• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3845 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۳ تير

عددنوشت

كمبود آب در كشور

حميدرضا جانباز، مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور گفت: براساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته در زمان پيك حدود هشت درصد كمبود آب خواهيم داشت كه اين عدد معادل ۲۱ هزار ليتر است. وي با بيان اينكه در سال ۱۳۹۴ حدود ۵۴۷ شهر در معرض تنش‌ آبي قرار داشتند، گفت: در حال حاضر تعداد شهرهاي داراي تنش آبي به ۳۰۱ شهر كاهش يافته و قرار است كه در سال ۱۳۹۶ اين تعداد به ۲۸۹ شهر برسد. وي با اشاره به وضعيت بارندگي‌ها در كشور، اظهار كرد: تا تاريخ نهم تيرماه ۲۲۳ ميلي‌متر بارندگي در كشور رخ داد كه نسبت به ميانگين بلندمدت و سال قبل حدود سه‌درصد كاهش داشته است.


افزايش بي‌سابقه مصرف برق
پيك مصرف برق روز گذشته در حالي به ۵۲ هزار و ۴۷۰ مگاوات رسيد كه در مدت مشابه سال گذشته تا از اول تيرماه تا همين تاريخ، پيك برق به هيچ عنوان از ۴۹ هزار مگاوات بالاتر نرفته بود. اين در حالي است كه در چند روزي كه از تيرماه سال جاري سپري شده ما شاهد ثبت ۵ بار مصرف بيش از ۵۰ هزار مگاواتي برق، و تقريبا به همين ميزان مصرف بيش از ۴۹ هزار مگاواتي مصرف برق بوده‌ايم. گزارش‌ها حاكي از اين است كه در بسياري از شهرهاي ايران نيز در همين روزهاي اخير ركورد پيك مصرف برق در مقايسه با سال‌هاي گذشته شكسته شده و مصرف برق به شكل بي‌رويه‌اي بالا رفته است. مقايسه پيك مصرف برق در روز گذشته با روز شنبه بيانگر افزايش ۸۳۷ مگاواتي، و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از افزايش ۶ هزار و ۴۶۱ مگاواتي مصرف برق است. همچنين اين گزارش مي‌افزايد، كل مبادلات برق در روز گذشته برابر با ۱۹۲۹ مگاوات بوده كه سهم صادرات يك هزار و ۲۶۰ مگاوات و سهم واردات ۶۶۹ مگاوات بوده است. مصرف برق صنايع نيز در اين روز برابر با ۴۲۰۰ مگاوات بوده كه نسبت به روز شنبه ۳۳۸ مگاوات افزايش داشته است.


 رشد ترانزيت در چابهار
مهم‌ترين بندر اقتصادي ايران در درياي عمان و ورودي منطقه خليج فارس پس از چند سال پيگيري عملكرد موفق خود در عرصه ترانزيت را آغاز كرد. بندر چابهار در كنار سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي صورت گرفته در قالب توافق بلندمدت سرمايه‌گذاران هندي را نيز به سمت خود كشانده كه نتيجه آن نزديك به ۲۰۰ ميليون دلار سرمايه‌گذاري مستقيم در اين بندر خواهد بود. در كنار آن با پيگيري‌هاي انجام شده تجهيزات اين بندر نيز كه از اصلي‌ترين شركت‌هاي توليدكننده در كشورهاي مختلف جهان خريداري شده، چند هفته قبل وارد اين بندر شد كه مي‌تواند به بهبود قابل توجه آمار عملكرد منجر شود. سازمان بنادر اعلام كرده در سه‌ماهه ابتدايي امسال ۹ هزار و ۷۲۲ TEU كانتينر در سه ماه فروردين، ارديبهشت و خرداد تخليه و بارگيري شده كه رشد ۹۹ درصدي را در قياس با مدت مشابه سال قبل نشان مي‌دهد. در بهار امسال ۳۶ فروند شناور بالاي هزار تن بيش از ۴۱۳ هزار تن مواد نفتي و غيرنفتي را در چابهار جابه‌جا كرده‌اند كه از اين رقم ۱۹۲ هزار تن به مواد غيرنفتي اختصاص دارد كه در قياس با مدت مشابه سال قبل افزايشي ۶۶ درصدي را نشان مي‌دهد. در كنار آن كشتي‌هاي ۲۵ هزار تني كه حامل كالاهاي اساسي از يكي از بنادر تايلند بوده‌اند نيز در چابهار پهلوگيري كرده‌اند كه اين موضوع مي‌تواند نشانه‌اي براي رشد و توسعه اين بندر بسيار مهم در آينده نزديك باشد.


پرت واقعي آب در كشور
براساس آخرين آمار 2/25 درصد آب بدون درآمد تخمين زده شده كه ۱۵ درصد پرت واقعي در نظر گرفته شده كه ناشي از نشت از تاسيسات است. در شهرهايي همچون تهران، مشهد و اصفهان اين عدد ۱۱ درصد و در برخي از استان‌ها پرت آب تا ۳۰ درصد نيز مي‌رسد، اما به طور ميانگين پرت واقعي آب در كل كشور بيش از ۱۵ درصد نيست. از ابتداي امسال سيستمي براي درج حوادث در شبكه طراحي كرده‌ايم، در سه هفته گذشته ۱۵ هزار حادثه داشتيم كه ۱۲ هزار حادثه در انشعابات بود و بايد گفت كه متوسط حضور اكيپ‌هاي ما كمتر از ۴۰ دقيقه بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون