• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3855 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۵ تير

مشورت براي تشكيل كابينه، آري يا نه؟

گروه سياسي|  «مشورت» گرفتن روساي جمهور در زمان تشكيل كابينه يكي از پرچالش‌ترين مسائل در سال‌هاي اخير بوده است. در هر دوره‌اي مجلس اين انتظار را داشته است تا رييس‌جمهور براي معرفي وزرايي كه نمايندگان بايد به آنها راي اعتماد بدهند با آنها مشورت‌هاي لازم را انجام دهد؛ مشورت‌هايي كه البته اين‌بار با اظهارات محمدرضا عارف در مورد انتظار از روحاني براي مشورت با فراكسيون اميد وارد فازهاي جدي‌تري شده است. برخي ترجيح دادند تا در اين ميان لفظ «سهم‌خواهي» را براي تاكيد عارف بر«رايزني و تعامل» انتخاب كنند و برخي ديگر هم در اين مسير از لزوم مشورت سخن گفتند. هرچه كه هست اسامي‌اي كه سه هفته ديگر رييس‌جمهور براي كابينه‌اش به مجلس مي‌برد چه با مشورت با بزرگان و مجلسي‌ها تنظيم شده باشد و چه بي‌مشورت بايد از فيلتر نمايندگان مجلسي بگذرد كه حقي به نام «راي اعتماد» دارند.
روحاني حتما مجموعه مشورت‌هاي اصلاح‌طلبان را در نظر مي‌گيرد
اما در اين ميان محمدرضا تابش نظر ديگري دارد. نايب‌رييس فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه اصلاح‌طلبان و فراكسيون اميد در زمره حاميان و متحدان روحاني هستند، بر عدم سهم‌خواهي در اين راستا تاكيد كرد و گفت: روحاني حتما مجموعه مشورت‌هاي اصلاح‌طلبان را در نظر مي‌گيرد. به گزارش ايلنا، محمدرضا تابش درباره كابينه دولت دوازدهم و معيارهاي انتخاب وزرا اعلام كرد: حق انتخاب وزرا با رييس‌جمهوري است و آقاي روحاني حق دارد تيمي را انتخاب كند كه بتواند برنامه‌هاي مدنظرشان را پيش برده و شعارها و وعده‌هاي انتخاباتي را محقق كند. او با تاكيد بر حمايت اصلاح‌طلبان از روحاني پيش و پس از انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم، خاطرنشان كرد: اصلاح‌طلبان و فراكسيون اميد در زمره متحدان آقاي رييس‌جمهور هستند. در جريان انتخابات حامي روحاني بوده و خواستار موفقيت دولت هستيم. نماينده اصلاح‌طلب مردم اردكان در مجلس شوراي اسلامي در واكنش به جوسازي‌هاي صورت‌گرفته طي روزهاي اخير درباره سهم‌خواهي اصلاح‌طلبان از دولت دوازدهم خاطرنشان كرد: به هيچ عنوان قصدي براي سهم‌خواهي وجود ندارد و صرفا به‌دنبال تعامل با دولت و كمك به آقاي رييس‌جمهور هستيم. او گفت: ارزيابي عملكرد وزراي فعلي صرفا در راستاي كمك به رييس‌جمهوري انجام شده و در عين حال مولفه‌هاي كمي و كيفي مختلفي درنظر گرفته شده كه به انتخاب وزراي كارآمد منطبق بر برنامه‌هاي كشور و شعارهايي كه آقاي روحاني در طول رقابت‌هاي انتخاباتي مطرح كرده است، كمك كند و در نهايت آقاي روحاني مختار است كه مطابق اين ارزيابي‌ها عمل كند يا خير. نايب‌رييس فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: بر اين اساس حتما همان‌طور كه ما به آقاي روحاني علاقه‌منديم، رييس‌جمهوري نيز حتما مجموعه مشورت‌هاي اصلاح‌طلبان و فراكسيون اميد مجلس را درنظر مي‌گيرند و نتيجه اين تعامل و هماهنگي آن خواهد بود كه كابينه‌اي كارآمد، فعال و پاكدست تشكيل شود كه بتواند كشور را در مدار توسعه و پيشرفت قرار دهد.
روحاني از مجمع محققين براي انتخاب كابينه دوازدهم مشورت نگرفته است
در اين ميان برخي ديگر از تشكل‌ها به غير از مجلس هم از انتظارشان براي طرف مشورت قرار گرفتن در جريان انتخاب وزرا گفتند. واكنش بعدي از سوي مجمع محققين حوزه علميه قم بود. به گزارش تسنيم، سيدحسين موسوي‌تبريزي، دبيرمجمع محققين حوزه علميه قم در پاسخ به سوالي درباره اينكه آيا رييس‌جمهور براي معرفي اعضاي كابينه با اين مجمع مشورت كرده يا نه؟ گفت: آقاي روحاني هيچ مشورت و نظري از محققين نخواسته و طبيعي است كه ماهم وقتي ايشان مشورتي نخواستند، نظري نداده‌ايم. در دولت يازدهم هم آقاي روحاني نظري از ما نخواستند البته ما هم دنبال اين كارها نيستيم كه بخواهيم نظري درباره كابينه دولت بدهيم. وي گفت: ما هيچ ارتباط و نقشي در معرفي كابينه دولت دوازدهم نداشته و نداريم اما به آقاي رييس‌جمهور توصيه كرده‌ايم كه وزرايي را براي كابينه دوازدهم انتخاب كنند كه اهل خدمت به مردم باشند و اين توصيه هميشگي ما است.
اخبار منتشر شده در مورد كابينه دولت دوازدهم گمانه‌زني و بعضا با اهدافي خاص است
اما در اين ميان معاون پارلماني رييس‌جمهور گفت: اخبار و گزارش‌هايي كه در برخي رسانه‌ها و فضاي مجازي درباره كابينه جديد و وزيران پيشنهادي مطرح مي‌شود، فعلا گمانه‌زني است. به گزارش ايسنا، حسينعلي اميري در شوراي معاونين پارلماني وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي با اشاره به اينكه رييس‌جمهور در حال بررسي و رايزني براي معرفي كابينه جديد است، اظهار كرد: ولي فهرست‌ها و اخبار و گزارش‌هايي كه در اين زمينه در سايت‌ها و رسانه‌ها منتشر مي‌شود، فعلا گمانه‌زني است و بعضا هم با اهداف خاصي منتشر مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون