• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3873 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۶ مرداد

با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت و سرمايه و دانش فني فولاد مباركه انجام شد؛

بهره‌برداري از نخستين و بزرگ‌ترين گندله‌سازي شرق كشور در سنگان خراسان رضوي

نخستين و بزرگ‌ترين كارخانه گندله‌سازي شرق كشور در سنگان خراسان رضوي با اتكا به سرمايه و دانش فني فولاد مباركه و پيمانكاران داخلي و با حضور مهندس نعمت زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت، دكتر بهرام سبحاني، مديرعامل گروه فولاد مباركه، محمود نگهبان سلامي، نماينده مردم خواف و رشتخوار، مديـران عامل شركت‌هاي فولاد خراسان و صنايع معدني فولاد سنگان، استاندار، رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي و اعضاي شوراي اسلامي و مسوولان محلي خواف به بهره‌برداري رسيد.
به گزارش خبرنگار فولاد در آيين بهره‌برداري از كارخانه گندله‌سازي ۵ ميليون تني فولاد سنگان خراسان، كه روز سه شنبه دهم مردادماه سال جاري انجام شد، محمدرضا نعمت‌زاده وزير صنعت، معدن و تجارت ضمن قدرداني از اقدامات هدفمند فولاد مباركه در منطقه سنگان كه منجر به تكميل هرچه بيشتر زنجيره فولاد كشور شده است، گفت: بايد ظرفيت‌هاي معدن و صنايع معدني در كشور به گونه‌اي افزايش يابد كه صادرات سنگ آهن خام و سنگ آهن دانه‌بندي متوقف و به جاي آن انواع محصولات فولادي باكيفيت به اقصي نقاط دنيا صادر شود.
وي يكي از اهداف جدي اين وزارتخانه را تكميل زنجيره توليد مواد معدني معرفي كرد و گفت: جلوگيري از صادرات مواد خام و تبديل آن به محصولات با ارزش افزوده بالاتر كه فناوري، اشتغال و بازگشت سرمايه را در پي دارد، از اولويت‌هاي اين وزارتخانه است.
وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توسعه اكتشافات معدني، افزود: هم اينك در يكي از بزرگ‌ترين مناطق داراي ذخاير سنگ آهن كشور واقع در سنگان خواف، ۱۲ هزار كيلومترمربع اكتشاف تكميلي در خصوص سنگ آهن انجام شده است كه نتايج آن نشان مي‌دهد بايد توليد كنسانتره را در منطقه سنگان به ۵/۲۲ ميليون تن و توليد گندله را به ۵/۱۷ ميليون تن برسانيم.
ايشان يادآور شد: براي توليد اين ميزان كنسانتره و گندله حداقل بايد ۴۰ ميليون تن سنگ آهن از معادن سنگان تامين شود.
وي با اشاره به محدوديت آب در منطقه سنگان، ابراز داشت: در خصوص تامين آب مورد نياز رايزني‌هايي با وزارت نيرو انجام گرفته است.
نعمت‌زاده با ذكر اين مطلب كه تا چند سال گذشته ايران واردكننده فولاد بود، اظهار كرد: رويكرد توسعه معدن و صنايع معدني اكنون شرايطي فراهم كرده است كه خوشبختانه سال گذشته ميزان صادرات فولاد به ۵ ميليون تن رسيد؛ اين در حالي است كه براساس برنامه‌ريزي‌هاي به عمل آمده اميدواريم امسال اين رقم به ميزان ۸ ميليون تن برسد.
وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: در ابتداي دولت يازدهم، حجم توليد سنگ آهن در كشور سالانه حدود ۶۳ ميليون تن بود؛ اما اينك به ۷۵ ميليون تن رسيده و قرار است تا پايان سال توليد سالانه سنگ آهن در ايران به ۱۰۰ ميليون تن برسد.
وي با بيان اينكه در ابتداي فعاليت دولت يازدهم، سالانه ۲۸ ميليون تن كنسانتره توليد مي‌شد و اين رقم اكنون به ۵/۴۶ ميليون تن كنسانتره در سال ارتقا يافته است، ادامه داد: بنابر برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده مقرر شده است تا پايان سال، ميزان كنسانتره توليدي به ۵۵ ميليون تن برسد. ضمن اينكه در بخش گندله نيز ميزان توليد ۵/۲۱ ميليون تن بود كه اكنون به ۵/۳۹ ميليون تن رسيده و تا آخر سال نيز به گونه‌اي برنامه‌ريزي شده است كه به ۴۵ ميليون تن دست يابيم.
نعمت‌زاده ميزان توليد آهن اسفنجي در سال ۹۲ را ۷/۱۸ ميليون تن اعلام كرد و افزود: در اين بخش اكنون به رقم ۳۰ ميليون تن در سال دست يافته‌ايم و طبق برنامه تا آخر سال افزايش توليد تا ۳۴ ميليون تن را در دستور كار قرار داده‌ايم. علاوه براين، در بخش شمش نيز ميزان توليد ۵/۲۳ ميليون تن بود كه اكنون به ۳۱ ميليون تن رسيده و تا آخر سال نيز به ۳۷ ميليون تن دست خواهيم يافت.
تمامي طرح‌هاي توسعه در گروه فولاد مباركه يكي پس از ديگري به بار نشسته است
بنابــر ايــــن گـــزارش، در ايـــن مراســـــم دكتر بهرام سبحاني، مديرعامل گروه فولاد مباركه نيز از سرمايه‌گذاري ۵,۵۰۰ ميليارد توماني اين شركت براي اجراي طرح‌هاي توسعه گروه فولاد مباركه در طول دولت يازدهم خبر داد و با بيان اينكه اين ميزان سرمايه‌گذاري و تمامي طرح‌هاي توسعه در گروه فولاد مباركه يكي پس از ديگري به بار نشسته است، ضمن ابراز خرسندي از به بهره‌برداري رسيدن گندله‌سازي ۵ ميليون تني فولاد سنگان خراسان گفت: تمامي پروژه‌ها به جز كنسانتره ۵ ميليون تني سنگان، كه بيش از ۵۲ درصد پيشرفت فيزيكي دارد، بطور كامل عملياتي شده و به بهره‌برداري رسيده است.
دكتر سبحاني در معرفي پروژه گندله‌سازي سنگان افزود: اين پروژه براي تامين پايدار گندله و ايجاد توازن در زنجيره فولاد به ظرفيت ۵ ميليون تن در سال، در مجاورت معادن سنگ آهن سنگان استان خراسان، در زميني به مساحت ۲۴ هكتار با سرمايه‌گذاري ۱۰ هزار ميليارد ريال در مدت ۳۶ ماه با موفقيت اجرا شد.
وي ظرفيت كنوني توليد در گروه فولاد مباركه را ۳/۱۰ ميليون تن فولاد خام و ۸/۱۱ ميليون تن آهن اسفنجي در سال اعلام و تصريح كرد: گروه فولاد مباركه براي توليد اين ميزان محصول به ۵/۱۷ ميليون تن گندله نياز دارد.
مديرعامل بزرگ‌ترين گروه فولادسازي كشور افزود: مبادي تامين گندله موردنياز گروه فولاد مباركه از خارج شركت به ميزان ۳/۵ ميليون تن در سال، در سنگان به ميزان پنج ميليون تن در سال و در خود شركت فولاد مباركه ۲/۷ ميليون تن در سال است.
او با بيان اينكه ۷,۵۰۰ ميليارد تومان سرمايه در اين مجموعه ثبت شده است، اظهار كرد: در بخش زنجيره تامين فولاد در بخش بالادست ۲۸۰۰ شركت، اعم از معادن سنگ آهن تا تامين قطعات يدكي و در بخش پايين دست ۱۰۰۰ شركت، ازجمله شركت‌هاي خودروسازي و لوازم خانگي قرار دارند.
دكتر سبحاني در بخش پاياني سخنان خود با تاكيد بر اينكه شركت فولاد مباركه بزرگ‌ترين توليدكننده ورق‌هاي فولادي تخت در خاورميانه و شمال آفريقا است، تصريح كرد: اين شركت با ۱۲ واحد احياي مستقيم به ظرفيت ۱۲ ميليون تن، بزرگ‌ترين توليدكننده آهن اسفنجي در جهان و يكي از موفقترين شركت‌هاي فولادسازي است.
بايد اعتبار مناسبي براي تكميل زيرساخت صنايع معدني تامين شود
در ادامه اين مراسم، محمود نگهبان سلامي، نماينده مردم خواف در مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به اهميت تامين زيرساخت در توسعه طرح‌هاي معدني، تاكيد كرد: يكي از دغدغه‌هاي بسيار بزرگ در حوزه معدن، تامين زيرساخت است و ازآنجاكه تامين آب موردنياز صنايع معدني نيز يكي از زيرساخت‌هاي اين بخش محسوب مي‌شود، بنابراين باتوجه به كم‌آبي منطقه بايد چاره جدي نيز در اين زمينه انديشيده شود كه باتوجه به انتقال آب از درياي عمان به شرق كشور، تامين آب صنايع اين منطقه بايد موردتوجه قرار گيرد.
وي نبود زيرساخت‌هاي لازم درزمينه حمل ونقل جاده‌اي و ريلي را در صنايع معدني، يكي ديگر از معضلات معدن و صنايع معدني كشور برشمرد و يادآور شد: از سهم حقوق دولتي بايد اعتبار مناسبي براي تكميل زيرساخت صنايع معدني منطقه تامين شود.
بومي‌سازي صنايع معدني فولاد سنگان با اتكا به دانش فني و سرمايه‌گذاري فولاد مباركه و حضور پيمانكاران داخلي از ويژگي‌هاي بارز اين پروژه است . در بخش ديگري از اين مراسم سيد محسن ميرمحمدي، مديرعامل شركت صنايع معدني فولاد سنگان نيز از اشتغال زايي بيش از ۱۳۰۰ نفر به صورت اماني و پيماني در نخستين و بزرگ‌ترين گندله‌سازي شرق كشور در سنگان خراسان رضوي خبر داد و بومي‌سازي صنايع معدني فولاد سنگان را با اتكا به دانش فني و سرمايه‌گذاري فولاد مباركه و پيمانكار داخلي، از ويژگي‌هاي بارز اين پروژه خواند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون