• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3873 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۶ مرداد

يوسين بولت دوي ۱۰۰ متر مسابقات جهاني را به رقيب امريكايي‌اش باخت

پايان پادشاهي

رسول مجيدي|  يوسين بولت از گرفتن طلاي دوي ۱۰۰ متر بازماند. اين مهم‌ترين تيتر ۲۴ ساعت گذشته ورزش جهان است. اسطوره جاماييكايي دنياي دو و ميداني، از مدت‌ها پيش اعلام كرده بود مسابقات جهاني لندن، آخرين باري است كه در پيست تارتان حاضرمي‌شود و همين همه نگاه‌ها را به مسابقه دوي ۱۰۰ متر اين دوره جلب كرده بود.
بولت لقب سريع‌ترين مرد جهان را يدك مي‌كشد و در اين زمينه رقيب ندارد. او از المپيك ۲۰۰۸ پكن به بعد همواره شانس اصلي كسب مدال طلاي دوي ۱۰۰ متر بود و به جز يك‌سال هيچ‌وقت به اين مدال نه نگفت. با اين همه بامداد يكشنبه براي او خيلي شيرين به پايان نرسيد. در آخرين مسابقه روز دوم مسابقات، بولت به همراه ۲ رقيب امريكايي‌اش يعني كولمن و گاتلين وارد ورزشگاه المپيك لندن شد؛ در ميان تشويق بي‌امان حاضرين ورزشگاه كه تا ديروقت در ورزشگاه مانده‌ بودند. مسابقات‌ دوي صدمتر هميشه يكي از مهم‌ترين مسابقات دووميداني است چرا كه سريع‌ترين مرد مسابقات در آن مشخص مي‌شود.
بولت هم آمده بود تا طلايش را دوباره در آخرين جدال ۱۰۰ متر زندگي‌اش تكرار كند. اما مسابقه آن‌طور كه مرد جاماييكي انتظار داشت، پايان نيافت. در پايان مسابقه اين جاستين گاتلين امريكايي بود كه با تنها ۳ صدم ثانيه پيشتازي نسبت به بولت، اول شد. او ۱۰۰ متر را در 9 ثانيه و 92 صدم ثانيه دويد. مقام دوم هم به كلمن رسيد تا تنها يك مدال برنز سهم بولت از دوي ۱۰۰ متر مسابقات جهاني دووميداني ۲۰۱۷ باشد.
بولت در حالي بامداد يكشنبه مسافت ۱۰۰ متري ورزشگاه المپيك لندن را در زمان ۹ ثانيه و ۹۵ صدم ثانيه طي كرد كه در المپيك ۲۰۱۲ لندن در همين ورزشگاه، با زمان 63/9 صدم ثانيه ركورد المپيك را جابه‌جا كرده بود.
واكنش گاتلين
خيلي‌ها مي‌گويند دونده‌هايي مثل جاستين گاتلين و كريستن كولمن در بد زمانه‌اي متولد شده‌اند؛ در زمانه يوسين بولت. آنها هميشه زير سايه دونده جاماييكايي بوده‌اند و هيچگاه دنيا به اندازه كافي قدرشان را ندانسته. با اين همه گاتلين حالا مدال طلاي دوي ۱۰۰ متر را دارد و نتيجه زحماتش را گرفته. آن هم در حالي كه تماشاگران حاضر در استاديوم به دليل علاقه‌اي كه به بولت داشتند، يكصدا گاتلين را هو مي‌كردند! او بعد از مسابقه با تعظيم جلوي پاي بولت، لحظه‌اي ماندگار را در تاريخ اين ورزش به ثبت رساند و در مصاحبه‌اي گفت: «من و بولت در پيست با يكديگر رقيب هستيم، اما رقابتي سالم با يكديگر داريم و با هم شوخي مي‌كنيم. بعد از اين مسابقه يوسين به من تبريك گفت و اين را هم گفت كه من شايسته اين هو شدن از سوي تماشاگران نيستم. من هم از بولت به همين خاطر و الهام بخشيدن به من تشكر كردم.»گاتلين همچنين بولت را دليل پيشرفتش مي‌داند: «بولت شخصيتي هيجان‌انگيز دارد كه بارها عملكردي فوق‌العاده را از خود به نمايش گذاشته و هميشه در طول اين سال‌ها كلاس خود را حفظ كرده است. او بود كه به من الهام بخشيد تا دونده‌اي بهتر و قوي‌تر شوم. هميشه روياي اين را داشتم كه جدي‌ترين رقيب بولت باشم. رسانه‌ها فكر مي‌كنند رقابت سختي با يكديگر داريم و از يكديگر متنفر هستيم، اما اينطور نيست. ما با هم شوخي مي‌كنيم و با هم به ميهماني‌ها مي‌رويم. ما رقابتي سالم با يكديگر داريم و احترام زيادي براي بولت قايل هستم.»
در ديگر ماده‌ها چه خبر بود؟
در رقابت‌هاي جهاني دو و ميداني ۲۰۱۷ لندن، لوو مانيونگاي آفريقاي جنوبي با ركورد 48/8 به مدال طلاي پرش ارتفاع دست يافت. نمايندگان امريكا و آفريقاي‌جنوبي هم به ترتيب با ركورد 44/8 و 32/8 در رده‌هاي دوم و سوم ايستادند. مدال طلاي پرتاب ديسك هم به نماينده كشور لتوني رسيد. اندروس فينال گودزايس با ركورد 21/69 به عنوان قهرماني جهان دست يافت و بعد از او دانيل استايل سوئدي با ركورد 19/69 و موسان فينلي امريكايي با ركورد 03/68 در رده دوم و سوم ايستادند. در بخش زنان هم كاترينا جانسون تامسپون موفق شد ركورد خوبي از خود در بخش دوي ۲۰۰ متر هفت‌گانه بر جاي بگذارد. اما كم آوردنش در ماده پرش ارتفاع باعث شده تا انگليسي‌ها ديگر از او انتظار مدال طلا نداشته باشند. در جدول رده‌بندي فعلا امريكا با كسب يك طلا (جاستين گاتلين در ۱۰۰ متر مردان)، ۲ نقره و يك برنز تا پايان روز دوم، در صدر جدول ايستاده است. اتيوپي با يك طلا (آيانا در ۱۰ هزار متر زنان) و يك نقره دوم است و آفريقاي جنوبي با يك طلا و يك برنز سوم. بريتانياي ميزبان هم فعلا تنها يك مدال طلا (مو فرح در ۱۰ هزار متر مردان) گرفته.
ايراني‌ها چه كردند؟
احسان حدادي، حسن تفتيان و حسين كيهاني ۳ مرد ايراني‌اي بودند كه توانستند با قهرماني در آسيا جواز حضور در مسابقات جهاني را به دست بياورند.
حسن تفتيان، قهرمان دوي ۱۰۰ متر آسيا كه با اميدهاي زيادي راهي لندن شده بود در مرحله اول با يوسين بولت همگروه شد. او اميد زيادي داشت به مرحله نيمه‌نهايي برسد اما ركورد بدي از خود به جاي گذاشت و با زمان ۱۰ ثانيه و ۳۴ صدم ثانيه، حذف شد. احسان حدادي هم كه با پرتاب نزديك به ۶۵ متر در رقابت‌هاي قهرماني آسيا و كسب مدال طلا در قاره كهن همه را اميدوار كرده بود، در مرحله مقدماتي نتوانست به پرتابي بهتر از ۶۳ متر برسد. او كه در چند هفته اخير راهي بلاروس شده بود و اخيرا هم زيرنظر حسين توكلي، قهرمان وزنه‌برداري به عنوان مربي كار مي‌كرد، هنوز نتوانسته به روزهاي اوج خود برگردد. آخرين نماينده ايران هم حسين كيهاني بود كه روز گذشته در دوي ۳ هزار متر با مانع شركت كرد. او با ثبت ركورد 76/33 :8 ماده ۳هزار متر با مانع در گروه خود يازدهم شد و در پايان مرحله گروهي در رتبه بيست و چهارم ايستاد و از دور رقابت‌ها كنار رفت. با اين همه كيهاني با كسب اين ركورد بعد از حدود ۲۶ سال ركورد ملي را در اين رقابت‌ها شكست.
امروز در لندن چه خبر است؟
روز چهارم مسابقات دو و ميداني از ساعت 22:05 امشب به وقت تهران آغاز مي‌شود. در روز چهارم مدال‌هاي فراواني توزيع خواهد شد  از جمله مدال پرتاب چكش زنان، پرش سه گام زنان، دوي ۱۱۰ متر با مانع مردان و دوي ۱۵۰۰ متر زنان.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون