• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3852 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۱ تير

نخستين گلايه‌هاي سيد ابراهيم رييسي پس از شكست:

مردم مرا نمي‌شناختند

گروه سياسي| سيد ابراهيم رييسي ترجيح داده است تا در نخستين گفت‌وگوي خود با رسانه‌ها پس از شكست در انتخابات رياست‌جمهوري مقابل مديران دو خبرگزاري اصولگرا كه در انتخابات براي او سنگ تمام گذاشته بودند بنشيند. او پاسخگوي سوالات مديران خبرگزاري‌هاي فارس و تسنيم بود تا گلايه‌هايش از جريان انتخابات رياست‌جمهوري را بگويد و تحليل كند كه چرا نتوانست برنده اين انتخابات باشد؛ تحليلي كه رييسي معتقد است ناشناخته بودنش براي مردم، ابزارهاي تبليغاتي رقيبش و ترساندن مردم از رييس‌جمهور شدن او دليل راي نياوردنش در انتخابات رياست‌جمهوري شده است. هرچند كه در جاي‌جاي مصاحبه تاكيد مي‌كند كه «حالا ديگر انتخابات تمام شده است» اما براي ابراهيم رييسي كه اين روزها توليت آستان قدس رضوي را بر عهده دارد انتخابات آنقدرها تمام نشده است و هنوز از نتيجه آن دلخور است.
بسياري از مردم مرا نمي‌شناختند
نخستين سوالي كه از رييسي پرسيده شده اين است كه اگر مجددا به شرايط انتخابات بازگردد دوباره كانديدا مي‌شود يا نه كه او پاسخ داده است: «من در دوران تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري هم چندين بار گفتم كه بهترين شغل يعني خادمي علي بن موسي‌الرضا(ع) و زوار بزرگوارشان را دارم و هيچ كاري برايم از اين بالاتر و شيرين‌تر نيست؛ اما واقعا با وضعيتي مواجه بوديم و هستيم كه يك مسووليت مضاعفي را براي حضور در انتخابات ايجاب مي‌كرد. بسياري از مردم مومن و نخبگان دانشگاهي و علماي بزرگوار و طلاب و دانشجويان و اقشار مختلف اتمام حجت كردند و خواستند كه در صحنه اين مبارزه و امتحان حاضر شوم من هم سعي كردم وظيفه‌ام را انجام دهم و از اين بابت خدا را شكر مي‌كنم.» رييسي در تحليلش از راي مردم در انتخابات 96 تاكيد كرده است: «در انتخابات اخير حدود 15 ميليون نفر راي ندادند، بررسي‌هاي ما نشان مي‌دهد بخشي از آن، آراي اخذ نشده در روستاها و شهرهاي كوچك است اما سهم زيادي از اين جمعيت كساني هستند كه نسبت به رفت‌وآمد دولت‌ها بي‌تفاوت شده‌اند، چون احساس مي‌كنند در اين رفت‌وآمد دولت‌ها سود و نفعي براي آنان وجود ندارد؛ يا كساني هستند كه در اثر عمل نكردن دولت‌ها به شعارها و وعده‌هاي‌شان، احساس نااميدي و ترديد مي‌كنند. در واقع در اين انتخابات ناكارآمدي‌ها بخش‌هايي از جامعه را از مشاركت‌جويي سياسي نااميد كرد.» توليت آستان قدس رضوي يادآورشد: «نظرسنجي‌هاي يك‌ماه مانده به انتخابات نشان مي‌داد بسياري از مردم اساسا مرا نمي‌شناختند. بر خلاف طرف مقابل كه چهار سال در قدرت بود و انواع و اقسام ابزارهاي تبليغاتي را هم در اختيار داشت؛ حتي صداوسيما كه بايد ملي و فراجناحي باشد، به دلايلي از جمله گروكشي‌ها در خصوص بودجه و گاهي گرايش‌هاي خاص تحليلي، در مقاطع نزديك به انتخابات متاسفانه به روابط عمومي و ستاد تبليغي دولت تبديل شده بود كه اين وضع در شأن سازماني با ماموريت‌هاي ملي نيست؛ دولت خودش روابط عمومي و ابزار دارد، انتظار مردم از صداوسيما اين است كه روابط عمومي و سخنگو و بلندگوي حق و حقوق ملت باشد. »
روايت رييسي از ديدار با امير تتلو
رييسي از دلايل راي نياوردنش بازهم گفته و افزوده است: «بالاخره بخشي از مردم را از آنچه كه خودشان هم مي‌دانستند بي‌اساس است ترساندند و با اين اقدام فضاي رواني كشور را تحت تاثير قرار دادند. يك نمونه براي اين موضوع، همان جوان، آقاي مقصودلو بود. خب، ايشان را در نمازخانه فرودگاه، درست در زماني كه براي رسيدن به پرواز عجله هم داشتم به من معرفي كردند و اگرچه با سابقه او آشنايي نداشتم اما گفتند با وجود سابقه‌اش، اخيرا اشعار و ترانه‌هاي اثرگذاري در مورد شهدا، حجاب، مدافعان حرم و... خوانده است و همانجا خيلي صادقانه باب صحبت كوتاهي درباره سوابق منفي گذشته‌ و اينكه از آن رويگردان بوده، باز كرد. با اينكه بعد از نماز با عجله به سمت پرواز بايد مي‌رفتم، اما نشستم و 3 تا 4 دقيقه او را به خاطر ترانه‌اي كه براي امام رضا(ع) خوانده بود، تحسين و تشويق كردم و رفتم. بعدا از دوستان شنيدم كه ايشان تصوير اين ديدار كوتاه را در فضاي مجازي منتشر كرده و نوشته كه من ابتدا از فلاني مي‌ترسيدم... ببينيد چگونه فضاي رواني جامعه و جوانان را با عمليات رواني تحت تاثير رقيب هراسي قرار داده بودند. صدها هزار نفر تحت تاثير اين تبليغات قرار گرفته بودند. البته گويا ايشان تاوان اين اظهارنظر خود را هم داده بود. خيلي متاسف شدم وقتي شنيدم كه تصاوير نامناسبي از گذشته كه او از آنها اعلام برائت كرده با طراحي همان اتاق عمليات رواني به طور گسترده در فضاي مجازي پخش شد. خُب، اين كار خيلي زشت و حرام بين و اشاعه فحشا از جواني است كه اظهار مي‌كند من توبه كرده‌ام. اين گناهي عظيم‌تر است.» رييسي ادامه داد: «ببينيد انتخابات تمام شد و بنده و هم دوستان‌مان و همه حاميان ملتزم به نتيجه انتخابات هستيم. تمام تلاش‌مان هم كمك به مجموعه دولت و رييس‌جمهور محترم براي ارتقاي كارآمدي‌ها و تحقق وعده‌ها و حل مشكلات مردم است.
به خدا واگذارشان كردم
مواردي كه در فرآيند انتخابات مورد اعتراض بنده بود و هست دقيقا منطبق بر اصل هشتم قانون اساسي است. اصل مترقي امر به معروف و نهي از منكر كه متاسفانه در جامعه ما تنها تفسير مورد اشاره از اين دستور الهي و اصل قانون اساسي رعايت پوشش و آن هم مختص بانوان بوده. من معتقدم كاربرد اصلي و ضروري‌تر امر به معروف و نهي از منكر در خطاب به مديران و حاكمان هست. اين موضوعات با رويكرد «اصل هشتمي» بايد پيگيري شود و الا من هيچ شكايت و گله عمومي از بابت موارد شخصي ندارم و آن را به خداي خود واگذار كرده‌ام.» بايد پرسيد چه مي‌شود كه با وجود تاخير و ضعف‌هاي تبليغاتي ما و تخريب‌هاي رسانه‌اي عظيم طرف مقابل و آن تصويرسازي ترسناك شبكه تبليغاتي با وسعتي بي‌نظير و تهديدها و تطميع‌ها در شهرها و روستاها اما در نهايت، يك راي پر قدرت شكل مي‌گيرد كه خب اين راي براي نفر دوم در مقايسه با همه انتخابات گذشته يك ركورد است به ويژه در بين دو دوره؛ يعني در شرايطي كه رييس‌جمهور مستقر، خودش يك ضلع رقابت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون