• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3861 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲ مرداد

ناگفته‌هاي تاريخ هشت‌ساله

 گفته‌هاي جسته و گريخته
«پيرامون گفته‌ها و ناگفته‌ها» نوشته داود علي‌بابايي، نويسنده و تحليلگر سياسي است. اين كتاب به جامعه، مردم و مشكلات طي دو دهه (1370-1358) در ايران مي‌پردازد. «پيرامون گفته‌ها و ناگفته‌ها» تلاش مي‌كند تحليلي اجتماعي-سياسي از سال‌هاي بعد از انقلاب اسلامي و رخدادهاي پس از آن ارايه دهد. اين عقب‌ماندگي و عدم پيشرفت جامعه، ناشي از سوءمديريت مسوولان و خود ما است  و نبايد بي‌جهت تقصير عملكردهاي غلط خود را به گردن ديگران بيندازيم.
وي در اثر خود به نكاتي پرداخته است كه از جمله آن مي‌توان به فقر، گراني، مشكلات مسكن، بدهي خارجي، واردات و صادرات، توقيف مطبوعات و... اشاره كرد. نويسنده كتاب كوشيده است اين مسائل را مستند و توام با تجزيه و تحليل بي‌طرفانه و به عنوان يك شهروند كه علاقه‌مند به‌كشور و مذهب و مردم خود است مطرح كند و به همين منظور آمار و اسناد زيادي را در اثر خود وارد كرده است. گرچه اين گفته‌ها تاكنون به‌صورت جسته و گريخته در محافل و نشريات و كتاب‌ها گفته شده و به‌رشته تحرير درآمده است وليكن بازگو كردن آنها به طور موجز و مختصر و با دقتي كه نويسنده سعي كرده آن را اعمال كند خالي از لطف نيست. در بخشي از اين كتاب مي‌خوانيم: «رشوه و قاچاق و اختلاس در يك كشور كمونيست، كار ناپسند و زننده‌اي است كه حتي افرادي به‌خاطر ارتكاب آن اعدام مي‌شوند، وليكن در كشور اسلامي ما كه مي‌گويند قوانين اسلام بر آن حاكميت دارد بعضا به‌سادگي از كنار آن مي‌گذرند و شايد حديث «لعن‌اللّه علي‌الراشي و المُرتشي والسّاعي» (لعنت خدا بر رشوه‌دهنده و رشوه‌گيرنده و وساطت‌كننده آن باد!) را زود به‌ياد فراموشي سپرده‌اند».

معماهاي سوم
سومين جلد از معماهاي سياسي توسط انتشارات اميدفردا در آخرين ماه‌هاي سال گذشته منتشر و در دسترس علاقه‌مندان به تاريخ معاصر كشورمان قرار گرفت. اين كتاب همانطور كه از نامش پيدا است به گردآوري اطلاعات منتشرشده پيرامون مسائلي مي‌پردازد كه از حساسيت‌هاي نسبتا بالايي برخوردار بوده‌اند. جلد سوم اين مجموعه توسط انتشارات اميد فردا با گردآوري داود علي بابايي منتشر شده است كه در آن به مسائلي از قبيل حمله نظامي عراق به كشورمان، اعدام صادق قطب‌زاده نخستين رييس رسانه ملي، دادگاه عباس امير انتظام، مرگ ناگهاني آيت‌الله لاهوتي، انقلاب فرهنگي و بسته شدن دانشگاه‌ها، سرانجام گروگان‌گيري دانشجويان در اشغال سفارت امريكا و... پرداخته شده است.
مهمانان و ميزبانان تاريخ
اساسي‌ترين دغدغه داود علي بابايي، به عنوان نويسنده‌اي مستقل، تاريخ، به ويژه تاريخ معاصر ايران است. از او تا به حال كتاب‌هاي زيادي منتشر شده اما مهم‌ترين و شايد اثرگذار‌ترين كتاب وي مجموعه‌اي است با عنوان «۲۵ سال در ايران چه گذشت» كه مربوط به بازخواني تاريخ انقلاب اسلامي از كمي قبل‌تر از پيروزي انقلاب به اين سو است. جديدترين اثر او «دست نوشته‌هاي پراكنده سياسي، تاريخي، اجتماعي و فرهنگي»، نيز شامل چهار فصل؛ مقالات سياسي، تاريخي، اجتماعي و فرهنگي است كه برخي از آنها در نشريات به چاپ رسيده اما به علت جناحي بودن، آنها از چاپ بيشتر مقالات آن امتناع ورزيده‌اند. در اين اثر، نويسنده كوشيده است فارغ از وابستگي به گروه يا جناحي خاص و با ديد و نگاه سياسي و گروهي، به معضلات جامعه بنگرد و هر آنچه در عينيت جامعه مي‌بيند را منعكس كند. در آغاز هر فصل، ضمن تعريف مفاهيم، توضيحي درباره شخصيت‌هاي محوري ارايه و سپس متن سخنراني‌ها و دست نوشته‌هاي مرتبط با موضوع آورده شده است. نويسنده در بخشي از نوشته‌هاي خود با اشاره به گفته يك محقق غربي كه سياستمداران، مهمانان تاريخ و نويسندگان و هنرمندان، ميزبانان آن هستند، مي‌گويد متاسفانه در چند سال اخير بر معضلات جامعه ما در ابعاد اجتماعي، فرهنگي، آموزشي و سياسي افزوده شده است. وي در مقالات «دست نوشته‌هاي پراكنده»، به اين معضلات مي‌پردازد؛ از سياست آغاز مي‌كند و با عبور از تاريخ و اجتماع به فرهنگ مي‌رسد و معتقد است با وجود آنچه ادعا مي‌شود، ما هنوز نتوانسته‌ايم بي‌سوادي را ريشه‌كن كنيم، هنوز در جامعه رباخواري وجود دارد و متاسفانه فرهنگ در بسياري از ابعادش از جامعه رخت بربسته و سياست‌زدگي و سياست بازي بر فرهنگ ارجحيت يافته است. او در پايان، نگاهي نيز به صنعت نشر دارد كه در حال افول و انحطاط است و بر كتاب نويسندگاني كه سال‌ها روي آثار خود كار و فعاليت كرده‌اند، چوب حراج زده‌اند و معتقد است اين امر، خواه‌ناخواه تبعاتي را در بر دارد كه مشاغل وابسته به آن را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد و در نهايت، با تاكيد بر اينكه در كشور ما نيز اين اتفاق افتاده است، به تشريح آن مي‌پردازد.

سال سوم دولت نهم
جلد سوم از مجموعه تاريخ هشت ساله رياست‌جمهوري محمود احمدي‌نژاد توسط انتشارات اميد فردا و با گردآوري داود علي بابايي منتشر شد. اين مجلد مربوط به اتفاقات و حوادث مهم سال 1386 است. اميد فردا پيش از اين در دو مجلد قبل به انتشار حوادث مهم سال‌هاي 1384 و 1385 پرداخته بود.
علي بابايي قبل از اينها به انتشار مجموعه كتاب‌هايي با عنوان «از بازرگان تا خاتمي» نيز پرداخته بود. در جلد سوم تاريخ هشت ساله رياست‌جمهوري محمود احمدي‌نژاد متن قطعنامه 1747، ادغام سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، سخنراني‌ها و گفت‌وگوي تلويزيوني و مطبوعاتي احمدي‌نژاد و همچنين برخي اظهارات شخصيت‌هاي مهمي نظير مرحوم آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني پرداخته شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون