاي ضداسلامي و تبعيض‌آميز ترامپ در اين مدت داشته است. گفته مي‌شود كه دونالد ترامپ و پاپ فرانسيس تلاش كردند در چندساعت تعيين شده براي اين ديدار اختلاف‌هاي پيشين را به حاشيه برانند هرچند كه چهره پاپ فرانسيس با زماني كه وي در سال 2014 ميزبان باراك اوباما، رييس‌جمهور سابق امريكا بود در ديدار با ترامپ كاملا متفاوت و تا حدودي هم گوياي همه‌چيز بود. ترامپ كه تور فرامرزي 9 روزه خود را از خاورميانه و ديدار با مقام‌هاي سعودي و اسراييلي آغاز كرده بود ديداري نيم‌ساعته با پاپ فرانسيس داشت. ديداري كه با سمبل‌هاي مذهبي و پروتكل‌هاي قديمي همراه بود. رييس‌جمهور امريكا كه به همراه بانوي اول و برخي از مشاورانش به ديدار پاپ رفته بود از پاپ فرانسيس مدالي را دريافت كرد كه بر روي آن يك شاخه زيتون حك شده بود. زيتون نماد صلح است. البته گفته مي‌شود كه هداياي ديگري نيز از سوي پاپ به رييس‌جمهور امريكا داده شده بود. ترامپ نيز پس از دريافت اين مدال گفت: مي‌توانيم از صلح استفاده كنيم. ديدار پاپ و ترامپ با دست دادن با يكديگر آغاز شد و ترامپ هم در ابتداي ديدار گفت كه اين ديدار افتخار بزرگي براي وي است. پس از آن نيز دو طرف براي عكس مقابل جايگاه عكاس‌هاي خبري قرار گرفتند و زماني كه ترامپ مقابل پاپ در اتاق كارش براي آغاز ديدار نشسته بود لبخند كمرنگ روي صورت پاپ نيز محو شده بود. نيم ساعت پس از اين ديدار زماني كه پاپ به نشانه پايان ملاقات زنگ اتاق را به صدادرآورد، مراسم معرفي همراهان ترامپ به پاپ فرانسيس آغاز شد. ملانيا ترامپ بانوي اول امريكا به همراه ايوانكا ترامپ و همسرش جراد كوشنر در اين جلسه حضور داشتند. دو مشاور ترامپ نيز خانواده وي را در اين ديدار همراهي مي‌كردند. زماني كه پاپ فرانسيس با بانوي اول امريكا روبه رو شد از او سوال كرد: براي ترامپ چه غذايي درست مي‌كني؟ پوتيزا؟ (اشاره به نوعي دسر در اسلواني كه وطن ملانيا ترامپ است) ملانيا با لبخند پاسخ داد: بله.
نكته جالبي كه مورد توجه همه رسانه‌ها قرار گرفته است، حجاب ملانيا و ايوانكا ترامپ در ديدار با پاپ فرانسيس بود. بسياري از رسانه‌هاي غربي نوشتند كه همسر و دختر ترامپ در حالي كه در عربستان سعودي روسري به سر نكردند براي نشان دادن احترام به پاپ در واتيكان موهاي خود را تا حدودي پوشاندند. پاپ علاوه بر مدالي كه به ترامپ داد سه سند كادوشده را هم داد كه در آن در مورد اولويت‌هاي ذهني پاپ از جمله مساله خانواده و محيط زيست صحبت شده بود. پاپ با مخاطب قرار دادن ترامپ به وي گفت كه شخصا اين نوشته‌ها را براي شما امضا كرده‌ام. ترامپ نيز پاسخ داد كه حتما آنها را مطالعه مي‌كند. وي همچنين پيش از خداحافظي با پاپ به وي گفت: از شما ممنونم و هيچگاه آنچه را كه گفتيد فراموش نمي‌كنم.
در بيانيه‌اي كه واتيكان ساعتي پس از ديدار پاپ و ترامپ روي وب‌سايت خود قرار داد، آمده است: هر دو طرف از تعهد مشترك به كمك به صلح در جهان ابراز رضايت كردند و اميدوار هستند كه بتوانند در حوزه‌هاي سلامت عمومي و كمك به مهاجران و همچنين اقليت‌هاي مسيحي در خاورميانه با هم همكاري كنند. هم ترامپ و هم پاپ فرانسيس در چند روز اخير صحبت‌هايي با رهبران كشورهاي عربي – اسلامي داشته و از آنها خواسته‌اند كه براي مبارزه با افراط گرايي كارهاي بيشتري انجام دهند. با اينهمه حوزه‌هاي ديگري كه آنها بتوانند با هم كار كنند، چندان زياد نيست. سخنان ضداسلامي رييس‌جمهور امريكا و بيان اينكه اسلام از غرب متفاوت است در تضاد با موضع‌گيري‌هاي پاپ است كه مي‌گويد بايد با مسلمانان وارد ديالوگ شد. همچنين موضع‌گيري‌هاي ترامپ و پاپ با يكديگر در مورد مسائل جوي هم متفاوت است. باراك اوباما در سال 2014 مهمان پاپ در واتيكان بود و گفت‌وگوهاي اين دو نفر نزديك به 50 دقيقه طول كشيد. ترامپ سيزدهمين رييس‌جمهوري بود كه از واتيكان بازديد كرد. ترامپ در مدت زمان كمتر از 24 ساعت حضور در ايتاليا با رييس‌جمهوري و نخست‌وزير اين كشور نيز ديدار كرد و پس از آن راهي بروكسل شد تا در نشست ناتو شركت كند. اين نخستين حضور وي در جمع متحدان امريكا در ناتو است و اين در حالي است كه او در دوران تبليغات انتخاباتي از عملكرد ناتو انتقادكرده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون