• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3876 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۹ مرداد

معاون اول رييس‌جمهور:

هر وزير بايد يك معاون زن داشته باشد

گروه سياسي

حسن روحاني در قامت رييس دولت دوازدهم، جلسه چهارشنبه هيات دولت را با همان تركيب هميشگي تشكيل داد؛ تركيبي كه پس از 24 ساعت از ارايه ليست گزينه‌هاي پيشنهادي 17 وزارتخانه به مجلس شوراي اسلامي توسط او، در پاستور حاضر شده بودند، يا روزهاي آخر حضور خود در دولت را مي‌گذراندند، يا خود را براي جابه‌جايي از دستگاهي به دستگاه ديگري آماده مي‌كردند يا وارد پنجمين سال تصدي‌گري خود مي‌شدند. با همه اين احوالات، حياط پاستور خلوت‌تر از چهارشنبه‌هاي گذشته بود. اما از همان تعداد اندكي از وزرا و معاونان رييس‌جمهور كه به جمع خبرنگاران آمدند، هم ماجراي «وزير علوم» مشخص شد و هم تكليف «سخنگويي دولت». همراهي رضا صالحي اميري با اسحاق جهانگيري، به خوبي بر خبرهاي چند روز گذشته صحه گذاشت و نشان داد كه او گزينه سخنگويي دولت است. جايي كه قرار است به تصميم حسن روحاني تشكيل معاونت ارتباطات و اطلاع‌رساني رييس‌جمهور تشكيل شود و وظيفه سخنگويي دولت دوازدهم را نيز بر عهده داشته باشد. اسحاق جهانگيري كه به مناسبت روز خبرنگار تصميم گرفته بود بعد از چند ماه به حياط پاستور بيايد، مذاكرات رييس‌جمهور با رضا صالحي اميري را تاييد كرده و زمان اعلام رسمي آن را به ابلاغيه حسن روحاني موكول مي‌كند. معاون‌اول رييس‌جمهور كه خود از دسته ياراني است كه وارد پنجمين سال حضور خود در قوه اجرايي مي‌شود در پاسخ به سوالات اصحاب رسانه درباره حضور صالحي اميري در هيات دولت و تيم اطلاع‌رساني دولت دوازدهم عنوان كرد: «تصميماتي كه گرفته مي‌شود زماني عملياتي مي‌شوند كه ابلاغ شوند، ‌در همين راستا آقاي روحاني با آقاي صالحي‌اميري مذاكراتي داشته‌اند و اين مذاكرات خيلي پيش رفته است و چنان‌كه رييس‌جمهوري به نتيجه قطعي برسد و آقاي صالحي اميري نيز موافقت كنند حتما ابلاغ مورد نظر انجام خواهد شد». او تاكيد كرد: «آقاي صالحي اميري قطعا به دولت علاقه‌مند هستند و دوست دارند كه به دولت در هر جايي كه رييس‌جمهوري اعلام كند كمك كنند.»
انصراف لحظه آخري خاكي صديق
اما وزير علوم دولت دوازدهم كه تنها جاي خالي ليست معرفي شده پيشنهادي حسن روحاني براي كسب راي اعتماد مجلس است، سوال ديگر خبرنگاران از معاون‌اول رييس دولت دوازدهم بود. اينكه خاكي صديق چگونه با اعلام خبر نهايي شدن مذاكراتش براي حضور در كابينه دوازدهم، از ليست پيشنهادي جا ماند، سوالي بود كه جهانگيري در پاسخ به آن، خبر از انصراف لحظه آخري او مي‌دهد. هرچند خاكي صديق چندين بار حتي پس از عدم معرفي‌اش به عنوان وزير علوم اعلام كند كه همچنان گزينه نهايي تصدي اين وزارتخانه است اما، جهانگيري تعريف ديگري از وضعيت ايجاد شده براي او دارد. معاون اول رييس‌جمهور عنوان كرد: «براي اين وزارتخانه (علوم) با يكي از برادران توافق شده بود اما در لحظات آخر ايشان اعلام انصراف كردند در اين شرايط آقاي رييس‌جمهور بايد يا كابينه را نگه مي‌داشت تا فرد ديگري انتخاب شود يا اينكه كابينه و سرنوشت دولت را سريع‌تر تعيين مي‌كرد.» وي با بيان اينكه تصميم رييس‌جمهوري بر اين بود كه مانند دور قبل در روز تحليف كابينه را معرفي كند، ادامه داد: «معرفي كامل اعضاي كابينه در روز تحليف به دلايلي به تعويق افتاد. اما در نهايت ايشان تصميم گرفتند كه كابينه جديد را سريع‌تر تشكيل دهند. وزير پيشنهادي علوم نيز در نخستين فرصت مشخص خواهد شد.»
كابينه كارآمدي پيشنهاد شده است
معاون اول رييس‌جمهور اما در جواب به نگراني‌ برخي خبرنگاران در مورد تركيب كابينه، وزيران پيشنهادي را قادر به مواجهه با چالش‌ها و تحقق وعده‌هاي رييس‌جمهور دانست. جهانگيري با بيان اينكه كابينه پيشنهادي رييس‌جمهوري كابينه خوب و كارآمدي است، اظهار كرد: اين كابينه شامل تركيبي از مديران با تجربه است كه اندوخته بسيار خوبي به همراه خود دارند و به واسطه حضور در دولت‌هاي گذشته از تجربياتي در مواجهه با چالش‌ها برخوردار هستند. او با بيان اينكه افراد جواني در كابينه حضور دارند كه مي‌توانند در تصميم‌گيري‌هاي دولت كمك‌كننده باشند، خاطرنشان كرد: در تركيب كابينه علاوه بر وزرا، معاونان رييس‌جمهور نيز حضور دارند و در مجموع حدود 34 نفر به عنوان تصميم‌گيرنده دور ميز هيات دولت مي‌نشينند. معاون اول رييس‌جمهور تاكيد كرد: در مجموع دولت دوازدهم دولت كارآمدي خواهد بود كه قادر است در مواجهه با چالش‌ها و تحقق وعده‌هايي كه رييس‌جمهوري داده، به خوبي عمل كند.
وقتي جهانگيري به زنان ايراني
اطمينان مي‌دهد
اما عدم حضور زنان در يكي از 18 وزارتخانه كشور، موضوع ديگري بود كه مورد سوال خبرنگاران از اسحاق جهانگيري قرار گرفت. معاون اول رييس‌جمهور درباره انتقاداتي كه نسبت به در نظر نگرفتن اين موضوع از سوي حسن روحاني مي‌شود، از تصميم خوب دولت براي زنان ايراني خبر مي‌دهد كه البته براي تصدي مقام وزارت نيست. او با بيان اينكه «در حال حاضر سه عضو كابينه خانم هستند» اظهار كرد: «با توجه به اينكه براساس قانون حدود هزار مدير اعم از استانداران و معاونان وزرا جزو مقامات كشور محسوب مي‌شوند به زنان اطمينان مي‌دهم كه دولت دوازدهم به حضور آنها در جمع مقامات كشور مصمم است.» جهانگيري از دستور روحاني به وزرا براي انتخاب معاون زن خبر داد و گفت: «آقاي رييس‌جمهور در نخستين جلسه پيش از معرفي وزرا تاكيد داشتند كه پذيرفته نيست در بين وزرا وزيري، معاون زن در حوزه‌هاي مختلف نداشته باشد». جهانگيري تاكيد كرد: «اطمينان مي‌دهم كه حتما تعداد قابل توجهي از زنان باتجربه و تحصيلكرده در جمع مقامات دولت دوازدهم خواهند بود.»
تاكيد رييس‌جمهور بر حضور قوميت‌ها در مراتب اداري
معاون اول رييس‌جمهور همچنين با تاكيد بر لزوم حضور مديران قوميت‌هاي مختلف در جمع مقامات كشور هم گفت: همان تاكيدي كه بر حضور در دولت وجود دارد نسبت به قوميت‌ها نيز مطرح است و هم رييس‌جمهوري در اين موضوع جدي هستند و هم من پيگير تحقق اين اقدام هستم. ما اصرار داريم كه حتما از قوميت‌ها و افراد در استان‌هاي مختلف در معاونان وزرا و استانداران و سفرا حضور داشته باشند. وي درباره ميانگين سني اعضاي كابينه نيز خاطرنشان كرد: اصرار ما بر اين است كه حتي‌الامكان از افرادي كه به سن بازنشستگي رسيده‌اند، مگر در استثناها در رده‌هاي معاونان كمتر استفاده شود.
معاون اول رييس‌جمهور در ادامه درباره اظهارات اخير خود نسبت به لزوم اعطاي اختيارات ويژه به ستاد اقتصاد مقاومتي گفت: تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي توقعي فراتر از تعهدات دولت است كه رهبري از مجموعه كشور خواسته‌اند تا براي تحقق آن به صحنه بيايند و تلاش كنند. متناسب با اين مطالبات نيز بايد اختياراتي در اختيار اين ستاد قرار بگيرد. جهانگيري با بيان اينكه اين اختيارات مي‌تواند هم در حوزه دولت و هم در حوزه فعاليت قواي ديگر باشد تاكيد كرد: پيش‌نياز سرمايه‌گذاري ايجاد شغل و كار جدي در اقتصاد كشور، امنيت سرمايه‌گذاري است كه بايد اين مساله طي قوانيني كه مجلس تصويب مي‌كند و همچنين در اقدامات قوه‌قضاييه و حركت نهادهاي بازرسي و نيروهاي اطلاعاتي مورد توجه قرار بگيرد. اين نهادها هر حركتي كه مي‌خواهند انجام دهند بايد محاسبات‌شان اين باشد كه اين حركت چقدر مي‌تواند امنيت سرمايه‌گذاري را تحت تاثير خود قرار دهد. رييس ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي در پايان تاكيد كرد: ستاد اقتصاد مقاومتي بايد داراي اختياراتي باشد كه طي آن از قواي ديگر بخواهد تصميمات آنها در راستاي تصميمات اين ستاد قرار بگيرد.
سياست دولت، تداوم ارتباط با جامعه رسانه‌اي است
رضا صالحي‌اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت يازدهم، كه احتمالا تا دو هفته ديگر بايد او را با عنوان سخنگوي دولت مورد خطاب قرار دهيم با نگاهي از منظر سخنگويي در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «خبرنگاران بيشترين نقش در انتقال مطالبات مردم به دولت و اخبار دولت به مردم را برعهده دارند اما خود ديده نمي‌شوند. به عنوان وزير ارشاد و از موضع وزارتخانه‌اي كه مسووليت حمايت از خبرنگاران را برعهده دارد، اعلام مي‌كنم كه در دولت گوش شنوايي براي شنيدن سخنان جامعه وجود دارد و مطمئن‌ترين كانال براي انتقال مطالبات مردم، جامعه خبري و خبرنگاران هستند.» وي با تاكيد بر اينكه تداوم ارتباط دولت با جامعه رسانه‌اي يك سياست و از تاكيدات رييس‌جمهوري است، خاطرنشان كرد: «حضور خبرنگاران در حياط دولت و پاسخگو بودن وزرا به آنها بيانگر احترام دولت به افكار عمومي است.»
صالحي‌اميري همچنين درباره برخي خبرها نسبت به حضور وي در تيم اطلاع‌رساني دولت كه حتي مورد تاييد جهانگيري هم قرار گرفته، گفت: «آنچه امروز از همه موضوعات مهم‌تر است اين كه تلاش شود تا كابينه پيشنهادي راي اعتماد مجلس را جلب كند و رييس‌جمهوري رسما كابينه را تشكيل دهد. در همين راستا همه وزراي دولت يازدهم تلاش مي‌كنند تا دولت جديد كار خود را شروع كند». وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه كمك به رييس‌جمهور براي موفقيت و پاسخگويي به مطالبات اراده همه اعضاي دولت است، ادامه داد: همه وزرا و معاونان براي كمك به رييس‌جمهور اعلام آمادگي كرديم اما تشخيص اينكه چه كسي كجا قرار گيرد به عهده رييس‌جمهور است. وي تصريح كرد: دولت دوازدهم قطعا جوان‌تر، كارآمدتر و منسجم‌تر و همچنين چابك‌تر و پاسخگوتر از دولت قبل خواهد بود.
وزير فرهنگ بايد ميان نهادهاي فرهنگي مختلف انسجام ايجاد كند
صالحي‌اميري در ادامه به بيان توصيه‌هايي به وزير بعدي خود پرداخت و گفت: در وزارت ارشاد به دليل گستردگي وزير بايد سه اقدام اساسي انجام دهد. نخستين اقدامي كه من به عنوان وزير ارشاد انجام دادم و به وزير بعدي نيز توصيه مي‌كنم اين است كه محيط فرهنگ بايد محيطي آرام باشد. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: وزير فرهنگ بايد ميان نهادهاي فرهنگي مختلف انسجام ايجاد كند تا همه اين نهادها در يك راستا حركت كنند. همچنين حركت برنامه‌محور از جمله ديگر اقداماتي است كه وزير اين وزارتخانه بايد به آن توجه داشته باشد. قطعا در دولت دوازدهم سياست‌هاي فرهنگي دولت يازدهم ادامه خواهد يافت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در چارچوب برنامه مدون رييس‌جمهور حركت خواهد كرد.

 

ماجراي وثيقه‌گذاري وزير بهداشت براي برادر رييس‌جمهور

گروه سياسي/ ديروز در جلسه با فراكسيون نمايندگان ولايي، وزير بهداشت از ماجراي وثيقه‌گذاري براي برادر رييس‌جمهور گفت. حسين فريدون كه حدود يك ماه قبل به دليل برخي تخلفات بازداشت و راهي زندان شده بود براي آزادي به وثيقه‌اي 60 ميليارد توماني نياز داشت. مبلغي كه به نظر مي‌رسيد كمتر كسي توانايي تامين آن را داشته باشد، در كمتر از 24 ساعت سبب آزادي او را فراهم كرد. در اين ميان هرچند تنها عنوان مي‌شد كه يكي از دوستان فريدون توانسته اين وثيقه را تامين كند اما، خيلي‌ها نظرشان به قاضي‌زاده هاشمي جلب شد و گمانه‌زني‌ها هم در مورد تامين وثيقه از سوي وزير بهداشت بيشتر شد. ديروز اما وزير بهداشت خود به اين گمانه‌ها پاسخ داد و با تاييد اين خبر توضيحاتي را در مورد جزييات آن ارايه كرد. به گزارش ايلنا، قاضي‌زاده هاشمي گفت: آقاي فريدون را از تولد انقلاب اسلامي مي‌شناسم. در زمان دستگيري ايشان بنده در قرقيزستان بودم؛ دادستاني با من تماس گرفت تا وثيقه‌اي به ميزان ۳۵ ميليارد تومان آورده شود. خانم بنده با خانم ايشان به دادگاه مي‌روند كل وثيقه‌هاي ايشان حدود ۵ ميليارد بوده سند خانه ما و سند ديگري كه به نام خانم بنده بوده گذاشته مي‌شود سندهاي ما هم حدود ۷ ميليارد بوده كه به آزادي ايشان منجر مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون