• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3817 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۶ خرداد

در جريان نشست تخصصي صنعتگران و كارآفرينان مطر ح شد

كارآفريني، اولويت دولت دوازدهم

گروه اقتصادي

 

يكي از ضرورت‌هاي اقتصادي و توسعه در كشورهاي در حال توسعه توجه به صنعتگران و كارآفرينان است؛ موضوعي كه در نشست صنعتگران و مهندسان دولت دوزادهم مطرح و مورد بررسي قرار گرفت. بنابه گفته موسي بيات،مشاور كنفدراسيون صنعت ايران و فعال كارفرمايي؛ براساس نظرات كارشناسان و انديشمندان بررسي تاريخ سه هزار سال گذشته نشان مي‌دهد هر وقت حاكمان به صنعتگران و كارآفرينان توجه كردند كشور پيشرفت كرده است. تداوم وضع موجود و ادامه اقتصاد دولتي كشور را به قهقرا خواهد برد و تا زماني كه اين شيوه تغيير نكند و به كارآفرينان و كارفرمايان اعتماد نشود نمي‌توان به پيشرفت و توسعه كشور اميدوار بود.
بيات با اشاره به سياست‌هاي اقتصادي دولت دكتر روحاني خاطرنشان كرد: دولت دكتر روحاني ظرفيت‌هاي بزرگي براي ايجاد تحول اقتصادي دارد؛ اميدواريم با تداوم مسير اعتدال در دوره دوم رياست‌جمهوري دكتر روحاني شاهد شكفتن شكوفه‌هاي اميد باشيم.
در اين نشست سيد رضا نوروز‌زاده، رييس ستاد انتخاباتي صنعتگران و مهندسان دكتر روحاني با اشاره به ظرفيت شبكه‌هاي مجازي و تاثير آن بر مخاطبان اظهار داشت: در حال حاضر شبكه‌هاي مجازي قابليت پاسخگويي و بررسي آني مطالب و وعده‌هاي داده شده هر يك از كانديداهاي رياست‌جمهوري را دارند و بر اين مبنا نبايد از قابليت شبكه‌هاي مجازي غافل بود. خوشبختانه عملكرد دولت تدبير و اميد و عمل به وعده‌هاي داده شده به‌نحوي بوده كه در قشر متوسط به بالا مشكلي براي توجيه فعاليت‌هاي دولت دكتر روحاني وجود ندارد.
وي با بيان اين مطلب كه در بين دولت‌هاي پس از انقلاب عملكرد دولت نهم و دهم دروغ و فساد را در كشور نهادينه كرد،‌گفت: متاسفانه قبح فساد و اختلاس ريخته شد و كرامت انساني با فعاليت‌هاي دولت نهم و دهم به خاك نشست. دولت نهم و دهم مردم را به گدايي عادت داد.

تنها راه، اعتماد به بخش خصوصي است
در بخش ديگري از اين نشست محمد عطارديان، نايب‌رييس كانون عالي انجمن‌هاي صنفي كارفرمايي ايران طي سخناني وضعيت كشور را حساس توصيف كرد و اظهار داشت: بايد از موقعيت‌هايي كه به وجود مي‌آيد استفاده كنيم. كشور در شرايط حساسي است و به تعبيري روي لبه تيغ حركت مي‌كند. اقشاري در كشور وجود دارند كه براي تامين قوت روزمره خود با مشكل روبه‌رو هستند. بايد با آگاه‌سازي مردم از وعده‌هاي دروغين پرده برداشت. بايد متوجه بود كه اگر به حاشيه‌نشيني توجه نشود و اگر خداي ناكرده قشر محروم كشور بپا خيزند امكان كنترل آنها بسيار سخت خواهد شد.
عطارديان با انتقاد ار عملكردهاي دولت نهم و دهم يادآور شد: در حالي كه همان زمان به دولت هشدار داديم كه توزيع يارانه باعث ايجاد مشكل براي كشور مي‌شود اما دولتمردان گوش شنوايي نداشتند و شد آنچه نبايد مي‌شد. اين عملكردها باعث مشكلات فراواني براي دولت يازدهم شد؛ دولت به بانك‌ها و صندوق‌هاي بازنشستگي و تامين اجتماعي بدهي سنگين دارد. اين شرايط باعث شده در حوزه كارآفريني دست دولت بسته شود.
اين فعال عرصه كارفرمايي و كارآفريني افزود: به مسوولان ارشد نظام هشدار داده‌ايم كه اگر برنامه‌اي مبتني بر عقلانيت تدوين نشود و به برنامه‌ها و سياست‌هاي پيشنهادي جامعه كارفرمايي عمل نشود بايد در انتظار بروز مشكلات بزرگ خانمان‌برانداز بود. اقتصادهاي دولتي باعث فروپاشي بسياري از كشورها شده است و تنها راه توجه و حمايت و اعتماد به بخش خصوصي است.
وي خاطرنشان كرد: براي جلوگيري ازآسيب‌هاي يادشده بايد سياست و روش معتدل را انتخاب كنيم و به ادامه مسير دولت تدبير و اميد و حمايت از بخش خصوصي اقتصاد اميدوار باشيم.

 ضرورت تغيير نگاه بخش دولتي به‌خصوصي
داود فدايي، عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اميركبير و فعال حوزه كارآفريني نيز طي سخناني با اشاره به اينكه از سال‌هاي گذشته تاكنون معمولا نگاه بخش دولتي به بخش خصوصي مطلوب نبوده است، گفت: همين نگاه نامطلوب به عملكردهاي بخش خصوصي باعث شده مشكلات مختلفي توسط بخش دولتي برسر راه فعاليت بخش خصوصي ايجاد شود.
وي با تشريح مشاغل نوظهور و نوپا افزود: ماهيت مشاغل توليدي دارد به سمت مشاغل خدماتي كشيده مي‌شود و كارآفرينان از اين پس بايد متناسب با شناسايي نياز مردم برنامه‌ريزي‌هاي خود را ساماندهي كنند. در شرايطي كه دولتمردان امكان درك صحيح بخش خصوصي را ندارند بخش خصوصي بايد به نحوي عمل كند كه در شرايط سخت تاب‌آوري داشته باشد.
وي ضمن تشريح فعاليت‌هاي نوظهور در عرصه كارآفريني افزود: تجربه نشان داده كه مسوولان هرچقدر هم دلسوز باشند به دليل برخي ساختارهاي نامتوازن امكان گشايش براي كارآفرينان را ندارند به همين جهت فعالان عرصه كارآفريني بايد خودشان با ايجاد شبكه‌اي منسجم به يك ديگر كمك كنند.

 برجام باعث باز شدن فضاي بين‌المللي شد
رقيه حاتمي‌پور، مديرعامل هلدينگ گردشگري فلامينگو كارآفرين ديگري بود كه ضمن تشريح اقدامات خود در حوزه گردشگري اظهار داشت: در بحث گردشگري با امضاي تفاهمنامه برجام فضاي بين‌المللي براي اشتغال راهنمايان تور فراهم شد و ما شاهد توسعه صنعت گردشگري در سطح كشور هستيم. برجام برآيند يك خواست عمومي بود اميدوارم با ادامه دولت اعتدال شاهد توسعه و رونق اقتصادي باشيم و بخش خصوصي به جايگاهي كه لايق آن است برسد.

 ارتباط حاكميت با مخاطبانش بيشترشود
در قسمت ديگري از اين نشست ناصر برهاني، رييس شوراي اسلامي كار استان تهران طي سخناني خواستار توسعه ارتباط دولت با مخاطبان و حاميانش شد و گفت: جامعه كارگري از اينكه دولتمردان پس از پيروزي ارتباط خود را با حاميان‌شان كمرنگ مي‌كنند ناراحت است. ما معتقديم تمام مشكلات و چالش‌ها و موانع را بايد در يك افق بلند ديد و براي همين است كه ديدگاه و نظر ما در انتخابات شيوه اعتدال تنها مربوط به يك دوره چهار ساله نيست بلكه افق ديد ما بايد 40 ساله باشد.
وي افزود: كارآفرينان كشور انتظارات بحقي دارند كه اميدوارند دولت دكتر روحاني در دوره دوم بيشتر به اجرايي شدن آنها توجه كند. بايد زمينه توسعه اشتغال و كارآفريني را در كشور فراهم ساخت و در اين راه از مشاوره تشكل‌هاي بخش خصوصي در حوزه كار و كارآفريني بهره برد.
وي با اشاره به توسعه بيش از اندازه مشاغل خدماتي خواستار افزايش امنيت شغلي كارگران به عنوان نيروهاي مولد جامعه شد و گفت: بايد در متن مردم نفوذ كنيم و به مردم و اقشار آسيب‌پذير اميد بدهيم؛ اميد به گشايش مشكلات ورفع نابرابري‌ها و اجراي عدالت اجتماعي.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون