• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3868 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۰ مرداد

رييس بوكس بعد از 28 از فدراسيون كنار رفت

پايان ناطق

وحيد جعفري

دو هفته پيش بود كه وزارت ورزش و جوانان از اساسنامه جديد ورزش ايران رونمايي كرد؛ اساسنامه‌اي كه طبق آن افراد بالاي 70 سال ديگر نمي‌توانند به عنوان رييس در فدراسيون‌هاي ورزشي فعاليت داشته باشند و اين مساوي بود با پايان رياست احمد ناطق‌نوري، محمود مشحون و سيدمصطفي ميرسليم بر رياست سه فدراسيون بوكس، بسكتبال و نجات غريق و غواصي.
سيدمصطفي ميرسليم متولد 19 خرداد 1326 دو ماه پيش از سن 70 سالگي عبور كرد. او سال ۱۳۹۲ براي سومين بار به عنوان رييس فدراسيون نجات غريق انتخاب شد و هدايت اين فدراسيون را در حالي بر عهده دارد كه طبق آيين‌نامه جديد از اواخر خرداد ماه نمي‌تواند در سمت رييس فدراسيون باشد. انتخابات اين فدراسيون طبق روال بايد امسال برگزار شود.
محمود مشحون ديگر رييسي است كه با ۷۶ سال سن، سكان‌دار فدراسيون بسكتبال است. مشحون 2 خرداد 1394 رييس فدراسيون شد و دو سال ديگر دوران رياستش به پايان مي‌رسد.
احمد ناطق‌نوري با ۸۰ سال سن يكي ديگر از روسا است كه در يك دهه گذشته بايد به كار خود در رياست فدراسيون پايان مي‌داد. ناطق‌نوري 31 ارديبهشت 1393 مجددا رييس فدراسيون شد و سال ديگر دوره چهار ساله‌اش به اتمام مي‌رسد. با ابلاغ اساسنامه جديد اين سوال مطرح شد كه آيا وزارت ورزش بر طبق آيين‌نامه مصوب خود عمل خواهد كرد يا بند و تبصره جديد صادر مي‌شود، به خصوص در مورد احمد ناطق‌نوري كه از افراد با نفوذ بوده و رفاقت ديرينه هم با وزير ورزش دارد؟
جالب اينكه ناطق‌نوري در دور قبل انتخابات فدراسيون نيز با چالش مواجه شده بود و به دليل بازنشسته بودن نمي‌توانست در انتخابات حاضر شود؛ اما در نهايت به تكيه بر يك بند كه اجازه مي‌داد «مقامات» در صورت بازنشسته بودن نيز در انتخابات حاضرشوند، توانست يك بار ديگر نامزد رياست فدراسيون بوكس شده و سكان هدايت اين رشته را به دست گيرد. احمد ناطق‌نوري سال 93 به دليل 26 سال سابقه حضور در مجلس شوراي اسلامي، طبق بند(ج) ماده (71) قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 1386 نمايندگان مجلس به عنوان مقامات شناخته شد و از سوي ديگر مطابق بند (ب) ماده (65) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه كه به كارگيري مقامات بازنشسته را مجاز مي‌دانست، توانست يك بار ديگر در انتخابات فدراسيون بوكس جمهوري اسلامي ايران شركت كند، از همين رو  اين تصور مي‌شد كه حتي اساسنامه جديد هم نتواند مانع ناطق‌نوري شود؛ اما روز گذشته احمد ناطق‌نوري بالاخره پس از حدود 28 سال به دليل آنچه خود از آن به عنوان خستگي نام برده از رياست فدراسيون بوكس ايران كنار رفت.
او كه حالا علاوه بر نمايندگي در مجلس شوراي اسلامي ركورد‌دار رياست بر يك فدراسيون ورزشي است از اين سمت استعفا داد. بوكس ايران بعد از انقلاب اسلامي كه بنابر دلايلي تعطيل شد تا سال 68 كه با پيگيري‌هاي خانواده اين رشته و شخص احمد ناطق‌نوري مجدد فعاليت خود را از سر گرفت تا به امروز هيچ رييسي به غير از ناطق‌نوري را در راس خود نديد. بسياري از اهالي بوكس بر اين باورند اگر آن زمان احمد ناطق‌نوري پي اين كار را نگرفته بود معلوم نبود مشتزني ايران تا چه زمان در تعطيلي اجباري باقي مي‌ماند و هيچ كس هم جز حاج احمد كه خود مشتزن بوده، نمي‌توانسته مجوز فعاليت دوباره اين رشته را در آن برهه از زمان بگيرد. خدمات ناطق‌نوري در آن زمان بر هيچ كس پوشيده نيست؛ اما خب خيلي‌ها در بوكس و ورزش ايران بر اين عقيده هستند كه حاج آقا هرچقدر كه آن اوايل براي بوكس خوب و مفيد بود، رفته‌رفته نتوانست به خوبي آن اوايل عمل كند تا امروز هيچ نشاني از صلابت گذشته مشتزني ايران نه در جهان و آسيا بلكه در منطق هم ديده نمي‌شود، به نحوي كه طي چند روز گذشته تنها مدال‌آور بوكس ايران در آسيا كه آن هم صاحب نشان برنز شده بود، نتوانست از فدراسيون بوكس جواز شركت در رقابت‌هاي جهان را كسب كند، چرا كه فدراسيون نشينان بر اين باورند كه سجاد كاظم‌زاده، بوكسور وزن 69 كيلوگرم ايران در جهاني بي‌برو برگرد شكست خواهد خورد. از همين رو  بهتر است راهي آلمان نشود. اين دومين سال متوالي است كه تيم ملي بوكس ايران در مسابقات جهاني نماينده‌اي ندارد و اين در حالي است كه قبل از انقلاب رشته مشتزني بعد از كشتي و وزنه‌برداري سومين ورزش پرافتخار ايران
 بوده است.
موافقت وزير با استعفاي رييس بوكس
باري، روز گذشته رييس فدراسيون بوكس ايران با حضور در دفتر وزير ورزش و جوانان از سمت خود در رياست فدراسيون بوكس جمهوري اسلامي ايران استعفا كرد. مسعود سلطاني‌فر نيز با استعفاي احمد ناطق‌نوري، رييس فدراسيون بوكس موافقت كرد و او را به عنوان رييس افتخاري فدراسيون بوكس منصوب كرد تا بسياري نسبت به اين موضوع واكنش منفي نشان دهند؛ اما خب چيزي كه مشخص است اينكه بالاخره ناطق‌نوري بعد از ساليان سال از رياست بوكس كنار رفته و بايد منتظر ماند و ديد كه محمود مشحون، رييس فدراسيون بسكتبال و سيد مصطفي مير سليم، رييس فدراسيون نجات غريق و غواصي نيز با توجه به اساسنامه جديد اين رويه را پيش مي‌گيرند يا اينكه ورزش ايران چالشي جديد را تجربه خواهد كرد. ناطق‌نوري از سال 1368 و همزمان با راه‌اندازي مجدد ورزش بوكس پس از انقلاب، رياست اين فدراسيون را بر عهده داشت و حالا پس از حدود 28 سال از اين سمت كنار مي‌رود.
ناطق‌نوري: خسته شده بودم
احمد ناطق‌نوري با حضور در دفتر وزير ورزش و جوانان از سمت خود در رياست فدراسيون استعفا و بيان كرد: اين درخواست خود من بود و پس از 27 سال كار دچار خستگي شده بودم و فرصت زيادي براي اداره بوكس نداشتم. بايد اقدامي مي‌كرديم كه تحولي صورت بگيرد و نيروهاي جديد وارد كار شوند. وزير ورزش و جوانان به من بسيار محبت داشتند و خواستند كه همچنان در كنار بوكس بمانم و نيروهاي جديد را هدايت كنم. با آقاي وزير ارتباط و دوستي ديرينه داريم و كمك مي‌كنيم كه شخصي لايق در ادامه راه بوكس باشد تا فعاليت‌هاي اين رشته مختل نشود. ارتباطم با بوكس قطع نخواهد شد.

 

ناطق رفت، روزبهاني آمد

دور جديد اردوهاي تيم ملي بوكس بزرگسالان ايران با حضور ۲۰ بوكسور از روز شنبه به ميزباني سالن شهيد همت آغاز شده است. در دور جديد اردوهاي تيم ملي با صلاحديد فدراسيون از بوكسورهاي اسبق تيم ملي مثل احسان روزبهاني دعوت به عمل آمد. احسان روزبهاني كه پس از برطرف شدن مشكلاتش با فدراسيون بوكس با صلاحديد مسوولان، بدون شركت در مسابقه‌هاي انتخابي به اردوهاي تيم ملي دعوت شده بود پس از دو روز غيبت به تمرين‌هاي تيم ملي بوكس كه در سالن همت پيگيري مي‌شود پيوست. كادر فني اين تيم را باربارو فرناندز خيمنز كوبايي (سرمربي)، اشرفي، عاشري و استكي به عنوان مربي تشكيل داده‌اند.

رييس فدراسيون هندبال استعفا كرد

چند ميليارد بدهي از سال 89 تا 95 و چند هزار دلار بدهي خارجي بخشي از بدهي‌هاي مديران قبلي هندبال است كه فضاي كار در فدراسيون را دشوار كرده از همين رو عليرضا رحيمي كه مدت زيادي از رياست وي در فدراسيون نمي‌گذرد به دليل برخي مشكلات و البته بدهي‌ها از سمت خود استعفا كرد. رحيمي اظهار داشت: نمي‌خواهم درمورد دليل اين تصميم صحبت كنم، اما واقعا در اين چند ماه اندازه ٥ سال دوندگي كردم، اما ظاهرا مشكلات هندبال حل شدني نيست. استعفاي خود را نوشته و به وزارت ورزش تحويل داده‌ام و منتظر تاييد يا رد آن نيستم؛ اگر فعلا هم سركار مي‌آيم براي اين است كه دلم مي‌سوزد و نمي‌خواهم هندبال بيش از اين ضربه بخورد. واقعيت اين است كه شرايط كاري براي من در فدراسيون هندبال سخت شده بود و به همين دليل تصميم گرفتم از سمت خودم كناره‌گيري كنم. چند ميليارد بدهي از سال 89 تا 95 بر دوش فدراسيون بود كه سختي كار را مضاعف مي‌كرد. بابت پرداخت بدهي‌ها وزارت ورزش به من قولي نداده بود، اما من انتظار داشتم كه كمكم كنند. زماني كه من سركار آمدم پيش‌بيني همه‌چيز را مي‌كردم، غير از بداخلاقي‌ها. واقعا فضاي سختي در هندبال ايجاد شده و متاسفانه كسي به كسي احترام نمي‌گذارد. از همين رو ترجيح دادم تا در شرايط فعلي استعفا بدهم.


مخالفت با استعفاي رحيمي
محمد رضا داورزني معاون وزير ورزش در واكنش به استعفاي رحيمي گفت: ما هنوز استعفاي رحيمي را نپذيرفته‌ايم و اصرار داريم به كارش ادامه دهد. البته  اگر اصرار داشته باشد ديگر چاره‌اي نيست. وي در ادامه درباره استعفاي ناطق‌نوري گفت: از يكي- دو روز پيش بحثي در اين ارتباط مطرح شده تا فضا براي يك فرد جوان‌تر فراهم شود و بوكس كشور مسيرش را ادامه بدهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون