• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3874 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۷ مرداد

مناظره عطريانفر و سليمي نمين برگزار شد

عطريانفر: اصلاح‌طلبان با روحاني معامله نكردند

گروه احزاب| نام‌ها و چهره‌هايي كه براي همراهي با رييس‌جمهور در دولت دوازدهم انتخاب مي‌شوند، بحث‌برانگيز شده است. اگر چه اصلاح‌طلبان روحاني را در هر دو انتخابات اخير براي قرار گرفتن در راس قوه مجريه همراهي كردند اما به هر حال هنوز قاعده مشخصي براي چنين همكاري‌ها و شراكت‌هايي در سپهر سياسي كشور وجود ندارد. وضعيت دو جريان سياسي در چينش و انتخاب وزراي كابينه مساله‌اي است كه در مناظره بين محمد عطريانفر، عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران و عباس سليمي‌نمين، فعال سياسي اصولگرا در محل خبرگزاري نامه‌نيوز مورد بحث و بررسي قرار دادند. خلاصه‌اي از اين مناظره در ادامه مي‌آيد:
نخواستيم كه روحاني به نفع ما
چك بكشد
عطريانفر: در اين انتخاب اصلاح‌طلبان در مقام معامله نبودند. به اين معنا كه ما آقاي روحاني را برگزينيم كه آقاي روحاني متقابلا به نفع ما چك بكشد و اصلا چنين گفت‌وگويي رخ نداد. نكته ديگر دو حادثه مهم است كه سال 92 از سر گذراند؛ يكي بالاخره دوران تلخ مديريت
هشت ساله جناب آقاي احمدي‌نژاد بود كه اصلاح‌طلبان در خاطر داشتند و به عرصه جديدي ورود كردند كه گذشته و اشكالات خودشان را بازخواني كنند.
نگاه واقع‌گرايانه خاتمي به سياست
سليمي نمين: آقاي خاتمي نگاهش به مسائل سياسي واقع‌گرايانه‌تر است نسبت به بسياري از نگاه‌هاي اصلاح‌طلب اما اينكه همان نيروهاي اصلاح‌طلب بحث عبور از آقاي خاتمي را مطرح كردند به ويژه در دولت دوم ايشان، بنابراين واقع‌نگري يكي از خصوصيات شخص آقاي خاتمي است. يكي از دلايل واقع‌نگري آقاي خاتمي اين است كه واقعا الان اصلاح‌طلبان منطقي داراي ابزارهاي لازم براي اينكه بتوانند گفتمان خودشان را به صورت مستقيم دنبال كنند، نيستند. از اين رو، تمايلي به كارگزاران و منجمله آقاي روحاني پيدا كردند. به غير از بعضي نقاط ضعف آقاي خاتمي كه نمي‌توان آن را ناديده گرفت اما بحق يكي از قوت‌هاي آقاي خاتمي باز كردن فضاي سياسي در ارتباط با اينكه جامعه بتواند در زمينه انتقاد و ارايه نقطه نظرات يك فضاي بازتري را داشته باشد؛ بود. اما در دوران آقاي روحاني اين فضاي باز را خيلي شاهد نبوديم كه فكر مي‌كنم به همان روحيه او برمي‌گردد كه خيلي اهل تعامل و شنيدن حرف‌هاي مختلف نه از اصولگرايان كه از اصلاح‌طلبان هم نيست. اگر كسي آقاي روحاني را از نظر شخصيتي بشناسد، ايشان كسي نيست كه بخواهد زير بليت هيچ‌كس برود.
توافق سياسي به معناي تبعيت نيست
عطريانفر: نه خاتمي تابع روحاني است و نه روحاني تابع خاتمي است. نه روحاني، تابع هاشمي است و نه هاشمي تابع روحاني. البته توافق ايجاد مي‌شود يا در ادبيات اجتماعي‌اش مي‌گوييم در يك امري توافق مي‌كنيم. مثلا امروز توافق مي‌كنيم كه با هم بنشينيم و گفت‌وگو كنيم. آيا اين توافق به مفهوم تبعيت سياسي است؟ نه، توافق بر اساس همان مبناست كه باور مي‌كنيم. كابينه آقاي روحاني براساس آنچه من بپسندم و شما بپسنديد و به ديگري حال بدهيم يا ندهيم، نيست. ايشان يك برداشتي از شرايط موجود دارد كه مبتني بر تصميمات و تدابير خودش اتخاذ مي‌كند. ممكن است در درون اين تدابير، صلاح سنجي‌ها و صلاحديدهايي را رعايت كند كه بحثي در اين مورد نداريم و هر كسي اين كار را مي‌كند چرا كه معمولا ذهنش معطوف به نتيجه و وظيفه است و هرچه اسمش را بگذاريم، ممكن است ملاحظاتي را به كار بگيرد ولي اينكه شما مي‌فرماييد قصد حال دادن داشته كه اصولگرايان سطح مطالبات‌شان را كاهش دهند، اينطور نيست. هم اصولگرايان و اصلاح‌طلبان دنبال يك اقتصاد سالم‌تر، تقويت قدرت خريد مردم، آرامش بيشتر، ايجاد زمينه خدمت شخصيت‌هايي در اين سطوح هستند كه بتوانند خدمت بيشتري به مردم ارايه دهند. در اين چهار وزارتخانه‌اي كه دستخوش تغييرات شده، دغدغه چنداني بين اصولگرايي و اصلاح‌طلبي نيست. كسي مثل آقاي اسحاق جهانگيري به عنوان معاون اول كه متعلق به اين جبهه است و دغدغه دارد، معتقد است اين تغيير با اين مدلي كه آقاي رييس‌جمهور دنبال مي‌كند، پاسخگوي نياز من به عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتي نيست، از باب اينكه كار به صلاح و فلاح نمي‌رسد چون نمي‌تواند اين كاروان را به سرمنزل مقصود هدايت كند. توافق و اتحاد نظر و همدلي و همفكري بين گروه اقتصادي دولت كه جزو مصاديق مهم است بايد رعايت شود و دغدغه او هم از اين جانب است. اما اين دغدغه بين اصولگرايان و اصلاح‌طلبان در اين حوزه به نظر من وجود ندارد. پنج تغيير ديگر هم در اين فضا رخ داد كه شامل وزارتخانه‌هاي دادگستري، دفاع، ارشاد، آموزش عالي و آموزش و پرورش است. اينها را هم تحليل كنيم. اول كابينه موجود؛ اصلاح‌طلبان نه نسبت به وزير دادگستري جناب آقاي پورمحمدي نه نسبت به وزير دفاع ادعايي ندارند، به دو دليل؛ يك، وزير دادگستري معمولا شخصيتي است كه از ناحيه دستگاه قضايي كشور معرفي مي‌شود. بيشتر نقش واسطه دارد البته شخص آقاي پورمحمدي از نظر من خيلي شخصيت مهمي است و شخصيت حقيقي خودش از شخصيت حقوقي‌اش در اين كابينه خيلي بالاتر بود. بالاخره يك روز وزير كشور و يك وقت معاون وزير اطلاعات بود و در دستگاه قضايي هم پست مهم‌تري داشت. وزارت دفاع هم كه از اختصاصات توافق بين رهبري و رييس‌جمهور است.
روحاني قطعا نياز دارد كه دولت ائتلافي تشكيل دهد
سليمي نمين: مدتي است مطرح مي‌شود كه يك توافق نانوشته‌اي در اين زمينه وجود دارد كه آقاي لاريجاني به آقاي روحاني در اين انتخابات كمك كند تا در آينده هم به او براي سكانداري امور اجرايي كمك شود. اين خيلي شايد دورنگري باشد با توجه به اينكه تحولات ايران خيلي قابل ارزيابي اينچنيني نيست. مسائل مختلفي بوده كه اصلا اين نوع دادوستدها را كاملا منتفي مي‌كند، بنابراين خيلي اين را قبول ندارم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون