• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3846 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۴ تير

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه:

عنواني به اسم جرم سياسي نداريم

گروه سياسي| دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه كه اين روزها به مناسبت هفته قوه قضاييه روزهاي شلوغي دارد در گفت‌وگوي متعددي از اقدامات ستاد حقوق بشر مي‌گويد. ديروز او اما در نشست خبري كه با رسانه‌ها داشت از مقوله «زنداني سياسي» گفت. محمد جواد لاريجاني گفت: «ما در كشور عنواني به اسم جرم سياسي نداريم؛ لذا اصطلاح جرم سياسي اصطلاح درستي نيست. عمدتا غربي‌ها اين اصطلاح را براي اينكه تعرضات غيرقانوني خود را مقدس جلوه دهند، به‌كار مي‌برند». محمدجواد لاريجاني اما از كشورهاي نقض‌كننده و در عين حال مدعي رعايت حقوق بشر هم گفت. او با بيان اينكه مدعيان نجات حقوق‌بشر اعتبارشان باطل و بي‌آبرو شده‌اند، گفت: امريكا يكي از پرادعاترين‌ها در زمينه حقوق بشر است كه حتي عليه ما براي نقض حقوق بشر، تحريم‌هاي يكجانبه گذاشته؛ اما خود كارنامه‌اش در حقوق بشر فاجعه‌آميز است. به گزارش ميزان، محمدجواد لاريجاني، در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينكه بيش از دو سال از فاجعه منا مي‌گذرد اما گويا حق ايرانيان تاكنون گرفته نشده است و آيا شما در اين زمينه ورود كرده‌ايد يا خير؟ گفت: البته جنايتي كه عربستان سعودي در منا مرتكب شد، جبران‌ناپذير است و لكه ننگي براي آنها تا ابد خواهد بود؛ اما ما براي استيفاي حقوق خود چند خط كاري داريم كه يكي از اين خطوط استفاده از دستگاه ديپلماسي است. البته در اين مسير ما توفيقاتي داشته‌ايم؛ اما انتظار معجزه نداريم؛ ولي توقع داريم كه مطالبه‌گري ادامه داشته باشد. يكي ديگر از خطوط ما بحث جوامع بين‌المللي است كه بايد اين موضوع در جوامع بين‌المللي مطرح شود. همچنين راه‌حل ديگر ما پيگيري آن در محاكم داخل كشور است. قوه قضاييه در اين زمينه كارهايي را انجام داده است كه احتمالا با اهتمامي كه مقام معظم رهبري داشته‌اند، امسال بخشي از آن احكام صادر مي‌شود. دبير ستاد حقوق بشر خاطرنشان كرد: با توجه به حجم جنايت آ‌نها، فعاليت ما چه در ستاد حقوق بشر و چه در بيرون از آن به اندازه جنايات آنها نيست.
حمايت از حقوق متهمان بخشي از فعاليت‌هاي ستاد حقوق بشر است
خبرنگار ديگري پرسيد: نظرتان درباره زندانيان سياسي كه گفته مي‌شود در زندان هستند و از مرخصي رفتن و ديدار با فرزندان خود محرومند و به پرونده‌شان اعتراض دارند، چيست و آيا ستاد حقوق بشر در اين زمينه كاري كرده است؟ كه دبير ستاد حقوق بشر اين گونه پاسخ داد: در ابتدا بايد بگويم كه ما در كشور عنواني به اسم جرم سياسي نداريم؛ لذا اصطلاح جرم سياسي اصلاح درستي نيست. عمدتا غربي‌ها اين اصطلاح را براي اينكه تعرضات غيرقانوني خود را مقدس جلوه دهند، به‌كار مي‌برند. محمدجواد لاريجاني گفت: درباره ديدار و ملاقات با خانواده و مرخصي رفتن زندانيان، ما يك چارچوب خوب داريم كه البته بسيار منعطف است و اينكه گفته شد برخي زندانيان با خانواده خود ديدار نداشته‌اند، غلط است و تاكنون چندين ديدار به وسيله افراد مورد نظر سوال‌كننده با خانواده‌هاي‌شان صورت گرفته است. دبير ستاد حقوق بشر بيان داشت: حقوق متهمان براي ما خيلي مهم است و اگر كسي خودش يا خانواده‌اش به ما رجوع كند و درخواست ملاقاتي كند، با اين درخواست منعي نداريم و با آغوش باز استقبال مي‌كنيم؛ چون وظيفه ما اين كار و پاسداري از حقوق متهمان است و لذا حمايت از حقوق متهمان بخشي از فعاليت‌هاي ستاد حقوق‌بشر است؛ به طوري كه افراد زيادي در اين خصوص به دكتر حكيمي همكار ما در ستاد حقوق بشر مراجعه مي‌كنند. حتي از اقليت‌ها به ما مراجعه مي‌كنند و ما در چارچوب قانون موارد را پيگيري مي‌كنيم.
محمدجواد لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري درباره طرح حذف مجازات اعدام كه به مجلس ارايه شده است، گفت: مجازات در اسلام براي انتقام نيست بلكه براي پيشگيري است. بايد گفت مجازات چيز شيريني نيست و اگر كسي از شهروندان مجازات مي‌شود، ما بايد غمگين باشيم. بدترين مجازات‌ها هم اعدام است؛ اما خداوند گفته است كه قصاص براي تضمين زندگي است. وي افزود: اعدام‌هاي ما چند دسته است. اعدام‌هاي مربوط به مواد مخدر جزو تعزيرات ما است؛ البته ما معتقديم كه اين اعدام‌ها بي‌خاصيت نبوده است؛ بلكه در حد انتظار نبوده و بايد در آن تجديدنظر كنيم؛ اما حذف آن راه‌حل نيست؛ بلكه بايد براي سرچشمه اين قاچاقچيان مجازات‌هاي سنگين‌تري داشته باشيم. محمدجواد لاريجاني خاطرنشان كرد: دوستان ما در معاونت حقوقي قوه قضاييه كار وسيعي كرده‌اند و همكاري‎هاي ما با آنها وجود داشت؛ البته در خصوص سابقه اين طرح بايد گفت كه اين طرح وقتي در مجلس مطرح و تصويب شد، شوراي نگهبان با اعدام‌ها مخالفت كرد؛ اما مجلس بر آن پافشاري كرد و نهايتا در مجمع تشخيص مصلحت نظام در زمان مرحوم هاشمي‌رفسنجاني بيان شد كه اين مجازات‌ها لازم است تشديد شود. لذا اين طرحي كه در پيش است، يك قدم مثبت است. دبير ستاد حقوق بشر گفت: اما ما صرفا به خاطر اين اعدام‌ها تحت فشار نيستيم؛ حتي اعدام در مورد قصاص هم مورد تعرض آنان است. قصاص يكي از حقوق خصوصي افراد است؛ حكم قرآن است؛ اما حكم قرآن آن است كه عفو و گذشت اولويت داشته باشد. درست است كه حكم قصاص صادر مي‌شود، اما اولويت با گذشت كردن است كه وقتي كه يك قتل صورت مي‌گيرد با گذشت كردن آن را التيام دهيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون