• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3828 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۲ خرداد

وزير اطلاعات:

در ارديبهشت‌ماه كشف تيم‌هاي ترور به «روزانه» رسيده بود

گروه سياسي


«شناسايي پي‌درپي و دستگيري تروريست‌هايي كه قصد اقدامات ضد امنيتي داشتند» خبري بود كه از سوي وزير اطلاعات با گذشت سه روز از عمليات تروريستي تهران اعلام شد. سيد محمود علوي كه شنبه شب ميهمان گفت‌وگوي ويژه خبري بود، آماري از اقدامات ضدتروريستي وزارتخانه تحت مديريت خود داد كه تاكنون به دليل حفظ آرامش عمومي اقدام به رسانه‌اي كردن خيلي از موارد آن نكرده بود. 30 تيم در سال 94، 45 تيم در سال 95 و 25 تيم در دو و نيم‌ماه ابتداي سال 96، آمار شناسايي تيم‌هاي تروريستي بود كه از سوي علوي اعلام مي‌شود؛ «وزارت اطلاعات آنها را زير ضربه برده است.» علوي با اعلام اين آمار كه نشان مي‌دهد هر سال بر تعداد تيم‌هاي تروريستي شناسايي شده، افزوده مي‌شود، تصريح مي‌كند كه «دشمن ول‌كن نيست و اين حساسيت امنيتي را افزايش مي‌دهد. در اين سه و نيم سال از حملات تروريستي زيادي جلوگيري كرده‌ايم و با وجود اينكه در كشورهاي مختلف اتفاقات تروريستي افتاده، در كشور ما چندان خبري از اين اتفاقات نبوده است.» براي وزير اطلاعات هم اين حجم از تعداد تيم‌هاي تروريستي كشف شده در سال 96 جاي شگفتي‌ دارد. او با استفاده از واژه تعجب‌آور بودن اعلام مي‌كند كه «اگر در سال‌هاي قبل ماهي دو يا هفته‌اي يك تيم تروريستي كشف مي‌كرديم اخيرا و در ارديبهشت‌ماه كشف تيم‌هاي ترور به روزانه رسيده بود كه بنا نداشتيم با انعكاس مرتب اين دستگيري‌ها، آرامش و بهداشت روحي و رواني مردم را صدمه بزنيم و همين كه قدمي برمي‌داشتيم، خدا رو شكر مي‌كرديم و گهگاه به اطلاع مردم مي‌رسانديم.» علوي با اشاره به عمليات اخير تروريست‌ها عنوان مي‌كند: «اخيرا فشار به گونه‌اي بود كه انگار جنون عملياتي پيدا كردند و ناكامي‌هاي‌شان آنها را به سرحد جنون رسانده بود، علاوه بر اين با حمايت‌هاي مالي و مشوق‌ها از آن سوي مرزها، انگيزه بيشتري پيدا كرده بودند و ابعاد برنامه‌هاي‌شان گسترده‌تر از ابعاد يك عمليات تروريستي معمولي بود.»
عناصر اصلي تروريست‌ها شناسايي شدند
وزير اطلاعات در ادامه اين برنامه به اقدامات 10 روز پيش اين وزارتخانه اشاره كرد و گفت: يك تيم تروريستي در يكي از مناطق كشور را زير ضربه برديم كه 30 قبضه اسلحه كلاشينكف، چهار قبضه تيربار گرينوف، دو قبضه آرپي‌جي هفت با 10 موشك آرپي‌جي، 15 بسته هفتصد تايي گلوله كلاشينكف و 4400 فشنگ تيربار گرينوف از آنها كشف شد. آنهايي كه با مسائل نظامي آشنا هستند، مي‌دانند اين مقدار اسلحه براي يك عمليات جنگي و نظامي است نه يك عمليات پارتيزاني و چريكي. به هرحال قدم به قدم به تيم‌هاي تروريستي ضربه زده و عناصر اصلي آنها شناسايي شدند و با همراهي سرويس‌هاي كشورهاي همراه، بعضي در داخل و بعضي در خارج مورد هدف قرار گرفتند و تعدادي از آنها هم در عمق كشور مورد هدف قرار گرفتند.» علوي افزود: «سركرده آنها «ابوعايشه كردي» در مرز مورد هدف قرار گرفت و از بين رفت و مسوول ميز عمليات ايران در رقه «ابوفارس» بود كه اخيرا در موصل مستقر شده بود و مورد هدف قرار گرفت.»
خانه امن تروريست‌ها در كرمانشاه شناسايي شد
علوي با اشاره به اينكه بعد از عمليات رذيلانه روز چهارشنبه، سرنخ‌هاي زيادي به دست آورديم، گفت: «البته تيم‌هاي زيادي را تحت رصد داشتيم كه بنا به ملاحظات گذاشته بوديم به موقع و در شرايطي زير ضربه ببريم، ولي به هرحال 42، ‌43 نفر شناسايي و دستگير شدند، خانه امن آنها در كرمانشاه شناسايي شد و افرادي دستگير شدند؛ همچنين يك خانه امن ديگر كه اين 5 تروريست در آنجا هم پيمان شده بودند زير ضربه رفت و برادر يكي از آنها كه از خودشان خطرناك‌تر بود در تور اطلاعاتي سربازان گمنام امام زمان (عج) قرار گرفت و در اختيار ماموران اطلاعات است؛ ضمن اينكه فردي كه فرماندهي اين تيم را به عهده داشت و در مناطق مرزي مستقر شده بود و بعد از هلاكت آنها از كشور خارج شده بود با همكاري سرويس‌هاي اطلاعات، كيفر كارش را داد و توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) و سرويس‌هاي اطلاعاتي همكار به درك واصل شد. علوي افزود: در اين سه روز بعضي از كساني كه مرتبط با اين عمليات هستند را زير ضربه برديم و بعضي ديگر هم كه با عمليات ارتباطي نداشتند را زيرنظر داشتيم كه 42، 43 نفر دستگير شدند، اعترافات زيادي گرفته شده و اظهارات‌شان سرنخ‌هايي داده كه به نفرات ديگري اشراف پيدا كرده و آنها را دستگير كرديم.
با يك عمليات، امنيت بي‌بديل ما آسيب نمي‌بيند
وزير اطلاعات با بيان اينكه به گفته بسياري از دستگاه‌هاي اطلاعاتي دنيا، وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي يكي از حرفه‌اي‌ترين، مقتدرترين و مسلط‌ترين دستگاه‌هاي اطلاعاتي از جمله در بحث ضدتروريسم است كه در اين چند سال امنيت كشور را برقرار كرده و در آينده هم برقرار خواهد كرد، تاكيد كرد: «با يك عمليات كه به تعبير مقام معظم رهبري حكم ترقه‌بازي را داشت، امنيت بي‌بديل ما آسيب نمي‌بيند. وزارت اطلاعات، سپاه، ارتش، بسيج، قوه قضاييه، شوراي عالي امنيت ملي، وزارت كشور و ستاد كل نيروهاي مسلح با هم مثل يك پنجه هم‌افزايي دارند و بر دهان دشمن مي‌كوبند و به آنها اجازه عرض‌اندام نمي‌دهند. اگر اتفاقي مثل روز چهارشنبه هم مي‌افتد مصلحتي است كه گويند عدو شود سبب خير. بعد از سه و نيم سال اين نخستين اقدام آنها است و اگر مجاهدت خاموش سربازان گمنام امام زمان(عج) نبود به جاي نخستين اين صدويكمين عمليات بود، امنيت ايران با اين چيزها خدشه‌پذير نيست و برقرار است و اميدواريم مردم با آرامش به كارشان ادامه دهند.»
مدافعان حرم مرز دفاع از ايران را هزاران كيلومتر آن سوي مرزها برده‌اند
وزير اطلاعات در بخش ديگري از سخنان خود افزود: مدافعان حرم در واقع مرز دفاع از جمهوري اسلامي ايران را صدها و هزاران كيلومتر آن سوي مرزها برده‌اند، توسط آنها در عراق و سوريه ضربه‌هاي سنگيني به عناصر داعشي زده‌ايم كه اگر نبود فشار بيشتري بر كشور وارد مي‌شد و ما بايد خود را مديون مدافعان حرم بدانيم و در اين روزها و شب‌هاي ضيافت الهي براي سلامتي‌شان در سنگرها دعا كنيم. علوي ادامه داد: بعد از صد و چندبار تلاش تروريست‌ها موفقيت آنها در يك اقدام جاي تعجب ندارد؛ تروريست‌ها پوشش و يونيفرم خاصي ندارند و آرايش و لباس‌شان مثل بقيه است و پيدا كردن‌شان ساده نيست. پيدا كردن يكي از آنها در جايي مثل تهران مثل پيدا كردن سوزن در انبار كاه است، اينكه بيش از صد اقدام آنها خنثي شود جاي تعجب دارد و همواره از زبان سرويس‌هاي اطلاعاتي مختلف دنيا اعجاب و شگفت‌زدگي آنها را در خنثي كردن توطئه‌هاي تروريستي شنيده بوديم.
يك مورد هم زياد است؛ بايد آن را آسيب‌شناسي كنيم
علوي به اقدامات ضدتروريستي نيروهاي مسلح ايران اشاره كرد و گفت: «اين هوشياري و حرفه‌اي بودن نيروهاي امنيتي و انتظامي است كه بدون داشتن علامتي، تروريست‌ها را در اين مدت شناسايي كردند اما با اين حال همين يك مورد هم زياد است كه بايد آن را آسيب‌شناسي كنيم؛ ما در حال آسيب‌شناسي اطلاعاتي و امنيتي هستيم تا حفاظت فيزيكي از اماكن و حوزه كاري حراستي و مقابله با عمليات تروريستي را ترميم كنيم و بايد از اين اتفاق تجربه به دست بياوريم البته اين عمليات براي تروريست‌ها موفقيت‌آميز به حساب نمي‌آيد و در اين دو حمله آنها به هدف‌شان نرسيدند. وزير اطلاعات ادامه داد: در حرم امام خميني(ره) با هنرمندي افسر پليس هر دو تروريست از پا درآمدند و نتوانستند كه آسيب بزنند و يك مسوول فضاي سبز شهيد شد و دو سه نفر مجروح شدند. در مجلس هم قصد داشتند به صحن برسند و به نمايندگان آسيب بزنند و قوه مقننه را فلج كنند كه به هيچ‌كدام از اهداف‌شان نرسيدند و با حضور به موقع نيروهاي ويژه سپاه در عرصه ضد گروگانگيري در محاصره قرار گرفتند كه يك نفر توسط گلوله كشته شد و دو نفر هم با انفجاري كه انجام دادند از پا درآمدند و عملا چيزي به دست نياورند.
دشمن ما داعش نيست بلكه داعش بازيچه و ابزار دست دشمنان ما است
علوي به موضوع وحدت‌گرايي اشاره كرده و گفت: هميشه ملت وقتي صداي پاي دشمن را شنيده، به سمت همگرايي حركت كرده، در اين مدت علماي ديني شيعه و سني و مسيحيان و كليميان اين اقدام را محكوم كردند و علماي اهل سنت و ائمه جمعه و ساير ائمه جمعه اين عمليات رذيلانه را محكوم كردند و ملت ايران بار ديگر فرهنگ شهادت را تجربه كرد و خون گرم شهادت دوباره در رگ‌هاي مردم به جريان افتاد. ما با دشمنان كوچكي مواجه نيستيم. دشمن ما داعش نيست بلكه داعش بازيچه و ابزار دست دشمنان ما است. دشمن نظام جمهوري اسلامي بزرگ‌تر از داعش است و در راسش جنايتكاري مثل امريكا و بعضي اروپايي‌ها كه گاهي با آن همراهي كردند وجود دارد. انقلاب اسلامي در منطقه با رويگرداني مردم از سياست‌هاي استكباري و حاكميت‌هاي مجري استكبار و همگرايي با كشورهاي مسلمان منطقه منافع استكبار را با خطر مواجه مي‌كند و از طرفي همه كشورهاي منطقه دشمن اول مسلمين را رژيم صهيونيستي مي‌دانند و اين همگرايي مسلمانان مي‌تواند رژيم غاصب اسراييل را با خطر مواجه كند. علوي تصريح كرد: ما در زمينه‌هاي اطلاعات مرتب كدهايي را دريافت و تيم‌هايي را كشف مي‌كنيم و اشراف كامل اطلاعاتي داريم كه اقدامات لازم را انجام مي‌دهيم و در حال تكميل اطلاعات‌مان هستيم تا ظرفيت دقيق تروريست‌ها را به دست بياوريم. سرمايه اصلي ما مردم هستند و همانطور كه امام(ره) فرمود جامعه 36 ميليوني، ارتش بيست ميليوني و اطلاعات 36 ميليوني مي‌خواهد، امروز هم ما اطلاعات هشتاد ميليوني داريم، مردم با تماس‌هاي‌شان با 113 و ستادهاي خبري وزارت اطلاعات و گزارش‌هاي‌شان باعث كشف تيم‌هاي تروريستي شدند و با انگيزه‌شان به دشمن ضربه زدند. علوي گفت: ما در جلسه هيات دولت بوديم كه از اين اتفاق خبردار شديم و فهميديم كه نمايندگان همچنان به كار خود ادامه مي‌دهند؛ اينها نشان مي‌دهد كه ملت ايران نمي‌ترسند در اين اتفاق نيروي امنيتي، نظامي ناجا و سپاه در صحنه بودند و حتي ارتش اعلام آمادگي كرد كه حضور پيدا كند كه ديگر نيازي پيدا نشد و عزيزان در صحنه با قدرت آن را جمع كردند، مردم و فرزندان مردم در مجلس و نيروهاي نظامي و انتظامي دست به دست هم دادند و اين قضيه با كمترين هزينه براي ايران به پايان رسيد. تقديم هفده لاله گلگون كفن به انقلاب نشان داد كه راه شهدا ادامه خواهد داشت.
ديدند كه هيچ عاملي مثل مذهب براي ايجاد چالش نمي‌تواند موثر باشد
وزير اطلاعات با تاكيد بر اينكه توطئه دشمن پايان ندارد و اين هوشياري ما نسل جوان و جوانان عزيز اهل سنت را مي‌طلبد، اظهار كرد: دشمن سعي مي‌كند بين كرد و ترك و لر، عرب و عجم، بلوچ و فارس، تركمن و فارس و بين مذاهب شيعه و سني و لهجه‌هاي مختلف اختلاف بيندازد و سوءاستفاده كند. آنها ديدند كه هيچ عاملي مثل مذهب براي ايجاد چالش نمي‌تواند موثر باشد. آنها در تاريخ خواندند كه بعضي مسلمانان قايل به حدوث قرآن و بعضي قايل به ازلي بودن آن هستند و بر سر همين مساله مسلمانان در 10، 12 قرن پيش به جان هم افتادند و خون خود را ريختند، دشمنان از يك طرف براي تروريسم نياز به ايدئولوژي و از طرفي نياز به حمايت مالي و منابع انساني دارند و فهميدند بهترين ايدئولوژي تروريسم پرور وهابيت است و بهترين حامي مالي سرمايه عربستان است كه متعلق به مسلمانان است و جوانان را با القائات وهابيت احساساتي كردند و براي حركات تروريستي و اهداف استكباري جلو انداختند. وي افزود: ما امروز نسبت به هر زماني از ثبات برخورداريم و مردم بايد خاطر جمع باشند اينكه پنج تروريست در دو نقطه كاري مي‌كنند امنيت ما را به خطر نمي‌اندازد. علوي تاكيد كرد: ديده‌بان‌هاي امنيت كشور حواس‌شان جمع است و مردم اعتمادي به شايعات نداشته باشند، هر مطلب امنيتي از سوي مسوولان به استحضار مردم مي‌رسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون