• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3843 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۱ تير

عددنوشت

كاهش صادرات نفت ايران به هند

به گفته منابع آگاه از برنامه بارگيري نفتكش ايران، صادرات نفت اين كشور به دليل صادرات كمتر به اروپا، در جولاي هفت درصد نسبت به ماه ميلادي گذشته كاهش خواهد يافت و صادرات آن به هند 15 درصد كاهش‌مي‌يابد ايران براي جبران سهم بازاري كه در دوران تحريم‌هاي غربي به رقيبان منطقه‌اي مانند عربستان سعودي واگذار كرده بود، توليد نفت را افزايش داده است. صادرات ايران در سال گذشته كاهش مشابهي در جولاي داشت اما از ماه آگوست به بعد بهبود چشمگيري پيدا كرد. بيژن زنگنه، وزير نفت ايران، ماه گذشته اظهار كرده بود مجموع توليد نفت كشور اندكي بيش از 9/3 ميليون بشكه در روز است و انتظار مي‌رود تا مارس سال ۲۰۱۸ به چهار ميليون بشكه در روز افزايش پيدا كند.

 

باقي ماندن مطالبات چايكاران
رييس سازمان چاي از پرداخت حدود ۵۷ درصدي مطالبات چايكاران خبر داد و گفت كه با توجه به افزايش كيفيت توليد چاي ايراني بازار اين محصول نيز طي سال‌هاي اخير بهبود پيدا كرده و هم‌اكنون قيمت چاي ايراني در كورس رقابت با چاي خارجي قرار دارد و به آن نزديك شده است در حالي كه در سال‌هاي گذشته اين‌گونه نبود. محمدولي روزبهان اظهار كرد: از ابتداي برداشت تاكنون ۶۴ هزار تن برگ سبز چاي به ارزش ۱۳۲ ميليارد تومان از چايكاران خريداري شده است كه تاكنون ۷۴ ميليارد تومان آن معادل حدود ۵۷ درصد پرداخت شده و مابقي مطالبات چايكاران نيز به زودي تامين و به حساب آنها واريز خواهد شد. وي با بيان اينكه در صورت مساعد بودن شرايط جوي توليد چاي در سال جاري به بيش از ۱۴۰ هزار تن خواهد رسيد، افزود: كيفيت چاي ايراني طي سال‌هاي گذشته افزايش پيدا كرده و همين عامل سبب شده تا قيمت چاي ايراني به نمونه خارجي نزديك‌تر شود و هم‌اكنون هر كيلوگرم چاي ايراني ممتاز ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان فروخته شود كه البته چاي ايراني باكيفيت پايين‌تر نيز كيلويي ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان است.

 

گران‌ترين نوبرانه تابستان
بازار ميوه و تر‌بار كه اين روزها با گرم شدن هوا رفت و آمد و تقاضاي بيشتري را به خود مي‌بيند با عرضه محصولات نوبرانه تابستاني از جمله زردآلو، شليل، آلو، ‌شبرنگ، آلبالو و گيلاس همراه شده است. بازار ميوه و تر‌بار در حالي با عرضه اقلام جديد و نوبرانه تابستاني همراه شده است كه به گفته برخي عرضه‌كنندگان، تقاضا براي اين اقلام بيشتر است؛ هرچند هنوز تقاضا به صورت كلي چندان بالا نيست. در ميان اقلام نوبرانه قيمت محصولاتي چون آلبالو و گيلاس در صدر قرار دارد و زردآلو، شليل و آلو قرمز نيز در رده‌هاي بعدي قرار دارند. در ميان محصولات نوبرانه به‌طورمتوسط هر كيلوگرم آلبالو ۱۰ هزار تومان، گيلاس ۱۲ هزار تومان، ‌شليل ۷۰۰۰ تومان، ‌شبرنگ ۶۰۰۰ تومان و آلو قرمز ۷۵۰۰ تومان قيمت دارد؛ قيمت‌هايي كه تقريبا نسبت به روزهاي قبل شكسته شده و در مقايسه با روزهاي اول عرضه‌شان متعادل‌تر شده است. در ميان ديگر محصولات، سيب قرمز كيلويي ۵۵۰۰ تومان، ‌سيب زرد كيلويي ۵۰۰۰ تومان، انگور كيلويي ۵۰۰۰ تومان، موز كيلويي ۴۰۰۰ تومان، بِه كيلويي ۱۰ هزار تومان، نارگيل كيلويي ۶۰۰۰ تومان، خيار درختي كيلويي ۳۰۰۰ تومان، خيار بوته‌اي كيلويي ۳۵۰۰ تومان و آناناس به عنوان گران‌ترين ميوه كيلويي ۱۵ هزار تومان فروخته مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون