• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3855 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۵ تير

وزير نيرو در آبادان عنوان كرد

احياي 32 هزار هكتار از نخلستان‌هاي اطراف رودخانه‌هاي اروندرود و بهمنشير

پيگيري مصوبه دولت درباره شبكه آب شرب شهرهاي خوزستان

عمليات اجرايي سد و قفل كشتيراني مارد، پايين دست بهمنشير و افتتاح شبكه آبياري و زهكشي آبادان و خرمشهر، با حضور وزير نيرو، مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان، نمايندگان مردم آبادان و تني چند از مسوولان استاني در آبادان برگزار شد.
وزير نيرو در اين آيين گفت: با تامين آب از شبكه‌هاي آبياري و زهكشي و ايجاد سد سلولي، 32 هزار هكتار از نخلستان‌هاي اطراف رودخانه‌هاي اروند رود و بهمنشير احيا مي‌شوند.
وزير نيرو گفت: با تامين آب از شبكه‌هاي آبياري و زهكشي و ايجاد سد سلولي، 32 هزار هكتار از نخلستان‌هاي اطراف رودخانه‌هاي اروندرود و بهمنشير احيا مي‌شوند.
«حميد چيت‌چيان» در آيين طرح شبكه آبياري و زهكشي نخلستان‌هاي آبادان و خرمشهر با بيان اينكه امروز به دليل خدماتي كه به مردم عزيز اين سامان تقديم شد خوشحالم، اظهارداشت: علاوه بر آبادان و خرمشهر، در اهواز، شوش و رامهرمز طرح‌هايي را آغاز كرديم كه با تامين آب كشاورزي به مساحت بيش از ۲۷ هزار هكتار و با مبلغ ۲۶۵ ميليارد تومان در اقتصاد منطقه بسيار كارگشا خواهند بود.
وي تصريح كرد: هر بار كه نخل‌هاي مرده آبادان و خرمشهر را مي‌ديديم از درون رنج مي‌كشيديم؛ چراكه اين نخل‌ها در زميني روييده‌اند كه خون جوانان پاك ايران در آن ريخته شده و نخل‌ها به دليل شوري آب دچار چنين سرنوشتي مي‌شدند.
وزير نيرو افزود: مصرانه به دنبال اقدامي براي اصلاح وضع موجود بوديم و با تكيه بر مطالعات معتبر گذشته كار را آغاز كرديم و پيمانكاران و مشاوران صاحب نام براي طراحي سامانه‌ها به كار گرفته‌ شدند.
وي با اشاره به استفاده از سدهاي سلولي براي جلوگيري از نفوذ آب شور به رودخانه‌ها گفت: سد پيشنهادي در انتهاي اروندرود مكمل اين طرح‌ها خواهد بود. ما مساله سد مشترك با عراق را پيگيري كرده‌ايم و اميدواريم با پيگيري‌هاي بيشتر به نتيجه برسانيم.
وزير نيرو ادامه داد: سدهايي كه امروز شروع به ساخت مي‌كنند مكمل طرح‌هايي است كه در گذشته آغاز شده است و پيشرفت فيزيكي ۹۶ درصدي دارد.
چيت‌چيان با اشاره به تامين آب شهرها گفت: دولت درباره شبكه آب شرب در شهرهاي خوزستان مصوبه‌اي جامع داشته كه ما به جديت اين طرح‌ها را پيگيري مي‌كنيم.
در اين مراسم، مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: ‌وزارت نيرو توجه ويژه نسبت به شهرستان‌هاي آبادان و خرمشهر دارد و با وجود مشكلات مالي براي كشور اعتبار اين دو سد از طريق منابع صندوق ذخيره ارزي تامين شد.
«محمدرضا شمسايي» ادامه داد: اين پروژه به يقين بزرگ‌ترين پروژه آبياري و زهكشي كشور است و به دليل مشكلات خشكسالي در دهه ۴۰ و با وجود سدهاي كنوني، مطالعات مبارزه با شوري در هنگام كاهش دبي اروندرود و جلوگيري از خسارت به نخيلات در حاشيه اروندرود توسط يك شركت خارجي براي كشور ايران و عراق انجام شد.
وي يادآور شد: قصد ما جلوگيري از ارتباط آب شيرين كارون با آب شور درياست و در اين طرح بهمنشير به عنوان مخزن درازمدت آب شيرين آبادان، خرمشهر خواهد شد كه با ساخت سد روي رودخانه كارو‌ن هدايت آب به بهمنشير محقق خواهد شد و كل آب شرب و صنعت و كشاورزي آبادان و خرمشهر را با كيفيت مناسب تامين مي‌كند.
مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: اين كار تاكنون حدود ۱۲۰۰ ميليارد تومان بدون در نظر گرفتن كارهاي جهاد نصر هزينه داشته است كه با احتساب آن حدود ۲ هزار ميليارد تومان در آبادان و خرمشهر كار شده است كه ۱۶ هزار هكتار در آبادان و ۱۶ هزار هكتار در خرمشهر انجام مي‌شود.
«نورالدين بازگير»، معاون توسعه و بهره‌برداري سدهاي سازمان آب و برق خوزستان نيز در اين آيين گفت: اين منطقه به جهت بالا بودن سطح بالاي آب و تاثيرپذيري بالا از آب دريا بسيار پيچيده است و آب بسيار شوري دارد. آب رها شده در اروندرود سالانه ۸۲ ميليارد متر مكعب بود و اكنون با وجود سدهاي تركيه، عراق و ايران آب زيادي به اروندرود وارد نمي‌شود و همين مساله نخيلات اين منطقه را با مشكل مواجه مي‌كند.
وي ادامه داد: همين مساله موجب شد تا دو سد در بالادست و پايين دست بهمنشير و يك سد روي كارون ساخته و از ورود آب شور به رودخانه‌ها جلوگيري شود. همچنين بزرگ‌ترين ايستگاه پمپاژ آب دنيا با ظرفيت ۱۲۰ متر مكعب بر ثانيه ساخته شد. قصد ما جلوگيري از ارتباط آب شيرين كارون با آب شور درياست.
بازگير گفت: اين طرح كل آب شرب، صنعت و كشاورزي آبادان و خرمشهر را با كيفيت مناسب تامين مي‌كند و ‌اي سي آب را به 2000 تا ۲۵۰۰ مي‌رساند تا جوابگوي نياز كشاورزي و صنعت منطقه باشد.
وي تاكيد كرد: تردد در بهمنشير به هيچ‌وجه در پايين‌دست و بالادست محدود نخواهد شد و براساس طراحي‌هاي صورت گرفته، كشتي‌ها امكان عبور و مرور در رودخانه را از طريق دريچه‌هاي متحرك سد خواهند داشت. همچنين ايستگاه طره بخاح با ۳۵ متر مكعب بر ثانيه كل آب مور نياز نخيلات جزيره آبادان و خرمشهر را تامين خواهد كرد و نخيلات دو طرف بهمنشير نيز با ساخت ۶ ايستگاه پمپاژ ديگر تغذيه مي‌شوند.
«حميدرضا خدابخشي»، معاون طرح و توسعه شبكه‌هاي آبياري و زهكشي سازمان آب و برق خوزستان در اين آيين گفت: در طرح آبادان ۵۶۰۰ هكتار در گذشته و ۳۶۰۰ هكتار امروز و مابقي نيز طبق توافقات تحويل جهاد نصر شده است. در خرمشهر ۲۴۰۰ هكتار شبكه آبياري در گذشته داشتيم كه 2000 هكتار در شلمچه امروز بهره‌برداري مي‌شود و 5000 هكتار تحويل جهاد نصر شده است. هزينه‌هاي انجام شده براي بهره‌برداري اين شبكه بيش از يكصد ميليارد تومان بوده است.
وي تاكيد كرد: همكاران ما در منطقه آبادان و خرمشهر با عشق خدمت مي‌كنند و ما با تمام بضاعت مالي، فني و تخصصي در خدمت تمامي مردم منطقه هستيم و مسائل را پيگيري و منتقل مي‌كنيم.
وي در بخشي از سخنانش اعلام كرد: ما به حدود ۱۲۰ ميليارد تومان براي تكميل شبكه بهمنشير و همچنين ابلاغ اعتبار ۵۸ ميليارد توماني براي انتقال پساب‌هاي نيشكر نياز داريم. در برخي بخش‌ها شبكه توزيع برق هنوز تحويل سازمان آب برق است كه ما درخواست داريم با دستور وزارت اين منطقه به توزيع برق خوزستان سپرده شود تا براي پايداري برق در اين منطقه اقدام شود.
گفتني است براساس طرح شبكه آبياري و زهكشي نخلستان‌هاي آبادان و خرمشهر قرار است 32 هزار هكتار از نخلستان‌هاي اطراف رودخانه‌هاي اروندرود و بهمنشير احيا شوند. هدف از اجراي اين طرح جلوگيري از نابودي32 هزار هكتار از نخلستان‌هاي آبادان و خرمشهر و احياي نخل‌هاي حاشيه رودخانه‌هاي اروندرود و بهمنشير عنوان شده است. از جمله ديگر اهداف اين طرح به بهبود وضعيت اقتصادي و جلوگيري از مهاجرت كشاورزان منطقه و ايجاد انگيزه در بين آنان و البته جلوگيري از ورود آب شور خليج فارس به اروند رود و بهمنشير و جلوگيري از هدررفت آب نيز اشاره شده است. براي جلوگيري از ورود آب شور خليج فارس به رودخانه‌هاي بهمنشير و كارون سه سد سلولي طراحي شده است كه دو سد اول در بالادست و انتهاي رودخانه بهمنشير قرار دارند و سد سوم نيز روي رودخانه كارون واقع شده كه قرار است مانع ورود آب شور خليج فارس به اين رودخانه شوند. براي اجراي اين طرح بيش از 100 كيلومتر كانال آبرسان و حدود 72 ايستگاه پمپاژ آبياري و زهكشي تعبيه شده است.

همچنين در ادامه سفر وزير نيرو به استان خوزستان دو طرح شبكه آبياري و زهكشي نخلستان‌هاي آبادان و خرمشهر به مساحت 32 هزار هكتار به بهره‌برداري رسيد.
هدف از اجراي اين طرح جلوگيري از نابودي32 هزار هكتار از نخلستان‌هاي آبادان و خرمشهر و احياي نخل‌هاي حاشيه رودخانه‌هاي اروند رود و بهمنشير عنوان شده است.
مطالعات اوليه اين پروژه در سال 1352 شروع و در سال 1354 اين مطالعات نهايي شده است.

وزير نيرو گفت: هدف دولت توجه جدي به آب شرب و كشاورزي در خوزستان است تا به توليد اقتصادي موثر منتهي شود.
حميد چيت‌چيان، وزير نيرو در آيين افتتاح پروژه شبكه آبياري و زهكشي ساحل راست ناحيه دوم رامهرمز گفت: براي اجراي اين طرح‌ها اقدامات وسيع و پرهزينه‌اي انجام مي‌شود تا آب مطمئني در اختيار كشاورزان قرار گيرد، سد و كانال‌هاي اصلي اجرا و ساخته شده و در كنار آن موفق به احداث سد انحرافي هم شده‌ايم و حدود 70 درصد شبكه‌هاي فرعي هم ‌اجرايي و بخشي هم از شبكه‌هاي اصلي اجرايي شده‌اند.
وي ادامه داد: اقدامات فوق نشان‌دهنده توجه جدي به آب شرب و كشاورزي منطقه است و آنچه در توسعه يك منطقه نقش اول و اصلي را بازي مي‌كند عبارت است از اينكه بايد توليد اقتصادي موثر انجام شود و اگر اين خلق ثروت صورت بگيرد قطعا اشتغال و توسعه خدمات شهري و آباداني و توسعه فرهنگي و اقتصادي در زير چتر اين خلق ثروت ايجاد مي‌شود و اگر اين گره باز شود مابقي كارها به سرعت اجرايي خواهند شد.
وزير نيرو بيان داشت: ضمن تشكر از فعالان در اين طرح و مسوولاني كه در جهت اجراي اين طرح كارها را تسهيل كردند بايد خدا را شكر كنيم كه توسعه فعلي مي‌تواند ما را به سمت خلق ثروت سوق دهد و اين مهم باعث مي‌شود كه مابقي كارها به سرعت انجام شوند.
چيت‌چيان اظهار داشت: يكي از اولويت‌هاي وزارت نيرو در كل كشور مساله تامين آب شرب است و اين مهم از اهميت بالايي براي ما برخوردار است و البته اين مهم شروع شده است و بخشي از آن اجرايي و مابقي در حال اجرا شدن است و با 2 هدف كوتاه و بلندمدت در تلاشيم تا آب شرب مورد نياز مردم رامهرمز را تامين كنيم كه بسيار آب با كيفيتي هم خواهد بود و در برنامه بلندمدت با اجراي خط لوله از سد كارون 3 مشكل آب شرب رامهرمزي‌ها را مرتفع خواهيم كرد.
وي گفت: در زمينه تامين برق مورد نياز مردم هم اقدامات فراواني انجام شده است، در حال حاضر از نظر شبكه برق، مهم‌ترين و گسترده‌ترين شبكه توليد و انتقال و توزيع كشور در خوزستان است و به لحاظ مصرف، خوزستان دومين استان كشور بعد از تهران به شمار مي‌آيد.
وزير نيرو گفت: با توجه به مصرف بالاي برق و اينكه در پيك از 7 هزار مگاوات هم گذاشته‌ايم، نياز به سرمايه‌گذاري‌هاي متعدد در زمينه تامين برق و ايجاد پست‌هاي جديد در استان و كشور داريم كه با توجه به مناقصه رفتن طرح‌هاي مدنظر به‌زودي و با وجود سرمايه‌گذاران خارجي به توسعه و تقويت شبكه برق روي خواهيم آورد و هم‌اكنون چندين نيروگاه در حال احداث است كه در انديمشك كار احداث نيروگاه آغاز و در بهبهان و ماهشهر هم نيروگاه‌هاي جديد افتتاح شدند.
چيت‌چيان گفت: از ابتداي صنعت سد‌سازي در كشور تاكنون بيش از 65 سال مي‌گذرد و اكنون در صنعت سد‌سازي اقداماتي شگرف و بزرگ انجام شده است كه همگي براي تامين آب شرب و كشاورزي و در نهايت تامين برق مردم صورت گرفته است به نحوي كه در 4 سال اخير 33 سد به بهره‌برداري رسيده است و چند سد ديگر هم در حال بهره‌برداري است. وي در پايان گفت: سد‌سازي اثرات مثبتي در اقتصاد كشور داشته است؛ به گونه‌اي كه خوزستان در اين زمينه و در بخش توسعه منابع آب رتبه اول را دارد و اين مهم بسيار حايز اهميت است، همچنين لازم به ذكر است كه در اين زمينه دو سد جديد را در رامهرمز و 4 شبكه ديگر را در شوش، آبادان و خرمشهر به زودي افتتاح خواهيم كرد كه بتواند باعث خير و بركت براي خوزستاني‌ها شود.

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان خبر داد : تامين مشكل آب شرب رامهرمز با انتقال آب از رودخانه كلگه
مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: براي تامين مشكل آب شرب رامهرمز در برنامه كوتاه‌مدت، ظرف ۲ سال آينده ۳۰ هزار مترمكعب آب از رودخانه كلگه به رامهرمز منتقل مي‌شود.
«محمدرضا شمسايي» در اين باره گفت: در زمينه تامين آب شرب رامهرمز فعاليت‌هاي گسترده‌اي انجام شده كه در سال گذشته و در فاز اول خط انتقال آب شرب ۲۲ كيلومتر پروژه را ظرف ۶ ماه انجام داديم و بلافاصله و در فاز دوم پروژه ۴۲ كيلومتري را آغاز كرديم و تا يك سال آينده اين مهم به اتمام مي‌رسد.
وي ادامه داد: موضوع ديگري كه در دستور كار است خط انتقال از كارون ۳ براي تمام شهرهاي خوزستان است كه نياز رامهرمز به تنهايي در سامانه انتقال ۱۲۰۰ ميليارد تومان و بسيار هم‌زمانبر است و براي اينكه كار سرعت بخشد عمليات را از رامهرمز آغاز كرده‌ايم، زيرا عمليات فني و پيچيده‌اي بايد از كارون ۳ صورت گيرد، همچنين براي اينكه در كوتاه‌مدت مشكل تامين آب شرب را برطرف كنيم، مي‌خواهيم از رودخانه كلگه كه بسيار آب باكيفيتي هم دارد ظرف ۲ سال آينده ۳۰ هزار متر مكعب آب به رامهرمز بياوريم و ۶ سال نياز آبي را برطرف كنيم.
مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: اگر خواسته باشيم ارزش تامين ۳۰ هزار متر مكعب آب را متوجه بشويم اينكه هم‌اكنون ۴۰ هزار مترمكعب آب در رامهرمز توزيع مي‌شود و تامين ۳۰ هزار متر مكعبي حدود ۸۰ درصد آب فعلي است.
وي همچنين در خصوص درخواست شهردار در زمينه حريم رودخانه جهت ساحل‌سازي و اماكن تفريحي گفت: ما در اين زمينه آمادگي كامل داريم و همكاري لازم با شهرداري را انجام مي‌دهيم. اما به اين شرط كه حريم به نحوي اعلام شود كه در سيلاب‌ها مشكلي براي مردم به وجود نيايد، همچنين در زمينه كانال‌هاي كشاورزي در شهر هم هنوز نامه مكتوبي براي رفع مشكلات به دست‌مان نرسيده.
شمسايي گفت: آبي كه امروز به رامهرمز براي كشاورزي آمده حاصل فعاليت‌ها و سرمايه‌گذاري عظيم وزارت نيرو است، زيرا سد جره با اعتبار ۲۵۰ ميلياردي و ذخيره‌سازي ۱۸۰ ميليون متر‌مكعب كه سالانه در سيلاب از بين مي‌رفت ساخته شده و اين سد تنها مختص رامهرمز است، به غير از سد فوق سد انحرافي و شبكه‌هاي آن هم ساخته و در حال ساخت است؛ زيرا رامهرمز در كشاورزي قدمت چند هزار ساله دارد.
وي بيان داشت: در شبكه‌اي كه اكنون طراحي شده است 45 هزار هكتار زمين ناخالصي براي آبياري وجود دارد كه از اين ميزان 36 هزار هكتار آن خالصي است و با توجه به احداث سد مخزني و انحرافي مي‌توانيم به آبرساني تمامي اين زمين‌ها اميدوار باشيم، اما موضوع مهمي كه از طرح باقي‌مانده است شبكه‌هاي اصلي و فرعي در ناحيه 2 است كه مي‌توانيم بدون هيچ مشكلي آن را اجرايي كنيم.
مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار داشت: بزرگ‌ترين حسن اجرايي كردن طرح فوق بهره‌وري 25 تا 30 درصدي آب است، زيرا هم‌اكنون تمام منطقه با انهار سنتي در حال آبياري هستند و واقعا هيچ كار جديدي قرار نيست آنجا انجام شود و اينكه اصرار داريم 16 هزار هكتاري كه صددرصد در حال آبياري هستند به شبكه‌هاي مدرن آبياري جهت بهره‌وري بالا از آب تجهيز شوند.
شمسايي گفت: وزارت نيرو فعاليت‌هاي گسترده‌اي براي خوزستان و 80 درصد هزينه لازم را براي اجراي اين طرح انجام داده است كه مي‌توان به سد انحرافي و سد مخزني و بخشي از شبكه اشاره داشت و اميدواريم با مساعدت وزارتخانه و اتمام اين طرح، دل مردم را شاد كنيم.
وي ادامه داد: در حال حاضر 90 درصد آبي كه در رودخانه علا و جره وجود دارد از حوزه‌هاي داخل استان تامين مي‌شود و اگر مسائل مالي مرتفع شود مي‌توانيم به سرعت به فاز اجرايي برويم، زيرا ظرف 3 سال گذشته به اين نتيجه رسيده‌ايم كه تنها كشاورزي كردن غلط است و بايد طرح‌هاي توسعه‌اي و جامع را مد نظر قرار دهيم و اينكه آنها را اجرايي كنيم، مثلا در بخش صنعت و آبياري مسائل مختلف را ديده‌ايم.
شمسايي گفت: در ايذه و در كوهپايه ما بارندگي تا 400 ميليمتر داريم و قطعا مي‌توانيم بدون اينكه نيازي به كارهاي زهكشي و انتقال آب داشته باشيم درختان مثمرثمر را آنجا بكاريم يا در زمينه آبياري گلخانه‌اي و گردشگري و صنايع وابسته به كشاورزي الگوي كشت اقتصادي به‌شدت مورد توجه و اصرار ما است.
مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان در پايان گفت: در حال حاضر ارزش افزوده آب براي ما يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاست كه ان‌شاء‌الله به‌‌خوبي آن را اجرايي خواهيم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون