• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3842 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۰ تير

خبر كوتاه

گردش مالي 1600 ميليارد دلاري مواد مخدر در دنيا
ايسنا| پرويز افشار؛ معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به گردش مالي حدود ۱۵۰۰ الي ۱۶۰۰ ميليارد دلاري ناشي از مواد مخدر، محرك و روان گردان‌ها گفت: «البته ارقام متفاوت است اما اين آمار به نقل از بخش‌هاي اقتصادي سازمان ملل است. حدود يك سوم از اين گردش مالي سود خالص است كه بين كارتل‌هاي اقتصادي و مواد مخدر مي‌چرخد. مواد مخدر در كنار سه تجارت ديگر، جزو پردرآمدترين اقتصادهاي دنيا قرار دارد. مواد مخدر، اسلحه و دارو و غذا را جزو چهار تجارت پرسود طبقه‌بندي مي‌كنند كه دو تجارت از اين ميان، سياه عنوان گرفته است. در بخشي از دنيا تجارت كوكايين مطرح است مانند امريكاي جنوبي كه بازار مصرف آن عمدتا كشورهايي مانند امريكا است. منشا توليد مواد مخدر سنتي عمدتا در افغانستان است كه بيش از ۷۵ درصد از مواد سنتي دنيا را تامين مي‌كند. براساس گزارش رسمي سازمان ملل بين ۴۸۰۰تا۷۰۰۰ تن در سال، توليد مواد مخدر افغانستان است. بازار مواد سنتي افغانستان، عمدتا اروپا و اروپاي غربي است و يكي از مسيرها، مسير ايران است و سعي مي‌شود حدودا ۳۰ درصد از مواد توليدي افغانستان از طريق مسير ايران ترانزيت شود.مواد جديد، آمفتامين‌ها و امثال آن را شامل مي‌شود كه مواد صنعتي محرك جديد هستند. توليد اين مواد خيلي ساده‌تر است؛ يكسري مواد پيش‌ساز را با يكسري مواد حل‌شونده، تركيب مي‌كنند تا آن را توليد كنند.»


سومين كاشي ماندگار در خانه ناصر مسعودي

ايسنا | سومين كاشي ماندگار ايران‌زمين با حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي بر سردر منزل ناصر مسعودي، خواننده و آهنگساز نصب شد. احمدي‌پور در اين ديدار هدف از نصب كاشي ماندگار بر سردر منزل مفاخر و اهالي فرهنگ و هنر را قدرداني از شخصيت‌هاي برجسته علمي، فرهنگي و هنري خواند و گفت: اين عمل در واقع نوعي قدرشناسي و سپاسگزاري از چهره‌هاي فرهيخته و فرهنگي كشورمان است كه هويت‌بخشي به محلات و خيابان‌ها را به دنبال دارد. در روند نصب كاشي‌هاي ماندگار نه شخص و نه خانه‌ ثبت ملي نمي‌شود، بلكه نصب كاشي‌ها تنها حركتي نمادين براي قدرداني از چهره‌هاي فرهنگي و معرفي هويت فرهنگي شهر و كشورمان است. شخصيت‌هايي كه در اين طرح قرار مي‌گيرند شامل چهره‌هاي شاخص و تاثيرگذار در يك رسته فرهنگي هستند كه توانسته‌اند در دوران فعاليت خود مرزهاي جديدي را بيافرينند يا در جهت حفظ و حراست يك يا چند حوزه ميراث هنري، فرهنگي و معنوي ايران تلاش كرده باشند و به عنوان چهره‌اي ماندگار شناخته شوند.


هنوز ويزاي تيم پزشكي حج صادر نشده است

باشگاه خبرنگاران جوان| علي مرعشي؛ رييس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر درباره اينكه چه زماني تيم‌هاي پزشكي به مكه و مدينه اعزام مي‌شوند، گفت: «مقرر شده تا تيمي از متخصصان به منظور بازديد از دستگاه‌هاي پزشكي به عربستان اعزام شوندو از ماه گذشته اقدامات لازم در راستاي اعزام اين گروه انجام شده اما تاكنون ويزايي صادر نشده و تا زمان اخذ ويزا نمي‌توان تاريخ اعزام را مشخص كرد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون