• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3846 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۴ تير

كمپين كاربران فضاي مجازي براي بيان وضعيت خوزستان

نمايندگان سازمان ملل در كانون گرد و غبار

گرد و غبار و ريزگرد مفهوم و پديده جديدي براي ايراني‌ها و به خصوص خوزستاني‌ها نيست. اين پديده شرايط را براي مردم جنوب ايران به قدري بحراني كرده كه متوليان امر محيط زيست از كارشناسان بين‌المللي دعوت كردند تا در كنفرانسي بين‌المللي براي حل اين معضل نفسگير همفكري كنند و چاره‌اي بينديشند. روز يكشنبه كنفرانس بين‌المللي مقابله با گرد و غبار با حضور حسن روحاني و معاون او در سازمان محيط زيست و همچنين نمايندگاني از سازمان ملل در تهران آغاز به كار كرد. روز گذشته نيز ميهمانان اين كنفرانس راهي خوزستان شدند تا از نزديك بازديدي از كانون‌هاي داخلي گرد و غبار داشته باشند. در همين راستا هياتي هفت نفره از سازمان ملل به سرپرستي «اريك سولهايم» و نمايندگاني از كشورهاي اكوادور، سوريه، تركيه و امريكا از كانون‌هاي ريزگرد كشور بازديد كردند. اين مهمانان از شهرستان دشت آزادگان و طرح مالچ‌پاشي و نهالكاري ام‌الدبس و تالاب هورالعظيم بازديد داشتند.
اريك سولهايم، رييس برنامه محيط زيست سازمان ملل پس از بازديد هوايي از تالاب هورالعظيم گفت: «در تلاشيم مشكل گرد و غبار در كانون‌هاي داخلي ايران را حل كنيم. تلاش مي‌كنيم با همكاري دولت ايران، تركيه و ديگر كشورهايي كه در كنفرانس بين‌المللي مقابله با گرد و غبار حضور دارند، مشكلات كانون‌هاي داخلي ايران را در زمينه گرد و غبار همچنين مشكلات خارجي آن را حل كنيم.»
گري لوييس، نماينده مقيم سازمان ملل نيز در حاشيه بازديد از كانون‌هاي گرد و غبار در اهواز گفت: «حدود 20 تا 30 درصد توفان‌هاي گرد و غبار كه ايران را تحت تاثير قرار مي‌دهد از عرصه‌هاي دروني است. ما به خوزستان آمده‌ايم تا راه‌حل‌هاي فني را براي مقابله با مشكل گرد و غبار اين استان پيدا كنيم. اجراي اين راه‌حل‌ها تا حد زيادي به همكاري كشورهاي منطقه و كمك‌هاي بين‌المللي بستگي دارد. تمركز ما روي منطقه شادگان، هامون و ساير مناطق بحراني است. اين مناطق به آب و پشتيباني آبي و كمك‌هاي بين‌المللي براي حل مشكل نياز دارند.»
معصومه ابتكار، رييس سازمان حفاظت محيط زيست هم در حاشيه بازديد از كانون‌هاي گرد و غبار خوزستان گفت: هيچ مجوز جديدي براي سدسازي صادر نشده، مجوزهاي صادرشده متعلق به گذشته است بنابراين هيچ مجوز جديدي براي برداشت از سرشاخه‌هاي كارون صادر نشده است. بازديد هوايي از هورالعظيم و بخش‌هاي مختلف آن داشتيم و شاهد احياي بخش‌هاي بسياري از تالاب و ورود آب به برخي از بخش‌هاي مرزي با عراق بوديم كه مي‌تواند به وضعيت اين تالاب و مهار گرد و غبار بسيار كمك كند. عملا بخش‌هاي مهمي از كانون‌هاي گرد و غبار اين منطقه زير آب رفته و شرايط بسيار بهتري به وجود آمده است.»
اما همزمان با برگزاري اين كنفرانس اهالي خوزستان در فضاي مجازي دست به كار شده‌اند و با هشتگ
DustDisaster# در خصوص ابعاد مختلف فاجعه‌اي كه در خوزستان در جريان است توييت مي‌كنند. البته ساكنان شهرهاي ديگر هم همدلانه با اين مردم همراه شده‌اند و توييت‌هايي كه غالبا مضمون انتقادي و مطالبه‌گرانه دارد را در توييتر منتشر مي‌كنند. سيد عليرضا، خبرنگار خوزستاني در حساب توييترش نوشته:«ركورد توليد نفت خام كشور امروز شكسته شد، ركورد سازندگي در خوزستان كي شكسته مي‌شود؟ آلودگي خوزستان كي به پايان مي‌رسد؟» سارا هم معتقد است اين مشكل اگر در پايتخت اتفاق مي‌افتاد تا به امروز راهكاري اساسي براي حل آن پيدا مي‌شد: «تا گرد و غبار به تهران نرسد مشكل ريزگرد‌ها حل نميشه، منشأ 100 درصد ريزگردها، مديريت غلط آب، سد‌سازي بي‌رويه، قطع درختان و بي‌كفايتي مسوولان است.» مازن از اهالي اهواز هم در توييتي كه همراه با تصويري از گرد و غبار شديد در اهواز منتشر كرده بود، نوشت: «آقاي رييس‌جمهور شما در اهواز قول داديد كه مساله بحران خوزستان از نخستين مسائلي باشد كه در هيات دولت پيگيري شود. الوعده وفا!» الهام هم گله‌مندانه از توجه به درياچه اروميه نوشته: «كاش يك‌صدم اون مقداري كه براي درياچه اروميه نگران بوديد به هورالعظيم هم فكر مي‌كرديد.»
پيش از كمپين DustDisaster# در توييتر، كمپين ديگري نيز با نام #نجات_ميان_رودان شكل گرفت. اعضاي اين كمپين نامه‌اي سرگشاده به دبيركل سازمان ملل نوشتند و از او خواستند تا اقدامي براي توقف روند تخريب غرب ايران انجام دهد، در بخشي از اين نامه آمده است: «ما امضاكنندگان از سازمان ملل متحد و يونسكو درخواست رسيدگي به وضعيت نگران‏كننده حقابه جوامع بومي مولد در حوضه آبخيز دجله و فرات را داريم و خواهان احياي دوباره ميان‏رودان از طريق گشودن دريچه‌هاي سدهاي آناتولي جنوبي (به‌ويژه سد آتاتورك) و جلوگيري از ساخت و آبگيري سدهاي در دست‌ ساخت (به‌ويژه سد ايليسو) را داريم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون