• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3837 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱ تير

هشدار وزير امور خارجه روسيه:

جان آتش بس در خطر است

گروه جهان| روس‌ها از هر فرصتي براي گلايه كردن از امريكا و واكنش نشان دادن به سياست‌هاي جديد اين كشور در منطقه به خصوص در پرونده سوريه استفاده مي‌كنند. روز گذشته، سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در ديدار با همتاي فرانسوي خود، ژان ايو لودريان باز هم توپ را در زمين امريكايي‌ها انداخت و به زبان ايهام اشاره كرد كه رفتارهاي امريكا در سوريه گوياي اين مساله است كه اين كشور عمدا از جبهه النصره در سوريه حفاظت مي‌كند. ماجراي سرنگون كردن يك فروند جنگنده ارتش سوريه توسط امريكايي‌ها مساله‌اي است كه لاوروف مي‌گويد مسكو همچنان منتظر توضيح واشنگتن درباره آن است. در حالي كه روسيه، سوريه و ايران در چندماه گذشته تلاش‌هاي زميني و هوايي بسياري را براي شكست دادن داعش در مقرهاي باقيمانده‌اش در سوريه پيش برده‌اند، روس‌ها هشدار مي‌دهند كه حمله به نيروهاي متحد دمشق مي‌تواند آتش‌بسي را كه در چندماه اخير در اين كشور با وجود همه فراز و فرودها تثبيت شده را با شكست روبه رو كند. از روز يكشنبه كه امريكا يك جنگنده سوخو 22 سوريه را به بهانه حمله به مواضع نيروهاي دموكراتيك سوريه كه مورد حمايت واشنگتن هستند، سرنگون كرد تاكنون كشمكش‌ها ميان مسكو و واشنگتن در اين خصوص ادامه دارد. لاوروف در بخش‌هايي از سخنان خود در نشست خبري با همتاي فرانسوي گفت: ازدحامي در ميدان نبرد و در حريم هوايي سوريه وجود دارد. اميدواريم كه حملات امريكا عليه نيروهاي هم‌پيمان سوريه تلاش‌ها براي نابودي تروريسم را از بين نبرد. (اين بخش از سخنان لاوروف مي‌تواند به شكافي اشاره داشته باشد كه پس از پايان توافقنامه امنيت هوايي ميان روسيه و امريكا به دنبال هدف قرار گرفتن جنگنده سوري توسط امريكايي‌ها صورت گرفت و در نخستين نشانه آن هم استراليايي‌ها اعلام كردند كه فعلا پرواز جنگنده‌هاي خود در قالب نيروهاي ائتلاف را متوقف مي‌كنند.)
سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در ادامه اين كنفرانس خبري گفت: طرف‌هاي بسياري در عمليات نظامي شركت دارند؛ نيروهاي مسلح سوريه و نيروهاي هم‌پيمان آنها از جمله حزب‌الله و نيروهاي مورد حمايت ايران از يك طرف، مخالفان مسلح سوري و نيز تروريست‌ها از سوي ديگر، نظاميان تركيه‌اي در سوريه به عنوان طرف سوم و نيروهاي هوايي روسيه و نيروهاي ائتلاف تحت امر امريكا هم طرف چهارم و پنجم در اين جنگ هستند.
درحالي كه به نظر مي‌رسد فرانسه و روسيه در دو سوي موضع‌گيري‌ها در پرونده سوريه ايستاده‌اند اما لاوروف مي‌گويد كه مسكو و پاريس بر لزوم حل و فصل بحران در سوريه از طريق گفت‌وگو و مبارزه با داعش و النصره توافق دارند. به گفته وزير خارجه روسيه اين دو درخصوص مذاكرات آستانه و ايجاد مناطق كاهش تنش در سوريه با هم گفت‌وگو كرده‌اند.
وي در بخش‌هايي از سخنانش درباره حمايت امريكا از شبه نظاميان در سوريه گفت: طرف امريكايي از همان ابتداي بحران سوريه به نوعي تلاش كرد جبهه النصره را هدف قرار ندهد و اين موضعش كاملا در قبال النصره و داعش فرق مي‌كند. ما با امريكايي‌ها در اين موضوع صريح حرف خواهيم زد و اين موضوع را با ركس تيلرسون مطرح خواهم كرد و آنها بايد توضيح دهند.
در حالي كه رابطه روسيه با اروپايي‌ها پس از ماجراي اوكراين به تيرگي گراييده است اما وزير خارجه فرانسه در ديدار با لاوروف تاكيد كرد كه پاريس به دنبال انزواي سياسي و اقتصادي روسيه نيست. وي همچنين گروه‌هاي تروريستي را دشمن مشترك مسكو و پاريس دانست. لاوروف نيز در اين ديدار تاكيد كرد كه مسكو به عادي‌سازي روابط دو طرف توجه دارد. وي درباره بحران با شرق اوكراين نيز گفت: من و لودريان تاكيد كرديم كه جايگزيني به جاي توافقنامه مينسك به عنوان راه‌حل درگيري‌ها نيست اما اين توافقنامه‌ها بايد اجرايي شوند. همزمان ژان ايو لودريان خواهان فعال‌سازي مركز «هماهنگي هوايي» ميان ايالات متحده و روسيه در سوريه شد. وي افزود: فرانسه و روسيه از تلاش‌ها براي راهكار سياسي در سوريه حمايت مي‌كنند.

تحريم، كليد واژه تخريبي در رابطه با امريكا
تحريم، كليدواژه‌اي كه از زمان رياست‌جمهوري باراك اوباما وارد لغتنامه مشترك رابطه روسيه و امريكا شده بود در دولت ترامپ نيز با تصويب طرح تحريمي اس‌722 كه همزمان ايران و روسيه را نشانه رفته در حال پررنگ‌تر شدن است. در حالي كه اين طرح در مجلس نمايندگان امريكا در حال بررسي است، سخنگوي كرملين مي‌گويد مسكو در واكنش به برنامه دور جديد تحريم‌هاي امريكا عليه اين كشور در حال بررسي مجموعه‌اي از اقدامات متقابلانه است. ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين در اين باره گفت: نيازي نيست كه بگوييم واكنش نشان دادن به تحريم‌ها اقدامي متقابلانه است. بنابراين در سطح كارشناسان اكنون ما در حال بررسي تحريم‌هايي متقابلانه هستيم. پسكوف همچنين عنوان كرد كه كرملين احتمال ديدار ميان روساي جمهور روسيه و امريكا در حاشيه نشست سران كشورهاي ۲۰ را رد نمي‌كند با اين حال هنوز هيچ مساله‌اي در اين باره مشخص نشده است.
در تحولي ديگر، «ولاديمير دژاباروف» معاون اول رييس كميته امور خارجي شوراي فدراسيون روسيه در گفت‌وگو با خبرگزاري «تاس» گفت كه روسيه احتمالا اقداماتي را در رابطه با اقدامات امريكا در وضع تحريم‌هايي عليه 38 فرد و شركت روس اتخاذ خواهد كرد. وي در اين خصوص گفت: ما بايد به طور پيوسته واكنش نشان دهيم و احتمالا تصميمات سياسي در خصوص اقدامات انتقام‌جويانه (متقابل) اتخاذ كنيم. در آينده‌اي نزديك به اين مساله رسيدگي مي‌شود. اين سناتور روس در ادامه افزود كه تحريم‌هاي امريكا به هيچ‌وجه تاثيري بر سياستمداران روس ندارد. وي تصريح كرد: «اين تحريم‌ها به طور قطع نامعقول است و گويا سازوكار تحريم‌ها اين طور است كه خود به خود مدام زياد مي‌شوند». روز سه‌شنبه، وزارت خزانه‌داري امريكا، 38 سازمان و شخصيت ديگر از جمله دو نفر از كارمندان دولت روسيه به همراه دو تن از مشاوران‌شان را به ليست تحريم‌ها اضافه كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون