• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3175 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ بهمن

خبر كوتاه

پاسخ محكم ظريف به BBC درباره اعدام‌ در ايران

وزير امور خارجه كشورمان در واكنش به سوال خبرنگار بي‌بي سي درباره محكوميت برخي افراد به اعدام در ايران گفت: اين اعدام‌ها مربوط به قاچاقچيان مواد مخدر است و ما به مقابله با اين معضل افتخار مي‌كنيم. به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف در آخرين روز سفر دوره‌اي خود به قاره سياه در نشست خبري مشترك با همتاي تانزانيايي خود و در پاسخ به سوال خبرنگار بي‌بي سي درباره محكوميت برخي افراد به اعدام در ايران، اين مجازات‌ها را مربوط به قاچاقچيان مواد مخدر دانست و با بيان اينكه «مي‌توان انتظار چنين سوالي را از بي‌بي سي داشت»، تصريح كرد: ايران با ترافيك سنگين ترانزيت مواد مخدر روبه‌رو است و تاكنون هزاران تن از سربازان عزيز ما در جريان مقابله با قاچاق مواد مخدر به شهادت رسيده‌اند. بر همين مبنا ما به‌شدت با قاچاق مواد مخدر مقابله مي‌كنيم و مفتخر به ايستادگي در برابر اين معضل هستيم. وي در پاسخ به سوال خبرنگار« ديلي نيوز» درباره استفاده برخي از كشتي‌هاي تجاري ايران از پرچم تانزانيا براي دور زدن تحريم‌ها نيز اظهار كرد: استفاده احتمالي برخي كشتي‌ها از پرچم كشورهاي ديگر كه در مورد كشتي‌هاي بخش خصوصي ممكن است وجود داشته باشد، امر متعارفي است. رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان افزود: اين تصميم توسط خود بخش‌هاي خصوصي اتخاذ مي‌شود و دولت جمهوري اسلامي به هيچ عنوان در اين امر دخيل نيست. بر همين مبنا تاكيد مي‌كنم كه چنين اقدامي به هيچ‌وجه با محدوديت‌هاي اعمالي عليه ايران، در تعارض نيست. وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوالي ديگر درباره افق روابط ايران و تانزانيا نيز اظهار كرد: روابط دو كشور در زمينه‌هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي در سطح بسيار خوبي جريان دارد و ايران و تانزانيا در مجامع بين‌المللي به ويژه در جنبش نم، نزديكي و همكاري بسيار خوبي با يكديگر دارند. علاوه بر اين، پتانسيل‌هاي بالايي در روابط دو كشور وجود دارد كه بايد به فعليت برسد.

پيشنهاد تعيين نماينده ويژه پوتين در امور ايران و تاسيس بانك مشترك تهران- مسكو

شوراي روابط عمومي روسيه و ايران به رييس‌جمهوري روسيه پيشنهاد انتصاب نماينده ويژه در امور ايران را داده تا هماهنگي بيشتري براي توسعه روابط تجاري-بازرگاني بين دو كشور به وجود‌ آيد. به گزارش فارس، شوراي روابط عمومي روسيه و ايران به «ولاديمير پوتين»، رييس‌جمهوري روسيه پيشنهاد كرده است تا نماينده ويژه‌اي در زمينه مسائل ايران تعيين كند. روزنامه «ايزوستيا» چاپ مسكو با نقل اين خبر از مقامات اين شورا، يادآور شده است كه كميته امور بين‌الملل دوماي دولتي روسيه ازهم‌اكنون از اين موضوع حمايت كرده است. به نوشته اين روزنامه، شوراي روابط عمومي روسيه و ايران كه در ژانويه سال جاري تشكيل شد، برنامه‌اي متشكل از 16ماده پيشنهاد داده كه بر اساس آنچه طراحان آن در نظر دارند، تحقق آن بايد به توسعه مبادلات تجاري- بازرگاني بين دو كشور كمك كند. در بين اين اقدامات، انتصاب نماينده ويژه رييس‌جمهوري روسيه در امور ايران براي هماهنگي سياست‌ها و اقدامات دولت روسيه در رابطه با توسعه روابط با ايران بسيار ضروري است.به عقيده «رجب صفراف» ،رييس شوراي امور عمومي روسيه و ايران، چنين سمتي را شخصي مانند «دميتري راگوزين»، معاون نخست وزير روسيه و نماينده سابق روسيه در مذاكرات با اتحاديه اروپا و نماينده دايم سابق روسيه در ناتو كه آشنايي خوبي با مسائل مربوط به جمهوري اسلامي ايران دارد، مي‌تواند عهده‌دار شود. به گفته صفراف، ايران از هم‌اكنون داراي نماينده ويژه در امور روسيه است. «علي اكبر ولايتي»، نماينده ويژه رييس‌جمهوري ايران در روسيه تعيين شده است. «لئونيد كلاشنيكوف»، معاون اول كميته امور بين‌الملل دوماي روسيه (از حزب كمونيست) در اين رابطه گفته است: «در شرايط تحريم‌هاي امريكا و اتحاديه اروپا، ايران شريك بسيار با اهميتي براي روسيه در عرصه صادرات در زمينه‌هاي مختلف محسوب شده و انتصاب نماينده ويژه در امور ايران مي‌تواند اقدامي منطقي براي هماهنگي بهتر امور زيرنظر مستقيم رهبران روسيه باشد». روزنامه «ايزوستيا» در ادامه مي‌افزايد: «در بيانيه شوراي روابط عمومي روسيه و ايران همچنين يادآوري شده است كه مشكل ديگري كه روابط تجاري-بازرگاني دو كشور با آن مواجه است، فقدان عمليات مالي مستقيم بين بانك‌هاي روسيه و جمهوري اسلامي ايران است كه براي رفع اين مشكل، اين شورا به دولت فدراسيون روسيه پيشنهاد كرده است تا به چند بانك روسي اجازه انجام معاملات با طرف ايراني را بدهد يا بانك مشترك ايران و روسيه تاسيس شود.»

سوريه به نماد مقابله با تروريسم تبديل شده است

قائم مقام وزيرخارجه سوريه كه براي رايزني پيرامون تحولات سوريه به كشورمان سفر كرده است با معاون عربي و آفريقاي وزيرامورخارجه كشورمان ديدار و گفت‌وگو كرد. به گزارش فارس، حسين اميرعبداللهيان در اين ديدار مساله سوريه را جزو اهتمامات جمهوري اسلامي ايران دانست و علت پايداري سوريه در خلال چهار سال بحران را ايستادگي و مقاومت سوريه ذكر كرد و افزود: سوريه امروز به عنوان يك نماد در جهان اسلام و عرب در مقابله با تروريسم و افراط گرايي تبديل شده است. وي تاكيد كرد: امريكا و غرب اكنون به اين جمع‌بندي رسيده‌اند كه در هر روند سياسي برخورد واقع بينانه با حل سياسي در سوريه ضروري است. معاون وزيرخارجه كشورمان با تاكيد بر اينكه بايد دستاوردهاي ميداني در مبارزه با تروريسم در سوريه را با ابتكارات سياسي تثبيت كرد، ابتكار عمل مسكو براي برگزاري نشست تمهيدي گفت‌وگوي فراگير ملي را گامي متناسب با طرح چهار ماده‌اي ارايه شده از سوي وزيرخارجه ايران و در راستاي حل سياسي بحران سوريه دانست و افزود: ايده آشتي ملي كه از سوي رييس‌جمهور سوريه مورد تاكيد قرار گرفته است، نيز ايده واقع‌بينانه براي تحقق حل بحران است. اميرعبداللهيان ناميدن سال 2015 از سوي مقامات سوريه به عنوان سال خروج از بحران و اخراج تروريست‌ها را رويكردي مهم و داراي تاثير در داخل و خارج سوريه دانست و برنامه‌ريزي براي بازگشت آوارگان به كشور را مهم خواند و با اشاره به اقدام امريكا و برخي متحدانش براي آموزش و تسليح معارضه به اصطلاح معتدل، بر ضرورت اقدام سازمان ملل براي جلوگيري از اين مساله كه تضعيف‌كننده راهكار سياسي و تقويت‌كننده تروريسم است، تاكيد كرد. فيصل مقداد، قائم مقام وزير خارجه سوريه نيز در اين ديدار روابط جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عربي سوريه را فراتر از حد يك روابط راهبردي توصيف كرد و با تقدير از حمايت‌هاي دولت و ملت جمهوري اسلامي ايران از سوريه در مواجهه با بحران تحميلي، گفت: ملت و دولت سوريه از اينكه جمهوري اسلامي ايران درك درست و صحيح نسبت به تحولات سوريه از ابتداي بحران تاكنون داشته است، تقدير مي‌كند. وي تاكيد كرد: ما به سوي پيروزي پيش مي‌رويم و اين پيروزيها به دليل حمايت‌هاي دوستان واقعي سوريه به خصوص جمهوري اسلامي ايران است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون