• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3835 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ خرداد

عددنوشت

كاهش قيمت طلا در بازارهاي جهاني به
با تقويت دلار و با توجه به انتظار بازار براي اظهارات يك مقام فدرال رزرو، قيمت طلا ديروز به كمترين رقم در 4 هفته گذشته رسيد و    36/1250 دلار در هر اونس فروخته شد. رويترز در گزارشي نوشت، با تقويت دلار و با توجه به انتظار بازار براي اظهارات يك مقام فدرال رزرو، قيمت طلا ديروز به كمترين رقم در 4 هفته گذشته رسيد. ويليام دودلي، رييس فدرال رزرو نيويورك كه به جانت يلن، رييس فدرال رزرو امريكا نزديك است، قرار است ميزگردي با فعالان تجاري محلي در نيويورك داشته باشد. هلن لو، تحليلگر بازار گفت: «درصورتي كه دودلي تاييد كند كه فدرال رزرو در مورد افزايش نرخ بهره حالت تهاجمي خواهد داشت، من فكر نمي‌كنم كه طلا بتواند به اين زودي‌ها افزايش يابد.» هر اونس طلا با 3 دلار و 37 سنت كاهش 36/1250 دلار فروخته شد. اين فلز گرانبها ديروز كمترين رقم جديدي ثبت كرد كه پايين‌ترين قيمت از 24 ماه مه به شمار مي‌رود. هرچند فدرال رزرو هفته گذشته نرخ بهره را بالا برد، اما انتشار آمارهاي اقتصادي ضعيف‌تر در توانايي اين بانك براي ادامه سياست‌هاي پولي تهاجمي تا پايان سال ترديد ايجاد كرده است. مسكن‌سازي در امريكا براي سومين ماه متوالي در ماه مه ‌كاهش يافت و با افت فعاليت‌هاي ساخت و ساز به صورت گسترده، كمترين سطح در 8 ماه گذشته را ثبت كرد كه نشان‌دهنده اين است كه مسكن‌سازي مي‌تواند رشد اقتصادي را در سه ماهه دوم كاهش دهد. از طرفي، ارزش دلار در برابر سبدي از ارزها افزايش يافت و بازارهاي بورس آسيايي رشد داشتند.


كاهش ذخاير ماهيان خاوياري با صيد غيرمجاز به
رييس موسسه تحقيقات شيلات گفت: مردم بابت سلامت گوشت ماهيان درياي خزر نگراني نداشته باشند و در كنار آن به دليل صيد غيرمجاز ماهيان خاوياري، ذخاير درياي خزر براي اين نوع ماهي به ۵۰۰ تن رسيده است. محمد پوركاظمي به اهميت ذخاير ماهيان در درياي خزر و خليج‌فارس اشاره كرد و گفت: با توجه به محدوديت ذخاير ماهيان درياي خزر و همچنين خليج‌فارس طرح‌هاي مطالعاتي را انجام داده‌ايم تا بتوانيم گونه‌هاي مناسب را براي پرورش در قفس و با استفاده از ظرفيت آب خود درياها در دستور كار قرار دهيم. وي ادامه داد: در همين راستا 10 گونه ماهي بومي براي پرورش در قفس در نظر گرفته شده تا در سال 1404 به توليد سالانه 400 هزار تن برسيم كه امكان صادرات آن به بازار كشورهاي همسايه هم وجود دارد. رييس موسسه تحقيقات شيلات نحوه استقرار قفس ماهيان را در ميزان موفقيت و افزايش بازدهي در توليد بسيار موثر دانست و افزود: براي همين منظور 16 مكان در درياي خزر در نظر گرفته‌ايم كه عمق 20 تا 100 متر دارند. در كنار آن فاصله قفس‌ها تا ساحل هم براي رسيدگي و نظارت بسيار مهم است.

 

رشد ارزش معاملات بازار فرآورده‌هاي نفتي بورس انرژي
به گفته مديرعامل بورس انرژي، رشد ۷۲ درصدي حجم و ۱۶۴ درصدي ارزش معاملات در سال جاري تاكنون در بازار فيزيكي بورس انرژي ايران رقم خورده است. مديرعامل بورس انرژي در گفت‌وگو با فارس از رشد 164 درصدي ارزش معاملات بازار فيزيكي بورس انرژي ايران در سه ماه اول امسال خبر داد و گفت: با گذشت 55 روز كاري از ابتداي سال تا به امروز، بازار فيزيكي بورس انرژي ايران ميزبان عرضه‌هاي متعدد پالايشگاهي و پتروشيمي بوده كه در مجموع بالغ بر 493 هزار تن انواع فرآورده‌ها به ارزش بيش از 6 هزار و 682 ميليارد ريال مورد معامله قرار گرفته است. سيد علي حسيني با اشاره به ارزش معاملات بورس انرژي در مقايسه با دوره مشابه سال قبل، عنوان كرد: در دوره مشابه سال قبل تا روز 28 خرداد ماه 95 كه شامل 57 روز كاري بوده است، قريب به 293 هزار تن انواع فرآورده نفتي با ارزش حدود 2 هزار و 533 ميليارد ريال مورد داد و ستد قرار گرفته است. به گفته وي طي سال جاري تاكنون رشد 72 درصدي حجم معاملات و 164 درصدي ارزش معاملات در بازار فيزيكي بورس انرژي ايران رقم خورده است. همچنين از لحاظ ارزش معاملات، 67 درصد مربوط به عرضه‌هاي رينگ داخلي و 33 درصد نيز در رينگ صادراتي بازار فيزيكي بورس انرژي ايران صورت گرفته است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون