• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3860 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱ مرداد

مسيح مهاجري: روحاني به ناطق پيشنهاد مسووليت داد اما او قبول نكرد

گروه سياسي| اگر پيش از اين چهره‌هاي اصلاح‌طلب بودند كه از تكريم و ضرورت نقد سخن مي‌گفتند اما اين روزها اعتداليون هم سخت از «نقد» مي‌گويند. مسيح مهاجري، مدير مسوول روزنامه جمهوري اسلامي از جمله چهره‌هاي معتدلي است كه در مورد نقد و انتقاد گفته است و براي آن مثال‌هايي هم آورده است. مثال از شخصيت‌هاي سياسي كشور و نحوه برخوردهاي‌شان در زمان حضور در هرم قدرت و در زمان خروج از اين هرم. به گزارش ايسنا، مهاجري به مناسبت گراميداشت شهيد بهشتي با اعضاي انجمن قلم و انديشه در دفتر روزنامه جمهوري ديدار داشته و بر لزوم نقد چهره‌هاي انقلاب تاكيد داشته است. او همچنين خبر داده كه حسن روحاني به ناطق‌نوري پيشنهادهايي براي حضور در كابينه داشته كه ناطق‌نوري از پذيرفتن آنها سر باز زده است.
در كنار تكريم نيازمند نقد هم هستيم
مناسبت‌هاي مختلف هميشه فرصتي براي تكريم چهره‌هاي اثرگذار در نظام جمهوري اسلامي شمرده مي‌شود و بسته به اينكه اين تكريم در باب كدام شخصيت است، گاه بزرگ‌ترين دستگاه تبليغاتي هم وارد عمل مي‌شود و شاهد هستيم صدا و سيما هم در اين مورد نقش مهمي را عهده‌دار مي‌شود. در طول دهه‌هاي اخير بسياري از اين سخن گفتند كه بايد نقد را هم در دستور كار قرار دهيم اما گوينده اين سخنان معمولا از سوي صاحبان قدرت چندان جدي گرفته نمي‌شدند. اكنون مسيح مهاجري مي‌گويد: «گراميداشت بزرگان انقلاب نظير شهيد بهشتي نبايد فقط به جنبه‌هاي تبليغي و تكريمي محدود شود، اگر مي‌خواهيم انديشه بهشتي و مطهري در جامعه زنده و پويا بماند بايد مورد تحليل و نقد قرار بگيرد.» او افزود: «شهيد بهشتي در كنار تجليل و تكريم نياز به نقد نيز دارد. بخشي از مشكلات داخل نظام حكومتي از عمل نكردن به قانون اساسي است، اما بخش مهمي نيز به خود قانون اساسي برمي‌گردد كه تدوين‌كننده اصلي آن آقاي بهشتي بودند و آن بخش‌ها در بازنگري باقي مانده‌اند. با اين حال آيا مطلق نشان دادن بزرگان كار درستي است؟»مدير مسوول روزنامه جمهوري اسلامي با بيان اينكه «شهيد مطهري و ديگران را نيز بايد نقد كرد»، گفت: اگر اين نقدها مطرح شود ‌مي‌تواند روي افكار كساني كه تصور مي‌كنند همه‌چيز خوب است، تاثير بگذارد و آنها را متوجه اشتباه‌شان بكند. من به دوستان دانشمند و محققي كه قصد برگزاري همايشي علمي در مورد انديشه‌هاي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني را هم داشتند همين را عرض كردم كه در كنار تبيين انديشه‌هاي ايشان نقد هم ضروري است.»
خاطره مهاجري از آخرين عمره آيت‌الله ‌هاشمي
مهاجري در ميانه صحبت‌هايش به خاطرات خود چنگ مي‌زند تا پاي موضوع ديگري را نيز به ميان بكشد. او خاطره‌اي از آيت‌الله هاشمي را بيان مي‌كند و موضوع تاثير قدرت در رفتار چهره‌هاي سياسي را بيان مي‌كند و اينكه در دايره قدرت بودن گاه نگاه انسان‌ها را تغيير مي‌دهد. او مي‌گويد: «خاطرم هست در سفري كه من همراه آقاي هاشمي حدود ۱۰ سال قبل به عمره داشتيم، از مسوولان عربستان نخواستند امكاني فراهم كنند كه به داخل خانه كعبه مشرف شوند، در حالي كه در سال ۷۶ كه تازه رياست‌جمهوري ايشان تمام شده بود، ايشان وارد خانه كعبه شده بودند. زماني كه دليل اين موضوع را از ايشان جويا شدم؛ گفتند من در ديد مردم هستم و ممكن است مردم عادي هم آرزوي اين توفيق را داشته باشند و حسرت بخورند. من همانجا به ايشان گفتم تفاوت آقاي هاشمي در قدرت با زماني كه در قدرت نيست، اين است و در قدرت نبودن اين آثار را دارد. برخي از مسوولان نيز اگر امروز در قدرت نبودند با شرايطي كه در جامعه ايجاد شده است كفن مي‌پوشيدند و با بسياري مفاسد به مبارزه مي‌پرداختند. ولي چون بر سر قدرت هستند سكوت مي‌كنند.» مديرمسوول روزنامه جمهوري اسلامي ادامه داد: «در ارديبهشت ۱۳۶۸ زماني كه دو ماه به پايان رياست‌جمهوري آيت‌الله خامنه‌اي مانده بود از ايشان پرسيدم كه بعد از پايان اين دوره چه مي‌كنيد. ايشان گفتند كه احساس مي‌كنم قم از نيروهاي كارآمد خالي شده است و همه درگير مسائل اداري و اجرايي كشور هستند و من تمايل دارم به قم بروم تا عده‌اي را تربيت كنم كه نيروي نظام شوند. اين نشان مي‌دهد كه آرمان‌ها و ذهنيت ايشان در مورد اولويت‌هاي انقلاب چه بود.»
فكر نمي‌كردم روحاني دوام بياورد
رفتار حسن روحاني در روزهاي انتخابات بسياري را شگفت‌زده كرد نه حاميانش و نه منتقدانش توقع روبه‌رو شدن با اين حسن روحاني را نداشتند و بسياري نيز بر اين باورند حسن روحاني با روندي كه در انتخابات پيش گرفت توانست بدنه اجتماعي خود را تقويت كند. مسيح مهاجري هم از اين دسته است و مي‌گويد: «اين‌طور نيست كه هميشه خروج از مسووليت اثر مثبت داشته باشد. مثلا در مورد دكتر روحاني، بنده آقاي روحاني را از نوجواني مي‌شناسم و با هم همراه بوديم و از ايشان شناختي حدود ۵۰ ساله دارم، اما فكر نمي‌كردم ايشان در مقابل هجمه و سيلي كه در اين انتخابات از همه طرف عليه او، ايجاد شده بود، بتواند دوام بياورد و تسليم نشود اما توانست يك سيل خروشان‌تري به تنهايي راه بيندازد تا اين هجمه را هضم كند و در انتخابات پيروز شود. من چنين وجهي از شخصيت آقاي روحاني سراغ نداشتم و نمي‌شناختم. ايشان را يك شخصيت رسمي و بسيار محافظه‌كار مي‌دانستم. مدير مسوول روزنامه جمهوري اسلامي گفت: البته افراد بسيار كمي وجود دارند كه در زماني كه در قدرت هستند با زماني كه در قدرت نيستند تفاوت ندارند. امام خميني(ره) در زمره اين معدود افراد بودند. همچنين آقاي بهشتي هم اگر در قيد حيات بودند، فكرمي‌كنم اينگونه بودند. زيرا ايشان رييس قوه قضاييه و در مدت كوتاهي رييس شوراي انقلاب شدند اما هيچ تفاوتي نكردند و اخلاق، رفتار و مواضع‌شان به همان صورت اول باقي ماند. آقاي بهشتي از معدود كساني بود كه اگر به قدرت‌هاي بالاتر هم مي‌رسيد اين وضع را حفظ مي‌كرد و از دست نمي‌داد.»
شهيد بهشتي در قانون اساسي ابزار مناسبي براي سالم ماندن قدرت در نظر نگرفته است
مديرمسوول روزنامه جمهوري اسلامي تنها به تاكيد بر لزوم نقد بسنده نمي‌كند و مهم‌ترين سرفصل نقد خود به شهيد بهشتي را «تدبير نكردن ابزارهاي نظارتي كافي در برخي بخش‌ها در قانون اساسي» عنوان و اضافه مي‌كند: « شايد لازم بود در مورد مكانيسم‌ها و ساختارهاي حكومتي و ارتباط و تعامل آنها با يكديگر و توزيع متوازن ابزارهاي نظارتي در ساختار بيشتر فكر مي‌شد و آينده درازمدت پيش‌بيني مي‌گرديد به نحوي كه مكانيسم براساس افراد طراحي نشود. او در ادامه تصريح كرد: اگر بهشتي را نقد كنم در كنارش خواهم گفت كه بهشتي ۴۰ سال پيش آن تصميمات را گرفته است و تجربه‌هاي اين سال‌ها را نداشته است. ايشان در زمان خودش بسيار خوب فكر مي‌كرد و خوشبينانه (مانند امام) به مسائل نگاه مي‌كردند. ولي اگر مي‌دانستند بعدا چه اتفاقي مي‌افتد شايد جور ديگر عمل مي‌كردند. با اين حال بايد نقد كنيم تا اين‌گونه به نظر نيايد كه شهيد بهشتي تا قيامت را مي‌ديدند.» مديرمسوول روزنامه جمهوري اسلامي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به سوالي درباره آينده جبهه اعتدال گفت: من معتقد هستم كه اعتدال را مردم پيش مي‌برند. امروزهم به خوبي اين موضوع مشهود است. نقش مردم در مواقع مختلف خود را بسيار نشان مي‌دهد. همين موضوع باعث شده است كه عده‌اي جرات كنند، حرف بزنند. اين جراتي كه آقاي روحاني پيدا كرده، به دليل حمايت مردم است. ديديد كه در اين انتخابات هم تحت تاثير حمايت مردم، جرات ايشان بيشتر شد و مردم به صحنه آمدند و راي ايشان نسبت به سال ۹۲، ۸ ميليون هم بيشتر شد. من معتقدم اگر مي‌گذاشتند راي به آقاي روحاني بيشتر هم مي‌شد. بنابراين مردم اصل هستند.
ناطق‌نوري كار اجرايي قبول نمي‌كند
موضوع استعفاي ناطق‌نوري از رياست دفتر بازرسي رهبري موضوعي بود كه در ميانه روزهاي پر خبر انتخابات تحليل‌هاي زيادي را در فضاي مجازي به همراه داشت. برخي اين كناره‌گيري را مقدمه‌اي براي حضور او بر رياست مجمع تشخيص مي‌دانستند و برخي حتي آن را تا مرز كناره‌گيري سياسي پيش بردند. مسيح مهاجري به عنوان يك چهره اصولگرا در مورد اين استعفا مي‌گويد: ايشان كنار نكشيده‌اند، فقط مسووليت در دولت قبول نمي‌كنند. پيشنهاداتي را كه از طرف آقاي رييس‌جمهور به ايشان شده است قبول نكرده‌اند. مديرمسوول روزنامه جمهوري اسلامي اما جزيياتي از اينكه حسن روحاني پيشنهاد چه مسووليتي را به ناطق‌نوري داده است، را بيان نكرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون