• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3854 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۴ تير

با عرض پوزش، با كمال شرمندگي!

سجاد سالك رييس شوراي سياستگذاري حزب نداي ايرانيان

 


1- حدود دو ماه از معرفي ليست اميد توسط شوراي عالي سياستگذاري مي‌گذرد. در ليست نهايي، چهره‌هاي بسيار شايسته‌اي حضور دارند كه حضورشان باعث خوشوقتي است. در عين حال چهره‌هاي گمنامي هم هستند كه بسياري از فعالان سياسي شناختي از پيشينه، تجربيات و توانمندي‌هاي‌شان ندارند اما  اين موضوع ، دليل عدم شايستگي‌شان نبوده و مرور زمان نشان مي‌دهد چقدر در شوراي شهر مفيد واقع شده‌اند اما مساله اين نيست. فارغ از افراد راه پيدا كرده به شوراي شهر، سوالي كه در دو ماه گذشته به كرات مطرح شده چگونگي عملكرد هيات رييسه شوراي عالي سياستگذاري در انتخاب افراد است. در اين خصوص تاكنون ابهام‌ها و سوالات زيادي مطرح شده و تصور ابتدايي اين بود كه با شفاف‌سازي دست‌اندركاران تدوين ليست، به مرور انتقادها فروكش مي‌كند اما اين اتفاق تاكنون رخ نداده است.
2- هفته گذشته جلسه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان برگزار شد. جالب است كه حتي در صحن شورا هنوز حاشيه‌هاي تدوين ليست اميد داغ بوده و حالا جمعي از نزديكان هيات رييسه شوراي عالي ماموريت پيدا كرده‌اند عملكرد اين شورا را آسيب‌شناسي كنند. تشكيل همين جمع نشان مي‌دهد با گذشت حدود دوماه، هيات رييسه شوراي عالي نتوانسته منتقدان را قانع كند و به سوالات جواب دهد. در نتيجه همچنان شاهديم كه انتقادات و سوالات مختلفي در رسانه‌ها مطرح شده و شوراي عالي سياستگذاري در بدترين وضعيت خود از زمان تشكيل قرار دارد.
3- در شرايطي كه حتي اعضاي شوراي عالي هم ابهامات‌شان برطرف نشده و همچنان ابهامات ادامه دارد در جلسه اخير شورا، يكي از اعضاي حامي هيات رييسه، اين پرسش را به حالت گلايه مطرح كرد كه چرا برخي اعضاي شوراي عالي، انتقادات را رسانه‌اي و علني كرده‌اند؟ طبيعتا بنده به عنوان عضو جلسه كه در اين مدت سكوت پيشه كرده و در رسانه‌ها انتقادي مطرح نكرده بودم مخاطب اين پرسش نبودم اما به عنوان كسي كه دو ماه است تلاش مي‌كنم از طريق ساز و كار دروني، ابهامات را پيگيري كرده و پاسخ قانع‌كننده‌اي دريافت كنم اين گلايه را منطقي نيافتم. موضوع اين است كه در دو ماه گذشته بدون جنجال رسانه‌اي، مصمم و پيگير بودم تا روند انتخاب اعضاي ليست اميد شفاف شده و براي اين منظور ليستي از ابهامات، سوالات و نقطه نظرات فعالان سياسي را گرد آوري كرده و تقديم شوراي عالي كردم. در اين مدت بارها كوشيدم هيات‌رييسه محترم را به پاسخگويي شفاف ترغيب كنم. اما نتيجه همه اين پيگيري‌ها تنها منجر به بيانيه دبيرخانه شوراي عالي سياستگذاري شد كه هيچ حرف تازه‌اي براي مطلعان دربرنداشت و البته در مواردي بر ابهام‌ها نيز اضافه كرد.
در چنين شرايطي وقتي با اين حجم بي‌اعتنايي به ابهامات و سوالات مواجه مي‌شوم به منتقدان حق مي‌دهم پس از دو ماه از دريافت پاسخ نا اميد شده و به افكارعمومي پناه ببرند.
4- روزي كه ليست 21 نفره اميد منتشر شد فضايي از بهت و حيرت در جمع اصلاح‌طلبان پديدار شد. در فاصله زمان كوتاهي كه تا انتخابات باقي بود و در هفته منتهي به انتخابات شوراها، من هم يكي از افرادي بودم كه جلوي انتقادات به ليست شوراها ايستاده و تاكيد مي‌كردم تا 29ارديبهشت فقط بايد ليست واحد را تبليغ و در نهايت به همه نفرات راي داد و ابهامات و پرسش‌ها را به فرداي انتخابات موكول كرد. تصور من و خيلي از دوستان در آن مقطع اين بود كه هيات ريسه شوراي عالي سياستگذاري در قبال عملكرد خود پاسخگو بوده و پاسخ قانع‌كننده‌اي براي پرسش‌ها وجود دارد. در نتيجه خيلي از دوستان را به سكوت دعوت كرده و وعده مي‌داديم بعد از انتخابات بايد سراغ رفع ابهامات رفت. اما امروز با گذشت دو ماه از معرفي ليست اميد وقتي از زبان يك عضو هيات رييسه شوراي عالي مي‌شنوم كه مي‌گويد: «ما پاسخ‌ها را داديم اما اگر كسي نمي‌خواهد قانع شود مشكل ما نيست» به اين نتيجه مي‌رسم كه تدوين‌كنندگان ليست نهايي، نه‌تنها هيچ پاسخ قانع‌كننده‌اي ندارند بلكه عزم و اراده‌اي هم براي رفع ابهامات ندارند.
5- به عنوان يكي از افرادي كه در جلسات شوراي عالي سياستگذاري شركت مي‌كنم در مدت اخير تلاش كردم ابهامات و پرسش‌هاي مطرح در ميان فعالان سياسي را مطرح كرده و هيات رييسه محترم شورا را به پاسخگويي فرابخوانم. اما با عرض پوزش اين تلاش‌ها نه‌تنها به نتيجه منجر نشد بلكه هرچه پيش‌تر رفتم ابهامات را جدي‌تر ديدم. به عنوان كسي كه در ايام انتخابات، منتقدان را به سكوت دعوت كرده و پرسشگري را به فرداي انتخابات موكول كردم در مدت اخير از همه توانم براي رفع ابهامات بهره برده اما اذعان مي‌كنم با كمال شرمندگي نتيجه‌اي به دست نيامد و برخي تلاش مي‌كنند موضوع مشمول مرور زمان شود.
6- اما در نهايت به عنوان فردي كه به آينده اصلاحات اميدوار بوده و معتقدم قضاوت نهايي شهروندان در گرو كارآمدي انديشه اصلاحي در زندگي روزمره مردم است از وضع فعلي احساس نگراني مي‌كنم.  احساس مي‌كنم ناراحتي‌ها و گلايه‌ها از عملكرد شوراي عالي، در حال سرازير شدن روي اعضاي منتخبي است كه اين روزها با نزديك شدن به آغاز كار شوراي پنجم نياز به انرژي‌هاي مثبت زيادي دارند. به‌شدت نگرانم ابهامات و پرسش‌هاي بي‌پاسخ، با آغاز به كار شوراي شهر جديد، جاي خود را به بدبيني در قبال منتخبان داده و در روند كار اعضاي جديد خلل ايجاد كند. بي‌توجهي به اين موضوع باعث مي‌شود شوراي شهر جديد در فضايي منفي و پرسوءتفاهم آغاز به كار كرده و اعضا اعتماد به نفس و انگيزه لازم را براي حل مشكلات تهران نداشته باشند و اين موضوع روي كيفيت كار منتخبان تاثير منفي بگذارد. در نتيجه با وجود ابهامات و سوالات و انتقادات به عملكرد تدوين‌كنندگان ليست، اما شايسته است به شوراي شهر جديد و منتخبان آن انرژي مثبت دهيم و كمك كنيم در راه سخت پيش رو موفق و سربلند باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون