• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3876 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۹ مرداد

دبيركل مجمع زنان اصلاح‌طلب:

نداشتن زنان توانمند بهانه است

زهرا شجاعي، دبيركل مجمع زنان اصلاح‌طلب در نشست خبري مجمع زنان اصلاح‌طلب ضمن تبريك روز خبرنگار و گراميداشت شهداي رسانه گفت: وقتي صحبت از مردم مي‌شود نيمي از مردم را زنان تشكيل مي‌دهند. مشاركت زنان در گروه نخبگان كه در قالب احزاب و تشكل‌هاي سياسي فعاليت مي‌كنند و در سطوح عالي قدرت مي‌توانند نقش مهمي ايفا كنند، بعد از انقلاب روند كند ولي رو به رشدي داشته‌ است.
رييس مركز مشاركت زنان در دولت اصلاحات با بيان اينكه احزاب در كشور ما سابقه طولاني ندارد، تصريح كرد: تحزب به عنوان يكي از تمرين‌هاي مردم ما به ويژه زنان در حال شكل‌گيري است. احزاب يكي از اركان دموكراسي هستند و هر نظامي كه رفتار سياسي خود را در قالب احزاب شكل بدهد به اهداف خود بهتر شكل مي‌دهند.
شجاعي با بيان اينكه زنان سابقه تحزب درخشاني ندارند، خاطرنشان كرد: حزب جمهوري اسلامي به عنوان فراگيرترين حزب در تاريخ جمهوري اسلامي تنها يك شاخه داشت و احزاب ديگر هم فقط يك شاخه يا كميسيون در حوزه زنان داشتند. هم‌اينك 17 تشكل در حوزه زنان وجود دارد و ان‌شاء‌الله مجمع زنان اصلاح‌طلب هجدهمين تشكل در حوزه زنان خواهد بود. البته مشاركت سياسي زنان هم بالا نيست كه شايد دليل اين مساله به خاطر ترجيح زنان براي فعاليت در حوزه‌هاي مدني است.
او با بيان اينكه رسالت مجمع زنان اصلاح‌طلب، زمينه‌سازي، تشويق و ترغيب زنان براي فعاليت در چارچوب‌هاي حزبي است، ابراز داشت: مجمع زنان اصلاح‌طلب سابقه تاريخي‌اش به سال 85 بازمي‌گردد. اين مجمع بعد از اتفاقات و رخدادهاي پس از سال 85 مانند انتخابات مجلس، رياست‌جمهوري و شوراها در قالب يك تشكل فعاليت مي‌كرد و افزايش مشاركت زنان و ارتقاي سطح حضور آنها در سطوح عالي قدرت را مورد پيگيري قرار مي‌داد.
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب اضافه كرد: از سال 92 فعاليت‌مان را مجدد سامان داديم. اعضا به عنوان اعضاي حقيقي در جلسات شركت مي‌كردند. از سال 95 دور سوم مجمع آغاز شد كه براي اخذ مجوز از وزارت كشور اقدام كرديم و در آبان 95 مجوز برگزاري كنگره را برگزار كرديم و در آستانه برگزاري آن هستيم.
او در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه ارزيابي‌تان از مسووليت جديد معصومه ابتكار در قالب معاونت امور زنان چيست؟ ابراز داشت: من 8 سال در كنار خانم ابتكار به عنوان نخستين زنان كابينه در دولت اصلاحات فعاليت مي‌كرديم و در واقع نخستين زناني بوديم كه به ابتكار آقاي خاتمي سد ورود زنان به كابينه شكسته شد. خانم ابتكار در هشت سال دولت اصلاحات، چهار سال دولت يازدهم و شش سال فعاليت در شوراي شهر تهران در حوزه محيط زيست فعاليت مي‌كردند و تجارب خوبي در اين باره داشتند.
رييس مركز مشاركت زنان در دولت اصلاحات با بيان اينكه ترجيح ما ادامه كار خانم مولاوردي در معاونت زنان بود، بيان كرد: خانم مولارودي در حوزه زنان صاحب‌نظر هستند و كارشان را از كارشناسي آغاز كرده و تا سطوح عالي فعاليت رسيده‌اند. من از سال 70 كه مشاور وزير كشور در امور بانوان بودم، ايشان با بنده در حوزه زنان همكاري مي‌كردند. وقتي من به مركز مشاركت زنان رياست‌جمهوري رفتم ايشان به عنوان كارشناسي حقوقي و سپس به عنوان مسوول امور بين‌الملل مركز مشاركت زنان فعاليت مي‌كردند.
او تاكيد كرد: انتظار ما اين بود كه با توجه به حمايت از انديشه و صداقت و سلامت ايشان خانم مولاوردي در معاونت زنان باقي مي‌ماندند. ما همان‌طور معتقديم دولت آقاي روحاني بايد دو دوره‌اي باشد، معتقد بوديم خانم مولاوردي بايد دو دوره‌اي مي‌بود تا برنامه‌هاي‌شان را كامل مي‌كردند.
دبيركل مجمع زنان اصلاح‌طلب با بيان اينكه ما زناني داريم كه توانايي قبول مسووليت وزارتخانه‌ها را داشته باشند، تصريح كرد: اينكه مي‌گويند زنان توانمندي نداريم، بهانه است البته محذوراتي براي آقاي رييس‌جمهور وجود داشته است كه ما از اين مساله اگاه هستيم اينكه اين سه نفر حفظ شدند، تشكر مي‌كنيم و اميدواريم در سطوح مياني و استانداران و سفرا از سرمايه انساني زنان استفاده بيشتري شود.
شجاعي با بيان اينكه زنان ما سهم‌خواهي نمي‌كنند، خاطرنشان كرد: زنان براساس تكليف‌محوري احساس تكليف مي‌كنند و مي‌گويند ما آماده ايفاي نقش خود هستيم و براي حفظ مصالح و منافع ملي بر اين مساله تاكيد مي‌كنيم مگرنه تصدي مسووليت در جمهوري اسلامي چيزي جز زحمت و اعصاب خراب شدن به همراه ندارد.
خبرنگاري از نحوه تعامل مجمع زنان اصلاح‌طلب با شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات پرسيد كه در اين باره زهرا صدراعظم نوري گفت: مجمع زنان اصلاح‌طلب پيش از انتخابات مجلس تقاضا كرد در شوراي عالي سياستگذاري عضويت داشته باشد ولي از آنجايي كه اين شورا تشكيل شده بود ما نتوانستيم در اين شورا عضويت دايم داشته باشيم ولي در كميته ذيل شورا حضور داشت و با تبادل نظر كمك كرد تا در تهران و ساير استان‌ها نرخ مشاركت سياسي زنان را افزايش دهيم.
او ادامه داد: بعد از انتخابات مجلس درخواست ما مورد رسيدگي قرار گرفت و با تشكيل مجدد شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان، مجمع زنان اصلاح‌طلب به عنوان يكي از احزاب اصلاح‌طلب در شورا حضور يافته و در هيات رييسه حضور دارد. در شورا عضو رسمي هستيم و فعاليت‌مان را در قالب شورا ادامه مي‌دهيم.
اين عضو منتخب شوراي شهر با اشاره به روند عضويت در شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات خاطرنشان كرد: براي عضويت در شوراي هماهنگي بايد درخواست بدهيم كه آن درخواست پس از بررسي بايد در كميته سياسي به تصويب برسد. آنگاه ما به عنوان عضو غيردايم و سپس عضو دايم شوراي هماهنگي خواهيم بود. ما درخواست‌مان را داده‌ايم كه در حال طي كردن مراحل خود است و اميدواريم در آنجا نيز عضو شويم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون