• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3854 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۴ تير

عددنوشت

رشد اخذ ماليات سال 95
طبق اطلاعات منتشر شده از سوي بانك مركزي ايران درآمد مالياتي سال ۱۳۹۵ معادل ۱۰۱ هزار ميليارد تومان بوده است كه نسبت به كل درآمد مالياتي سال ۱۳۹۴ (۷۹ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان) ۲۸درصد رشد داشته است. سهم درآمد مالياتي در درآمدهاي كشور نيز معادل 5/69 درصد بوده است. براساس اطلاعات منتشر شده درباره وضعيت بودجه عمومي دولت كه توسط بانك مركزي ارايه شده است، مجموع درآمدهاي مالياتي دولت در سال ۱۳۹۵، معادل ۱۰۱ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان بوده است كه سهم 5/69 نيم درصدي از درآمدهاي كشور را به خود اختصاص داده است. گفتني است درآمدهاي مالياتي سال ۱۳۹۵، نسبت به سال قبل 1/28 درصد افزايش يافته است. بر اساس اطلاعات بانك مركزي ايران جمع ماليات‌هاي مستقيم در سال ١٣٩٥ معادل ۴۹ هزار ميليارد تومان بوده است .


افزايش نرخ دلار طي يك‌سال
دلار امريكا با روند افزايشي نرخ از بهار سال گذشته تا بهار امسال، حدود ۳۴۰ تومان افزايش قيمت پيدا كرده است. بررسي و مقايسه نرخ دلار در بهار امسال با بهار سال گذشته در بازار داخلي نشان‌دهنده روند افزايشي اين ارز است؛ به‌طوري كه دلار از فاصله بهار سال ۱۳۹۵ تا بهار سال ۱۳۹۶ حدود ۳۴۰ تومان افزايش قيمت را پشت سرگذاشته است. دلار روند خود را در فروردين سال پيش با قيمت ۳۴۶۸ تومان آغاز كرد، در ادامه ماه ۳۴۴۹ تومان كاهش يافت و در دهمين روز ماه با معكوس شدن حركت خود به ۳۵۱۳ تومان رسيد و در انتهاي ماه بار ديگر كاهشي و ۳۴۶۴ تومان در بازار عرضه شد. دلار در ارديبهشت ماه سال گذشته با نرخ ۳۴۵۸ تومان عرضه شد و در ادامه به ۳۴۶۰ تومان رسيد. اين نوع ارز در نيمه ماه با روند نزولي ۳۴۴۳ شد و در اواخر ماه به كمترين مقدار خود در بهار سال گذشته رسيد و ۳۴۳۷ تومان فروخته شد. همچنين دلار در سومين ماه سال ۱۳۹۵، در نخستين روز ماه ۳۴۳۹ تومان قيمت داشت و در ادامه ماه با حركت صعودي ۳۴۷۰ تومان عرضه شد. در اواخر ماه نيز بار ديگر معكوس شد و ۳۴۵۵ تومان فروخته شد.


جمعيت تحت پوشش فاضلاب
حميد چيت‌چيان، وزير نيرو گفت: ۴۸ درصد از جمعيت كشور تحت پوشش طرح فاضلاب قرار دارند. براي اينكه طرح‌هاي فاضلاب در كشور هرچه سريع‌تر اجرايي شود يكي از راه‌هاي تامين درآمد آنها بحث تبصره ۳ است. تبصره ۳ با مصوب شدن در شوراهاي اسلامي شهر به اجرا در مي‌آيد كه با تصويب آن تبصره، مبالغي به قبوض اضافه مي‌شود و درآمدهاي ناشي از آن فقط در همان شهرها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. يكي ديگر از راه‌هاي تامين درآمد براي اجراي طرح‌هاي فاضلاب در كشور سرمايه‌گذاري بخش خصوصي است كه معمولا سرمايه‌گذارها طرح‌هايي را انجام مي‌دهند كه حدود ۲۰-۳۰ سال به طول انجاميده است. سرمايه‌گذاران براي اجراي اين پروژه‌ها سرمايه‌گذاري لازم را انجام مي‌دهند و درآمدهاي ناشي از آن عايد سرمايه‌گذار مي‌شود.


ايجاد شغل جديد

يزداني، رييس سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي كشور گفت: در سال جاري ۱۳۶ هزار شغل مستقيم جديد در نواحي و شهرك‌هاي صنعتي كشور ايجاد مي‌شود. اين تعداد شغل جديد به ظرفيت ۸۰۰ هزار شغل كنوني نواحي و شهرك‌هاي صنعتي كشور اضافه مي‌شود. تعداد شهرك و ناحيه صنعتي موجود در كشور ۹۵۶ مورد است كه بيش از ۵۰ درصد نيروهاي شاغل در بخش‌هاي صنعتي كشور در واحدهاي فعال در شهرك‌ها و نواحي صنعتي فعال هستند. دولت تدبير و اميد براي احيا و رونق واحدهاي صنعتي كشور در چارچوب اقتصاد مقاومتي برنامه‌هايي را در دستور كار قرار داده كه تخصيص و اعطاي ۳۰۰ هزار ميليارد ريال اعتبار به ۱۰ هزار بنگاه اقتصادي راكد از جمله اين برنامه‌هاست. درهمين راستا و براي احياي واحدهاي صنعتي قديمي، امسال ۵ هزار واحد صنعتي با تكنولوژي قديمي نوسازي مي‌شوند. همچنين احيا و تجهيز ۲ هزار بنگاه اقتصادي معدني كشور از ديگر برنامه‌هاي دولت براي حمايت از اين بخش است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون