• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3836 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳۱ خرداد

در گفت‌وگو با چند فرهنگي و يك دانش‌آموز به بحث گذاشته شد

اعتبار و امنيت امتحانات نهايي در مدارس

گروه مدرسه «اعتماد»

براي روشن شدن ابعاد برگزاري امتحانات نهايي و دلايل لو رفتن سوالات و همچنين اعتبار اين نوع از امتحانات نظر يكي از دانش‌آموزان و يكي از مديران باسابقه و دو نفر از دبيران را جويا شد تا در كنار نظرات كارشناسي و مديريتي رييس مركز سنجش آموزش و پرورش به اين موضوع از زاويه ديد كساني كه در عرصه ميدان با برگزاري امتحانات درگير هستند نيز پرداخته شود.


برگزاري امتحانات نهايي در حوزه‌هاي امتحاني به آن جديدت و اعتبار مي‌دهد

سعيده محمدآبادي
 معلم مدرسه

امتحانات نهايي در سال‌هاي قبل كه در مدارس ديگر برگزار مي‌شد داراي جديت و اعتبار بيشتري بود ولي در حال حاضر كه امتحانات نهايي در مدارس مبدا برگزار مي‌شود، با توجه به حضور معلمان دانش‌آموزان كه به نوعي براي آنها دلسوزي مي‌كنند اعتبار كمتري پيدا كرده است.همچنين با توجه به مشكلات اقتصادي اقشار فرهنگي امكان استفاده ابزاري از سوالات امتحان نهايي جهت كسب درآمد از سوي برخي بيشتر شده است كه اميد مي‌رود با حل مشكلات معيشتي معلمان اين مورد كه البته به صورت نادر هم ديده شده از بين برود.با توجه به شناخت اولياي مدرسه از دانش‌آموزان و احساس آرامشي كه براي‌مان برقرار است بهتر است كه امتحانات نهايي در مدارس خود دانش‌آموزان برگزار شود. وقتي در مدرسه خودمان حضور داريم نگران اين موضوع كه معلمان غريبه برخورد بدي با ما داشته باشند، نيستيم. در مورد لو رفتن سوالات امتحانات نهايي هم به نظر من وقتي دانش‌آموز تمام تلاش خود را كرده و معلم او هم تمام موارد درسي لازم را به وي آموخته است نيازي به در اختيار داشتن سوالات امتحاني نيست. دانش‌آموزاني كه دنبال به دست آوردن سوالات هستند در واقع به معلومات خودشان اطمينان ندارند.


به كارگيري افراد اخلاق‌مدار و متعهد اين اتفاقات را كمتر مي‌كند

صغري محسني‌نسب
فرهنگي بازنشسته با سوابق مديريتي

مهم‌ترين علت لو رفتن سوالات امتحان نهايي به نظر من استفاده اقتصادي از اين سوالات است. متاسفانه به دليل مشكلات مالي، برخي كارمندان آموزش و پرورش اين راه را براي جبران مشكلات مالي خود برگزيده‌اند. اگر در كشور ما به بحث معيشت معلمان و كارمندان عزيز فرهنگي بيشتر توجه شود مطمئنا ما كمتر شاهد اين‌گونه اتفاقات خواهيم بود. البته به كارگيري افراد اخلاق‌مدار و متعهد كه تعهدات اخلاقي براي‌شان مهم‌ترين ركن زندگي است اين اتفاقات را كمتر مي‌كند. افرادي كه به بلوغ فكري كامل نرسيده‌اند چنين مسائلي را به وجود مي‌آورند و ما بايد در گزينش افراد جهت سپردن چنين مسووليت‌هايي دقت زيادي داشته باشيم.در زمينه برگزاري امتحانات نهايي نيز با توجه به اينكه دانش‌آموزان كلاس‌هاي ششم و نهم از نظر سني نياز به اعتماد به نفس دارند اگر امتحانات‌شان در مدارس خودشان برگزار شود، استرس كمتري خواهند داشت و افت تحصيلي هم كمتر خواهد بود.


امنيت امتحانات در حوز‌ه‌هاي امتحاني بالاتر  است

جعفري‌زاده
 دبير رياضي تهران

وقتي امتحانات نهايي در مدارس ديگر برگزار مي‌شود امنيت برقراري امتحانات بالاتر است؛ به دليل اينكه معلمان مراقب و مجري ارتباطي با دانش‌آموزان ندارند و شناختي با آنها ندارند تا تباني كنند و يا به آنها تقلب برسانند و يا سهل‌گيري داشته باشند؛ البته بايد از روش‌هايي استفاده كرد كه نيازي به اين كار هم نباشد.


عوام‌فريبي و شيادگري برخي افراد به سرمايه‌هاي ملي آسيب مي‌زند

زهرا فتحعلي‌زاده
 دانش‌آموز، پيش دانشگاهي

طبق تجربيات دانش‌آموزان پس از ۱۱ الي ۱۲ سال تحصيل در مدرسه و گام نهادن آنها براي ورود به جامعه‌اي دانشجويي و گسترده‌تر، مطلوب نيست كه حضور دانش‌آموزان را در حوزه امتحاني مقوله‌اي با استرس و مشكل‌دار بخوانيم، حال با توجه به شرايط محيطي بهتر است كه براي دلگرمي‌، حس اعتماد‌پذيري در مدرسه مبدا امتحانات نهايي برگزار شود يا به طور عاميانه‌تر مي‌شود، گفت: آزمون درس‌هايي را جايي پس بدهد كه همانجا براي فراگيري آن تلاش كرده‌اند. ديدن چهره‌هاي آشنا و‌تكرار شده براي دانش‌آموزان مي‌تواند يادآور مسائلي باشد كه دانش‌آموز را براي حضور در جلسه امتحان مشتاق‌تر كند. حوزه‌هاي امتحاني بسيار سخت عمل مي‌كنند، ليكن همين سختگيري را در مدرسه‌هاي مبدا اعمال كنند، حداقل نتيجه بهتري از لحاظ روحي خواهد داشت. بنده امتحانات نهايي سال سوم و پيش‌دانشگاهي را پشت سر گذرانده‌ام، ليكن خوشبختانه حوزه امتحاني امتحان نهايي بنده مدرسه مبدا خودم بود، حال با اين تفاوت كه من با گام‌هاي قوي‌تري پا به حياط مدرسه و حوزه امتحان مي‌گذاشتم و اعتماد به نفس بالاتري نسبت به دانش‌آموزاني كه حتي قسمت ورود به داخل حوزه را نمي‌دانستند داشتم.
 در ضمن همان طور كه شاهد آن هستيم ماجراي فروش سوالات امتحانات نهايي سوژه‌ جديدي براي اصحاب رسانه و خبرنگاران عزيز ما شده و بازار فروش سوالات امتحانات نهايي در فضاي مجازي و گهگاه در فضاي حقيقي حسابي داغ است.
عده‌اي سودجو با ادعاهاي كذب و دروغين خود را با روابط‌هاي‌شان به دسترسي آسان نسبت به سوالات امتحان نهايي قدرتمند مي‌دانند، حال سوال اينجاست آيا در صورت بروز چنين مشكلي برخورد جدي با اين اشخاص انجام ‌مي‌شود؟ نتيجه كار چه خواهد بود؟  متاسفانه با عوام‌فريبي و شيادگري برخي افراد نسبت به سرمايه‌هاي ملي و آيندگان كشور، خطري بزرگ آنها را تهديد مي‌كند، حال در اين اثنا علاوه بر ضربات روحي از جانب كلاهبرداري‌هاي اين اشخاص، پس از انجام‌عمل‌ناپسند خود به ريش افرادي كه از آنها اخاذي شده نيز مي‌خندند. مسوولان‌ پيگيري جدي براي اين سودجويان شياد داشته باشند و خطرات ناشي از اين كلاهبرداري را جلوگيري كنند كه در نبود اين مسائل خطر فرهنگي، اجتماعي، سطح نگرشي و فكري و آموزشي، آيندگان ما را تهديد نخواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون