• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3859 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۳۱ تير

هشدار علي مطهري براي چينش كابينه دوازدهم

اتفاقات ناخوشايند كابينه يازدهم تكرار نشود

گروه سياسي | چهارشنبه گذشته و درست در همين روزهايي كه خبرهاي چندان مطلوبي از چينش كابينه دوازدهم به گوش نمي‌رسد، اعضاي كميته تعامل و هيات رييسه فراكسيون اميد به همراه چهره‌هايي همچون علي مطهري و مصطفي كواكبيان به ديدار حسن روحاني رفتند. علاوه بر محمدرضا عارف، الياس حضرتي، فاطمه سعيدي، محمدعلي وكيلي، عبدالكريم حسين‌زاده، بهرام پارسايي، محمود صادقي و محمدرضا تابش از طرف فراكسيون اميد به اين جلسه رفته بودند و محمد نهاونديان، رييس دفتر رييس‌جمهور هم، حسن روحاني را همراهي كرده بود. در روزهاي گذشته شنيده مي‌شد كه معرفي زنان و اهل تسنن به عنوان وزير در كابينه از مطالبات فراكسيون اميد، منتفي شده و مهم‌تر از آن اينكه شنيده مي‌شد روحاني بدون توجه به مطالبات اصلاح‌طلبان تركيب كابينه را قطعي كرده و ديدارهايي كه بعد از اين صورت مي‌گيرد در عمل صوري هستند. وزراي اقتصادي كابينه دوازدهم هم موضوع چالشي ديگري بود كه مجلس هم هفته گذشته ساعتي براي آن، جلسه خود را به صورت غيرعلني برگزار كرد و الياس حضرتي در توييتي درباره آن نوشته بود در مورد وزراي اقتصادي خبرهاي خوبي به گوش نمي‌رسد. اين موضوع آنقدر جدي شده بود كه حتي شايعه استعفاي اسحاق جهانگيري هم منتشر شد. موضوعي كه البته با حضور جهانگيري در جلسات شوراي عالي اداري و هيات دولت در عمل تكذيب شد. بحث سياست داخلي و سكانداري رحماني فضلي در وزارت كشور هم از موضوعات محوري لابي‌ها و رايزني‌هاي اين روزهاي اصلاح‌طلبان است. آنها چندان با ادامه حضور او موافق نيستند هرچند خبرها حاكي از تثبيت او در كابينه است. هر چه هست چينش كابينه و همه اين ابهامات موضوع ديدار اميدي‌ها با روحاني بود. فاطمه سعيدي، نماينده تهران و عضو هيات رييسه فراكسيون اميد در روايت خودش از جلسه تاكيد كرده كه موضوع نهايي شدن چينش كابينه صحت ندارد. به گفته او «روحاني اعلام كرده هنوز ليست كابينه دولت دوازدهم نهايي نشده است و مشغول انجام بررسي‌هاي نهايي است. اما در مورد حضور زنان در كابينه هم سعيدي نگاه خوش‌بينانه‌اي دارد: «در مورد حضور زنان در كابينه نيز آقاي رييس‌جمهور رويكرد مطلوبي داشت اما از ملاحظاتي نيز سخن گفت. با اين حال اعلام كرد نگاه او به مساله زنان‌‌ همان نگاهي است كه در ايام انتخابات آن را دنبال مي‌كرد.» به گفته او روحاني گفته است كه به دنبال كابينه‌اي پويا‌تر است و احتمالا نيمي از همكاران فعلي در دولت تغيير خواهند كرد.
هشدار علي مطهري
اما علي مطهري، نايب‌رييس مجلس دو روز بعد از اين ديدار در گفت‌وگويي با (فام) با صراحت به برخي روندهاي چينش كابينه انتقاد كرد. از جمله نكات اعتراضي او تثبيت رحماني فضلي به عنوان وزير كشور در كابينه دوازدهم است. مطهري گفته است: «نكته مهمي كه معتقدم در اين ميان نبايد مغفول بماند، اين است كه برخي اتفاقات ناخوشايندي كه در تشكيل دولت يازدهم به وقوع پيوست، اين بار نبايد تكرار شود.» و بعد در ادامه تشريح اين اتفاقات ناخوشايند به نحوه انتخاب وزير كشور در كابينه يازدهم اشاره كرده است: «در دوره قبل به نوعي معامله صورت گرفت و به رييس‌جمهور گفته شد كه فلان فرد را به عنوان وزير معرفي كن تا ما كمك كنيم كه آن سه وزير مورد نظر شما هم راي بياورند و در همين راستا وزير كشوري معرفي شد كه ما واقعا از عملكردش راضي نيستيم.»او دلايل مختلفي هم براي ضعيف ارزيابي كردن عملكرد رحماني فضلي دارد: «ما نياز به آدم‌هايي با شخصيت استوار داريم. اگر يك وزير كشور قوي داشتيم اعتبارنامه خانم خالقي را امضا مي‌كرد و به مجلس مي‌فرستاد، يا در انتخابات اخير رياست‌جمهوري اجازه نمي‌داد كه به بهانه عبور از ساعت ۲۴، سه تا چهار ميليون نفر راي ندهند. اگر وزير كشور قوي داشتيم استانداران قوي انتخاب مي‌كرد و حوادثي مثل حادثه شيراز يا مشهد كه استانداران تسليم فشار شدند و برخلاف قانون عمل كردند پيش نمي‌آمد. وي اضافه كرد: بايد ملاك معرفي وزرا، توانمندي و كارآمدي باشد، نه اينكه افراد به رييس‌جمهور تحميل شوند.»
مشورت رييس‌جمهور با گروه‌هاي همسو
بهرام پارسايي، سخنگوي فراكسيون اميد از جلسه برگزار شده راضي است و درباره روند جلسه هيات رييسه فراكسيون با رييس‌جمهور به فام گفته است؛ در اين جلسه روحاني تاكيد كرده كه از مشورت و همفكري با گروه‌ها و افراد همفكر و همسو استقبال مي‌كند و اين نظرات را در چينش كابينه دخيل خواهد كرد. رييس‌جمهور بر اهميت همراهي و همكاري مجلس و دولت نيز تاكيد و در اين راستا به برخي پيچيدگي‌ها و چالش‌هاي پيش‌رو در انتخاب كابينه اشاره كردند. آقاي روحاني تاكيد ويژه داشتند كه كابينه در سطح قابل قبولي در راستاي انتظارات جامعه دچار تغيير و تحول خواهد شد. آقاي روحاني به دنبال انتخاب وزرايي توانمند هستند كه هم از توانايي لازم برخوردار باشند و هم جوابگوي انتظارات و مطالبات ۲۴ ميليون راي گفتماني باشند و در عين حال به‌گونه‌اي انتخاب شوند كه در جريان اعطاي راي اعتماد در صحن به مشكل برنخورند. به نظر مي‌رسد شاهد تغييرات قابل قبولي در كابينه خواهيم بود.
مطالبه حضور اهل‌سنت در كابينه
اما در جلسه هيات رييسه فراكسيون عبدالكريم حسين‌زاده، نايب‌رييس فراكسيون اميد و رييس ستاد اقوام و اقليت‌هاي روحاني در انتخابات هم موضوع تشكيل سازمان حقوق شهروندي را مطرح كرده است. او البته در حاشيه اين ديدار نامه‌اي را هم به رييس‌جمهور داده است. حسين‌زاده در اين باره گفت: بعد از انتخابات جلسات متعددي با آقايان شريعتمداري و جهانگيري داشتم و ضمن تشريح فعاليت‌هاي كلي ستاد و ميزان تاثيرگذاري آن درخواست‌هاي مردم در اين زمينه را تشريح كردم كه نهايتا اين درخواست‌ها به صورت دسته‌بندي در قالب نامه‌اي تقديم رييس‌جمهور شد. در ديدار اعضاي هيات رييسه اين فراكسيون با رييس‌جمهور هر كدام از اعضا مسووليت طرح موضوعاتي در حوزه‌هاي مختلف را داشتند كه در همين راستا من هم در زمينه مطالبات حوزه اقوام و مذاهب نكاتي را مطرح و جمع‌بندي آن را طي اين نامه با آقاي روحاني تقديم كردم. در بخشي از اين نامه آمده است: «اينك كه با درك درست و متعالي شما در دوره اول رياست‌جمهوري، موضوع مهم حقوق شهروندي، مورد توجه قرار گرفت و در گام اول آن منشور حقوق شهروندي با موفقيت تدوين و رونمايي شد. بي‌گمان انتظار همه مردم ايران از دولت دوازدهم، عملياتي ساختن اين منشور مهم است. مقولاتي همچون احصاء و ارتقاي حقوق شهروندي، به رسميت شناخته شدن تمامي ظرفيت‌هاي درون سرزميني و تاكيد بر مشاركت‌پذيري بالاي تمامي ايرانيان، تقويت حس تعلق سرزميني را در تمامي شهروندان صدچندان خواهد كرد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون