• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3859 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۳۱ تير

درباره محمد طيبي؛ كارگري كه حالا لژيونر فوتبال ايران شده است

روياي جام‌جهاني

گروه ورزش

حاشيه‌هاي فوتبال ايران كم نيست. همين ديشب بازي پرسپوليس و نفت برگزار شد اما حاشيه بيشتر از متن بود. علي كريمي در فاصله 24ساعت مانده به بازي سوپرجام استعفا مي‌دهد و حميد درخشان، جايگزينش مي‌شود؛ بدون سوال اضافه يا خواسته تازه. آن‌هم باشگاهي كه وضعيتي دراماتيك دارد؛ بدون پشتوانه، بدون هيات‌مديره مشخص، بدون شناسايي مالك واقعي. اما همه داستان فوتبال ايران همين نيست. حاشيه‌ها هميشه مايه سرافكندگي هواداران فوتبال نيست و موضوعاتي وجود دارد كه بشود افتخار كرد، درباره‌شان نوشت و براي ديگران تعريف كرد. داستان زندگي محمد طيبي، كاپيتان سابق استقلال خوزستان يكي از همان‌هاست؛ مدافع سرسختي كه چهاردهم آذر 94 به دوستان خبرنگارش گفت: «آرزوي همه بازيكنان دعوت به تيم ملي است، تمام تلاشم را مي‌كنم تا به پيراهن تيم ملي برسم» و بيست‌ونهم ارديبهشت 95 به آرزويش رسيد. شايد بايد بنويسيم آرزوهايش. قهرمان ليگ برتر با استقلال خوزستان و دعوت به تيم‌ملي فوتبال ايران كه كارلوس كي‌روش مربي‌اش است. او براي خيلي از بچه‌هاي روستاي آل‌طيب بهبهان الگو شده است. به آنها آموخت به‌دنيا آمدن در خانواده متمول، شرط موفقيت نيست و بايد خواست تا به هدف و آرزو رسيد.

آرزوي كودكي
نخستين افتخارش قهرماني با تيم جوانان پرسپوليس بهبهان بود. او نه رانتي براي ديده‌شدن داشت و نه دوستي براي معرفي به تيم‌هاي بهتر. حتما براي نوجوان 13ساله سخت است كه كنار دايي، كارگر ساختماني باشد. اما او هم كار مي‌كرد، هم درس مي‌خواند و هم فوتبال بازي مي‌كرد. حياط خانه پدري، بزرگ‌ترين استاديوم ورزشي دنيا براي او بود. حالا هم خانواده و دوستانش مي‌دانستند محمد طيبي عاشق فوتبال است. وقتي به 14 سالگي رسيد، به تيم جوانان پرسپوليس بهبهان پيوست. ديگر روي زمين واقعي فوتبال بازي مي‌كرد و آنقدر باانگيزه بود كه هيچ چيز مانع رسيدن او به آرزوهايش نمي‌شد. خيلي زود براي استقلال اميديه هم بازي كرد و آنقدر در بازي جدي و محكم بود كه به گوش مسوولان تيم نفت اميديه رساندند كه بازيكني در بهبهان حضور دارد كه ارزش خريدن دارد. سرمربي نفت اميديه زنگ زد و كارگر سابق ساختمان‌هاي بهبهان، حالا در دفتر باشگاه نشسته و قرارداد 3ميليون توماني امضا مي‌كند. بازيكن نفت اميديه اما از تلاش بازنايستاد. همزمان با فوتبال، كارگر رستوران شده بود. نفت اميديه از ليگ3 به ليگ2 رسيد. طيبي مثل همه خوزستاني‌ها فوتبال را از كوچه و خيابان و سطح مدارس شروع كرد. او برخلاف بقيه همبازيانش كه دوست داشتند گل بزنند و مهاجم بودند، بازي در خط دفاع را انتخاب كرد. فصل بعد همراه با نفت اميديه تا مرز ليگ يكي شدن پيش رفت اما تنها يك امتياز كم آوردند. پس از اين نافرجامي با نظر مجيد باقري نيا به استقلال خوزستان آمد و همراه با اين تيم ليگ برتري شد. تيم استقلال خوزستان كه به تازگي به ليگ دسته اول آمده بود، فراخواني داد تا بازيكنان با استعداد ليگ‌هاي دسته پايين‌تر براي تست به باشگاه مراجعه كنند. وقتي طيبي اين فراخوان را ديد براي تست به باشگاه استقلال خوزستان رفت و آنقدر بازيكن موفقي بود كه كسي باور نمي‌كرد چنين بازيكني تا به حال در ليگ برتر بازي نكرده است. آبي‌هاي خوزستان در همان تست اول او را قبول كردند. حال پسرك كارگر تبديل شده بود به بازيكن ليگ يكي و قرارداد ميليوني بسته بود. پس از آمدن ويسي به عنوان سرمربي در تيم استقلال خوزستان، محمد طيبي در كنار سهراب بختياري‌زاده و رامتين سليمان‌زاده گزينه‌هاي خط دفاع بودند و البته استقلال خوزستان در آن بازي‌ها 37 گل خورد و با تفاضل گل در ليگ برتر ماندني شد.

فصل رويايي
او حالا بازيكن شناخته‌شده فوتبال خوزستان بود. ديگر هيچ‌كس يادش نبود او كارگر ساختمان است يا در رستوران كار مي‌كند. همه نبوغ فوتبال او را تحسن مي‌كردند. او بازوبند كاپيتاني استقلال خوزستان را بر بازو مي‌بست، قرارداد چندصدميليوني داشت، در همه بازي‌ها فيكس بود و رسانه‌ها و مردم مي‌شناختندش. فصل رويايي 95-94 آغاز شده بود و كمتر تيمي مي‌توانست از سد خط دفاعي استقلال خوزستان بگذرد و به گل برسد. بالاتر از استقلال، سپاهان و پرسپوليس، تيمي قرار داشت كه خاطرات خوب فوتبال خوزستان را تكرار مي‌كرد. هفته‌هاي پاياني ليگ پانزدهم از راه مي‌رسد و طيبي اين‌بار روياي قهرماني در سر دارد. نگاه‌ها به سمت استقلال و پرسپوليس است، ولي استقلال خوزستان همه را غافلگير كرده و قهرمان مي‌شود. ديگر كلكسيون طيبي تكميل شده است. او به تيمي ليگ برتري آمده، كاپيتان شده، عضوي از برترين خط دفاع ليگ بوده و جام را هم بالاي سر برده است. محجوبيت او تمامي ندارد. در مراسم اهداي جام قهرماني، طيبي بايد جام را به عنوان كاپيتان بالاي سر ببرد اما او با بزرگواري گفت كه هادي خنيفر كاپيتان اول تيم است و اين بازوبند دست من امانت بود و بايد ايشان جام را بالاي سر ببرد. خيلي از هواداران فوتبال به‌ياد دارند وقتي در برنامه 90 حاضر شد، اعلام كرد كه از كارگري در رستوران به اينجا رسيده است.

و حالا لژيونر
خيلي‌ها مطمئن شده بودند محمد طيبي، كاپيتان تيم پارس جنوبي شده است؛ تيم تازه صعود كرده به ليگ برتر فوتبال ايران. اما ناگهان خبر رسيد صفحه رسمي استادالدوحه خبر انتقال طيبي به القطر را پوشش داد. خبر تاييد شد. با رفتن مهرداد پولادي، پژمان منتظري، مجتبي جباري و رحيم زهيوي، تنها مرتضي پورعلي‌گنجي كه در السد قطر عضويت دارد به همراه سروش رفيعي در الخور لژيونرهاي ايراني حاضر در فصل 18-2017 ليگ ستارگان بودند و حالا طيبي نيز سومين بازيكن ايراني‌اي خواهد بود كه سال جديد فوتبالي را در اين كشور آغاز خواهد كرد. روزنامه‌هاي قطري از جمله الشرق، الوطن و الرايه حضور اين مدافع ايراني در ليگ قطر را بازتاب دادند و از حضور قطعي اين بازيكن در تيم القطر خبر دادند. به‌نظر مي‌رسد محمد طيبي مي‌خواهد آينده‌اش را باشكوه‌تر از همه ساختمان‌هاي دوران كودكي بسازد. بازيكني كه قهرمان ليگ برتر شد، به پيراهن تيم‌ملي رسيد، قراردادهاي خوب امضا كرد و حتي لژيونر هم شد. حالا يك قدم تا جام‌جهاني و حضور در تيم‌ملي كي‌روش فاصله دارد. حضور در قطر، اين مهم را عملياتي مي‌كند؛ بازيكني كه از غيرممكن‌ها، ممكن ساخت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون