• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3824 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۷ خرداد

شوراي حل اختلاف وزارت كشور افزايش 10 درصدي كرايه‌ها را تصويب كرد

طرح صيانت از باغات يا نهضت نابودي؟

حميدرضا خالدي

ديروزشوراي شهر تهران جلسه آرامي را پشت سرگذاشت. جلسه‌اي بدون مصوبه كه گرچه قسمت اعظم وقتش به موضوع بررسي طرح بدون نتيجه صيانت از باغ‌ها گذشت ولي، مهم‌ترين خروجي آن خبري بود كه چمران از افزايش 10 درصدي كرايه‌ها داد. ديروز بعد از ماه‌ها كشمكش و چالش بين شوراي شهر و فرمانداري كه حاضر نبود زير بار افزايش 14 درصدي افزايش كرايه‌هاي سالانه وسايل حمل و نقل عمومي برود، تكليف افزايش كرايه‌هاي وسايل حمل و نقل عمومي تهران نيز مشخص شد.
 در همين خصوص رييس شوراي شهر تهران در حاشيه جلسه ديروز از افزايش حداكثر 10 درصدي نرخ كرايه حمل و نقل عمومي در سه بخش اتوبوس، مترو و تاكسي و اجراي اين افزايش در روزهاي آينده خبر داد.
وي گفت: پس از مخالفت فرمانداري تهران با مصوبه افزايش نرخ كرايه‌هاي حمل و نقل عمومي شوراي اسلامي شهر تهران، اين موضوع به هيات حل اختلاف وزارت كشور ارسال شد و نهايتا اين هيات افزايش حداكثر 10 درصدي را براي نرخ كرايه اتوبوس، مترو و تاكسي به تصويب رساند. وي افزود: البته اجرايي شدن اين مصوبه منوط به ابلاغ اين مصوبه به فرمانداري تهران و شوراي اسلامي شهر تهران است كه هنوز دبيرخانه هيات حل اختلاف اين كار را انجام نداده است و پيگير اين موضوع هستيم. رييس شوراي شهر تهران تاكيد كرد: هيچ‌گونه افزايشي در حال حاضر در كرايه‌هاي حمل و نقل عمومي قانوني نيست.

طرحي كه براي سومين هفته برگشت خورد
 ديروز براي سومين جلسه پياپي، «طرح صيانت و حفاظت از باغات و اراضي مزروعي شهر تهران» دوباره در صحن شورا مطرح شد اما در نهايت اين طرح به دليل آنچه چمران از آن به عنوان «اختلاف شديد» ياد مي‌كرد، براي بررسي بيشتر به كميسيون‌هاي مربوطه برگشت داده شد.
يكي از بندهاي جنجالي اين طرح، تبصره 11 آن بود كه بر اساس آن شوراي شهر براي صيانت و حفاظت از باغات و گسترش فضاي سبز در چارچوب قوانين و مقررات، پيشنهاداتي به شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران مي‌دهد كه بر اساس يك جدول هر گونه مداخله و صدور مجوز ساخت و ساز در تمام باغات پراكنده واقع در هر پهنه‌اي با مساحت كمتر از 5000 مترمربع در صورتي كه اين اراضي فضاي سبز تصويب شده طبق طرح تفصيلي تهران نباشد، بر اساس يك جدول توده‌گذاري مناسب مي‌شود كه بر اساس اين جدول باغات زير 1500 متر حداكثر سطح اشغال 250 متر مربع و حداكثر تعداد طبقات چهار طبقه مي‌شود و باغات 1500 تا 3000 متر حداكثر سطح اشغال 300 متر و حداكثر طبقات چهار طبقه است و در باغات 3000 تا 5000 نيز حداكثر سطح اشغال 400 و حداكثر تعداد طبقات چهار طبقه خواهد بود.
بررسي اين تبصره حواشي مختلفي داشت به گونه‌اي كه تندگويان با بيان اينكه فرقي نمي‌كند كه در باغ ساختمان 100 يا چهار طبقه ساخته شود، گفت: 90 درصد سازه‌هاي پايتخت شمالي و جنوبي هستند و اين ساختمان‌ها جلوي تابش خورشيد را نمي‌گيرند هر چند كه روي ميزان ايجاد سايه
 تاثيرگذار هستند.
وي با بيان اينكه موضوع اصلي اين طرح حفظ درخت است، گفت: ما براي تمامي تخلفاتي كه در حوزه عدم رعايت سطح اشغال باشد از ماده 4 استفاده مي‌كنيم و جالب است كه حدود 8000 پرونده باز ماده 4 در مناطق وجود دارد اما چه كار مي‌شود كرد؟
وي با بيان اينكه بايد دايره حقوقي شهرداري و قوه قضاييه در برابر متخلفان و نابودكنندگان باغات جدي‌تر باشند، گفت: مشكل ما عدم رعايت سطح اشغال است و اگر از بعد انقلاب تنها يك مورد مصادره باغ داشتيم اين اتفاقات نمي‌افتاد. تندگويان در ادامه با بيان اينكه با اين طرح نهضت نابودي باغات آغاز مي‌شود و به همان راحتي كه درصد سطح اشغال‌ها تغيير مي‌كند باغات نيز نابود و به غير باغ تبديل مي‌شود، گفت: چرا در اين طرح تنها به توبيخ توجه شده و به موارد تشويقي توجهي نشده است؟وي با بيان اينكه اگر نگهداري باغ براي مالك صرفه اقتصادي نداشته باشد به خشكاندن آن اقدام مي‌كند گفت: پيشنهاد مي‌شود يك بند اضافه شود كه بر اساس آن شهرداري نمي‌تواند از محل باغات درآمد داشته باشد.
همچنين مرتضي طلايي نيز با بيان اينكه تمامي اقدامات انجام شده پيش از اين، منجر به شكست بوده و مصوبه سطح اشغال 30 درصد هم موفق نبوده گفت: بايد راهكارهاي عملي انديشيده شود كه هم منافع مالك و هم شهر را
تامين كند.
در ادامه اين انتقادها حافظي كه اين طرح توسط كميسيون وي براي بررسي به شورا آورده شده بود با بيان اينكه از سال 84 تا 94، 1000 پرونده باغ شناخته شد اما 95 درصد اين پرونده‌ها تخلف داشته و تنها پنج درصد ضوابط را رعايت كردند و چه كسي مسوول است؟ گفت: اين در حالي است كه در سال 90 مصوبه تحقيق و تفحص از پرونده‌هاي ملكي منطقه يك تا سه راي آورد اما چه شد؟ در سعادت‌آباد چهار قطعه زمين 1000 متري مورد هجوم ساخت و ساز قرار گرفت و همزمان كه پرونده در كميسيون ماده پنج در حال بررسي بود ساخت و ساز آغاز شد و بعد آقاي شهردار آن را افتتاح كرد.
يكي ديگر از منتقدين اين طرح محمد سالاري، رييس كميسيون شهرسازي بود كه با بيان اينكه در اجراي مصوبات اينچنيني بايد اقدامي اساسي‌تر انجام شود، گفت: بايد قوه قضاييه برخورد جدي‌تري با متخلفان انجام دهد و حتي شهرداران و مسوولان متخلف نيز توبيخ و اخراج شوند.
وي با اشاره به لزوم اجراي طرح TBR يا همان حق انتقال توسعه گفت: متاسفانه حق انتقال توسعه مغفول مانده و بايد با حفظ حقوق مكاسبه به اندازه طبقات ساختمان‌هاي اطراف سطح اشغال داد و در مكاني ديگر حقوق مكتسبه‌اي را براي مالك در نظر گرفت.
اين اختلاف‌نظرها در نهايت باعث شد تا مهدي چمران در جمع‌بندي اين طرح و موضوعات بي‌نتيجه آن واكنش نشان دهد. وي با بيان اينكه متاسفانه در اين طرح اختلاف نظرها شديد است و بايد به يك شرايط متعادل منطقي برسيم، گفت: بايد شرايطي را فراهم كنيم كه شهرداري مر قانون را رعايت كند و اينگونه نشود كه در مناطق يا ناحيه قوانين تغيير كند و بايد شهردار ناحيه يا منطقه به قوه قضاييه معرفي شود.
چمران با بيان اينكه شش ماه است كه يك سيستم آنلاين نظارتي ترتيب داده‌ايم كه بر اساس آن هر هفته يك نامه با 30 مورد تخلف كه در شوراي معماري مناطق رخ داده براي بررسي به ما ارجاع داده مي‌شود كه ما به اين تخلفات رسيدگي مي‌كنيم، گفت: پيشنهاد مي‌شود اين طرح براي بررسي بيشتر و بررسي پيشنهادات به كميسيون‌هاي مربوطه برگشت داده شود تا بتوانيم به يك جمع بندي نهايي برسيم. بدين‌ترتيب بررسي نهايي و جمع‌بندي اين طرح باز هم به نتيجه نرسيد و به جلسات بعدي موكول شد.

بي‌پاسخ ماندن 5 ماهه يك تذكر
 به شهردار
يكي ديگر از موضوعات مهم جلسه ديروز شورا بي‌پاسخ ماندن تذكر مكتوب يكي از اعضاي شورا بود. رحمت‌الله حافظي، رييس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران با انتقاد از بي‌پاسخ ماندن 5 ماهه تذكر مكتوبش از سوي شهردار تهران در تذكر پيش از دستور خود گفت: در بهمن‌ ماه سال گذشته تذكري مكتوب به شهردار داده‌ام كه هنوز پاسخ آن را دريافت نكرده‌ام. تذكر من در مورد عدم تخصيص دو درصد عوارض ايمني و آتش‌نشاني در سال‌هاي 92 و تا 95 بود كه بي‌پاسخ مانده است.

منزل تندگويان در بلاتكليفي
احمد مسجدجامعي نيز ديروز در انتقادي با بيان اينكه سال گذشته در ماه رمضان از منزل پدري شهيد تندگويان بازديد كرده و قرار شد كه شهرداري منطقه 12 آنجا را خريداري و به خانه موزه تبديل كند كه با وجود زحماتي كه انجام شد اما به نتيجه نرسيد، گفت: منزل پدري شهيد تندگويان بايد حفظ شود و پيشنهاد مي‌شود خريد اين خانه را در دستور كار قرار دهيم. عضو كميسيون سلامت شوراي شهر تهران در ادامه ضمن تشكر از مهدي چمران براي حضور در جمع اعضاي منتخب شوراي پنجم گفت: پس از تشكيل هيات رييسه موقت، شش كميسيون موقت نيز تشكيل شد، اما از آنجايي كه تعداد اعضاي شورا در اين دوره كم است، تركيب كميسيون‌ها متغير است كه بايد براي اين مهم چاره‌اي انديشيده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون