• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3172 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۴ بهمن

خبر

اعتراض وزارت امور خارجه به كاردار آلمان

معاون وزير خارجه با بيان اينكه مسووليت‌ هيات‌هاي پارلماني با مجلس است، گفت: ديروز در غياب سفير آلمان در تهران، معاون مديركل غرب اروپا در ديدار با كاردار اين كشور مراتب اعتراض شديد وزارت خارجه را نسبت به اظهارات بي‌پايه و خارج از عرف خانم «روت» به وي اعلام كرد. حسن قشقاوي، معاون كنسولي مجلس و امور ايرانيان خارج از كشور وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با فارس، در خصوص جلسه بعدازظهر يكشنبه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس كه با حضور وي و ابوالقاسم دلفي،مديركل غرب اروپاي وزارت خارجه در خصوص سفر هيات پارلماني آلمان به تهران برگزار شد، اظهار داشت: در اين جلسه هر يك از دست‌اندركاران ارگان‌هاي مختلف، گزارشي در خصوص روند سفر و حضور هيات پارلماني آلمان ارايه دادند كه مورد توجه اعضاي كميسيون قرار گرفت. اعضاي كميسيون متقاعد شدند كه همكاري مطلوبي بين همه ارگان‌هاي ذي‌ربط در اين خصوص با مجلس صورت پذيرفته و وزارت خارجه نيز به وظيفه ذاتي خود در اين خصوص عمل كرده است. همچنين روشن شد كه وزارت خارجه در خصوص هيچ يك از ملاقات‌هاي صورت گرفته، توصيه خاصي به مجلس نداشته و صرفا به عنوان يك رابط، اصل يادداشت‌هاي دريافتي از سفارت آلمان در تهران را براي بررسي، اعلام نظر و اتخاذ تصميم به مسوولان ذي‌ربط در مجلس شوراي اسلامي ارسال كرده است. طبق عرف جاري در خصوص سفر كليه هيات‌هاي خارجي، وزارت خارجه اسامي اعضاي اين هيات به همراه گرايشات سياسي و حزبي آنها به انضمام محور پيشنهادي مذاكراتي را در وقت مقرر به مجلس شوراي اسلامي اعلام كرده است. در اين جلسه آقاي دلفي مديركل غرب اروپا با اشاره به سفر سال 2010 خانم كلوديا روت، رييس هيات پارلماني آلمان به تهران به ميزباني مجلس شوراي اسلامي، گزارشي از مواضع ايشان نسبت به جمهوري اسلامي ايران و بازتاب‌ها و مسائل قبل و بعد از اين سفر به كميسيون ارايه كرد. معاون وزير خارجه همچنين اعلام كرد كه روز يكشنبه در غياب سفير آلمان در تهران، معاون مديركل غرب اروپا در ديدار با كاردار اين كشور در تهران مراتب اعتراض شديد وزارت خارجه را نسبت به اظهارات بي‌پايه و خارج از عرف نايب‌رييس مجلس آلمان را به وي اعلام و تاكيد كرد كه اين نوع اظهارات به هيچ‌وجه زيبنده مناسبات دو كشور نيست.

امضاي توافقنامه مرزي ايران و عراق در بصره

فرمانده مرزباني ناجا از پايان چهارمين نشست فرماندهان مرزباني ايران و عراق با امضاي توافقنامه‌اي بين دو كشور در بصره خبر داد. سردار «قاسم رضايي» كه در راس هياتي بلندپايه متشكل از رييس عقيدتي سياسي و معاون عمليات مرزباني، فرماندهان مرزباني استان‌هاي خوزستان و كرمانشاه و جمعي از سركلانتران مرزي استان خوزستان و همچنين رييس پايانه‌هاي مرزي اين استان به بصره رفته بود، در نشستي با فرمانده مرزباني عراقي در خصوص وضعيت صيادان دو كشور و بازسازي ميله‌هاي مرزي گفت‌وگو كردند. سردار رضايي و سرلشكر عبدالكريم مصطفي العامري در پايان اين نشست در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سوالات آنان پاسخ دادند. فرمانده مرزباني كشورمان در اين مصاحبه گفت: خدا را شاكرم كه در اين روز بزرگ يعني 12 بهمن كه سالروز ورود حضرت امام خميني(ره) به ايران و تغيير مسير زندگي مستضعفان جهان است، توفيق پيدا كرديم تا در راستاي اجرايي كردن پروتكل‌هاي مرزي دو كشور وارد كشور دوست و همسايه مسلمان خود عراق شديم و نشست خوب و پر باري را با فرماندهان مرزباني عراق برگزار كرديم. ما بيش از 1600 كيلومتر مرز مشترك با كشور دوست و همسايه عراق داريم و ضروري است تا براي ارتقاي معيشت مرزنشينان دو كشور اين ارتباط و تعامل و همكاري گسترش يابد و هدف اصلي ما از اين نشست همين امر بود.

سوريه و ايران در دستور كار سفر مركل به واشنگتن

كاخ سفيد روز دوشنبه اعلام كرد كه صدر اعظم اين كشور هفته آينده براي ديدار با رييس‌جمهور امريكا راهي واشنگتن مي‌شود. «باراك اوباما» رييس‌جمهور امريكا هفته آينده در كاخ سفيد، ميزبان «آنجلا مركل» صدر اعظم آلمان خواهد بود. بنا بر اعلام كاخ سفيد، مركل در اين سفر كه روز 20 بهمن (9 فوريه) صورت مي‌گيرد، پس از ديدار با اوباما، با وي ناهار كاري خواهد داشت. به نوشته خبرگزاري آسوشيتدپرس، طرفين در اين نشست در مورد تحولات اوكراين، تلاش‌ها براي مبارزه با گروه تروريستي داعش، وضعيت پرونده هسته‌اي ايران و همچنين اوضاع افغانستان گفت‌وگو مي‌كنند. رشد اقتصادي، تغييرات اقليمي، بازرگاني و همچنين ميزباني آلمان از نشست گروه 7 كه در ماه ژوئن برگزار مي‌شود، از ديگر موارد مورد بحث در ديدار مركل و اوباما خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون