• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3836 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳۱ خرداد

تلاش امريكا براي جبران تخريب رابطه با روسيه

گروه جهان| توافق امنيت پرواز ميان روسيه و ايالات متحده به حالت تعليق درآمد و عاملي كه دست به اين اقدام زد هم مسكو بود. نوعي پيش‌دستي در تنبيه امريكا پس از آنكه يك جنگنده سوري براي نخستين‌بار توسط ائتلاف امريكا ساقط شد. اين اقدام روسيه عملا كشورهاي عضو ائتلاف ضدداعش را كه در عمليات‌هاي به رهبري امريكا در سوريه دخالت مي‌كنند، دچار شكاف كرده است. در نخستين مورد اين اختلاف و شكاف‌ها، استراليا اعلام كرد كه پرواز جنگنده‌هاي خود در قالب ائتلاف مبارزه با داعش را به حالت تعليق در مي‌آورد. ترس استراليايي‌ها از هدف قرار گرفتن جنگنده‌هاي‌شان توسط روسيه به دليل پايان يافتن توافق امنيت پرواز است. در حالي كه رابطه روسيه و امريكا هر روز وارد فاز جديد‌تر و البته پرتنش‌تري مي‌شود، مقام‌هاي امنيتي و دفاعي واشنگتن به‌شدت نگران هستند كه وضعيت پيش آمده ميان دو كشور به تشديد تنش در سوريه منتهي شود. در تازه‌ترين تحولات، ارتش امريكا اعلام كرد، مسير پرواز جنگنده‌هايش را بر فراز سوريه جهت تضمين سلامت كادر پروازش تغيير مي‌دهد. مقامات امريكا در عين حال بر تلاش خود جهت باز نگه داشتن خطوط تماس با روسيه در سوريه تاكيد كردند. به نظر مي‌رسد كه اقدام روسيه در لغو تمامي توافقنامه‌ها و تعهدات دوجانبه امنيت پروازي با امريكا جهت ممانعت از هرگونه سانحه هوايي در سوريه، عملا شرايط را براي ائتلاف مبارزه با داعش سخت كند. در اين راستا، سخنگوي فرماندهي مركزي نيروي هوايي امريكا اعلام كرد، در نتيجه رويارويي‌هاي اخير با نيروهاي هم‌پيمان سوريه و نيروهاي روسي، اين مركز تصميم گرفته است تدابير جسورانه‌اي براي تغيير مسير پروازهاي جنگنده‌هاي خود بر فراز سوريه جهت ادامه عمليات خود عليه داعش همزمان با تضمين سلامت كادر نيروي هوايي‌‌اش در سايه تهديدات موجود در نظر بگيرد.  
در حالي كه روس‌ها به‌شدت از سرنگوني جنگنده سوري توسط امريكايي‌ها دلخور هستند، وزارت دفاع امريكا مي‌گويد كه اين جنگنده در حال بمباران افراد مسلح نيروهاي دموكراتيك سوريه در جنوب الطبقه بود كه مورد حمايت امريكا هستند. اين وزارتخانه همچنين، خبر توقف كانال ارتباطي خود را با روسيه كه براي ممانعت از هر گونه سانحه هوايي ايجاد شده بود، تاييد كرد و البته اعلام كرد كه براي فعال‌سازي مجدد كانال ارتباطي روسيه و امريكا براي منع درگيري‌ها در سوريه تلاش مي‌كند. جوزف دانفورد، رييس ستاد مشترك ارتش امريكا در اين خصوص مي‌گويد: ما به صورت ديپلماتيك و نظامي در ساعات آتي براي كاهش تنش با روسيه تماس‌هايي خواهيم داشت و از طريق كانال‌هاي ديپلماتيك و نظامي براي فعال‌سازي مجدد كانال مذكور تلاش خواهيم كرد. ارتباطات بين نظاميان روس در پايگاه حميميم سوريه و همتايان‌ امريكايي‌شان در پايگاه العديد در قطر همچنان برقرار است. روند كاهش تخاصم در ساعات اوليه روز يكشنبه احيا شد. روسيه مشخص كرده كه هدف‌شان در سوريه همانند ما مقابله و شكست داعش است. هدف معين ما از ميان برداشتن داعش در رقه و جنوب سوريه است.
‌ برنامه ويژه تيلرسون
در تحولي جداگانه به نظر مي‌رسد كه وزارت خارجه امريكا تلاش مي‌كند رابطه با روسيه حداقل در سطح همكاري‌هاي نظامي در سوريه را احيا كند. به گزارش خبرگزاري روسي تاس، رسانه‌هاي امريكايي اعلام كردند ركس تيلرسون، وزير امور خارجه امريكا برنامه‌هايي را در سه بخش مختلف براي توسعه همكاري‌ها با روسيه آماده كرده است. براين اساس قسمت نخست، شامل گفت‌وگو با روسيه در خصوص فروش سلاح‌هاي نظامي به طالبان، موضوع حوادث مرتبط با ديپلمات‌هاي امريكا و كنترل آنها در مسكو است. در قسمت دوم ايجاد همكاري با روسيه در مناطقي كه داراي منافع استراتژيك براي امريكاست از جمله موضوع سلاح‌هاي كشتار جمعي، تحولات سوريه، شكست داعش، تسليحات هسته‌اي كره شمالي و همچنين كار مشترك در خصوص امنيت سايبري. در بخش پاياني اين طرح نيز به اهميت حفظ رابطه با روسيه براي ثبات استراتژيكي امريكا اشاره شده است.
با وجود اتفاق‌هاي رخ داده ميان مسكو و واشنگتن كه بسياري آن را به احتمال تنش جدي‌تر ميان دو طرف در سوريه تعبير مي‌كنند، روسيه روز دوشنبه از آزمايش‌هاي جديد موشكي از ساحل سوريه در راستاي رزمايش نظامي خود خبر داده بود كه قرار است ۱۸ تا ۳۰ ژوئن جاري برگزار شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون