• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3854 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۴ تير

واكنش مسوولان به قتل آتنا اصلاني

تعدادي از مقامات عالي كشور در يادداشت‌هايي به قتل آتنا كودك 7 ساله پارس آبادي واكنش نشان دادند:
  اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري: «حادثه قتل دردناك و غم‌انگيز آتناي عزيز و معصوم، قلب ملت ايران را جريحه‌دار و غم بزرگي را بر دل همه ما وارد كرد. اين مصيبت اندوهبار را به پدر و مادر شريف و داغدارش و همه ملت ايران به ويژه مردم متدين پارس آباد صميمانه تسليت مي‌گويم و از خداوند بزرگ براي همگان صبر و اجر مسألت دارم. بدون ترديد رسيدگي فوري به اين جنايت هولناك و مجازات قاطع جنايتكار اين فاجعه توسط قوه قضاييه، موجب كاهش آلام مردم صبور ايران به ويژه خانواده آتناي بي‌گناه و عزيز خواهد شد.»
  علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي: «حادثه تلخ قتل دختر نازنين، آتنا اصلاني دل‌هاي همه ملت شريف ايران را داغدار و اندوهگين كرده است. چهره معصومانه و نگاه پاك اين كودك، تلخي و تاثر از مرگ جانكاهش را، بيشتر و ناگوارتر مي‌كند. همه ما در غم و اندوه از دست دادنش به همراه خانواده محترم و عزيزش محزون و متاسف هستيم. ضمن اظهار همدردي و تسليت اين حادثه تلخ، از خداوند متعال براي خانواده محترم و به ويژه مادر داغدارش و همچنين مردم بزرگوار پارس آباد صبر و شكيبايي مسالت مي‌كنم. قوه قضاييه در اسرع وقت و با دقت به پرونده اين جنايت رسيدگي كند. پروردگار روح پاك آتناي عزيز را قرين رحمت خويش قرار دهد.»
  سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي؛ وزير بهداشت: «چند روز است جامعه ما ملتهب جنايتي است كه در شهري كوچك با مردمي مهربان رخ داده و طي آن دختركي بيگناه، در چنگال فردي مبتلا به بيماري اعصاب و روان گرفتار شده، مورد تعرض قرار گرفته و به شكل وحشيانه‌اي به قتل رسيده است. ضمن تسليت به خانواده داغدار اين دخترك خردسال، آرزو مي‌كردم هرگز در كشورم شاهد اين حوادث تلخ و دلخراش نباشم، اما آرزو يك چيز است و واقعيت‌ چيز ديگري. به‌يقين برخورد قاطع، سريع و بدون مماشات قضايي با افرادي كه متعرض كودكان معصوم مي‌شوند، در كاهش اين آسيب اجتماعي موثر بوده و البته مطالبه مردم است، اما قطعا كافي نيست. هرچند آموزه‌هاي فرهنگي و ديني تا حد زيادي جامعه ما را در برابر مسائلي از اين دست، مصون داشته اما داستان غم‌انگيز آتناي عزيز، بار ديگر ثابت كرد در كنار برخوردهاي قاطع قضايي، با توجه به اقتضائات فرهنگي، نيازمند توجه به سلامت روان در جامعه و ترويج آموزش‌هاي لازم در مقاطع سني و تحصيلي از طريق والدين، نظام آموزشي و رسانه‌ها، به‌ويژه صدا و سيما هستيم. فراموش نكنيم زخم‌هاي برجاي مانده از چنين حوادثي، به آساني التيام نمي‌يابد.»
   فخرالدين دانش‌آشتياني، وزير آموزش و پرورش: «اين خبر تاسف‌انگيز است و در رابطه با برخورد با اين قضيه جدي هستيم، موردي مشابه اين اتفاق چند ماه گذشته هم رخ داده بود كه به مسوول آموزش و پرورش آن منطقه دستور پيگيري داديم. برخورد قاطع با عامل اين حادثه براي جلوگيري از رخ دادن چنين اتفاقاتي بسيار مهم است. در اين موارد مساله پيشگيري نكته مهمي است، ما دو نوع رابطه مكانيكي و ارگانيكي داريم كه براي پيشگيري از چنين حوادثي بايد سعي كنيم اين رابطه خشك مكانيكي از نظام تعليم و تربيت خارج شود و محيط انعطاف‌پذير باشد و تعامل صميمي و خوبي داخل محيط مدرسه و نظام آموزشي داشته باشيم. وقتي رابطه ما با دانش‌آموزان ارگانيكي باشد مي‌توان در رابطه با ناهنجاري‌هاي موجود در جامعه به دانش‌آموزان آموزش داد و مشاور‌هاي خوبي براي آنان بود، در اين رابطه دانش‌آموز جرات مي‌كند مشكلات و مسائل را مطرح كرده و از ما مشاوره بگيرد، اما هنگامي كه روابط مكانيكي باشد تمام رفتارها پنهان خواهد شد. هنگامي كه رفتارها پنهان مي‌شود آموزش شكل نمي‌گيرد و چنين اتفاقات ناهنجاري اتفاق مي‌افتد، رابطه ارگانيكي نبايد بين مدرسه و دانش‌آموز وجود داشته باشد بلكه خانواده هم بسيار مهم است اگر تعامل مدرسه و خانواده به شكل دقيق وجود داشته باشد هشدارها و توصيه‌هاي دو طرف موجب مي‌شود از اين رفتار ناهنجار جلوگيري شود.
   انوشيروان محسني بندپي؛ رييس سازمان بهزيستي: «مرگ دردناك و ناباورانه آتنا، نه تنها پدر و مادر اين دختر 7 ساله، بلكه همه مردم ايران را ماتم زده كرد. ابعاد دردآور اين اتفاق تلخ كه تاثير فراوان و جبران‌ناپذيري بر افكار عمومي و روح و روان جامعه داشته به اين زودي از حافظه‌ها پاك نخواهد شد. ديروز «ستايش»، امروز «آتنا» و اميدواريم تكرار نشود، اين درد اجتماعي كه آسيب بزرگي به پيكره سلامت اجتماعي وارد كرده است. علت‌يابي وقوع چنين پديده‌هايي البته تابع عوامل متعددي است كه نياز به مطالعه دقيق در اين موضوع دارد و سازمان بهزيستي به عنوان متولي مسائل اجتماعي بر خود واجب مي‌داند تا نسبت به ريشه‌يابي دقيق اين گونه پديده‌هاي زشت اجتماعي اقدام كند كه در اين راستا كميته‌اي ويژه از كارشناسان براي بررسي موضوع در سازمان بهزيستي تشكيل شده است. لازمه مقابله با اين پديده، پذيرش اين آسيب در جوامع كنوني و آگاه‌سازي والدين و كودكان نسبت به اين گونه آسيب‌ها و واكنش مناسب و به موقع برابر آنها خواهد بود.»
  امام جمعه اردبيل در پيامي نوشت: «آتنا را فرزند خودم مي‌دانم و تا مغز استخوان در سوگ او مي‌سوزم؛ با خانواده مكرم و داغدار وي و با اهالي معظم پارس‌آباد و هم استاني‌هاي عزيز در اين فاجعه بزرگ انساني و فرهنگي غمگسارم و از اينكه استان ما مبتلا به چنين تنزلي شده است قلبا و روحا حسرت و تاسف مي‌خورم و آن را هشدار بزرگ فرهنگي مي‌دانم. پيام آن طفل معصوم و مطالبه آن خلدآشيان مظلوم از همه ما اين است كه اگر دل‌تان به من مي‌سوزد دست به دست هم بدهيد و با آفريدن فرهنگي فاخر و عطوف؛ فضاي امن و سالم تربيتي براي نور ديدگان‌تان بسازيد و مجال به ناهنجاري‌هاي فرهنگي و رشد حيوانات انسان‌نما ندهيد تا آتناهاي ديگر مثل من گرفتار ديو سيرتان نگردند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون