• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3870 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۲ مرداد

باشگاه پانينيوس اعلام كرد شجاعي و حاج‌صفي بايد برابر نماينده رژيم صهيونيستي بازي كنند

اجبار يوناني

گروه ورزش

مـسعـود شجــاعي و احسان‌حاج صفي ديروز تيتر يك خيلي از رسانه‌هاي ايراني، يوناني و بين‌المللي بودند. دليلش هم بر مي‌گشت به بيانيه باشگاه پانينيوس درباره الزام آنها به بازي مقابل تيم مكابي رژيم صهيونيستي.
اين باشگاه يوناني كه ظاهرا حساب خاصي روي 2 بازيكن ايراني‌اش باز كرده، ديروز در بيانيه‌اي رسمي اعلام كرد كه مسعود و احسان بايد در بازي برگشت مقابل مكابي به ميدان بروند.
آن هم در حالي كه هردوي آنها از قبل اعلام كرده بودند نمي‌توانند جلوي تيمي از رژيم صهيونيستي بازي
 كنند.
چرا يوناني‌ها اصرار به بازي ايراني‌ها دارند؟
باشگاه پانينيوس كه فصل گذشته در ليگ يونان به مقام چهارمي رسيد، امسال براي رسيدن به ليگ اروپا بايد در مسابقات انتخابي شركت كند. آنها در همين مسير و در مرحله سوم مسابقات انتخابي بود كه به تيم مكابي رژيم صهيونيستي خوردند. بازي رفت هفته پيش در تل‌‌آويو برگزار شد و سران باشگاه پانينيوس بعد از مذاكراتي كه با 2 بازيكن ايراني‌شان داشتند، قانع شدند كه حاج صفي و شجاعي را با خود به رژيم صهيونيستي نبرند. اما حالا و در آستانه بازي برگشت در يونان، و در حالي كه پانينيوس بازي رفت را يك بر صفر واگذار كرده، سران باشگاه اعتقاد دارند امتناع شجاعي و حاج‌صفي براي عدم حضور در بازي حرفه‌اي نيست. اين باشگاه در بيانيه‌اي رسمي اعلام كرده است: «باشگاه پانيونيوس به تصميم احسان حاج‌صفي و مسعود شجاعي براي بازي نكردن در ديدار رفت مقابل مكابي احترام كامل گذاشت. اما اكنون در بازي برگشت كه در يونان برگزار مي‌شود، وجود اين دو بازيكن براي ما ضروري است. بازيكنان بايد به قراردادي كه با باشگاه دارند احترام بگذارند و بهترين عملكرد را براي تيم‌شان در اين ديدار داشته باشند. در نتيجه باشگاه تصميم گرفت كه اسامي اين دو بازيكن را در ليست اين بازي قرار دهد.»
بيانيه باشگاه يوناني نشان مي‌دهد كه مسعود و احسان در قراردادشان چيزي درباره بازي نكردن مقابل تيم‌هاي رژيم اشغالگر قدس را ذكر نكرده‌اند و احتمالا تنها به عدم سفر به اين كشور تاكيد كرده‌اند. چه اينكه باشگاه پانينيوس به صراحت در بيانيه‌اش نوشته بازي نكردن برابر تيم مكابي در بازي برگشت، به معناي عمل نكردن به متن قرارداد اين دو بازيكن با باشگا است.
همه ايراني‌هايي كه مقابل تيم‌هاي صهيونيستي بازي نكردند
از بعد از انقلاب اسلامي در سال 1357، ورزشكاران ايراني در مسابقات جهاني از بازي مقابل رقباي صهيونيستي سر باز مي‌زنند. ورزشكاران بسياري در مسابقات مهمي همچون المپيك حاضر به رويارويي با حريفاني از رژيم صهيونيستي نشدند كه احتمالا نام آنها را به خاطر مي‌آوريد. با اين همه فوتباليست‌ها هميشه از اين نظر خوش‌شانس بودند. چرا كه فوتبال رژيم اشغالگر قدس آنقدر ضعيف است كه هيچ‌وقت در تورنمنت‌هاي مهم فوتبالي به گردپاي فوتبال روز جهان و ايران نمي‌رسند.
نخستين باري كه چنين ماجرايي براي يك فوتباليست ايراني به وجود آمد، سال 2004 بود. زماني كه وحيد هاشميان براي تيم بايرن‌مونيخ بازي مي‌كرد. بايرن در آن سال در مرحله گروهي ليگ قهرمانان با تيم مكابي همگروه شده بود و اين يعني 2 بازي رفت و برگشت با رقيب صهيونيستي.
وحيد هاشميان در همان زماني كه قرعه تيم بايرن اعلام شد به صراحت به مسوولان وقت بايرن اطلاع داد كه به دليل مسائل سياسي بين ايران و رژيم صهيونيستي قادر به بازي برابر اين تيم نيست. مسوولان بايرن كه تا به حال با چنين درخواستي رو به رو نشده بودند، ابتدا زيربار اين حرف نرفتند و در بيانيه‌اي رسمي هاشميان را الزام به مسافرت به تل‌آويو كردند. اما چندي بعد و با رايزني‌هاي گسترده نظر سران باشگاه مونيخي تغيير كرد. خبرگزاري رويترز بعد از اين اتفاقات در گزارشي نوشت: «وحيد هاشميان، مهاجم ايراني بايرن به تل‌آويو سفر نمي‌كند. مصدوميت، اين مهاجم را از ديدار ليگ قهرمانان اروپا محروم كرده است. سفر به اسراييل براي اتباع ايراني ممنوع است و اين مساله سبب اظهارنظر سران ورزش ايران شده است. محمد درخشان يكي از سران ورزش اين كشور در اين باره به خبرگزاري ايسنا اعلام كرد كه سفر ورزشكاران ايراني چه به صورت انفرادي، چه به صورت تيمي با توجه به سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران ممنوع است.»
ماجراي بعدي اما براي اشكان دژاگه و دوباره در آلمان رخ داد. اشكان در سال 1386 هنوز تصميم به بازي براي تيم ملي ايران نگرفته بود و به تيم ملي جوانان آلمان دعوت مي‌شد. دژاگه كه در همان برهه قرار بود تصميم بگيرد در تيم ملي بزرگسالان آلمان بازي كند يا ايران، به ناگاه در ليست تيم ملي جوانان آلمان براي بازي با تيم رژيم صهيونيستي قرار گرفت. او موضعي مشابه هاشميان گرفت و اين موضوع تا مدت‌ها تيتر يك اخبار در آلمان بود.
رولاند پوفالا، دبيركل وقت حزب دموكرات مسيحي آلمان در واكنش به ماجراي اشكان دژآگه به روزنامه «بيلد سايتونگ» گفت: «هركس به دلايل سياسي، شخصي، ويژ‌گي‌هاي تاريخ، فرهنگ و جامعه ما را به رسميت نمي‌شناسد، نبايد پيراهن تيم ملي آلمان را بر تن كند.» اين موضوع تا مدت‌ها دژاگه را زير ذره‌بين رسانه‌هاي آلماني قرار داد. مورد ديگر بر مي‌گردد به همين يك سال پيش. تيم آلكمار هلند در ليگ اروپا با مكابي همگروه شده بود و اين يعني جهانبخش بايد برابر اين تيم به ميدان مي‌رفت. با اين همه او خيلي راحت توانست نظر مديران باشگاهش را براي بازي نكردن جلب كند. باشگاه آلكمار هلند چندروز پس از قرعه‌كشي رسما اعلام كرد كه عليرضا جهانبخش مهاجم ايراني تيمش در ديدار مقابل نماينده رژيم صهيونيستي به ميدان نخواهد رفت: «با توجه به حساسيتي كه در اين باره موجود دارد و درخواست مهاجم ايراني، در نهايت مديريت باشگاه با عدم همراهي جهانبخش در اين ديدار موافقت كرده است.»
بدين‌ترتيب تا به حال هيچ فوتباليست ايراني‌اي پس از انقلاب اسلامي مقابل تيم‌هاي رژيم صهيونيستي بازي نكرده است از همين جهت درخواست باشگاه يوناني براي حضور 2 فوتباليست ايراني در بازي برگشت مقابل مكابي حسابي بحث‌برانگيز شده. باشگاه پانينيوس مي‌خواهد به زور هم كه شده احسان حاج صفي و مسعود شجاعي را در بازي پنجشنبه‌شب داشته باشد اما اين موضوع مي‌تواند براي 2 ستاره تيم ملي، آينده‌اي مبهم در ايران رقم بزند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون