• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3848 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۷ تير

فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا:

بهتر از دولت بخش خصوصي را حمايت مي‌كنيم

گروه سياسي| فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌النبيا مهمان برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري پنجشنبه شب بود تا در ارتباط با اظهاراتي كه در مورد فعاليت‌هاي اقتصادي سپاه پاسداران مي‌شود پاسخ بدهد. پاسخ در ارتباط با نحوه فعاليت‌هاي اقتصادي سپاه تا قرارداد نفتي كه اخيرا ميان ايران و توتال فرانسه امضا شده است. سردار عبدالهي در اين برنامه گفت: اين قرارگاه اصراري براي ورود به پروژه‌ها ندارد و بنا به درخواست و نياز دولت‌ها بر سر پروژه‌ها حضور دارد. به گزارش تسنيم، جمله‌هاي كليدي اظهارات فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص) در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري به شرح زير است:
 ‌ تنها كسي هستم كه در ارتباط قرارگاه سازندگي با دولت‌ها بيشترين تعامل را با آنها داشته‌ام. زماني كه در سال 95 بالاترين ركورد كاري را براي دولت داشتيم آيا سزاوار است دولت با تفنگ و بي‌تفنگ مطرح شود؟
‌ قرارگاه طرح‌هاي نيمه‌كاره‌‌اي را به ثمر رسانده است كه خارجي‌ها در ابتداي تحريم‌ها آنها را رها كردند و رفتند.
‌ سپاه نهادي مردم پايه است، در دوران دفاع مقدس از اين ظرفيت استفاده و با همراهي مردم موفق شديم و پس از جنگ تحميلي نيز با توجه به ظرفيت سپاه قرارگاه خاتم‌الانبيا ايجاد و در بازسازي و سازندگي كشور وارد شد. از ابتداي تاسيس قرارگاه خاتم‌الانبيا تاكنون 2 هزار و 500 طرح استاني و ملي ساخته شده و به بهره‌برداري رسيده است.
‌ در دولت‌هاي پس از جنگ تاكنون هر طرحي كه سپاه به آن وارد شد بنا به درخواست و نياز دولت‌ها بود و سپاه هيچ اصراري براي ورود به اين طرح‌ها نداشته است.
‌ هيچ‌گاه قرارگاه نگفته است كه اين طرح را به ما بدهيد البته براساس وظيفه بايد به سازندگي كشور كمك كند. در دولت يازدهم 183 طرح به اتمام رسيده است و مردم از آن بهره‌مند شده‌اند، اين طرح‌ها در حوزه حمل‌و‌نقل، نفت و گاز، سدسازي، صنعت و معدن وآي تي بوده است.
‌ با توجه به اينكه روزانه 12 ميليون ليتر بنزين وارد كشور مي‌شد قرار گاه خاتم‌الانبيا سپاه با ساخت پالايشگاه ستاره خليج فارس كه بزرگ‌ترين پالايشگاه در كشور است توانست روزانه 12 ميليون ليتر بنزين توليد كند و كشور را از واردات اين فرآورده بي‌نياز كرد. فاز نخست اين پالايشگاه كه در دولت يازدهم به اتمام رسيد حدود 75درصد پالايشگاه را شامل مي‌شود و 20 ميليون ليتر فرآورده نفتي توليد مي‌كند كه 12 ميليون ليتر آن بنزين يورو 4 با اكتان 96 است. از ابتداي راه‌اندازي پالايشگاه خليج فارس تاكنون 1/2 دهم ميليارد ليتر فرآورده توليد شده كه 350 ميليون ليتر آن بنزين بوده است.
‌ قرارگاه خاتم‌الانبيا 170 هزار نيروي انساني دارد كه كمتر از دو درصد آنها نيروي رسمي قرارگاه هستند. قرارگاه خاتم‌الانبيا 5 هزار پيمانكار از بخش خصوصي دارد كه با سپاه كار مي‌كنند و بهتر از دولت از آنها حمايت مي‌شود.
‌ شبهه‌ها درباره فعاليت‌هاي سازندگي سپاه از طرف مسوولان ايجاد مي‌شود، سزاوار نيست عرصه بر مجموعه‌اي كه با تمام توان و قدرت در شرايط سخت تحريم اينگونه كار مي‌كند تنگ شود. فاز 15 و 16 پارس جنوبي در دولت يازدهم به بهره‌برداري رسيد و از اين فازها 40 ميليارد متر مكعب استخراج و شيرين‌سازي گاز انجام و وارد شبكه شده است. اين كار 16 ميليارد دلار براي كشور منفعت داشته است. به جاي تشويق سپاه سزاوار نيست جوسازي عليه اين نهاد انجام شود.
‌ بسياري از شركت‌هاي معتبر دنيا كه در زمينه‌هاي گوناگون فعاليت مي‌كنند نظامي هستند و براي اين شركت‌ها مشكلي ايجاد نمي‌شود اما سپاه كه هم توان نظامي دارد و هم مسائل عمراني و سازندگي كشور را حل مي‌كند مورد خطاب قرار مي‌گيرد.
‌ در حالي كه 24 هزار ميليارد تومان از دولت طلبكاريم اين را قبول نداريم كه مي‌گويند سپاه با بخش خصوصي در رقابت است. اگر به سپاه طرح‌هايي با ترك تشريفات مناقصه واگذار شده اين طرح‌ها ضرر ده بوده است.
‌ شركت صدرا زماني كه به سپاه واگذار شد دو هزار ميليارد تومان به بانك‌ها بدهكار بود هيچ تعهدي را نمي‌توانست انجام دهد و 250 نفر از 300 نيروي اين شركت هر روز جلوي استانداري تجمع مي‌كردند. اين شركت را پذيرفت و ساخت سكوها را قبول كرد و اكنون سه هزار و 500 نفر در شركت صدرا مشغول به كارند. قرارگاه خاتم‌الانبيا ملك‌هايي را كه در اختيار داشت فروخت تا بدهي شركت صدرا به بانك‌ها را بدهد. اين شركت نه تنها نفعي براي سپاه نداشت بلكه دو هزار ميليارد تومان نيز به بانك‌ها بدهكار بود. بخش خصوصي در زمينه كارهايي كه سپاه انجام مي‌دهد توان انجام آن كارها را ندارد.
‌ در حالي كه بانك‌ها سود بيش از 20 درصد به سپرده‌ها مي‌دهند چه كسي با دولتي كار مي‌كند كه نرخ سود طرح‌هاي آن 7 تا 10درصد است. در مقابل پول اجراي طرح‌هاي دولت به عنوان اسناد خزانه يا مشاركت اوراقي را به ما مي‌دهد كه 30 تا 34درصد كاهش قيمت دارد اما چون سپاه مي‌خواهد طرح‌ها نخوابد و به بيكاران كشور اضافه نشود كارها را انجام مي‌دهد. كساني كه مي‌گويند سپاه با بخش خصوصي در رقابت است يا ناآگاهند يا مغرض.
‌ درباره امضاي قرارداد فاز 11 پارس جنوبي با شركت توتال بايد گفت كه قرارگاه خاتم‌الانبيا در عين ارتباطي كه با وزارت نفت دارد از اين قرارداد خبري نداشت. اكنون صنعت ساخت پالايشگاه و هر طرح بزرگ ديگري در كشور بومي شده است. بخش نخست قرارداد فاز 11 شامل 30 چاه و دو سكو است و بخش دوم نيز ايستگاه‌هاي تقويت فشار و... را شامل مي‌شود كه بخش نخست دو ميليارد دلار و بخش دوم 2/8 دهم ميليارد دلار قيمت دارد. در ساخت پالايشگاه و تجهيز همه مراحل آن با مهندسي صددرصد خودكفا هستيم و در بخش نخست قرارداد فاز 11 با توتال كاري نيست كه در كشور انجام نشود.
‌ قرارگاه بزرگ‌ترين دكل‌هاي حفاري 400 فوتي را در اختيار دارد كه مي‌توانند 11 كيلومتر حفاري كنند و ممكن است اين دكل‌ها بيكار شوند. مسوولان مي‌گويند بايد خارجي‌ها بيايند و سرمايه‌گذاري كنند در حالي كه سپاه بارها اعلام آمادگي كرده است كه مي‌تواند بخش مالي را نيز تامين كند.
 فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا سپاه افزود: وزارت نفت گفته است مي‌خواهد قراردادها به سمت مناقصه برود اما واگذاري فاز 11 به توتال بدون تشريفات مناقصه بوده است.
‌ مي‌گويند شركت توتال در قرارداد بايد از شركت‌هاي داخلي استفاده كند اما ما هيچ‌وقت نبايد عزت خود را زير سوال ببريم و در حالي كه توانايي داريم پيمانكار دست دو شويم. اكنون 1/3 دهم تريليون تومان پول در دست مردم است و اگر براي جذب آن زمينه‌سازي كنيم مي‌توان اين سرمايه را به بخش‌هاي مورد نياز هدايت كرد.
 اگر به‌جاي نگاه كردن به جاهاي ديگر به ظرفيت‌هاي داخلي توجه كنيم تحريم‌ها اثري ندارد. براي تربيت نيروي انساني در كشور بهترين جا قرارگاه خاتم‌الانبيا بوده است. اين قرارگاه 50 هزار نفر حقوق بگير دارد كه از اين تعداد 16 هزار نفر ليسانس، كارشناس، كارشناس ارشد و دكترا هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون