• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3172 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۴ بهمن

با فرمان رييس‌جمهور در مدار زمين قرار گرفت

پرتاب ماهواره ملي فجر


همزمان با دومين روز از ايام‌الله دهه مبارك فجر و جشن‌هاي سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي شكوهمند مردم ايران ماهواره فجر جمهوري اسلامي در مدار كره زمين قرار گرفت. به گزارش ايرنا، در خجسته ايام‌الله دهه مبارك فجر و در آستانه 14 بهمن روز فناوري فضايي، متخصصان افتخارآفرين سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع به عنوان نخستين سازمان پرتاب‌كننده ماهواره در جهان اسلام و شركت صنايع الكترونيك ايران به عنوان نخستين سازنده ماهواره در كشور به حول و قوه الهي موفق شدند با شعار‌ الله اكبر و با رمز مبارك «يا محمد رسول‌الله (ص)» چهارمين ماهواره بومي جمهوري اسلامي ايران را با نام «فجر» به فضا پرتاب كرده و در مدار زمين قرار دهند. سردار حسين دهقان، وزير دفاع نيز با تبريك اين موفقيت ارزشمند به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامي، رياست محترم جمهور و ملت شريف ايران گفت: طراحي و ساخت ماهواره ملي فجر حاصل تلاش مومنانه، خالصانه و جهادي دانشمندان و محققان فضايي شركت صنايع الكترونيك ايران و شركت‌هاي
دانش بنيان داخلي و مراكز تحقيقاتي، علمي و دانشگاهي كشور است و نشان ديگري بر تداوم رشد بالنده علمي كشور در عرصه فناوري‌هاي پيشرفته است. وي پيرامون ماهواره بر سفير فجر نيز اظهار داشت: ماهواره بر سفير فجر كه كليه مراحل طراحي و ساخت آن به صورت بومي در سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع انجام شده است، تثبيت توانمندي ماهواره‌برهاي جمهوري اسلامي ايران براي استقرار ماهواره در مدار زمين و دستيابي به يك پروژه ملي قابل طرح در سطح جهاني از دستاوردهاي طراحي و ساخت آن است. وزير دفاع ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب و كسب توانمندي جهت طراحي و ساخت نسل جديد ماهواره برها، فراهم شدن زمينه ورود به بازار جهاني خدمات فضايي به واسطه پرتاب ماهواره، استفاده از توانمندي‌هاي بومي در توسعه علوم و فناوري‌هاي فضايي و طراحي ماموريت‌هاي پيچيده فضايي را از ديگر دستاوردهاي طراحي، ساخت و پرتاب ماهواره ملي فجر ذكر كرد. سردار دهقان در ادامه افزود: مركز هدايت و كنترل عمليات فضايي كشور عهده‌دار پشتيباني و نظارت بر عمليات بهره‌برداري ماهواره فجر به كمك شبكه ايستگاه‌هاي زميني بومي است و تمامي مراحل طراحي، ساخت، تست و نصب آنها توسط متخصصان فضايي شركت صنايع الكترونيك ايران انجام شده است. وزير دفاع با قدرداني از زحمات، تلاش‌ها و همت بلند متخصصان فضايي كشورمان در بخش‌هاي مختلف به ويژه شركت صنايع الكترونيك ايران و سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع، اين موفقيت و پيروزي بزرگ را در تداوم پيروزي‌هاي بزرگ ملت ايران در دهه فجر ذكر كرد و افزود: موفقيت كشورمان در عرصه فناوري فضايي از مهم‌ترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي به شمار مي‌رود. سردار سرتيب پاسدار حسين دهقان در پايان گفت: به فضل الهي دستاوردهاي بزرگ ديگري در عرصه فناوري فضايي با همت و تلاش فرزندان رشيد ملت ايران در وزارت دفاع در دست اقدام است كه ان‌شاء‌الله در آينده به اطلاع ملت شريف ايران خواهد رسيد.
دولت مصمم است مسير پيشرفت ملي را ادامه دهد
ماهواره ملي فجر؛ نماد پر افتخارتوانايي دانشمندان و متخصصان ايران، با رمز مبارك «يا محمد رسول‌الله‌(ص)» و با فرمان حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني پرتاب شد و با موفقيت در مدار زمين قرار گرفت. به گزارش ايلنا، متن فرمان رييس‌جمهور به اين شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحيم
لاحول و لا قوه الا بالله العلي العظيم
با سلام و تحيت به پيشگاه پيامبر رحمت و درود بر منجي عالم بشريت، اجازه پرتاب ماهواره ملي فجر با ماهواره بر بومي سفير فجر را صادر مي‌كنم. علي بركت‌ الله
رييس‌جمهوري همچنين پس از پرتاب موفقيت‌آميز ماهواره ملي فجر به فضا، با تبريك پرتاب «ماهواره ملي فجر» با «ماهواره بر بومي سفير فجر»  (ساخت متخصصان ايراني) گفت: دانشمندان و انديشمندان برجسته ايران در زمينه علوم فضايي وارد مرحله جديدي شده‌اند.  روحاني افزود: دولت مصمم است مسير پيشرفت ملي را ادامه دهد و ان‌شاءالله در سال‌هاي پيش‌رو به مرحله‌اي مي‌رسيم كه همه نيازهاي كشور در عرصه‌هاي فضايي، به دست دانشمندان پرتوان ايران و بر مبناي تكنولوژي بومي تامين خواهد شد. ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن اﻓﺘﺨﺎرآﻓﺮين ﺳﺎزﻣﺎن ﺻﻨﺎيع ﻫﻮاﻓﻀﺎي وزارت دفاع به عنوان نخستين سازمان پرتاب‌كننده ماهواره در ﺟﻬﺎن اﺳﻼم و ﺷﺮﮐﺖ ﺻﻨﺎيع اﻟﮑﺘﺮونيك ايران ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اولين ﺳﺎزﻧﺪه ﻣﺎﻫﻮاره در ﮐﺸﻮر ﺑﻪ ﺣﻮل و ﻗﻮه اﻟﻬﯽ ﻣﻮﻓﻖ ﺷﺪﻧﺪ ﺑﺎ ﺷﻌﺎراﷲ‌اﮐﺒﺮ و ﺑﺎ رﻣﺰ ﻣﺒﺎرك «يا ﻣﺤﻤﺪ رﺳﻮل اﷲ (ص)» ﭼﻬﺎرمين ﻣﺎﻫﻮاره ﺑﻮﻣﯽ ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ ايران را ﺑﺎ ﻧﺎم «فجر» ﺑﻪ ﻓﻀﺎ ﭘﺮﺗﺎب ﮐﺮده و در ﻣﺪار زمين ﻗﺮار دﻫﻨﺪ. ﻃﺮاﺣﯽ و ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺎﻫﻮاره ﻣﻠﯽ ﻓﺠﺮ ﺣﺎﺻﻞ ﺗﻼش موﻣﻨﺎﻧﻪ، ﺧﺎﻟﺼﺎﻧﻪ و ﺟﻬﺎدي داﻧﺸﻤﻨﺪان و ﻣﺤﻘﻘﺎن ﻓﻀﺎيي ﺷﺮﮐﺖ ﺻﻨﺎيع الكترونيك ايران و ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎي داﻧﺶ بنيان داﺧﻠﯽ و ﻣﺮاﮐﺰ تحقيقاتي، ﻋﻠﻤﯽ و داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﮐﺸﻮر است و ﻧﺸﺎن ديگري ﺑﺮ ﺗﺪاوم رﺷﺪ ﺑﺎﻟﻨﺪه ﻋﻠﻤﯽ ﮐﺸﻮر در ﻋﺮﺻﻪ ﻓﻨﺎوري‌ﻫﺎي پيشرﻓﺘﻪ اﺳﺖ.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون