• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3845 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۳ تير

خبر كوتاه

رييس مركز توسعه پيشگيري سازمان بهزيستي از تغيير مكرر الگوي اعتياد خبر داد

ايرنا| فريد براتي سده، رييس مركز توسعه پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي كشور گفت: «الگوي مصرف مواد در ايران خيلي تغيير مي‌كند. به طور مثال طي 10 سال گذشته الگوي مصرف مواد در ايران چهار بار تغيير كرده است. الگوي مصرف مواد در ايران طي 10 سال گذشته از مصرف ترياك به سمت مصرف هرويين و كراك و از آن به سمت مواد محرك (شيشه) رفته و اكنون به سمت مصرف گل و ترياك مي‌رود. در حال حاضر هم مصرف تك ماده كم داريم و مصرف‌كننده‌ها معمولا مواد تركيبي مصرف مي‌كنند.»  براتي سده افزود: «طبق آمار اعلام شده از سوي ستاد مبارزه با مواد مخدر، هرويين، ترياك و كراك همچنان در صدر مواد مصرفي كشور قرار دارند اما بايد به اين نكته توجه داشت كه هرچند درمان اعتياد به هرويين و اين گونه مواد راحت‌تر از ساير مواد است اما وقتي كه مصرف هرويين زياد شود، تعداد مرگ و مير معتادان افزايش مي‌يابد. به طور مثال مرگ و مير بين معتادان شيشه كم است هرچند گاهي آنها دست به كشتن ديگران مي‌زنند اما مرگ و مير خودشان كم است. طبق آخرين آمار اعلام شده هم، مرگ و مير بين معتادان2/6درصد افزايش يافته كه به دليل مصرف هرويين، اوردوز و آلودگي مواد است. بنابراين لازم است فعاليت‌هاي كاهش آسيب را تقويت كنيم و مرگ و مير بين معتادان را كاهش دهيم كه در اين زمينه، برنامه‌ريزي‌هاي لازم انجام شده و دولت از اين برنامه‌ها حمايت مي‌كند.»  براتي سده با هشدار نسبت به كاهش متوسط سن شروع مصرف هم گفت: «متاسفانه طي چند سال گذشته، متوسط سن شروع اعتياد در دختران و پسران كمتر شده و هرچند كه سن شروع اعتياد در زنان در گذشته مشخص نبوده و بايد منتظر مطالعات بعدي بود تا اين آمار به طور دقيق اعلام شود اما مي‌دانيم كه سن مصرف مواد اعتيادآور در زنان كمتر شده است.» وي با نگاهي به آخرين آمار معتادان كشور كه هفته گذشته از سوي ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شد، گفت: «بررسي‌ها نشان‌دهنده آن است كه دو ميليون و 808 هزار نفر معتاد در كشور ما وجود دارند و با توجه به آمار قبلي (يك ميليون و 325 هزار نفر)، تعداد معتادان در كشور زياد نشده چراكه آمار قبل دقيق نبوده است. هماهنگي‌هاي لازم هم در حال انجام است تا طي هفته‌هاي آتي، جزييات آمار مربوط به اعتياد در كشور اعلام شود اما اينكه چرا مصرف شيشه بين معتادان رتبه چهارم و مصرف حشيش رتبه دوم دارد جاي بحث و بررسي خواهد داشت. »

 

شرط ميراث فرهنگي براي راه‌اندازي خط يك متروي اصفهان

مهر| روابط‌عمومي اداره‌كل ميراث‌فرهنگي اصفهان، درخصوص راه‌اندازي آزمايشي خط يك متروي اصفهان اعلام كرد: «بي‌شك امكان راه‌اندازي خط يك متروي اصفهان، كه كار ساخت آن با همكاري متعهدانه اداره‌كل ميراث‌فرهنگي استان و مديريت شهري تاكنون به پيش رفته است، پس از تاييد و حصول اطمينان اداره‌كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان از وضعيت حفاظت بناهاي تاريخي در مسير، به‌ويژه در محور تاريخي چهارباغ عباسي، ميسر خواهد بود.
با توجه به تشكيل جلسات متعدد هم‌انديشي ميان مسوولان و كارشناسان ارشد سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و اداره‌كل ميراث‌فرهنگي استان با حضور مسوولان و كارشناسان ارشد مديريت شهري اصفهان درخصوص حفاظت از مجموعه‌هاي ميراث‌فرهنگي در مسير مترو، پيشنهاد شد تا كميته‌اي علمي متشكل از كارشناسان نهادهاي علمي كشور همچون دانشگاه علم‌وصنعت و دانشگاه اصفهان با نظارت كارشناسان دو مجموعه، قبل و پس از راه‌اندازي مترو، به پايش وضعيت بناها و مجموعه‌هاي تاريخي در مسير بپردازند؛ لذا با توجه به لزوم تكميل اين مطالعات، به‌ويژه درخصوص نحوه حفاظت و پايش آثار تاريخي همچون مدرسه علميه امام جعفر صادق (ع) يا همان مدرسه چهارباغ، بازار تاريخي هنر، كاخ هشت‌بهشت و پل تاريخي سي‌وسه‌پل، شايسته است تا هر گونه اقدام درخصوص شروع بهره‌برداري از خط يك مترو، پس از حصول اطمينان از حفاظت و پايش دايمي اين بناها و مجموعه‌هاي تاريخي توسط اداره‌كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري اصفهان صورت بگيرد تا شهروندان محترم اصفهاني با آرامش و سلامت خاطر بتوانند از اين سيستم حمل‌ونقل عمومي شهري استفاده كنند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون