• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3837 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱ تير

اس 722 به ديوار قانون اساسي خورد

توقف طرح ضدايراني – روسي در مجلس نمايندگان امريكا

گروه ديپلماسي| سناتورهاي امريكايي اعم از دموكرات تا جمهوريخواه، هفته گذشته در يكي از معدودترين اجماع‌هاي ميان دو حزب توانستند طرح شماره اس 722 موسوم به قانون مقابله با فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌كننده ايران را تصويب كنند. 98 سناتور امريكايي به اين طرح كه همزمان تحريم‌هايي را عليه ايران و روسيه وضع مي‌كرد، راي مثبت دادند و تنها دو راي منفي به ثبت رسيد. تاييديه‌اي كه اين راي از مجلس سناي امريكا دريافت كرد به عنوان پشتوانه محكمي براي تصويب فوري آن در كنگره و همچنين جذب امضاي رييس‌جمهور مطرح شده بود با اين‌همه روز گذشته با اعتراض جديدي در مجلس نمايندگان امريكا مشخص شد كه امكان تاييد اين راي به سهولت وجود ندارد. در طرح شماره اس 722، تحريم‌هاي امريكا عليه روسيه ضميمه متن اوليه طرح براي توسعه دامنه تحريم‌هاي ايران شده است. اين انضمام از همان ابتدا از سوي بسياري از تحليلگران به نفع ايران تعبير مي‌شد چرا كه دامنه تحريم‌هاي روسيه در اين طرح بسيار وسيع است تا حدودي كه صداي اروپايي‌ها نيز در اعتراض بلند شده است. درحالي كه پيش‌بيني مي‌شد اين طرح در مجلس نمايندگان امريكا نيز با اما و اگرهايي در تصويب به دليل جزييات تحريمي روسيه روبه‌رو شود اما روز گذشته قانونگذاران امريكايي برگه جديدي براي مخالفت با آن رو كردند كه به قوانين داخلي امريكا مربوط مي‌شود. روزنامه واشنگتن پست در اين باره نوشت: طرح تحريم‌هاي جديد روسيه و ايران كه با توجه به مصوبات آن كار را براي رييس‌جمهور امريكا در راستاي كاهش تحريم‌هاي مسكو سخت‌تر مي‌كند، در مجلس نمايندگان امريكا با مانع روبه‌رو شده و همين مساله احتمالا موجب خواهد شد تا دموكرات‌ها، جمهوريخواهان را به حمايت از ترامپ متهم كنند. اين مانع تصويب سريع و تبديل شدن طرح به قانون را تهديد مي‌كند. تنها مجلس نمايندگان امريكا حق دارد طرح‌هايي ارايه كند كه موجب افزايش درآمدهاي دولت مي‌شود و گفته مي‌شود كه مفاد اين طرح با اين اصل در تضاد است. بنابراين برخي از قانونگذاران امريكايي ادعا مي‌كنند كه مفادي از اين طرح در تناقض با قانون اساسي است. براساس ايرادي كه در مجلس نمايندگان امريكا گرفته شده است، كنگره طرح‌هاي مربوط به ماليات و درآمدهاي دولت را كه در سنا تصويب شده اما منشا آنها از مجلس نمايندگان نبوده باشد را رد مي‌كند. با توجه به اينكه پيش بردن هرگونه قانون مصوب در سنا نيازمند اجماع قاطع است، حل كردن اين مشكل كار ساده‌اي نيست. دو تن از دستياران جمهوريخواه در مجلس نمايندگان و يك دستيار جمهوريخواه در سناي امريكا تاييد كرده‌اند كه اين سد وجود دارد و مي‌تواند در مسير تبديل شدن طرح مصوب سنا به قانون، يك مانع جدي باشد. يكي از دستياران كميته مخصوص ماليات نويسي در مجلس نمايندگان امريكا روز سه‌شنبه گفت: اين طرح در دفتر مجلس نمايندگان متوقف شده است تا از لحاظ مشكلات قانون اساسي در آن، مورد بررسي قرار گيرد. ما اكنون به همراه روساي خود و ساير كميته‌هاي مربوط در اسرع وقت روي اين موضوعات كار مي‌كنيم. پل رايان، رييس مجلس نمايندگان امريكا نيز از اعمال تحريم‌هاي سخت‌تر عليه روسيه و ايران حمايت كرده اما قول نداده است كه مصوبه جديد سنا را به صحن مجلس ببرد. سخنگوي رايان در اين باره گفت: ما پس از رايزني با همكاران‌مان در سنا درباره قدم بعدي تصميم‌گيري خواهيم كرد. به نوشته اين روزنامه امريكايي، هرچند اين طرح در سنا با استقبال خوبي مواجه شد، دولت ترامپ هفته گذشته به سناتورها هشدار داد قانوني تصويب نكنند كه اجراي آن به مسائل مربوط به روسيه گره خورده باشد.
اين مانع در حالي ناگهان بر سر راه اين طرح در مجلس نمايندگان امريكا سبز شده است كه پيش از اين نيز كاخ سفيد اعتراض‌هاي خود را نسبت به برخي از مفاد آن اعلام كرده بود. دولت ترامپ خواهان به تعويق افتادن راي‌گيري در مورد اين طرح يا تلطيف متن آن شده بود. روز گذشته با انتشار اخبار مربوط به مطرح شدن ايراد قانون اساسي بر اس722، رهبر اقليت سنا كه دموكرات نيز است ادعا كرد كه جمهوريخواهان مجلس نمايندگان با اين اقدام خود تلاش مي‌كنند بهانه‌اي براي ممانعت از تصويب اين طرح و حمايت از رييس‌جمهوري بيابند كه بيش از اندازه با روس‌ها نرم برخورد كرده است. راي قاطع سنا به اين طرح، پيام محكمي است به دونالد ترامپ و به ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه. پوتين بايد بداند كه نمي‌تواند در انتخابات امريكا دخالت كرده و سپس به راحتي به رابطه عادي با واشنگتن ادامه دهد. جمهوريخواهان مجلس نمايندگان بايد هرچه سريع‌تر اين طرح را تصويب كنند.
به گزارش واشنگتن‌پست سناتور باب كروكر كه طراح اصلي اس 722 بوده است، در گفت‌وگو با واشنگتن پست مي‌گويد كه از پروسه‌اي كه طرح در مجلس نمايندگان در حال طي آن است بي‌خبر است. با اينهمه سخنگوي دفتر كروكر مي‌گويد كه مستقيما با قانونگذاران در مجلس نمايندگان براي بحث در خصوص اين طرح در ارتباط هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون