• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3861 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲ مرداد

عددنوشت

هدر دهي سرمايه در ساختمان‌هاي فرسوده  

عضو هيات مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان تهران گفت: سالانه ۱۲۰ هزار ميليارد تومان صرف ساخت‌وساز مي‌شود و اگر عمر مفيد ساختمان‌ها كه به طور ميانگين ۳۰ سال است را بر اين عدد تقسيم كنيم سالانه ۴ هزار ميليارد تومان از سرمايه كشور هدر مي‌رود. بيژن خطيبي در خصوص پايين بودن عمر مفيد ساختمان‌ها و اينكه چه ميزان ضرر و زيان از اين ناحيه بر كشور تحميل مي‌شود، گفت: معضل عمر پايين ساختمان در ايران به دليل افت كيفيت ساخت و كيفيت پايين مصالح و عدم حضور مجريان و سازندگان ذي‌صلاح در پروژه‌هاي ساختماني است. اين تصور غلطي است كه كيفيت ساختمان را مي‌توان بدون هزينه افزايش داد، چرا كه كالاي با كيفيت گران‌تر از كالاي بي‌كيفيت است، اما اين هزينه بالاتر در طول زمان برگشت‌ دارد و به‌واقع يك سرمايه‌گذاري محسوب مي‌شود.


سهم ايران از تجارت جهاني
رييس اتاق بازرگاني ايران گفت: سهم ايران از تجارت جهاني كالا در سال ۲۰۱۵ فقط 35/0 درصد بوده كه اگر نفت را از آن كسر كنيم، سهم ما به رقم ۲۴ صدم درصد كاهش مي‌يابد. غلامحسين شافعي با بيان اينكه بر اساس آمارها سهم كشور ما از تجارت جهاني كالا در سال 2015 فقط 35 صدم درصد بوده است، گفت: اگر نفت را از آن كم كنيم، وضعيت تاسف‌بارتر مي‌شود و سهم ما به رقم 24 صدم درصد كاهش مي‌يابد. وي با بيان اينكه مهم‌ترين مساله‌اي كه در حال حاضر در فضاي رسانه‌اي و كارشناسي كشور حاكم است، موضوع شروع به كار دولت دوازدهم و مخصوصا انتخاب اعضاي كابينه است، بيان داشت: قدرت دولت براي حل معضلات اقتصادي كشور بيش از هر چيزي به يگانگي فكري و عملي كابينه بستگي دارد و اين يگانگي حول سياست‌هاي بنيادي كاهش تصدي‌گري دولت و بهره‌جويي از توان بخش خصوصي مي‌تواند شكل بگيرد.

قيمت سيب زميني
رييس اتحاديه ميوه و سبزي با بيان اينكه قيمت پياز همچنان بدون تغيير مانده و در ميادين تربار بين ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان است، گفت: افزايش قيمت سيب زميني مقطعي است و تا دو روز آينده كاهش مي‌يابد. سيد حسين مهاجران اظهارداشت: قيمت پياز همچنان بدون تغيير مانده و تا آمدن محصول مناطق ديگر يعني حدود ۱۰ تا ۱۵ روز آينده به بازار تغييري در نرخ اين محصول به وجود نخواهد آمد. به گفته وي در حال حاضر قيمت اين محصول در ميادين ميوه و تربار بين ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان است. مهاجران درباره افزايش قيمت سيب زميني نيز گفت: گران شدن سيب‌زميني مقطعي است و تا دو سه روز آينده كه محصول همدان وارد بازار شود قيمت سيب‌زميني كاهش مي‌يابد. وي با بيان اينكه هم اكنون نرخ اين محصول به حدود ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان رسيده است، درباره اينكه با آمدن محصول همدان قيمت‌ها چقدر كاهش مي‌يابد؟، افزود: مشخص نيست كه ميزان افت قيمت چقدر باشد و بايد منتظر باشيم و ببينيم چه اتفاقي رخ خواهد داد. فعلا هيچ تغييري در قيمت در ساير محصولات نداشته‌ايم.

سهم خانه‌هاي بيش از 500 متر
 مركز آمار ايران، جزييات مساحت واحدهاي مسكوني كشور را اعلام كرد كه بر اساس آن، مساحت تنها يك هزارم آنها، بيش از ۵۰۰ متر است. از مجموع ۲۲ ميليون و ۸۳۰ هزار و ۳ واحد مسكوني معمولي در كشور، تعداد ۴ ميليون و ۹۵۰ هزار و ۷۱۱ (7/21 درصد) واحد مسكوني بين ۵۱ تا ۷۵ متر مربع مساحت دارند كه يك پنجم واحدهاي مسكوني در كشور است و واحدهاي مسكوني با مساحت ۵۰۰ متر مربع و بيشتر با تعداد ۳۲هزار و ۸۹۶ واحد (1/0 درصد) كمترين سهم را دارا مي‌باشند. همچنين از مجموع ۲۲ ميليون و ۸۳۰ هزار و ۳ واحد مسكوني معمولي در كشور تعداد ۸ ميليون و ۹۷۵ هزار و ۱۵۳ واحد (9/39 درصد) آپارتماني و تعداد ۱۳ ميليون و ۸۵۴ هزار و ۸۵۰ واحد (7/60 درصد) غيرآپارتماني است. توزيع واحدهاي ‌مسكوني معمولي برحسب نوع اسكلت‌ نيز نشان مي‌دهد كه 9/30 درصد اين واحدهاي مسكوني داراي اسكلت فلزي، 4/26 درصد داراي اسكلت بتون‌آرمه و
 5/42 درصد ساير بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون