• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3865 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۷ مرداد

چهره‌ها - خبرها

دو جوان فلسطيني ديگر هم شهيد شدند
با وجود اينكه رژيم صهيونيستي پنجشنبه با تسليم در برابر خواسته فلسطيني‌ها گيت‌هاي الكترونيكي و دوربين‌هاي مداربسته در اطراف مسجدالاقصي را جمع‌آوري كرد و نمازگزاران فلسطيني روز جمعه پس از دو هفته نماز خود را در داخل اين مسجد اقامه كردند اما اين رژيم باز هم به مردان زير 50 سال و فلسطيني‌هاي اراضي اشغالي 1948 اجازه نداد وارد بخش قديمي قدس و مسجدالاقصي شوند. براساس گزارش اوقاف اسلامي فلسطين، 10 هزار فلسطيني نماز جمعه اين هفته را در مسجدالاقصي اقامه كردند اما هزاران فلسطيني پس از آنكه رژيم صهيونيستي به آنها اجازه ورود به بخش قديمي قدس و مسجدالاقصي را نداد، نماز جمعه خود را در ورودي‌هاي بخش قديمي قدس به جا آوردند. با اين حال نظاميان اسراييلي به سركوب فلسطيني‌هايي كه مي‌خواستند وارد مسجدالاقصي شوند ادامه داده و عليه نمازگزاران فلسطيني از گاز اشك‌آور، گلوله‌هاي پلاستيكي و آب فشار قوي استفاده كرده‌اند. با توجه به درخواست حماس براي حضور شهروندان فلسطيني در خيابان‌ها براي اعلام همبستگي با الاقصي هزاران فلسطيني در نابلس، منطقه وادي الجوز در قدس و بيت‌لحم به تظاهرات پرداختند كه براساس گزارش‌ها يك جوان فلسطيني در بيت‌لحم در كرانه باختري و يك جوان در غزه به ضرب گلوله نظاميان اسراييلي به شهادت رسيده و بيش از 50 تن ديگر زخمي شده‌اند. از سوي ديگر شهروندان اردني نيز روز جمعه براي تاكيد بر لزوم بسته شدن سفارت رژيم اسراييل در كشورشان در امان تظاهرات كردند. اين تظاهرات پس از آن انجام شد كه يك نظامي اسراييلي در سفارت رژيم صهيونيستي در امان دو شهروند اردني را به قتل رساند. حزب‌الله لبنان نيز با صدور بيانيه‌اي عقب‌نشيني اسراييل در مسجد‌الاقصي را به مردم فلسطين تبريك گفت و اعلام كرد كه اقدامات اسراييل در ظاهر براي محدود كردن تحركات نمازگزاران بود اما در واقع با هدف تحميل سيطره صهيونيست‌ها بر مسجد‌الاقصي به‌عنوان يك نماد اسلامي و كوتاه كردن دست عرب‌ها و مسلمانان از آن صورت گرفته بود. حزب‌الله تاكيد كرد: اين پيروزي واقعي ثمره ثبات مردم فلسطين و پايداري آنها و جانفشاني‌هاي‌شان و خون‌هايي است كه در مسير حفظ مقدس بودن مسجدالاقصي از هتك حرمت‌هاي صهيونيست‌ها ريخته شده است. وزراي خارجه اتحاديه عرب در نشستي فوق‌العاده يك مصوبه ۱۶‌بندي را در خصوص فلسطين صادر كردند. در اين مصوبه، اقدامات اسراييل در تشديد اوضاع وخيم در شهر قدس محكوم شده و از اسراييل خواسته‌ شده تا بستن مسجدالاقصي را در آينده تكرار نكند و از شوراي امنيت خواسته‌اند تا به مسووليت خود در ملزم كردن اسراييل براي توقف سياست‌ها و تجاوز‌هاي پي در پي‌اش در شهر قدس عمل كند.


حمله لفظي اسكاراموچي به مقامات ارشد كاخ سفيد
آنتوني اسكاراموچي، مدير ارتباطات كاخ سفيد در گفت‌وگو با مجله نيويوركر به‌شدت به دو نفر از مقامات ارشد كاخ سفيد تاخت. اسكاراموچي در تماسي تلفني با يك خبرنگار مجله نيويوركر «رينس پريبوس» رييس ستاد كاركنان كاخ سفيد را به درز اطلاعات و اسناد مالي‌اش متهم كرد. اسكاراموچي پريبوس را يك «بيمار شيزوفرني پارانوئيد» ناميد و گفت كه به‌زودي از وي خواسته مي‌شود، استعفا بدهد. مدير ارتباطات كاخ سفيد گفت: چيزي كه مي‌خواهم اين است كه همه كساني را كه اطلاعات را درز مي‌دهند، بكشم مي‌خواهم برنامه رييس‌جمهوري را روي روال بيندازم تا به خاطر مردم امريكا موفق شويم. وي همچنين از استيو بنن، استراتژيست ارشد كاخ سفيد به‌شدت انتقاد كرده و گفته: سعي نمي‌كنم كه از قدرت رييس‌جمهوري براي خودم برندي بسازم اينجا هستم كه به كشورم خدمت كنم. او در اين مصاحبه از الفاظ ركيك و نامناسب استفاده كرده بود اما بعدا توييت كرد كه در آينده از به كار بردن چنين الفاظي پرهيز مي‌كند.


استعفاي وزير دفاع ژاپن

وزير دفاع ژاپن به دليل مخفي كردن اسناد ماموريت نيروهاي ارتش ژاپن مجبور به استعفا از سمت خود شد. تومومي اينادا، وزير دفاع ژاپن و از سياستمداران نزديك به شينزو آبه نخست‌وزير اين كشور روز جمعه در پي رسوايي مخفي كردن اسناد مربوط به ماموريت نيروهاي ارتش ژاپن از سمت خود استعفا كرد. اينادا كه همچنين براي اقدامات ديگر هدف انتقادهاي زيادي قرار داشت، استعفاي خود را تسليم نخست‌وزير ژاپن كرد و استعفاي وي پذيرفته شد. وي اعلام كرد كه بعد از دريافت گزارشي كه بر اساس آن مقامات نظامي به‌طور غيرقانوني گزارش‌هاي روزانه نظاميان ژاپني در حال ماموريت حفظ صلح سازمان ملل در سودان جنوبي را مخفي كرده بودند بر عهده مي‌گيرد. شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن نيز از مردم اين كشور به خاطر استعفاي تومومي اينادا، وزير دفاع اين كشور عذرخواهي كرد و گفت: مسووليت كامل انتصاب اينادا در اين پست بر عهده وي است. آبه افزود: مسووليت وزارت دفاع بر عهده فوكيمو كيشيدا، وزير خارجه اين كشور خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون