• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3866 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۸ مرداد

دومينوي سقوط در دولت امريكا

رييس كارمندان كاخ سفيد هم بركنار شد

ميثم سليماني

دومينوي سقوط در كاخ سفيد ادمه دارد. رينس پريبيوس، رييس كارمندان كاخ سفيد كه در شكل‌گيري دولت و چيدمان كارمندان كاخ سفيد در دولت دونالد ترامپ نقش بسزايي را ايفا كرد حالا پس از شش ماه حضور در كاخ سفيد از كار بركنار شده است. بسياري بر اين باورند كه رينس پريبيوس در ماموريت خود براي ايجاد يك نظم و هماهنگي در كاخ سفيد زير سايه دونالد ترامپ و نزديكان او ناموفق بود و نتوانست شرايط را تحمل كند و پس از فشارهاي فراوان بالاخره دونالد ترامپ با يك توييت او را از كار بركنار كرد و جان كلي، وزير امنيت داخلي فعلي و ژنرال چهارستاره سابق بازنشسته را به اين سمت برگزيد.
اين تغيير هنگامي رخ داد كه دونالد ترامپ در لانگ آيلند به سر مي‌برد و با يك توييت آن را اعلام كرد. پريبيوس كه در اين سفر نيز حضور داشت و به رييس‌جمهور پيوسته بود پس از اين اتفاق هنگامي كه در فرودگاه باران مي‌باريد هيچ صحبتي در خصوص اينكه چه اتفاقي رخ داده انجام نداد و بدون هيچ نظري در ماشين نشست تا محل را ترك كند. دونالد ترامپ اما زير يك چتر بزرگ ظاهر شد و به خبرنگاراني كه نزديك او بودند، گفت كه رينس يك مرد خوب است. او در ادامه اما گفت: جان كلي يك كار فوق‌العاده انجام خواهد داد. او تاكنون كارهاي باورنكردني انجام داده است و او براي همه امريكايي‌ها مورد احترام است.
به گزارش نيويورك‌تايمز طي روزهاي اخير در كاخ سفيد تشنج‌هاي فراواني وجود داشته و رييس‌جمهور نيز به اين نتيجه رسيده است كه پريبيوس به اندازه كافي براي انجام كارهاي كاخ سفيد قدرتمند نيست و دو هفته پيش به او گفته بود كه مي‌خواهد تغييراتي را انجام دهد. اما گفته مي‌شد كه دونالد ترامپ طي روزهاي گذشته به جان كلي اين پيشنهاد شگفت‌انگيز را ارايه داده بود.
با اين حال پريبيوس گفت كه روز پنجشنبه استعفاي خود را به رياست‌جمهوري تحويل داده است. اين اتفاق هنگامي رخ داده است كه اسكارموچي، مدير جديد ارتباطات رياست‌جمهوري عليه پريبيوس موضع گرفت و وي را متهم كرد كه اطلاعات را از كاخ سفيد به بيرون درز مي‌دهد. با اين حال پريبيويس به نزديكان خود گفته بود كه بهتر است قبل از هفته جديد اين خبر منتشر شود، اما ترامپ به سرعت اين خبر را منتشر كرد و حالا به نظر مي‌رسد كه جان كلي بايد از روز دوشنبه كار خود را با يك كنفرانس خبري در كاخ سفيد آغاز كند.
با اين حال پريبيوس پس از اين اتفاق در بيانيه‌اي گفت كه هميشه با آقاي ترامپ شفاف و روشن بوده است، چه هنگامي كه در انتخابات رياست‌جمهوري قرار داشت، چه زماني كه رييس جديد او شد از او حمايت كرده است. وي همچنين به سي‌ان‌ان گفت: رييس‌جمهور اين حق را دارد كه مسير خود را تغيير دهد. رييس‌جمهور حق دارد دكمه شروع دوباره را بزند. من فكر مي‌كنم اكنون زمان خوبي براي اين كار بود تا دكمه تنظيمات مجدد زده شود. وي افزود كه او هيچ ترديدي در خصوص حذف وي نداشته است. اما در ادامه تاكيد كرد همواره مي‌خواهم از طرفداران ترامپ باشم. من در تيم ترامپ هستم و منتظر كمك به او براي رسيدن به اهداف و دستور كار مشخص براي مردم امريكا هستم.
نخستين نظامي در سمت رييس‌كارمندان
گفتني است، جان كلي را مي‌توان نخستين ژنرال بازنشسته از زمان رياست‌جمهوري ريچارد نيكسون ناميد كه به سمت رياست كاركنان كاخ سفيد خواهد رسيد. آخرين نظامي بازنشسته‌اي كه به اين سمت رسيد الكساندر هيگ در دولت ريچارد نيكسون بود. لازم به ذكر است كه برخي از مشاوران آقاي ترامپ با اين انتخاب مخالف بودند و استدلال مي‌كنند كه آقاي كلي آمادگي سياسي را براي اين كار ندارد.
راجر استون يكي از مشاوران ترامپ به نيويورك‌تايمز پيش از اعلام قطعي آقاي كلي براي اين سمت مي‌گويد: رييس كاركنان كاخ سفيد بايد داراي مهارت‌هاي اداري و همچنين داراي درك متقابل از عقايد سياسي رييس‌جمهور باشد.
اما در حال حاضر كاخ سفيد در دوره دونالد ترامپ يكي از بي‌ثبات‌ترين دوره‌هاي خود را مي‌گذراند. در شش ماه از حضور ترامپ در كاخ سفيد، مشاور امنيت ملي، مدير اف بي آي، معاون دادستان كل، سخنگو، مدير ارتباطات، معاون رييس دفتر كاركنان، معاون مشاور امنيت ملي و سخنگوي تيم حقوقي همگي از پست خود يا استعفا دادند يا بركنار شدند.
هرچند آقاي پريبيوس طي اين مدت عملكرد قابل انتقادي را از خود بر جاي گذاشت اما منتقدان او نيز از انتصاب جان كلي براي اين سمت تعجب كردند زيرا كنترل دونالد ترامپ بسيار سخت است به خصوص اينكه او از جانب مشاوراني خارج از چارچوب كاركنان كاخ سفيد هدايت مي‌شود.
آينده متزلزل
شايد اكنون بسياري نيز در خصوص آينده خود نيز ترديد داشته باشند. حتي ممكن است نزديك‌ترين افراد به ترامپ از جمله استو بنن، استراتژيست ارشد كاخ سفيد نيز جاي امني را نتواند براي خود داشته باشد. به گفته برخي منابع بحث‌هايي نيز در خصوص بركناري او در كاخ سفيد مطرح شده است. برخي نزديكان بنن و حاميان او عنوان مي‌كنند كه اگر آقاي ترامپ به دنبال اخراج استراتژيست ارشد خود باشد يكي از پايه‌هاي اصلي حاميان خود را از دست خواهد داد.
با اين حال بسياري معتقدند كه استيو بنن يكي از حاميان اصلي جان كلي براي رسيدن به سمت رييس كاركنان كاخ سفيد بود و همچنين از جمله افرادي به شمار مي‌آمد كه روبه‌روي پريبيوس قرار داشت و همچنين انتصاب اسكارموچي به عنوان مدير ارتباطات رياست‌جمهوري را نيز از جمله اقدامات بنن ياد مي‌كنند.
خروج پريبيوس از كاخ سفيد تنها 15ساعت پس از آن رخ داد كه جمهوريخواهان يك بار ديگر در كنار زدن برنامه مراقبت‌هاي بهداشتي اوباما كر ناموفق عمل كردند. همچنين اسكارموچي نيز حملاتي را عليه پريبيوس نيز آغاز كرد كه نشان از يك شكاف عميق در كاخ سفيد داشت. گفتني است پريبيوس با همكاري پل رايان، رييس مجلس نمايندگان امريكا ارتباط نزديكي در طراحي لايحه مراقبت‌هاي بهداشتي داشتند كه توانست از سد مجلس نمايندگان عبور كند اما در سنا راي نياورد.
كريستوفر رودي يكي از دوستان نزديك دونالد ترامپ و مديرعامل نيوزمكس به نيويورك‌تايمز مي‌گويد: من فكر مي‌كنم كه رينس خيلي دوست داشت كه جاي رييس‌جمهور باشد، اما دونالد ترامپ مردي است كه دوست دارد در مورد جزييات و نتايج دخيل باشد و حتي نه‌تنها روي خروجي ساير افراد خود را دخيل مي‌كند بلكه مي‌خواهد نتايج كار خود را نيز به خوبي مشاهده كند. من فكر مي‌كنم كه او اكنون در حال جمع‌آوري و ديدن نتايج خود است، بحث قانون مراقبت‌هاي بهداشتي كه توسط رينس و پل رايان وعده داده شده بود به درستي انجام نشد و اين بسيار نااميد‌كننده بود. پريبيوس كه رييس سابق كميته ملي جمهوريخواهان بوده است با توجه به اينكه در طول مبارزات انتخاباتي عليه ترامپ بوده هرگز نتوانسته اعتماد كامل رييس‌جمهور را كسب كند و همچنين نتوانستند به ساختارهاي قدرت متعددي كه در كاخ سفيد تحت رهبري ترامپ وجود داشت نظم ببخشد چراكه كاخ سفيد شامل مراكز چندگانه قدرت شده است كه در آن ايوانكا ترامپ، دختر و جرد كوشنر، داماد ترامپ به صورت جداگانه حضور دارند. پريبيوس اميدوار بود كه بتواند در يك دوره در كاخ سفيد حضور داشته باشد اما دوره رياست او بر كارمندان كاخ سفيد يكي از كوتاه‌ترين دوره‌ها را ثبت كرد به گونه‌اي كه پيش از او كسي طي اين مدت كوتاه رياست كاركنان را بر عهده نداشته است. كوشنر، داماد ترامپ نيز پريبيوس را يكي از عاملان عدم موفقيت كاخ سفيد مي‌دانست چراكه او فردي مثل شان اسپايسر را در راس سخنگويي كاخ سفيد قرار داده بود. بسياري از منتقدان پريبيوس در كاخ سفيد بر اين باور بودند كه وي به آنها آسيب رسانده است. از طرفي دونالد ترامپ با انتصاب اسكارموچي به پريبيوس فهماند كه او نيز به خط پايان رسيده است چرا كه پريبيوس براي مدت‌ها جلوي حضور اسكارموچي در اين سمت را گرفته بود اما در نهايت ترامپ حكم او را زد و عملا با اين اقدام پريبيوس به پايان راه خود رسيد. حال بايد ديد در اين دومينوي سقوط نفر بعدي چه كسي خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون