• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3855 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۵ تير

رييس ستاد انتخاباتي قاليباف:

آراي قاليباف به جاي رييسي به سبد راي روحاني رفت

گروه سياسي| نزديك به دو ماه از انتخابات مي‌گذرد. پس از انتخابات هجمه‌ها به حسن روحاني بيش از گذشته شدت گرفته بود. اكنون چند روزي است كه فضا كمي آرام شده است و چهره‌هاي اصولگرا هم كم‌كم لب به سخن گشوده‌اند و از علت عدم پيروزي خود در انتخابات مي‌گويند و به نظر مي‌رسد كم‌كم پرچم پايان انتخابات را در اردوگاه‌شان بالا مي‌برند. محمد دهقان، نماينده طرقبه و چناران كه در روزهاي انتخابات رياست ستاد محمدباقر قاليباف را عهده‌دار بود در گفت‌وگويي با ايسنا به دلايل باخت اصولگرايان پرداخته است و از روزهاي پيش از انتخابات و اينكه چه شد كه قاليباف ميدان را ترك كرد و رييسي تبديل به مهم‌ترين نامزد اصولگرايان شد صحبت كرده است. دهقان از هر دري سخن گفته است، از ديدار جنجالي و خبرساز رييسي با امير حسين مقصودلو (تتلو) تا تخلفات انتخاباتي. اما آنچه در اين گفت‌وگو بيش از هر چيز جلب‌توجه مي‌كند اين است كه اصولگرايان پيش از 29 ارديبهشت هم چندان اميدي به پيروزي نداشتند. دهقان با صراحت مي‌گويد: «پيش‌بيني پيروزي در انتخابات را نداشتيم.»
۵۰ درصد از آراي قاليباف به سبد روحاني ريخته شد
اصولگرايان پيش از انتخابات تلاش زيادي براي رسيدن به وحدت انجام دادند و سعي كردند با تشكيل جمنا اتحاد را به اردوگاهي كه در انتخابات‌هاي اخير چند شكست پي‌درپي را تجربه كرده است، بازگردانند اما در روزهاي پيش از انتخابات چنين امري ميسر نشد و اصولگرايان با سه نامزد وارد ميدان انتخابات شدند و در نهايت شهردار تهران در روزهاي منتهي به 29 ارديبهشت ماه به نفع توليت آستان قدس كنار كشيد اما مصطفي ميرسليم، نامزد حزب موتلفه با وجود نظر حزب متبوعش در صحنه باقي ماند. اكنون اما دهقان مي‌گويد كار درست‌تر اين بود كه رييسي به نفع قاليباف كنار برود. نكته جالب آنجاست كه از نظر او حتي اگر قاليباف مي‌ماند و رييسي مي‌رفت باز پيروز انتخابات حسن روحاني بود. او مي‌گويد: «اگر آقاي رييسي به جاي آقاي قاليباف كنار مي‌رفت، نتيجه بهتري رقم مي‌خورد. البته اين بدان معنا نيست كه ما حتما پيروز انتخابات مي‌شديم. بلكه نتيجه تفاوت بيشتري داشت. چون حدود ۵۰ درصد آراي آقاي قاليباف به سبد آقاي رييسي نرفت و به سمت آقاي روحاني رفت.» او در ادامه مي‌گويد: «اين موضوع نه تنها در نظرسنجي‌ها بيان شد كه ما هم به عينه آن را ديديم؛ بنابراين اگر آقاي رييسي به نفع آقاي قاليباف كنار مي‌رفت اجبارا راي‌هاي او به سبد آقاي قاليباف ريخته مي‌شد. چون طرفداران او ايدئولوژيك‌تر بودند و به آقاي روحاني راي نمي‌دادند. هرچند ممكن بود كه در اين حالت طرفداران آقاي رييسي از كنار رفتن او به نفع آقاي قاليباف ناراحت شوند، اما در نهايت راي‌شان را به آقاي قاليباف مي‌دادند كه اين اتفاق رخ نداد و ۵۰ درصد از راي‌هاي آقاي قاليباف به سبد آقاي روحاني ريخته شد.»
پيش‌بيني پيروزي در انتخابات
را نداشتيم
دهقان  گفت: «استراتژي ما در انتخابات اين بود كه حتي الامكان انتخابات به دور دوم كشيده شود، اگر ميسر شد تمامي تلاش‌ها براي پيروزي در دور اول انجام شود و اگر اين دو فرضيه به نتيجه نرسيد هزينه شكست را كم كنيم؛ بنابراين طبيعي بود كه ما به عنوان رقيب رييس‌جمهور مستقر كه از تمامي ابزارها در دوران تبليغات استفاده مي‌كرد، بر روي يك گزينه به اجماع برسيم. » دهقان همچنين افزود: «براساس نظرسنجي‌ها در روزهاي آخر انتخابات به اين نتيجه رسيديم كه بايد يك نفر از اصولگرايان در رقابت‌هاي انتخاباتي بماند. طبيعتا درباره آن يك نفر اختلاف نظر وجود داشت كه ما طبق نظرسنجي‌ها معتقد به ماندن آقاي قاليباف در عرصه بوديم چون احتمال راي آوري او بيشتر بود.» رييس ستاد قاليباف در ادامه اقدام او در انصراف از نامزدي را ايثارگرانه و بدون توصيه شخص و مقامي خواند. او گفت: «با توجه به اينكه در روزهاي آخر رقابت‌هاي انتخاباتي برخي نظرسنجي‌ها به نفع آقاي رييسي شده بود، آنها هم حق داشتند كه بر ماندن خود اصرار كنند اما تحليل ما اين بود كه با وجود نظرسنجي‌هاي متفاوت اگر آقاي قاليباف كنار رود بخش مهمي از راي‌هاي او به سبد آقاي روحاني ريخته مي‌شود. نگاه آقاي قاليباف در برابر اين اختلاف نظر دوستانه كاملا ايثارگرانه بود كه اگر آقاي رييسي كنار نرود او داوطلبانه از عرصه رقابت‌ها كنار خواهد كشيد. آقاي قاليباف ايثارگرايانه كنار كشيد.» دهقان اضافه كرد: هيچ توصيه‌اي در كار نبود. آقاي قاليباف براساس تحليل انتخاباتي و البته با ازخودگذشتگي به نفع آقاي رييسي كنار كشيد چون بايد يك نفر در انتخابات باقي مي‌ماند. نظر آقاي قاليباف حتي برخلاف نظر برخي اعضاي ستادش بود. ما معتقد بوديم كه بايد آقاي رييسي كنار رود اما چون اين اتفاق رخ نداد آقاي قاليباف كنار رفت. »نماينده طرقبه و چناران همچنين گفت: «جمنا براساس سازوكاري كه تعيين شده بود به اين نتيجه رسيد كه امكان كناره‌گيري آقاي رييسي نيست؛ لذا آقاي قاليباف داوطلبانه انصراف داد. البته اين نظر جمنا نيز براساس برخي نظرسنجي‌ها بود و هيچ بحث پشت‌پرده يا تحليل‌هاي غلط مطرح در رسانه‌ها وجود نداشت. چون هر دو نفر براي عمل به تصميم جمنا در خصوص ماندن و كنار رفتن آمادگي داشتند لذا اختلاف خاصي بروزنكرد.»
ديدار تتلو با رييسي كار غلطي بود
يك روز مانده بود تا تبليغات انتخاباتي تمام شود و رييسي راهي مشهد بود تا آخرين ميتينگ خود را در اين شهر برگزار كند كه ناگهان انتشار فيلم يك ديدار همه فضاي مجازي و خبري كشور را تحت تاثير خود قرار داد. اگرچه دهقان آن را بي‌اهميت مي‌خواند و معتقد است ديدار رييسي با اميرحسين مقصودلو (تتلو) آنقدر كه رسانه‌ها به آن پرداختند اهميتي ندارد اما با اين حال اين كار را به ضرر رييسي خواند و گفت: «اين كار در نهايت براي آقاي رييسي ضرر داشت و بسياري از افراد را به ترديد انداخت. شايد اگر آقاي تتلو با آقاي رييسي در زماني غير از انتخابات ديدار مي‌كرد، هيچ ايرادي به آن وارد نبود، اما اينكه اين ديدار با تلقي تبليغات و راي‌آوري انجام شد به نفع آقاي رييسي نبود. آن هم در شرايطي كه صاحبان جنگ رواني و برخي از سياسيون از هر وسيله‌اي براي تخريب رقيب استفاده كردند.» او همچنين اضافه كرد: «اين ديدار به ضرر آقاي رييسي بود و حتي ممكن است باعث ريزش آراي ايشان نيز شده باشد.»
انتخابات را تمام شده مي‌دانيم
رييس ستاد قاليباف بالاخره بعد از دو ماه جمله‌اي را كه اصولگرايان بايد فرداي انتخابات و پس از اعلام نتايج مي‌گفتند بر زبان آورد و گفت: «انتخابات را تمام شده مي‌دانيم». او مي‌گويد: در دوران تبليغات تخلفاتي انجام شد. نمونه بارز آن تمام شدن تعرفه در برخي حوزه‌هاي طرفدار آقاي رييسي بود و در نهايت نيز با خواهش و التماس تعرفه به مردم نمي‌رساندند. اين موضوع در سه استان خراسان جنوبي، رضوي و شمالي محرز بود. در پايين شهرها كه از لحاظ تيپ و فرهنگ با بالاي شهر تفاوت داشتند، تعرفه به ميزان كمي داده مي‌شد اما در بالاي شهر نه تنها تعرفه به حجم انبوهي بود كه صندوق‌هاي سيار نيز اضافه مي‌شد. البته با توجه به اينكه شوراي نگهبان انتخابات را تاييد كرده از نظر ما نيز انتخابات تمام شده است ولي از قوه قضاييه انتظار رسيدگي به تخلفات وجرايم را داريم. با همه اينها او اضافه كرد: بنده نمي‌خواهم بگويم كه آقاي رييسي راي مي‌آورد بلكه تخلفات را امري واضح و قطعي مي‌دانم. موضع‌گيري برخي از وزرا به نفع آقاي روحاني امري واضح و بديهي است كه همه آن را در قالب بيانيه‌ها در ايام مناظرات ديدند. روندي كه برخلاف قانون انجام شده و جرم محسوب مي‌شود.
موفقيت روحاني، موفقيت نظام است
دهقان در پايان گفت: به هرحال فارغ از تمامي اين بحث‌ها آقاي روحاني را رييس‌جمهور مي‌دانيم و معتقديم كه اگر او موفق شود نظام موفق شده و به نفع ملت است؛ لذا همه بايد زمينه موفقيت آقاي روحاني را فراهم كنند چون خدمت او به معناي خدمت به كشور، نظام و ملت است. با توجه به چنين نگاه اصولي موضوع رقابت‌هاي انتخاباتي را تمام شده مي‌دانم، اين صحبت‌ها را هم بنا بر اصرار و پيگيري چند باره شما براي مصاحبه، از منظر شفافيت و تحليل انتخابات مطرح كردم و اصراري به تكرار حرف‌هاي انتخاباتي ندارم چون انتخابات تمام شده و بايد از آن دوران عبور كرد. به همين دليل بايد از هر بياني كه تلخي‌هاي انتخابات را تكرار مي‌كند، گذشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون