• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3874 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۷ مرداد

اتحاد شوم طالبان و داعش در افغانستان

عمليات انتحاري و اقدامات تروريستي گروه‌هاي مختلف در افغانستان موضوع تازه و عجيبي نيست. اما طي روزهاي اخير اتفاقي در افغانستان رخ داده كه بسياري را متعجب و نگران كرده است. در اتفاقي بي‌سابقه گروه تروريستي طالبان و داعش عملياتي مشترك را در شمال افغانستان ترتيب دادند كه توانسته‌اند مناطقي را تحت كنترل خود در بياورند. به گزارش الجزيره، مقامات افغانستان روز گذشته اعلام كردند كه در آخرين حمله نيروهاي طالبان و داعش به يك روستا در افغانستان تعدادي از غير نظاميان نيز كشته شده‌اند. با توجه به گفته‌هاي مقامات محلي تاكنون بيش از 50 تن از زنان، مردان و كودكان كه در روستاي ميرزاولنگ استان سرپل در شمال افغانستان حضور داشتند جان خود را از دست داده‌اند. اين نيروها توانسته‌اند با سرنگوني پليس و نيروهاي افغان در يك نبرد 48 ساعته كنترل منطقه را در دست بگيرند. ذبيح‌الله اماني، سخنگوي استاندار سرپل روز دوشنبه به خبرگزاري فرانسه گفت: اين عمليات مشترك توسط داعش و طالبان بوده است. آنها نيروهاي ديگر را از استان‌هاي ديگر استخدام كرده و به روستاي ميرزا ولنگ حمله كردند. سخنگوي استاندار اعلام كرد كه ده‌ها تن از جنگ جويان طالبان و داعش تحت فرماندهي محمد غضنفر، فرمانده محلي طالبان به اين منطقه حمله كرده است كه گفته مي‌شود به داعش اعلام وفاداري كرده‌اند. اين گروه از روز پنجشنبه يك حمله هماهنگ را در منطقه آغاز كرده‌اند.
وي افزود: جنگجويان، منطقه را از بين برده‌اند و اين امر منجر به قتل عام غيرنظاميان بي‌گناه و بي‌دفاع زيادي شده است. طبق گفته سخنگوي استاندار، بيشتر افراد يا كشته يا به گروگان گرفته شده‌اند. گفته مي‌شود برخي از اين افراد حتي سلاخي شده‌اند و اجازه دفن اجساد داده نمي‌شود.  اشرف غني، رييس‌جمهوري افغانستان، روز يكشنبه اين قتل عام را جنايت جنگي ناميد و آن را محكوم كرد. او در بيانيه خود تاكيد كرد كه اين اقدام وحشيانه نقض مستقيم حقوق بشر است و به عنوان جرايم جنگي محسوب مي‌شود. محمد نور نوراني، رييس شوراي ولايتي سرپل گفت كه 44 نفر از 50 قرباني غير نظامي هستند. با اين حال او تاكيد كرد كه هنوز اين آمار نهايي نيست و ممكن است تغيير كند زيرا اين ناحيه در حال حاضر غيرقابل دسترس شده است و هيچ شبكه تلفني براي به روز رساني كار نمي‌كند. گفتني است استانداري سرپل بارها از حكومت مركزي براي اعزام نيروي تازه نفس به منطقه از دولت مركزي درخواست كرده است اما تا زمان تنظيم اين گزارش هنوز هيچ گروهي به منطقه براي بازپسگيري آن از دست مهاجمان اعزام نشده است. خبرنگار الجزيره از كابل مي‌گويد: منطقه دور افتاده سرپل طي دوسال گذشته به‌شدت تحت فشار گروه‌هاي وابسته به طالبان و داعش بوده است و مبارزه در اين منطقه به‌شدت سخت است. در طول اين دوسال تروريست‌هاي طالبان و داعش به طور مرتب با يكديگر درگير شدند زيرا از سال 2015 در شرق و شمال افغانستان شرايط به نحوي بود كه اين دو گروه مي‌توانستند خود را تقويت كنند اما حالا اتحاد گسترده ميان اين دو گروه خبر خوشي براي دولت مركزي افغانستان نيست. يك منبع امنيتي افغان به خبرگزاري فرانسه گفت كه در گذشته نيز به طور محدود هردو گروه براي ضربه زدن به نيروهاي افغان در مناطق خاصي متحد شده بودند اما به نظر مي‌رسد اين همكاري‌ها محدود بوده و تاكنون به اين گستردگي انجام نشده است.
ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي طالبان به خبرگزاري فرانسه اعلام كرد كه روستاي ميرزاولنگ را در اختيار گرفته‌اند اما گفته كه اين كار به تنهايي و بدون همكاري با داعش صورت گرفته است. وي افزود كه اين عمليات مستقل توسط نيروهاي مجاهدين صورت گرفته است و هيچ مشاركتي با داعش در اين عمليات وجود نداشته است. طالبان اما گزارش تلفات غير‌نظاميان را به عنوان تبليغات توخالي توسط دشمن رد كرده است. اما بر خلاف اظهارات سخنگوي طالبان، بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه اين عمليات به صورت مشترك صورت گرفته است يا اينكه يك گروه با ديگري بيعت كرده است.
گفتني است مبارزه در يك سال اخير در سراسر افغانستان تشديد شده است و حوادث امنيتي در اين كشور ديگر به صورت روزانه ثبت مي‌شود. هفته گذشته ده‌ها تن در يك حمله انتحاري در يك مسجد شيعيان در استان هرات كشته شدند. طبق آمار سازمان ملل تنها در نيمه اول سال جاري ميلادي 1662غير نظامي كشته و 3581 نفر زخمي شدند.
گزارش بازرسي ويژه بازسازي افغانستان (SIGAR) كه سازمان نظارتي ايالات متحده در امور افغانستان به شمار مي‌رود، مي‌گويد كه در حال حاضر تنها 60درصد از مناطق افغانستان تحت كنترل دولت هستند، در حالي كه 40 درصد باقي مانده توسط طالبان يا ساير گروه‌هاي مسلح كنترل مي‌شود.
طبق اين گزارش حداقل 2531سرباز افغاني حد فاصل ماه ژانويه تا ماه مه ‌كشته شده‌اند. گفتني است در سال 2001هزاران نيروي امريكايي در افغانستان مستقر شدند تا طالبان را از قدر بيرون راندند. اما گروه‌هاي مسلح پس از سازماندهي مجدد در حال حاضر تبديل به يك چالش امنيتي عمده براي دولت افغانستان و حتي امريكا شده است، زيرا شرايط كنوني عملا حكومت مركزي اين كشور را در خطر قرار داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون