• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3855 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۵ تير

ترديدهاي وزير را جدي بگيريد!

سازمان معلمان ايران كه يكي از تشكل‌هاي صنفي و سياسي معلمي است پس از ديدار برخي اعضاي شوراي مركزي اين تشكل با وزير آموزش و پرورش نامه‌اي خطاب به رييس‌جمهور منتشر كرده است كه بخشي از متن آن به اين شرح است:   در هنگامه‌اي كه برخي دوستان براي وزير شدن مشغول برنامه نوشتن و گفت‌وگو و لابي‌گري هستند، وزير محجوب آموزش و پرورش تمايلي به ماندن بي‌ثمر ندارد. او همچنان ايمان دارد به تحول بنيادين در آموزش و پرورش، تحولي نه از جنس تغييرات فله‌اي براي خاموش كردن صداي دوستان معترض و اداره آرام وزارتخانه، تحولي در مسائل اساسي يعني «تعليم و تربيت فرزندان اين مرز بوم» اين تفاوتِ نگاه مهم است.  وزراي آموزش و پرورش بيش و پيش از آن كه سكاندار نهاد تعليم و تربيت باشند، تقليل يافته به معاونت پشتيباني و نيروي انساني شده‌اند.  گويا رسالت وزير تنها پرداخت حقوق و پاداش كاركنان و توزيع و تقسيم پست‌هاي مديريتي به نمايندگان مجلس و ديگر ذي نفوذان قدرت سياسي است. در اين ميانه همواره مساله اصلي كه همان «مدرسه، معلم، دانش‌آموز و كلاس درس» است. به فراموشي سپرده شده و مي‌شود. دانش در گفت‌وگويي صميمي و كارشناسانه از عدم «عزم ملي» نسبت به تحول در آموزش و پرورش سخن گفت، از عدم همكاري مجلس و مطالبات عزل و نصبي نمايندگان و از سيطره نگاه سياسي و نه تخصصي به آموزش و پرورش گله‌مند بود.  همان‌گونه كه وزير تاكيد مي‌كند، مسائل اساسي آموزش و پرورش با رفتن و ماندن افراد تعيير چنداني نمي‌كند. دانش نيز معتقد است «زمان اين رسيده كه بايد تغيير بينش و نگرش و تحول در آموزش و پرورش رخ دهد اما اين عزم را در دولت نديدم». دانش از مسير مقاوم تغيير مي‌گويد «براي كاهش تصدي از وزارتخانه شروع كرديم، آخر اسفند بخشنامه تفويض اختيار را به استان‌ها داديم و هنوز درگير هستيم. مجموعه ستاد موافق اين مساله نيست و بعضي معاونت‌ها و مديريت‌ها مقاومت مي‌كنند.» در حالي كه معلمان براي بازنشستگي روزشماري مي‌كنند مديران ستادي با معدل بالاي 30سال سابقه خدمت، بازنشسته نمي‌شوند. چنين ستاد فرتوتي نمي‌تواند تحول‌آفرين و چابك باشد. البته برخي بخش‌ها را هم كه نمي‌شود رفت سراغ‌شان و تغيير داد!!  دانش در اين ديدار بيش از آن كه از خود دفاع كند از مطالبات اساسي همچون «كاهش تصدي‌گري و تمركز ستاد، سياست‌زدايي و تخصص‌گرايي، تاكيد و توجه به مدرسه و معلم به عنوان شاخص اصلي» دفاع مي‌كند. دانش براي ماندن به هر قيمتي ساخته نشده است. او با نگاه تحولي به بزرگ‌ترين وزارتخانه آمده است و حالا خوب مي‌داند كه در اين مسير تنهاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون