• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3872 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۵ مرداد

مديركل محيط‌زيست سيستان‌و‌بلوچستان در گفت‌وگو با «اعتماد»:

آلودگي هوا در سيستان به 5 برابر حد مجاز رسيد

اعتماد| «وزش باد شديد همراه با گرد و خاك در سيستان با سرعت 83 كيلومتر بر ساعت علاوه بر كاهش كيفيت هوا، ميزان ديد افقي را در زهك به چهار هزار متر و زابل پنج هزار متر كاهش داده است.» روز گذشته رييس گروه پيش‌بيني و هشدار اداره كل هواشناسي سيستان و بلوچستان به ايرنا گفت كه وزش باد همراه با گرد و غبار ميزان غلظت ذرات معلق در هواي شهرستان‌هاي شمالي استان (زابل، هيرمند، زهك، نيمروز و هامون) را در شبانه روز گذشته به حدود پنج برابر حد مجاز رساند.
مديركل اداره محيط زيست استان سيستان و بلوچستان در خصوص علل اين آلودگي به «اعتماد» گفت: «توفان‌هاي منطقه سيستان هر سال از حدود خرداد ماه شروع مي‌شود و هميشه در طول فصل گرم اين بخش از استان شاهد اين آلودگي‌ها است. بادهاي 120 روزه دليل اصلي ايجاد اين آلودگي هستند و هر بار با جهت وزش اين بادها، منشا ايجاد گردوغبار هم تغيير مي‌كند.» به گفته نيره پورملايي كانون ايجاد اين گرد و غبار هم داخلي است و هم خارجي: «يكي از دلايل عمده ايجاد آلودگي، تالاب هامون است كه خشك شدنش سبب ايجاد چهار كانون گرد و غبار شد. ما در سال گذشته توانستيم دو كانون عمده كه در اولويت ما قرار داشتند را مهار كنيم. دو كانون ايجاد ريزگرد ديگر مانده‌اند كه هنوز به مرحله آبگيري نرسيده‌اند. بخش ديگر ايجاد گرد و غبار مربوط مي‌شود به كانون‌هاي ايجاد غبار در خارج از كشور كه يكي از عمده‌ترين آنها خاك افغانستان است.» به گفته پورملايي ميزان آلودگي روز گذشته در بخش سيستان به 1026 ميكروگرم بر مكعب رسيد اما در بعدازظهر ميزان آلودگي كاهش داشت: «تا زماني كه بادهاي 120 روزه و توفان‌هاي شن ادامه داشته باشند وضعيت گرد و غبار در منطقه هم پابرجا است. ما به‌عنوان سازمان محيط زيست هر چه در توان داريم، انجام مي‌دهيم تا آثار اين آلودگي بر سلامت مردم كمتر شود. به عنوان مثال ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي از وظايف ما است كه در مكان‌هاي مورد نظر نصب شده‌اند و گزارش‌هاي به دست آمده از آنها به صورت مرتب به ستاد مديريت بحران استان ارسال مي‌شود. از ديگر فعاليت‌هاي ما همان اقدام براي كنترل منشا ريزگردها است. ما موفق شديم تا لايروبي مبادي ورودي آب به هامون را انجام دهيم تا از حجم غباري كه از اين كانون عمده با توفان همراه مي‌شود، بكاهيم.» در حال حاضر شهرستان هيرمند در نزديكي مرز ايران و افغانستان بيشترين ميزان آلودگي را متحمل شده است.
در پي شدت گرفتن آلودگي هوا در منطقه، مديرعامل جمعيت هلال‌احمر سيستان و بلوچستان گفت: «675 عدد ماسك از 12 مرداد تاكنون ميان مردم توفان‌زده شهرستان نيمروز در شمال استان توزيع شده است.» ايرنا از قول رسول راشكي نوشت: «از دوشنبه هفته گذشته همزمان با آغاز وزش شديد باد همراه با گرد و خاك و حركت شن‌هاي روان در شهرستان‌هاي شمالي استان، نيروهاي عملياتي هلال‌احمر در منطقه حاضر و خدمات رساني به مردم را در دستور كار قرار دادند. با توجه به تداوم وزش باد شديد همراه با گرد و خاك امدادرساني به مردم شمال استان همچنان ادامه دارد.» سيستان با پنج شهرستان زابل، زهك، هامون، هيرمند و زهك در شمال سيستان و بلوچستان واقع شده است و در هنگام وزش بادهاي 120 روزه اين شهرستان‌ها تحت تاثير توفان‌هاي شن و آلودگي هوا قرار مي‌گيرند.
سال گذشته در بررسي سازمان جهاني بهداشت، زابل در سيستان و بلوچستان با ميانگين آلايندگي 271 ميكروگرم بر مترمكعب در سال به عنوان آلوده‌ترين شهر جهان انتخاب شده است. سازمان جهاني بهداشت (WHO) در گزارشي با هشدار نسبت به افزايش هشت‌درصدي آلودگي هوا در فاصله سال‌هاي 2008 و 2013 و مرگ سالانه هفت ميليون نفر بر اثر اين آلودگي اعلام كرد زابل در ايران، آلوده‌ترين شهر جهان است كه در آن مردم ماه‌ها از وجود توفان‌هاي غباري در تابستان رنج مي‌برند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون