• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3860 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱ مرداد

دفاع ملت از خانه مقدس

تشكيلات خودگردان روابط با اسراييل را تعليق كرد

يسرا بخاخ

مردم فلسطين در چند روز گذشته نشان داده‌اند حتي اگر حاكمان عربي براي دوستي علني با اسراييل مقدمه چيني مي‌كنند و ظاهرا فراموش كرده‌اند كه فلسطين همواره مساله اول اعراب بوده است، نگهبانان الاقصي چنين نخواهند كرد. كشته شدن محمد محمود شرف، جوان 17 ساله به دست شهرك‌نشينان رژيم صهيونيستي نشان داد بذر انتفاضه‌اي كه در سال 2000 كاشته شد، روز جمعه، در جمعه خشم ثمر داده و مردان و زناني كه امروز در خيابان‌هاي قدس رو در روي اسراييل ايستاده‌اند همان كودكاني هستند كه روزگاري در انتفاضه اول با سنگ انقلاب كردند. در پي تحولات روز جمعه در فلسطين و شهادت 3 فلسطيني، محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان فلسطين دستور داد همه ارتباطات رسمي با اسراييل به حالت تعليق درآيد تا زماني كه اين رژيم موافقت كند از اقدامات اخير خود مانند نصب گيت‌هاي الكترونيكي در ورودي‌هاي مسجدالاقصي عقب‌نشيني كند. گرچه توضيحاتي در اين خصوص داده نشده اما ارتباطات رژيم صهيونيستي و تشكيلات خودگردان فلسطين در حال حاضر به ارتباطاتي در خصوص همكاري امنيتي مربوط مي‌شود. محمود عباس در سخنراني‌اي كه به صورت تلويزيوني منتشر شد اعلام كرد كه اين وضعيت تا زماني كه اسراييل اقدامات خود عليه شهروندان فلسطيني، قدس و به ويژه مسجدالاقصي را متوقف نكند ادامه خواهد داشت و بر لزوم حفظ وضعيت تاريخي و قانوني مسجدالاقصي تاكيد كرد. روزنامه الاخبار لبنان نوشته بعد از دعوت اسماعيل هنيه رييس دفتر سياسي حماس براي برگزاري نشستي به منظور ايجاد راهبردي براي مقابله با اسراييل و مقاومت در برابر سازش با اسراييل، محمود عباس احساس خطر كرد كه قدرت و ابتكار عمل از دست تشكيلات سازش‌گر او با اسراييل خارج شده به همين دليل در اقدامي بي‌سابقه اعلام كرد كه روابط با رژيم صهيونيستي به حالت تعليق در خواهد آمد كه نكته مثبتي براي تشكيلات خودگردان فلسطين به شمار مي‌رود و بعد از او موضع قوي‌تر را هنيه اتخاذ كرده كه خواستار برگزاري نشستي فوري براي بررسي و مشخص كردن ساز و كار مقابله در نبرد قدس شده است.
بايد به اين نكته توجه داشت در ساز و كاري كه اعتراض به اقدامات اسراييل به نماز خواندن در مسجدالاقصي محدود شده بود، اين مقاومت و اين ايستادگي كه امروز شاهد آن هستيم مقاومتي در برابر سازش عربي و اسلامي با اشغالگران اسراييلي است و مساله از مخالفت با دروازه‌هاي الكترونيكي فراتر است. الاخبار نوشته تصميم محمود عباس براي تعليق روابط و ارتباطات تشكيلات خودگردان فلسطين با اسراييل به اين معناست كه درهاي جهنم ديپلماتيك اسراييل و غرب را به روي خود باز كرده است اما فعلا اين تصميم در ميان مجموعه‌اي از تصميم‌هاي اشتباه يك حاكم، بهترين گزينه ممكن بوده است. با وجود اينكه هرگونه هرج و مرج امنيتي به ضرر تشكيلات خودگردان فلسطين تمام خواهد شد و ممكن است اقدامات سركوبگرانه اسراييل كفه معادلات قدرت را به سود تظاهرات‌كنندگان يا قدرت‌هاي ديگر در قدس تغيير دهد، باز هم اقدام عباس بهترين تصميمي بوده كه در شرايط فعلي مي‌توانست اتخاذ كند. توقف همكاري امنيتي با اسراييل يكي از درخواست‌هاي اصلي جريان‌ها و گروه‌هاي فلسطيني براي تحقق آشتي ملي بوده. در همين راستا ابومازن (محمود عباس) از جنبش حماس و ديگر جريان‌هاي فلسطيني خواسته كه اجازه دهند دولت وفاق ملي وظايف خود را انجام دهد و به سوي انتخابات ملي گسترده گام بردارند. در مقابل در حالي كه برخي گزارش‌هاي رسانه‌اي حاكي از تلاش عربستان و امارات براي عادي‌سازي روابط با اسراييل است و كار تا آنجا پيش رفته كه روزنامه الشرق‌الاوسط وابسته به عربستان و از نزديك‌ترين رسانه‌ها به حكومت اين كشور در گزارش خود در خصوص الاقصي شهداي فلسطيني را كشته خطاب كرده و از به‌كار بردن لفظ شهيد امتناع كرده است، اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي حماس به كشورهاي عربي كه به سوي عادي‌سازي روابط با اسراييل و آشتي با رژيم صهيونيستي قدم برمي‌دارند، هشدار داده است.
اعتصاب عمومي در قدس
روزنامه العربي‌الجديد اما از حال و هواي روي شنبه در قدس اشغالي گزارشي تهيه كرده و نوشته كه در اعتراض به شهادت سه فلسطيني در درگيري‌هاي نظاميان رژيم صهيونيستي با مردم، شهروندان فلسطيني قدس در اعتصاب كامل به سر مي‌برند. در حالي كه نمازگزاران فلسطيني و كارمندان سازمان اوقاف اسلامي در قدس به اعتراضات خود در برابر دروازه المجلس يكي از دروازه‌هاي مسجدالاقصي ادامه مي‌دهند عمر الكسواني، مدير مسجدالاقصي به العربي‌الجديد گفته كه نمازگزاران فلسطيني و كارمندان سازمان اوقاف فلسطين بر مواضع پيشين خود استوار هستند و با وارد شدن به مسجدالاقصي از طريق گيت‌هاي الكترونيكي مخالف هستند و در برابر دروازه‌هاي محوطه مسجد نماز مي‌خوانند اما زير بار اين اقدام اسراييل نخواهند رفت. روزنامه الاخبار درباره تعداد شهداي جمعه خشم نيز نوشته كه محمد محمودشرف 17 ساله به دليل اصابت گلوله به سر و محمد ابوغنام در منطقه الطور در قدس اشغالي به شهادت رسيدند و مراسم تشييع و خاكسپاري هر دو روز جمعه برگزار شد. محمد خلف لافي كه او هم 17 ساله بود در درگيري‌هاي شهرك ابوديس در نزديكي قدس به دليل اصابت گلوله به قلبش به شهادت رسيد. در تلافي اقدامات رژيم صهيونيستي و در عمليات شهادت‌طلبانه يك جوان فلسطيني سه شهرك‌نشين اسراييلي در غرب رام‌الله كشته شدند و دو تن ديگر به‌شدت زخمي شدند اين در حالي است كه روز جمعه برخي منابع از شهادت يك كودك 7 ساله نيز خبر داده بودند كه در پي استنشاق گاز اشك‌آور دچار خفگي شده بود. با نگاهي به حضور پرشور مردم فلسطين در خيابان‌ها بايد به اين نكته اشاره كرد كه با وجود تصميم رژيم صهيونيستي براي جلوگيري از حضور مردان زير 50 سال در بخش قديمي قدس باز هم مسيرهاي طولاني نماز در اطراف مسجدالاقصي شكل گرفت و در اقدامي تاثيرگذار يك جوان مسيحي فلسطيني با در دست داشتن انجيل در ميان نمازگزاران فلسطيني كه نماز را در خيابان اقامه كرده بودند، ايستاد. بر اساس گزارش الاخبار فلسطيني‌هايي كه در بخش اشغالي فلسطين زندگي مي‌كنند و عرب‌هاي 48 ناميده مي‌شوند روز شنبه تظاهرات‌هايي در اعتراض به اقدامات اسراييل برگزار مي‌كنند با وجود اينكه رژيم صهيونيستي با قرار دادن ايست‌هاي بازرسي متعدد تلاش كرده مانع رسيدن آنها به قدس اشغالي شود، در سطح بين‌الملل هم ايالات متحده و سازمان ملل نسبت به وضعيت قدس ابراز نگراني كرده و رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه كه با محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين و رووين ريولين، رييس‌جمهور رژيم صهيونيستي به صورت تلفني گفت‌وگو كرده است خواسته تا گيت‌هاي الكترونيكي از دروازه‌هاي مسجدالاقصي برداشته شود اما بنا بر گزارش‌ منابع رسانه‌اي اسراييلي با درخواست‌ اردوغان از اسراييل موافقت نشده است.
عبدالباري عطوان: تمام اين خاك فلسطيني است
عبدالباري عطوان، تحليلگر و نويسنده فلسطيني كه خود از قربانيان اشغالگري اسراييل به شمار مي‌رود و بعد از اخراج فلسطينيان و پاكسازي قوميتي اراضي فلسطيني بعد از جنگ اعراب و اسراييل در سال 1948 كه به نكبت معروف است در اردوگاه دير البلح در نوار غزه به دنيا آمده در كانال يوتيوب خود در گزارش هفتگي كه به صورت تصويري ارايه مي‌كند تحركات يك هفته گذشته در فلسطين را انتفاضه و انقلاب مقدس ناميد و گفت اسراييل با برنامه‌اي استراتژيك به دنبال يهودي‌سازي مسجدالاقصي است، عطوان معتقد است كه تصميمات اخير اسراييل ريشه در تلاش اين رژيم براي ويراني مسجدالاقصي دارد و اين مساله‌اي خطرناك است زيرا مي‌خواهند مردم فلسطين را از هويت و عمق راهبردي خود جدا كنند و با توجه به دركي كه از اهميت مسجدالاقصي پيدا كرده‌اند، مي‌خواهند رابطه مردم فلسطين را با عمق اسلامي و عربي خود قطع كنند. عبدالباري عطوان مي‌گويد در سال 2000 زماني كه ياسر عرفات رييس وقت تشكيلات خودگردان فلسطين به كمپ ديويد رفته بود ايهود باراك، نخست‌وزير وقت رژيم صهيونيستي به او گفته بود، مي‌خواهيم سلطه اصلي در قدس از آن اسراييل باشد حتي اگر سلطه ظاهري آن به دست فلسطينيان باشد به گفته عطوان اين يعني اينكه فلسطيني‌ها حقي بر مالكيت اراضي قدس نداشته باشند. در سال 2001 نيز اسماعيل جيم، وزير خارجه تركيه درخواست داده بود در سريع‌ترين زمان ممكن با ياسر عرفات ديدار كند و گفته بود بايد موضوع مهمي را به او اطلاع دهد. بر اساس اين روايت وزير دادگستري وقت فلسطين به اصرار ياسر عرفات در اين ديدار حضور پيدا مي‌كند تا شاهدي بر درخواست وزير خارجه تركيه باشد. بر اساس روايت عطوان، وزير خارجه تركيه از عرفات مي‌خواهد كه با ساخت يك كنيسه اسراييلي هرچند كوچك در محوطه مسجدالاقصي موافقت كند، عرفات نيز به او مي‌گويد در مقابل چه چيزي نصيب تشكيلات خودگردان مي‌شود كه وزير خارجه تركيه به او مي‌گويد بعد از اين اقدام اسراييل با تشكيل دولت مستقل فلسطيني موافقت خواهد كرد. عرفات نيز به وزيرخارجه تركيه مي‌گويد كه با اين مساله موافق است اما با يك شرط كه آن شرط هم برگزاري همه‌پرسي در تركيه است، اگر مردم تركيه با ساخت كنيسه اسراييلي در مسجدالاقصي موافقت كنند من هم با اين پيشنهاد موافقت خواهم كرد. عطوان هشدار داده در طول اين چند سال رژيم صهيونيستي موفق شده مسجدالاقصي را به صورت زماني تقسيم كند يعني در بخش‌هايي از روز به صهيونيست‌ها و گردشگران اسراييلي اجازه داده مي‌شود وارد مسجدالاقصي شوند اما به مرور اين رژيم تلاش خواهد كرد جغرافياي مسجدالاقصي را هم سهميه‌بندي كند و خطر اصلي اينجاست.
با اين حال تاكيد مي‌كند كه مردم فلسطين اجازه نخواهند داد اين طرح و نقشه اسراييل عملي شود و خطاب به حاكمان عرب گفت: از تماس گرفتن با نتانياهو و درخواست از او براي برداشتن گيت‌هاي الكترونيكي در دروازه‌هاي مسجدالاقصي شرم نمي‌كنيد؟ عطوان گفت اين حاكمان در حالي كه پول‌هاي هنگفتي دارند و امپراتوري‌هاي خبري را رهبري مي‌كنند در حمايت از مردم فلسطين و مسجدالاقصي برنخاسته و نه تنها در برابر تجاوزهاي اسراييل سكوت كرده بلكه ادعا مي‌كنند خروش مردمي در قدس نمايشي از سوي حماس براي حمايت از قطر است. عبدالباري عطوان مي‌گويد نيازي به كمك‌هاي حاكمان عرب نداريم، سرزمين اشغال شده ما نيازي به حمايت از شما ندارد، اين كشور فرزندان جبارين را دارد و ملتي بزرگ دارد كه مي‌تواند در برابر اسراييل مقاومت كند. اين انتفاضه ادامه پيدا خواهد كرد و بنيان توافق ننگين اسلو را از ميان بر مي‌دارد. زيرا افرادي كه در برابر اشغالگري اسراييل ايستادگي مي‌كنند جوانان فلسطيني هستند كه از همه خاك اين سرزمين اشغال شده به قدس آمده‌اند و فقط به اين مقوله كه «خانه خدايي دارد كه از آن حمايت خواهد كرد» اعتقاد ندارند بلكه ايمان دارند كه اين خانه، ملتي دارد كه به ياري آن خواهد آمد. عطوان مي‌گويد مردم فلسطين به دنبال صلح هستند و مي‌خواهند خاك خود را پس بگيرند اما اگر اسراييل مي‌خواهد اين مردم را وادار كند تا فلسطين را سرزميني يهودي بنامند به او مي‌گوييم در همه جنگ‌هاي مذهبي‌تان شكست خورده‌ايد زيرا تمام اين سرزمين با مسلمان و مسيحي‌اش فلسطيني است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون