• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3816 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۴ خرداد

عددنوشت

هزينه‌كرد ايراني‌ها براي فست‌فود
بازار فست فود يا غذاهاي فوري طي دو دهه اخير به سرعت رو به توسعه بوده و در ايران نيز با رشد روزافزوني مواجه شده‌ است به طوري كه ارزش بازار داخلي آن حدود ۱۶هزار ميليارد تومان برآورد شده است. صنايع غذايي دنيا با تقويت سهم فست فود در سبد خانوارها دچار تحولات مثبتي شده و طي مدت زمان كمي از حالت بنگاه‌هاي خانگي به صنايع عظيم و بين‌المللي تبديل شدند. در كنار صنايع توليد مواد اوليه فست‌فود، صنعت تجهيزات طبخ و فروشگاه و مشاغل مرتبط با طبخ و فروش نيز به سرعت رشد كرد. بهترين بازار براي محصولات اين صنعت كه به صورت روزانه در حال تغيير در تجهيزات است كلانشهرها و شهرهاي صنعتي است. بر اين اساس در كشورهاي در حال توسعه مي‌توان براي فست‌فود مشتريان بيشتري يافت. آمارها نشان مي‌دهد ركورد مصرف فست فود در دنيا به امريكا تعلق دارد. بر اساس آمار مجامع بين‌المللي غذا و سلامت هر امريكايي سالانه بيش از ۲۹۰ دلار براي فست فود هزينه مي‌كند.

پيش‌بيني صادرات گندم
مديركل اداره بنادر و دريانوردي خوزستان با بيان اينكه با اجرايي شدن برجام بازارهاي قابل توجه صادراتي يك بار ديگر به روي بنادر اقتصادي ايران باز شدند، اظهار كرد: طبق برآوردهاي صورت گرفته در سال جاري بين ۸۰۰ هزار تا يك ميليون و ۵۰۰ هزار تن گندم از بندر امام خميني (ره) صادر خواهد شد. سعدالله عبداللهي گفت: در طول ماه‌هاي گذشته و پس از اجرايي شدن برجام تفاوت قابل توجهي در عملكرد بندر امام خميني (ره) به ثبت رسيده است. يكي از اين اتفاق‌ها از سرگيري حركت خط مستقيم كشتي‌هاي مادر (كانتينري) به بندر امام خميني (ره) بوده كه بر اين اساس هر ۱۵ روز يك‌بار ميان بندر امام خميني(ره) و بندر شانگهاي حركت كشتي‌هاي كانتينري در جريان است. اين خط كه از سال ۱۳۹۵ فعاليت خود را آغاز كرده يكي از دستاوردهاي برجام به حساب مي‌آيد.

مصرف برق ادارات دولتي
مصرف برق در فصل تابستان به دليل استفاده از وسايل سرمايشي افزايش مي‌يابد كه ادارات دولتي و مشتركان خانگي در اين بين نقش زيادي ايفا مي‌كنند و اين در شرايطي است كه تابستان امسال فاصله نزديكي با خاموشي دارد و لازم است در تمام بخش‌ها مديريت مصرف صورت بگيرد. طبق نمودار مصرف انرژي از سال ۱۳۸۹ زمان وقوع پيك بار از شب به روز منتقل شده كه عامل آن افزايش بارهاي سرمايشي در بخش عمومي ازجمله ادارات دولتي شناخته شده، برآوردها نشان مي‌دهد بين ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ مگاوات از بار سرمايشي مربوط به بخش عمومي و ادارات دولتي است. سهم مصرف بخش ساختمان‌هاي كشور به بيش از ۵۰ درصد رسيده به طوري‌كه متوسط مصرف هر مشترك در اين بخش ۲۹۲۵ كيلووات ساعت بوده كه حدود 3/2 درصد نسبت به سال ۱۳۹۴ افزايش داشته بررسي‌هاي انجام شده طي شش سال گذشته نشان مي‌دهد كه نرخ رشد افزايشي پيك بار همزمان شبكه سراسري به طور متوسط بيش از پنج درصد است كه اين رقم معادل ۲۲۶۰ مگاوات افزايش در هر سال است.

خريد تضميني كلزا
معاون وزير جهاد با بيان اينكه خريد تضميني دانه روغني كلزا به ۳۹ هزار و ۱۰۵ تن رسيده است، گفت: حدود ۷۰ درصد مطالبات كلزاكاران پرداخت شد. يزدان سيف با بيان اينكه خريد تضميني دانه روغني كلزا در ۱۴ استان كشور جريان دارد، افزود: تا ظهر روز
سه‌شنبه دوم خرداد در مجموع مقدار ۳۹ هزار و ۱۰۵ تن از اين دانه در استان‌هاي ايلام، بوشهر، خراسان جنوبي، خوزستان، سيستان و بلوچستان، فارس، قم، مازندران، كرمان، كرمانشاه، كهگيلويه و بويراحمد، گلستان، لرستان و هرمزگان خريداري شده است. به گفته وي استان خوزستان با ۱۸ هزار و ۳۰۰ تن رتبه اول، فارس با ۶ هزار تن رتبه دوم و ايلام با ۵ هزار و ۹۰۰ تن رتبه سوم را در اين زمينه دارند. مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران رتبه چهارم خريد تضميني دانه روغني كلزا را با ۳ هزار و ۶۰۰ تن خريد مربوط به استان گلستان دانست و اضافه كرد: هر كيلوگرم دانه كلزا با دو درصد ناخالصي و ۱۰ درصد رطوبت به قيمت ۲۷۸۳ تومان از كشاورزان خريداري مي‌شود و تاكنون ۷۰ درصد مطالبات
كلزا كاران پرداخت شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون