• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3868 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۰ مرداد

محمد هاشمي: مرزهاي اصلاح‌طلبي و اصولگرايي تفكيك‌شده نيست

محمد هاشمي، عضو سابق حزب كارگزاران معتقد است كه ثبات در مديريت دولت دوازدهم اهميت ويژه‌اي دارد و از اين رو روحاني بايد كمترين تغييرات را در كابينه به وجود آورد. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب بيان مي‌كند كه ريشه مشكلات در كشور ما در افراد نيست و به جاي اينكه شخص را عوض كنيم بايد موانع و مشكلات را از سر راه ‌برداريم.
 ‌ ثبات از اصول موفقيت هر فرد در مديريت است. هرچه امكان ثبات در كابينه داشته باشيم به نفع كشور است و فرصت‌سوزي كمتر مي‌شود.
 ‌‌ من موافق اين هستم كه وزيران فعلي بر سر كار بمانند. در مورد ضعف‌ها بايد صحبت كرد؛ من ضعف را در وزير نمي‌دانم چون شرايط كشور به‌گونه‌اي است كه امكاناتي كه يك وزير مي‌خواهد فراهم نيست يا موانعي ايجاد مي‌شود. ما مشكلات داشته و داريم ولي مربوط به وزيران نيست. منشا و دلايل مشكلات كشور چيزهاي ديگر است. بنابراين شخص وزير، هرچه قدر هم تجربه داشته باشد، خيلي نمي‌تواند اين مشكلات را برطرف كند.
 ‌‌ برخي افراد انتقادها را به شخص وزير مي‌دانند و معتقدند وزيري كه عملكرد او ضعيف بوده بايد عوض شود. من چنين اعتقادي ندارم. اگر شما عملكرد آنها را در كنار مشكلات و موانع در نظر بگيريد، به اين جمع‌بندي نمي‌رسيد. جمع‌بندي من همان چيزي است كه گفتم. به نظر من اگر اين طور باشد توفيقش خيلي بيشتر است.
 ‌‌ ما يكسري موانع و مشكلات داريم؛ اگر مجلس و قوه قضاييه با رييس‌جمهور و هيات وزيران همكاري كنند مي‌توانيم موانع را از سر راه ‌برداريم؛ آن وقت مساله شخص مطرح نمي‌شود كه مشكلات را زير سر يك شخص بگذاريم.
 ‌‌ كابينه فراجناحي تعريف خاص دارد. يعني ايشان خودش را متعلق به هيچ كدام از جناح‌هاي كشور نمي‌داند و به زعم خودشان از همه جناح‌ها بهترين كساني كه مطابق با معيارهاي ايشان هستند را انتخاب مي‌كنند؛ اين معناي فراجناحي است. همچنين يكسري اشخاص را انتخاب مي‌كند كه اصولا به هيچ يك از جناح‌هاي موجود وابستگي ندارند. اين هم معناي ديگر فراجناحي است.
 ‌‌ ممكن است توان جسمي وزيري كه سن بيشتري دارد كمتر باشد ولي اگر تجربه را در نظر بگيريم، تجربه او بيشتر است و در تصميم‌سازي و تصميم‌گيري مي‌تواند با اطمينان بيشتري عمل كند و لازم نيست كه هر روز چيز جديدي را تجربه كنيم. بايد از تجارب ديگران استفاده كرد و نمي‌توانيم هر روز آزمون و خطا كنيم؛ چون زماني براي آزمون و خطا نداريم. لازم نيست نيروهاي جوان در حد وزير باشند و مي‌توانند معاون وزير، مشاور وزير يا مديركل باشند. به هر حال نظر من اين است كه در كنار نيروي جوان بايد از تجربه ديگران هم استفاده كرد. براساس اصول مديريت، اصل ثبات يكي از عوامل مهم پيروزي است. اگر يك وزير عوض شود تا وقتي كه به وزارتخانه برود و معاونين، مديركل‌ها و نيروهاي خود را بچيند فرصت زيادي از دست رفته است. بنابراين براي اينكه فرصت‌سوزي نكنيم، همين تيم مي‌توانند كار خود را ادامه دهند و اگر مانعي هست، مانع را برطرف كنند. جماران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون