• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3848 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۷ تير

همايش فصلي خانه احزاب ايران با حضور فعالان سياسي برگزار شد

تكرار نقدهاي هميشگي احزاب

گروه احزاب

«احزاب، انتخابات و انتظارات» عنوان همايش فصلي خانه احزاب كشور بود كه در روز پنجشنبه با حضور چند تن از فعالان سياسي جناح‌ها برگزار شد. جلساتي كه نمايندگان احزاب اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل دور هم مي‌نشينند و از دغدغه‌هاي حزبي تا پيشنهاداتي براي بهبود شرايط سياست‌ورزي در قالب حزب مطرح مي‌كنند. خانه احزاب ايران پس از يك دوره تعطيلي در دولت احمدي‌نژاد، چند سالي است كه توانسته به ريل سياست كشور بازگردد تا هرچه بيشتر در ارتقاي اثرگذاري احزاب به عنوان يك ركن اساسي دموكراتيك بروز و ظهور داشته باشد. از ابتداي بازگشايي اين نهاد، گروه‌هاي سياسي و حزبي با عقايد و افكار مخالف كنار يكديگر نشستند تا براي دغدغه مشترك‌شان يعني قدرت گرفتن حزب در سياست‌ورزي و انتخابات، چاره بينديشند. همين هم بود كه روز پنجشنبه نمايندگان احزاب از تريبون وزارت كشور برخي مشكلات فعاليت حزبي را بيان كردند. اين برنامه كه در سالن وزارت كشور برگزار مي‌شد ميزبان فعالان برخي احزاب كشور بود اما جاي خالي بسياري از چهره‌هاي حزبي اصولگرا به چشم مي‌خورد. احزابي كه از ابتداي بازگشايي خانه احزاب كشور چه در  زمان انتخاب هيات رييسه خانه احزاب و چه در طرح و بيان مشكلات حزبي نقشي پررنگ داشتند اما ترجيح دادند كه در نخستين همايش فصلي خانه احزاب پس از انتخابات شركت نكنند. احزاب و گروه‌هايي چون موتلفه، پايداري، رهپويان انقلاب اسلامي، يكتا، جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي، جامعه اسلامي مهندسين و ايثارگان دراين همايش هيچ نماينده‌اي نداشتند. حضور كمرنگ اصولگرايان آن‌هم پس از شكستي كه در انتخابات 96 نصيب‌شان شد، چه معنا و پيامي دارد؟ به هر حال چند دوره انتخابات است كه اين جريان سياسي نتوانسته بدنه اجتماعي را براي راي به نامزد مورد نظر خود به خصوص در شهرهاي بزرگ پاي صندوق‌هاي راي بكشاند. مشكلي كه در سه انتخابات پيشين گريبانگير اين جناح سياسي شده است. اين معضل در جناح اصولگرا به باور برخي تحليلگران اين جريان سياسي ناشي از سردرگمي‌هاي گفتماني و البته عدم شناخت مناسب از مطالبات بدنه اجتماعي است. با اين حال فعالان سياسي اصولگرا بر سر صورت مساله و البته راه‌حل معضل‌شان با هم اتفاق نظر ندارند. به نظر مي‌رسد كه جريان راست هنوز نتوانسته از شوك شكست در انتخابات بيرون بيايد.
از اين گذشته همايش فصلي خانه احزاب فرصتي براي همنشيني احزاب با عقايد مخالف را در كنار هم فراهم مي‌كند و مهم‌ترين هدف خود را ارتقاي كيفيت نظام حزبي كشور و فعاليت حزبي تعريف كرده است. با اين حال با نظر به چند همايش پس از بازگشايي‌اش، اين نهاد هنوز نتوانسته خروجي موثري از روند قانونگذاري تا ساماني براي فعاليت چندپاره و از‌هم‌گسيخته حزبي كشور به دست دهد. در اين نوع همايش‌ها غالبا به كلي گويي در مورد مشكلات حزبي كشور بسنده مي‌شود. راه‌حل‌ها نيز صرفا در حد سخنراني‌ها باقي مي‌مانند. اگرچه معمولا تلاش مي‌شود تا از شخصيت‌هاي دولتي موثر بر فعاليت احزاب دعوت شده و مشكلات حزبي به آنها منتقل شود اما در عمل ضمانتي براي رسيدگي به مشكلات احزاب وجود ندارد. شايد يكي از مهم‌ترين مسائلي كه خانه احزاب پيگيري كرده، تخصيص يارانه به احزاب باشد. شايد پاسخ به اين سوال خالي از لطف نباشد كه آيا مشكل ناپايداري حزب و كم اثر بودن آنها در سپهر سياسي كشور تنها ناشي از مشكلات مالي و اقتصادي آنها است؟ آيا احزابي كه با مشكل مالي مواجه نيستند، توانسته‌اند نقش و اثرگذاري خود را در سياست ايران بالا ببرند؟ آيا مشكلي كه بارها به اعتراف فعالان سياسي فصلي بودن احزاب خوانده مي‌شود و فعاليت احزاب را تنها محدود به ايام انتخابات مي‌كند، ناشي از مشكلات مالي آنها است؟ مشخص است كه خانه احزاب اگر بخواهد واقعا به اهدافي كه براي خود تعريف كرده نايل شود و اساسا يك نهاد نمايشي نباشد، بايد به مشكلات بنيادي‌تر چه در حوزه قانونگذاري و چه در كيفيت احزاب و ارتباط آنها با بدنه اجتماعي و درك‌شان از مطالبات اجتماعي و مشكلات مردم بپردازد. در عين حال محمود صادقي، نماينده مجلس دهم از جمله افرادي است كه در جلسه روز پنجشنبه مساله تخصيص يارانه به احزاب را مورد نقد قرار مي‌دهد و معتقد است كه تامين بودجه احزاب توسط دولت، استقلال آنها را زير سوال مي‌برد. او همچنين معتقد است كه نگاه قانون به احزاب بيشتر جنبه سلبي دارد تا ايجابي.
همچنين غلامحسين كرباسچي، دبيركل حزب كارگزاران كه كمتر در همايش‌هاي خانه احزاب شركت مي‌كند، در جلسه روز پنجشنبه انتقاداتي به كميسيون ماده 10 احزاب مطرح كرد و گفت: آقاي احمدي گفتند از توسعه احزاب حمايت مي‌كنيم كه مي‌خواهم بگويم اين تعارف است. لذا نشانه آن اين است كه در كميسيون ماده ۱۰ احزاب ۷ نفر از مجلس و غيره حضور دارند و قرار است دو نماينده از احزاب بدون حق راي حضور داشته باشند. اين همان بحثي است كه در دانشگاه‌ها مطرح است كه هميشه بين احزاب و دستگاه‌ها رقابت است.
آذر منصوري، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران اما انتقادش به قانون احزاب كشور معطوف بود. او معتقد است كه اين قانون بسياري از فعالان سياسي را گوشه‌نشين كرده و بايد اصلاحاتي در آن انجام شود.
همچنين حسينعلي اميري، معاون پارلماني رييس‌جمهور در اين نشست گفت: براي اينكه احزاب بتوانند ارتقا يابند، بايد براي حاكميت اعتماد ايجاد كنند. البته بايد پرسيد كه آيا وظيفه احزاب اعتماد‌سازي است يا حاكميت و احزاب هر يك وظايف جداگانه‌اي دارند كه بايد در چارچوب قانون آن را پيگيري كنند. همچنين اگر لازم است كه احزاب اعتماد حاكميت را جلب كنند، مشخصا اين گام اعتمادساز چيست. با توجه به اينكه اين مساله‌اي است كه در قانون اساسي كشور اشاره به آن نشده و بيانش از سوي معاون رييس‌جمهور چه معنا و مفهومي مي‌تواند داشته باشد؟ چرا كه اين توصيه نمي‌تواند توصيه‌اي قانوني تلقي شود.

علي اصغر احمدي: قانون انتخابات كشور نقص دارد
معاون سياسي وزير كشور معتقد است كه در فضاي فعلي كه غربي‌ها به دنبال افزايش تحريم‌ها هستند بايد بيشتر بر انسجام و وحدت ملي توجه كنيم. علي اصغر احمدي گفت: تقابل با هرگونه افراط‌گرايي را بايد در دستور كار خود قرار دهيم و از آزادي‌هاي مشروع سياسي حمايت كنيم. معاون سياسي وزارت كشور همچنين بيان مي‌كند كه قانون انتخابات داراي نقص‌هايي است كه ازجمله بحث تعريف رجل سياسي و گذاشتن شرط سني براي ثبت‌نام در انتخابات رياست‌جمهوري است. وي گفت: بايد براي اين موارد فكري كرد.  وي با اشاره به لزوم الكترونيكي شدن انتخابات و اصلاح قانون در اين زمينه، گفت: بحث الكترونيكي كردن انتخابات رياست‌جمهوري در موضوعات احراز هويت كساني كه مي‌خواستند راي دهند، صدور برگه راي و شمارش راي و ساير موارد مطرح است كه بايد به آن توجه شود تا با اعتماد به كارپردازان و مهندسان ايراني اجازه دهيم كه سخت‌افزارها و ابزار لازم را در اين زمينه فراهم كنيم.  معاون سياسي وزارت كشور با بيان اينكه غربي‌ها به دنبال دبه كردن در ماجراي برجام و ادامه دادن تحريم‌ها هستند، گفت: در چنين فضايي بايد بيشتر بر انسجام و وحدت ملي توجه كنيم و تقابل با هرگونه افراط‌گرايي را در دستور كار خود قرار دهيم و نيز از آزادي‌هاي مشروع سياسي حمايت كنيم كه در چنين مواردي احزاب مي‌توانند كمك حال ما باشند.

حسينعلي اميري: احزاب براي ارتقا، اعتماد حاكميت را جلب كنند
معاون پارلماني رييس‌جمهور معتقد است كه براي اينكه احزاب بتوانند ارتقا يابند بايد براي حاكميت اعتماد ايجاد كنند.
حسينعلي اميري با بيان اينكه سابقه حزب و حزب گرايي در ايران به انقلاب مشروطيت بازمي‌گردد، گفت: حزب به معناي واقعي آن تا پيروزي انقلاب اسلامي وجود نداشت در حالي كه همه مي‌دانند تمركز قدرت در دست يك نفر به استبداد منجر مي‌شود اما پس از انقلاب با رعايت اصل تفكيك قوا در قانون اساسي جمهوري اسلامي، فضايي به وجود آمد كه رييس‌جمهوري با راي مستقيم مردم انتخاب و حتي رهبري هم به شكل مستقيم يا غيرمستقيم با راي مردم گزينش مي‌شود. وي تاكيد كرد: احزاب در سه دهه گذشته در تثبيت نظام جمهوري اسلامي و مردم سالاري نقش داشتند هرچند كه امروز با آنچه  از آنان انتظار داريم، فاصله وجود دارد. اميري با بيان اينكه دوره اصلاحات، دوره توسعه سياسي و تقويت احزاب بود، اظهار كرد: در دوران آقاي خاتمي، شاهد تقويت احزاب بوديم در حالي كه بعد از پايان رياست‌جمهوري ايشان، ديديم كه وضعيت خاصي براي احزاب پيش آمد و خانه احزاب هم تعطيل شد چرا كه هنوز فرهنگ تحزب در كشور شكل نگرفته بود. معاون پارلماني رييس‌جمهور تاكيد كرد: در چهار سال گذشته با توجه آقاي روحاني به موضوع تحزب، خانه احزاب مجددا شكل گرفته است و ما به دنبال اصلاح قانون فعاليت احزاب رفتيم اما ما هنوز تا اينكه به مقصد نهايي در مورد احزاب برسيم راه زيادي در پيش رو داريم. اميري تاكيد كرد: اگر احزاب قدرت بيشتري داشتند آن وقت بخشي از هزينه‌هايي كه امروز نظام در انتخابات پرداخت مي‌كند، پرداخت نمي‌كرد و آنان با تربيت نيروهاي‌شان فضايي را ايجاد مي‌كردند كه تاييد و رد صلاحيت‌ها بر دوش نظام نباشد بلكه پيش از آن، خود احزاب نيروهاي شان را تاييد و رد مي‌كردند.

محمود صادقي: تخصيص يارانه به احزاب، استقلال‌شان را خدشه‌دار مي‌كند
دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها بيان مي‌كند كه اين نگاه كه بودجه احزاب از سوي دولت تامين شود، نگاه درستي نيست و استقلال احزاب را خدشه‌دار مي‌كند. محمود صادقي گفت: هرچند كه دولت هم در قبال احزاب وظايفي بر عهده دارد.
محمود صادقي با بيان اينكه نگاه قانون اساسي بر مبناي اصل آزادي است، گفت: هيچ كس غير از جمع اعضاي خانه احزاب نمي‌تواند براي قانون فعاليت احزاب، پيگيرتر و دلسوزتر باشد هرچند كه در اين قانون گام‌هايي هم رو به جلو برداشته شده است از جمله اينكه دولت رديفي در بودجه را براي آنان در نظر بگيرد.  وي افزود: البته معتقدم اين نگاه بودجه احزاب از سوي دولت تامين شود، نگاه درستي نيست و استقلال احزاب را خدشه‌دار مي‌كند هرچند كه دولت هم در قبال احزاب وظايفي بر عهده دارد.  دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها در پايان تاكيد كرد: در قانون انتخابات هم نگاه نسبت به احزاب، سلبي است تا ايجابي و سابقه عضويت در احزاب منحله احيانا به عنوان يكي از موارد براي رد صلاحيت مدنظر است.

غلامحسين كرباسچي: بين احزاب و دستگاه‌ها رقابت وجود دارد
دبيركل حزب كارگزاران سازندگي ايران ديگر سخنراني بود كه پشت تريبون رفت و انتقاداتي نسبت به كميسيون ماده 10 احزاب مطرح كرد: آقاي احمدي گفتند از توسعه احزاب حمايت مي‌كنيم كه مي‌خواهم بگويم اين تعارف است. لذا نشانه آن اين است كه در كميسيون ماده ۱۰ احزاب ۷ نفر از مجلس و غيره حضور دارند و قرار است دو نماينده از احزاب بدون حق راي حضور داشته باشند. اين همان بحثي است كه در دانشگاه‌ها مطرح است كه هميشه بين احزاب و دستگاه‌ها رقابت است.  حالا كه فضاي انتخابات گذشته است و دوره‌اي را كه به دنبال حمايت و پشتيباني از دولت فعلي و ادامه يافتن آن بوديم پشت سر گذاشته‌ايم ديگر بايد نسبت به نارسايي‌هاي موجود در كشور توجه بيشتري كنيم و نبايد اين موارد را ناديده بگيريم. غلامحسين كرباسچي با بيان اينكه به احزاب در كشورمان بهاي كمي داده شده است، گفت: اگر نهاد دولت، شهيد رجايي و باهنر را داشته است، احزاب هم شهيد بهشتي و ۷۲ تن را داشته‌اند و اين تصور كه فكر كنيم قدرت احزاب در برابر قدرت حكومت است، تصور اشتباهي است. وي افزود: ما به دليل اينكه نمي‌توانيم حزب قدرتمندي كه بتواند دولت و حكومت را تقويت كند، داشته باشيم و در اين سال‌ها هم نداشته‌ايم، بايد خانه احزاب را قدرتمند كنيم. دبيركل حزب كارگزاران سازندگي با بيان اينكه ما بايد به جمع بندي‌اي در فضاي سياسي كشور برسيم كه همه جريان‌ها آن را قبول كنند، اظهار كرد: اگر خانه احزاب بتواند تعريفي از آنچه به عنوان اهداف ملي و خطرات ملي مطرح مي‌شود، ارايه كند و همه روي آن متمركز شوند، خوب است. وي در پايان تاكيد كرد: حالا كه فضاي انتخابات گذشته است و ما دوره‌اي را كه به دنبال حمايت و پشتيباني از دولت فعلي و ادامه يافتن آن بوديم پشت سر گذاشته‌ايم ديگر بايد نسبت به نارسايي‌هاي موجود در كشور بي‌تفاوت نباشيم و به اين موارد هم توجه كنيم.

آذر منصوري: قانون احزاب فعالان سياسي را گوشه‌نشين كرده است
آذر منصوري ديگر فعال سياسي اصلاح‌طلبي بود كه نقدش معطوف به قانون احزاب بود. وي گفت: فعاليت حزبي در كشور ما با مشكل مواجه است، من به عنوان كسي كه دو دهه است فعاليت حزبي مي‌كنم و قانون احزاب را نيز مطالعه كردم، مي‌گويم اين قانون بسياري از فعالان را گوشه‌نشين كرده است. بايد اصلاحاتي در آن انجام شود. اين عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران عنوان كرد: انتخابات 29 ارديبهشت ماه برگ زرين ديگري بود بر ملتي آگاه و صبور كه نشان دهند ميزاي، راي ملت است.  وي افزود: انتخابات نه تنها به معناي تعيين سرنوشت است بلكه رويكرد نهادهاي مردم‌سالاري است و خروجي صندوق‌ها نه تنها آينده چهار سال را تعيين مي‌كند بلكه آينده كشور را در دست دارد.  اين فعال سياسي اصلاح‌طلب تاكيد كرد: انتخابات به معناي توسعه متوزان سياسي و اقتصادي و فرهنگي است، توسعه سياسي نقش احزاب در پسا انتخابات و پيش از انتخابات را مشخص مي‌كند. احزاب در بزنگاه مي‌توانند انتخاب مردم را آگاهانه كنند و فعاليت نامزدها را هدفمند كند.

رسول منتجب نيا: برخي احزاب به ستاد انتخابات
تبديل شده‌اند
قائم مقام حزب اعتماد ملي معتقد است كه برخي احزاب به ستاد انتخابات تبديل شده‌اند. وي گفت: خانه احزاب مي‌تواند محلي براي تزريق اخلاق سياسي به جامعه باشد.  رسول منتجب نيا قائم مقام حزب اعتماد ملي گفت: وجود خانه احزاب فرصت مناسب و مغتنمي است كه بايد توجه شود و اگر در دولت گذشته در آن را بستند، بايد اكنون از اين فرصت استفاده شود.  وي افزود: خانه احزاب مي‌تواند مركزي براي تقويت احزاب باشد، بخشي از آن مربوط به حاكميت و دولت مي‌شود و بخشي مربوط به خود احزاب مي‌شود.  منتجب نيا با بيان اينكه ما اگر منتظر دولت و مسوولان بمانيم انتظار به حقي نيست و سخت است ناظري بپذيريم كه بخواهد احزاب را تقويت كند، اظهار داشت: عمده اين مشكل به خود ما برمي‌گردد و در برابر فرهنگ غلطي كه مي‌گويد كشور ما حزب‌گريز است، بايد فرهنگ‌سازي كنيم و بدون حزب نمي‌توانيم به توسعه برسيم.  قائم مقام حزب اعتماد ملي با اشاره به اينكه برخي احزاب به ستاد انتخابات تبديل شده است، گفت: خانه احزاب مي‌تواند كانوني براي تجميع نظرات و ارايه فرهنگ سياسي و فرهنگ تحزب باشد تا بتوانيم اخلاق سياسي را به جامعه تزريق كنيم.
محمدجواد حق شناس: هنوز نتوانستيم جرم سياسي را تعريف كنيم
محمد جواد حق شناس ديگر سخنراني بود كه پشت تريبون وزارت كشور رفت و گفت: هيچ توسعه و پيشرفت و حركت روبه‌جلويي بدون يك نظام حزبي منسجم و قوي وجود نداشته و ندارد.  منتخب شوراي پنجم شهر خاطرنشان كرد: اگر بخواهيم جمهوري اسلامي كه مدعي هستيم به عنوان‌ام القراي جهان اسلام است را به عنوان يك الگو براي اداره جهان مطرح كنيم، بايد حداقل فضاي لازم براي تحقق اين ادعا فراهم شود.  عضو حزب اعتمادملي بيان كرد: دو قانون انتخابات و احزاب را داريم كه با وزارت كشور ارتباط دارد. هيچ پيوندي بين اين دو حوزه وجود ندارد. مگر مي‌شود در مورد قانون انتخابات صحبت كنيم اما هيچ اشاره‌اي به احزاب نشود؟  حق‌شناس تاكيد كرد: اين يعني نتوانستم در انتخابات مديريت كنيم. هنوز نتوانستيم جرم سياسي را با اينكه در قانون اساسي آمده تعريف كنيم. هفته گذشته آقاي محمد جواد لاريجاني اعلام كردند كه در اين مملكت زنداني سياسي نداريم. او افزود: چرا بايد اين‌گونه رفتار شود؟ جرم سياسي را تعريف كنيم اگر كسي مجرم شد، فرقي نمي‌كند از آقاي كروبي و موسوي گرفته تا ديگران اگر مجرم بودند بر اساس همان قانون محاكمه شوند. اگر در چهار سال آينده اين موضوع در دستور كار قرار گيرد همه احزاب هم حمايت مي‌كنند.
فاطمه راكعي: قوانين حزبي بايد با حضور نمايندگان احزاب تصويب شود
فاطمه راكعي وقتي روي سن آمد در واكنش به يكي از حضار كه خانه احزاب را خانه تيمي خوانده بود، گفت: اگر اين طور است جلسه را تعطيل كنيم؛ اما دوستان اين گردهمايي مهم است چون بعد از انتخابات دور هم جمع شده‌ايم. فاطمه راكعي در همايش فصلي خانه احزاب با اعتراض به رفتار برخي افراد حاضر در همايش گفت: اين رفتار در شأن خانه احزاب نيست، همه بايد تلاش كنيم و نخستين كار اين است كه حضور خود را هدفمند كنيم.  دبيركل جمعيت نوانديش زنان مسلمان تاكيد كرد: قواي سه‌گانه وظايفي نسبت به احزاب دارند كه بايد پيگيري كنيم، اما گاهي هر كاري كه دل‌شان مي‌خواهد در ارتباط با احزاب انجام مي‌دهند.  او تاكيد كرد: قوانين احزاب و جرم سياسي بايد با حضور احزاب تدوين و اصلاح شود. احزاب در توسعه پايدار كشور موثر هستند.

حسين كاشفي: بدون وجود احزاب، فردگرايي شكل مي‌گيرد
حسين كاشفي ديگر سخنراني بود كه بيان كرد اگر حزب نداشته باشيم، خودمحوري و فردگرايي شكل مي‌گيرد. وي گفت: ما امروز درباره حزب دچار مشكلاتي هستيم كه خانه احزاب بايد به آن رسيدگي كند. بايد كار را از خودمان شروع كنيم. حزب براي اين آمده كه داراي برنامه باشد و در همه زمينه‌ها برنامه داشته باشد و نيرو تربيت كند. دولت سايه خوب است نه گروه‌هاي مافيايي و بايد براي جاهاي مختلف نيرو داشته باشد.  عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت تصريح كرد: بايد با هم تعامل و گفت‌وگو داشته باشيم و بتوانيم حل مشكل كنيم و حزب اينگونه شكل مي‌گيرد.  وي افزود: دولت نبايد احزاب را رقيب خود بداند و بايد بستري براي رشد احزاب فراهم كند و در اين صورت داراي آينده بهتر خواهيم بود.

محمد اشرفي اصفهاني: خانه احزاب با قوت و قدرت جلو برود
محمد اشرفي اصفهاني، عضو حزب مستقل ايران با اشاره به انتخابات رياست‌جمهوري خطاب به معاون پارلماني رييس‌جمهورگفت: واقعا مردم در انتخابات نقش به‌سزايي داشتند؛ به آقاي روحاني بفرماييد مردم را فراموش نكنند، كابينه كارساز و قوي تشكيل دهند دولت دوازدهم بايد مقدمه‌اي باشد كه دولت بعدي بيايد.  حجت‌الاسلام اشرفي‌اصفهاني گفت: در زمان حزب جمهوري اسلامي آيت‌الله هاشمي فرمودند: امام دستور دادند از وجوهات شرعي براي حزب در نظر گرفته شود كه اين نشانگر اهميت حزب است. خانه احزاب در دولت اصلاحات پيشتاز و كارساز بود اما دولت نهم و دهم آن را تعطيل كرد.   اين فعال سياسي با بيان اينكه اجازه دهيد خانه احزاب با قدرت و قوت و برنامه‌ريزي قبلي جلو رود، گفت: خانه احزاب مي‌تواند براي مجلس آينده و تداوم شوراي ‌شهر آينده و رياست‌جمهوري برنامه داشته باشد و برنامه جامع و كامل ارايه دهد.

حسن بيادي: بايد به دنبال اصلاح ساختار اجرايي باشيم
حسن بيادي در همايش فصلي خانه احزاب با نقد وضعيت موجود در ساختار احزاب گفت: وضع موجود احزاب همين است كه مي‌بينيد؛ اوضاع سياسي بهتر از اين نخواهد شد چون ساختار مديريت اجرايي كشور خراب است.  دبيركل جمعيت آبادگران جوان ايران اسلامي تاكيد كرد: بايد به دنبال اصلاح ساختار اجرايي باشيم، شان كشور اين نيست.  او ادامه داد: در آنگولا انتخابات اينگونه برگزار نمي‌شود و احزاب نقش دارند؛ يك نفر موقع آمدن برايش به به مي‌كنيم و در بدرقه‌اش چيز ديگري مي‌گوييم. چرا يك نفر در كشور ما محبوب نمي‌ماند؟ بيادي با اشاره به وضعيت نا‌بسامان احزاب در داخل كشور اظهار داشت: همه به دنبال قدرت هستند. چپ و راست هم ندارد؛ اكثرا دنبال امپراتوري‌اند.

شهاب‌الدين صدر: جريان‌هاي سياسي در چارچوب قانون با هم بحث كنند
شهاب‌الدين صدر، نايب‌رييس خانه احزاب نيز در اين همايش گفت: ‌احزاب و تشكل‌ها در برگزاري انتخاباتي پرشور، باهيجان و پرنشاط نقش مهمي دارند و در اين انتخابات به درستي اين نقش را ايفا كردند.  نايب‌رييس خانه احزاب گفت: پيگيري مطالبات و خواسته‌هاي مردم اهميت فراواني دارد ما بايد در خانه احزاب كميته‌هايي را فعال كنيم كه مطالبات مردم را جمع‌بندي كنند تا به دولت ارايه دهيم و خانه احزاب در اين زمينه مي‌تواند بهترين كاركرد را داشته باشد.  صدر خاطرنشان كرد: در خانه احزاب سه جريان اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدال حضور دارند به نظرم اين جمع نمونه خوبي است كه جريان‌هاي سياسي در چارچوب قانون با هم بحث مي‌كنند و اختلاف و درگيري هم ايجاد نمي‌شود.

حشمتيان: از رييس‌جمهور حمايت مي‌كنيم
قدرتعلي حشمتيان، رييس خانه احزاب همچنين در اين مراسم اشاره كرد: در انتخابات اخير بيست و چهار ميليون نفر به آقاي روحاني راي دادند كه مورد احترام همه است. كسي كه انتخاب مي‌شود نماينده يك جريان و گروه خاص نيست و نماينده همه جريان‌ها و همه ملت است بنابراين بر ما لازم است كه بنا به توصيه امام (ره) و رهبر معظم انقلاب از منتخب مردم حمايت كنيم.  وي افزود: رييس‌جمهور بيست و چهار ميليون راي دارد اما در روز قدس عده قليلي به او توهين و بي‌احترامي كردند كه از اين كار نه روح امام راضي است و نه رهبر معظم انقلاب آن را مي‌پذيرد و ما نيز اين حركت را محكوم مي‌كنيم.  حشمتيان تاكيد كرد: ما در احزاب به دنبال سهم‌خواهي نيستيم و به خاطر عقيده خود راي داديم و حمايت مي‌كنيم. در اين برهه زماني كه امريكاي جنايتكار روز به روز تحريم‌ها و فشار سياسي خود را بيشتر مي‌كند وحدت و اتحاد و همدلي وظيفه ما است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون