• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3867 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۹ مرداد

آلمان‌ها كريدور ريلي سه‌جانبه براي ايران مي‌سازند

با توجه به اهميت كريدورهاي حمل و نقلي در دنيا به تازگي وزير راه و شهرسازي در سفر به آلمان به ژرمن‌هاي اروپايي پيشنهاد داده است تا ايجاد كريدور سه جانبه ايران – چين – آلمان را برعهده بگيرند.
عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در ملاقات با وزير اقتصاد و انرژي آلمان مطرح كرده است: «ما توجه جدي در زمينه همكاري‌هاي ريلي با آلمان داريم چراكه توسعه خطوط ريلي در سطوح مختلف ايران (دولت و مجلس) مورد توجه و حمايت قرار گرفته است.»
اين مقام مسوول با اشاره به اين نكته كه در زمينه MRO (مديريت، تعمير و عمليات) در ايران شرايط خوبي براي همكاري شركت‌هاي اروپايي وجود دارد، گفت: در حوزه بندري و دريايي براي توسعه بندر شهيد رجايي يك مناقصه بين‌المللي برگزار كرده‌ايم كه يك شركت آلماني نيز در آن شركت كرده است، با توجه به اينكه حجم قابل توجهي از بار از آلمان به چين حمل مي‌شود پيشنهاد مي‌كنيم كريدور ريلي آلمان- ايران- چين را ايجاد كنيم.
آخوندي با تاكيد بر وجود زيرساخت‌هاي چنين كريدوري در منطقه گفت: حمل بار از اين كريدور مي‌تواند صرفه‌جويي در زمان و هزينه حمل بار را در پي داشته باشد. براي اين كار نياز داريم تا به صورت مشترك مطالعه‌اي را انجام داده و يك قطار برنامه‌اي را راه‌اندازي كنيم.
وزير راه و شهرسازي در ادامه ضمن اعلام آمادگي براي برگزاري مذاكرات لازم در اين زمينه گفت: پيشنهاد مي‌كنيم طرفين يك مدير كريدور را در اين پروژه معرفي كنند تا مطالعات اقتصادي آن انجام شود.
وي از وزير آلماني خواستار اهتمام بيشتر ۲ طرف در حل و فصل برخي مسائل باقيمانده شده و ضمن اشاره به اين مطلب كه در اين مدت از پيشرفت‌هاي خوبي در توسعه همكاري‌هاي دوجانبه بين ۲ كشور برخوردار بوده‌ايم، گفته است: «در اين زمان تلاش كرديم تا علاوه بر رفع مشكلات بيمه هرمس تعدادي از قراردادهاي موجود در اين حوزه را نيز به نتيجه برسانيم. نخستين قرارداد با شركت ليپر به ارزش ۱۵۴ ميليون يورو بوده كه هزينه‌هاي آن تاكنون پرداخت و تجهيزات آن وارد شده است، همچنين قرارداد با شركت تالس جهت واردات رادار انجام شده و قرارداد با ايرباس و ATR نيز امضا و اجرايي شده است.»
وزير راه و شهرسازي در ادامه اين جلسه مطرح كرد: «مذاكرات بسيار خوبي را در دست انجام داريم كه مذاكرات بسيار گسترده با زيمنس از جمله آن به شمار مي‌رود، خوشبختانه در بسياري از موارد به توافق رسيده‌ و در مراحل نهايي كارها هستيم.»
آخوندي با اشاره به اينكه درحال نهايي كردن امور مربوطه با شركت كايرو و شركت‌هاي ديگر بنادر و دريانوردي نيز هستيم، گفت: «موضوعات بسيار گسترده‌اي در حوزه‌هاي هوانوردي، بنادر و دريانوردي، ريل و ماشين‌آلات براي سرمايه‌گذاري در ايران مطرح شده است كه متاسفانه حس عدم اعتماد در طرف‌هاي اروپايي براي همكاري از سوي ما وجود دارد و من در صحبت‌ با دوستان فرانسوي به آنها اشاره كرده‌ام.»
عضو كابينه دولت تدبير و اميد در ادامه با اشاره به اين نكته كه دولت جديد امريكا رفتار غيرقابل پيش‌بيني و ناپسندي را در پيش گرفته است كه روابط تجاري اروپا با ايران را تحت تاثير قرار مي‌دهد، گفت: ما از اروپايي‌ها در ماه‌هاي گذشته مواضع بسيار مثبتي را دريافت كرده‌ايم كه امور مربوط به حوزه خانم مركل، آقاي گابريل و خانم موگريني از جمله آنها به شمار مي‌رود، ما انتظار داريم در چارچوب برجام طرفين بر تعهدات خود عمل كنند و اروپا رفتار مستقل و متعهدانه‌اي در قبال برجام داشته باشد.
آخوندي با تاكيد بر اين نكته كه اروپا بايد در چارچوب برجام مشكلات را حل و فصل كرده و قراردادها را پيش ببرد، گفت: ما و شما مي‌دانيم برجام بيش از يك توافق تجاري است كه مي‌تواند زمينه‌ساز توسعه امنيتي در منطقه و جهان باشد.

ارايه برنامه گسترده همكاري
اين مقام مسوول همچنين ضمن تاكيد بر اين مطلب كه ما قطعا مي‌توانيم پيرامون يك برنامه بسيار گسترده جهت انجام مبادلات تجاري و اقتصادي دوجانبه در حوزه ايران، منطقه آسياي ميانه و منطقه خاورميانه توافق كنيم، گفت: در حوزه ريل پروژه‌هاي بزرگي از جمله توسعه زيرساخت، خط آهن سريع‌السير و نوسازي ناوگان ريلي داريم كه داراي مفهوم سرمايه‌گذاري ميلياردها دلار است.
وي در اين باره اضافه كرد: در حوزه قطار سريع‌السير نخستين خط تهران- قم- اصفهان را با چيني‌ها و بخش دوم آن براي مسير قم- اراك را با ايتاليايي‌ها امضا كرده و از سويي ديگر براي مسائل فني از جمله سيگنالينگ و واگن‌ها مذاكراتي با زيمنس و تالس نيز داشته‌ايم. با توجه به اينكه ۹۰ درصد حمل و نقل در ايران از طريق جاده انجام مي‌شود در نظر داريم بخشي از آن را روي ريل منتقل كنيم كه در اين راه نياز به سرمايه‌گذاري جديد و عظيمي خواهيم داشت. از سويي ديگر از شركت زيمنس نيز درخواست كرده‌ايم مطالعه‌اي را در زمينه حمل و نقل ريلي ايران و تهران انجام دهد چرا كه پيشنهاد زيمنس نشان مي‌دهد حجم سرمايه‌گذاري در بخش ريلي نياز بوده و دو خط اكسپرس در دو مسير به طول ۲۰۰ كيلومتر براي تهران پيشنهاد شده است.
وزير راه و شهرسازي در ادامه برقي كردن قطار تهران- تبريز و تهران- مشهد را يكي ديگر از مشكلات موجود در اين حوزه دانست و افزود: مذاكرات خيلي خوبي با زيمنس داريم و توافق خوبي با اين شركت براي خريد لكوموتيو برقي و ديزل داشته‌ايم كه مقرر شده اين شركت در مناقصه خريد واگن‌هاي سريع‌السير شركت كند. ما توجه جدي در زمينه همكاري‌هاي ريلي با آلمان داريم چراكه توسعه خطوط ريلي در سطوح مختلف ايران (دولت و مجلس) مورد توجه و حمايت قرار گرفته است.
آخوندي با اشاره به اين مطلب كه برنامه قطار اكسپرس تهران كاملا درراستاي استانداردهاي محيط‌زيست و موافقتنامه پاريس است، گفت: پيشنهاد مي‌كنيم براي اين پروژه اروپا و آلمان يك خط اعتباري ويژه منظور شود.
وي با بيان اين مطلب كه در حوزه فرودگاه‌ها و هواپيمايي نيز مذاكرات خوبي با شركت تالس شده است، گفت: برنامه توسعه فرودگاه‌هاي كشور از جمله توسعه ترمينال جديد فرودگاه امام با ظرفيت ۲۵ ميليون مسافر در سال و نيز توسعه ۷ فرودگاه در مراكز استاني را در دست داريم، اقداماتي كه فرانسوي‌ها در پيشبرد آن فعالانه شركت كرده‌اند و هم‌اكنون در مراحل نهايي براي توافق هستيم.

تمايل به همكاري هوايي
به گفته وي مسوولان فرودگاه‌هاي مونيخ و فرانكفورت براي توسعه فرودگاه‌ها در ايران ابراز علاقه‌مندي كرده و وزارت راه و شهرسازي ايران منتظر پيشنهاد آنها است، از سويي ديگر در زمينه نوسازي ناوگان قراردادهايي با ايرباس، بويينگ و ‌اي‌تي‌آر داشته كه همگي اجرايي شده‌اند.
آخوندي در بخش ديگري از سخنانش ضمن ارايه پيشنهاد ايجاد يك مركز لجستيك براي شركت‌هاي اروپايي و آلماني در ايران گفت: اين مركز مي‌تواند به عنوان يك مركز تامين كالاهاي حوزه صنعت هوانوردي، ريلي، پتروشيمي، صنعتي و... براي سرويس دادن به بازار ايران و كشورهاي آسياي ميانه باشد و در نهايت منجر به ايجاد يك همكاري بلندمدت نيز در اين عرصه شود. همچنين مذاكراتي با ايرباس براي خريد ۴۵ فروند هليكوپتر براي عمليات امداد و نجات به ويژه عمليات امداد و نجات دريايي را داريم كه اميدواريم در اين زمينه حمايت‌هاي شما را هم از اين مذاكرات داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون