• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3829 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ خرداد

رييس كميته تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان:

جلوگيري از خروج دو متهم پرونده در فرودگاه

گروه سياسي| نام صندوق ذخيره فرهنگيان با خبر «جلوگيري از خروج دو متهم اين پرونده از كشور»، پس از يك وقفه كوتاه‌مدت، بازهم بر سر زبان‌ها‌ افتاد. پرونده‌اي كه از شهريور 95 پر سروصدا گشوده و در آخرين روزهاي مهرماه همان سال به بازداشت مديرعامل صندوق از سوي شعبه اول دادسراي پولي و بانكي انجاميد در ادامه منجر به احضار چند تن از متهمان ديگر هم شد تا خبر اختلاس 8 هزار ميلياردي از حساب اين صندوق بيش از پيش و به‌صورتي جدي‌تر از سوي رسانه‌ها دنبال شود.
تخلفاتي از قبيل عزل و نصب‌هاي غيركارشناسي و سوءاستفاده‌هاي كلان مالي از اموال فرهنگيان در صندوق ذخيره فرهنگيان به‌طوري كه چند هزار ميليارد بدون هيچ ضمانتي در اختيار برخي افراد قرار گرفته بود، اين موسسه اقتصادي و دولتي را به يكي از پرونده‌هاي مهم دستگاه قضايي تبديل ساخت و پس از آن نيز سبب شد تا نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، هياتي را براي تحقيق و تفحص براي يافتن زواياي مختلف تخلفات اين صندوق تشكيل دهند. در تعداد تخلفات اين صندوق همين بس كه پس از گذشت چند ماه از بررسي هيات تحقيق و تفحص، اين هيات فرصت سه ماهه ديگري را از هيات‌رييسه مجلس براي رسيدگي بيشتر به اين تخلفات درخواست كرد. هرچند اصل اين پرونده در قوه قضاييه بوده و عملا رسيدگي‌هاي اين هيات نمي‌تواند تاثير چنداني در نظر دستگاه قضايي داشته باشد اما، همچنان پيگيري‌هاي اين هيات تحقيق و تفحص ادامه يافته تا ديروز يكي از جديدترين اخبار مرتبط با اين پرونده از سوي رييس اين كميته اعلام مي‌شود. جبار كوچكي نژاد با اشاره به قصد خروج از كشور دو نفر از متهمان اين پرونده، نسبت به خروج تهيه‌كننده سريال شهرزاد به عنوان يكي ديگر از متهمان از كشور هم انتقاد كرد.
به گزارش جماران، جبار كوچكي‌نژاد در توضيحاتي كه در مورد وضعيت بدهكاران صندوق ذخيره فرهنگيان ارايه كرد، گفت: بايد مراقبت شود افرادي كه در جريان تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان بازداشت شدند و تا تعيين تكليف دادگاه خود آزاد هستند، فرار نكنند. نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: تاكنون چند نفر متهم مرتبط با پرونده صندوق ذخيره فرهنگيان را در هنگام خروج از كشور و در فرودگاه از هواپيما پايين آورده و برگردانده‌اند؛ اما فردي همچون محمد امامي به خارج از كشور سفر كرد؛ لذا معتقدم چنين مسائلي به روند كار آسيب مي‌رساند.
ممنوع‌الخروجي متخلفان بايد در سيستم‌ها ثبت شود
كوچكي‌‌نژاد به عدم اعلام ممنوع‌الخروجي اين افراد هم معترض شد و اعلام كرد وقتي كه فردي را به اتهامي بازداشت مي‌كنند، حتي در زمان آزادي با قرار وثيقه نيز بايد از او مراقبت به عمل آيد و به ارگان‌هاي مختلف كشور اعلام كنند كه اين‌ افراد ممنوع‌الخروج هستند. عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس افزود: اين افراد تا زمان روشن شدن اتهام و تكليف‌شان نبايد از كشور خارج شوند و اگر محرز شد جرمي مرتكب نشدند، آزاد هستند به خارج از كشور و هرجايي كه مي‌خواهند بروند. وي در پاسخ به اينكه آيا وثيقه‌ها سبك بوده كه توانسته‌اند بروند، تصريح كرد: خير، وثيقه‌هاي سنگيني گذاشته‌اند اما ممنوع‌الخروجي بايد در سيستم‌ها ثبت شود و دقيق به گمركات، فرودگاه‌ها و... ديگر ارگان‌ها ابلاغ كنند چرا كه از اين نوع موارد بسيار مشاهده شده است. رييس كميته تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان در مورد اينكه غير از امامي چند نفر از ايران خارج شده‌اند خاطرنشان كرد: دونفر از متهمان اين پرونده قصد خروج از ايران را داشته‌اند كه آنها را برگردانده‌اند اما امامي توانسته از كشور خارج شود ولي اطلاع دقيق ندارم ايشان به چه شكلي از كشور خارج‌ شده است. عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ادامه داد: مسائل مربوط به اين موارد، يعني اعلام افراد ممنوع‌الخروج مربوط به دستگاه‌هاي اطلاعاتي، امنيتي و قضايي است و كميته تحقيق و تفحص كارهاي در اين مسائل ورود نمي‌كند. وي با بيان اينكه كميته تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان ارتباط خوبي با ديوان محاسبات و قوه قضاييه دارد، تصريح كرد: ديوان محاسبات در بحث رديابي بسياري از مشكلاتي كه وجود دارد، بسيار كمك مي‌كند. رييس كميته تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان در پايان گفت: با توجه به جلسه‌اي كه با اعضا داشتيم، نامه‌ تمديد 6 ماهه روند تحقيق و تفحص به هيات‌رييسه ارسال شده است.
پاسخ امامي به شايعه فرارش از كشور
اما اظهارات رييس هيات تحقيق و تفحص صندوق ذخيره فرهنگيان، مبني بر خروج امامي از كشور تنها چند ساعتي در بين خبرها دوام يافت. هرچند كوچكي‌نژاد، تنها از رفتن امامي از كشور خبرداده و حرفي از متواري شدن و عدم بازگشت او بر سر زبان نياورده اما به هرحال، اين سوال كه چگونه وي توانسته از كشور خارج شود، با پاسخ تهيه‌كننده سريال شهرزاد همراه شد. محمد امامي، تهيه‌كننده شهرزاد در گفت‌وگو با فارس درباره شايعه فرارش از كشور گفت: اين خبر كذب محض است. من ايران هستم و كار مي‌كنم. ما نزديك به زمان پخش سريال دوشنبه (29 خرداد) مي‌‌شويم و در مسير حركت براي پخش قسمت دوم «شهرزاد» هستيم. امامي طرح اين مسائل را به موفقيت سريال شهرزاد ربط داد و عنوان كرد: در آخرين دوشنبه نزديك به پخش «شهرزاد» خبر كذب منتشر شد طبيعي است كه برخي دوستان از موفقيت و پخش سريال خوشحال نيستند و شروع به شايعه پراكني كردند تا موفقيت «شهرزاد» را تحت تاثير قرار بدهند. او البته طرح اين شايعه را نه از سوي رييس هيات تحقيق و تفحص بلكه از سوي يكي از تهيه‌كنندگان سينما مورد انتقاد قرار داده و عنوان مي‌كند: مشخصا خبرگزاري... و آقاي... كه خودشان تهيه‌كننده هستند و هيچ كار موفقي در حوزه سينما و سريال ندارند اين خبر را منتشر كردند. متاسفانه از موفقيت‌هاي بخش خصوصي ناراحت هستند. ايشان از منابع دولتي و صدا و سيما استفاده كردند و كار ناموفقي داشتند و اين اتهام پراكني‌ها را به بخش صددرصد خصوصي و مستقل سينما زدند. متاسفانه ايشان از حضور ما ناراحت هستند و دلايلش هم كاملا مشخص است. خبرگزاري... خبر فرار بنده را منتشر كردند و به دنبال اهدافي هستند كه بايد از ايشان پرسيد چرا اين خبر را منتشر كردند و بعد، از كانال خبر‌گزاري برداشتند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون