• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3878 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۲ مرداد

نماينده سازمان ملل در امور يمن براي جلب نظر مثبت ايران با ظريف و جابري انصاري ديدار كرد

ماموريت سخت ولد شيخ در تهران

گروه ديپلماسي| بحران يمن هر روز ابعاد فاجعه‌آميزتري به خود مي‌گيرد، از بن‌بست سياسي تا قحطي و سوءتغذيه ناشي از نبود مواد غذايي در كشوري كه بيش از 5 سال است با بحران دست و پنجه نرم مي‌كند. در اين ميان، تلاش‌هاي ايران براي حل بحران يمن همچنان ادامه دارد.
در راستاي اين تلاش‌هاي ديپلماتيك، روز گذشته اسماعيل ولد الشيخ احمد نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور يمن با محمدجواد ظريف، وزير خارجه كشورمان ديدار كرد. در اين ديدار دو طرف بر لزوم پايان دادن به فاجعه انساني در اين كشور و يافتن راه‌حل‌هاي سياسي جامع تاكيد كردند. اسماعيل ولد شيخ پيش از ديدار با وزير امور خارجه با حسين جابري انصاري، معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه ديدار كرد.
سازمان ملل بي‌طرفي را حفظ كند
حسين جابري انصاري بعد از ديدار با نماينده سازمان ملل متحد در امور يمن با اشاره به حمايت جمهوري اسلامي ايران از اقدامات اين نهاد بين‌المللي در راستاي حل بحران يمن گفت: «در ارتباط با حل بحران يمن مفاهمه كلي بين ايران و سازمان ملل متحد وجود دارد.»
وي با بيان اينكه امروز گفت‌وگوهاي خوب و سازنده‌اي با نماينده سازمان ملل متحد در امور يمن داشتيم، گفت: ايشان در تلاش هستند كه در شرايط فعلي حل اين بحران را از طريق سياسي فعال كنند. جمهوري اسلامي ايران از همان ابتداي بحران يمن تاكيد بر اين داشت كه راه‌حل اين بحران همانند ديگر بحران‌هاي مشابه در منطقه راه‌حل نظامي نيست و بايد اين بحران را از طريق سياسي و انجام گفت‌وگوهاي مستقيم بين طرف‌هاي درگير و مراجعه به نظرات و ديدگاه‌هاي مردم يمن حل كرد.
وي به اهميت ايجاد آتش‌بس و پايان درگيري و محاصره اين منطقه اشاره كرد و گفت: متاسفانه محاصره يمن و مشكلاتي كه براي مردم اين منطقه به وجود آمده موجب تشديد بيماري‌هاي مختلف از جمله وبا شده است. ما تلاش داريم كه در مقطع فعلي امكان موفقيت ماموريت سازمان ملل در حل سريع‌تر بحران يمن را فراهم كنيم و از تلاش‌هاي اين سازمان در اين راستا حمايت مي‌كنيم. موفقيت تلاش‌هاي سازمان ملل در اين چارچوب منوط بر اين است كه براساس وظايف ذاتي خود، بي‌طرفي را رعايت و تلاش كند كه اعتماد طرف‌هاي درگير را جلب كند. اين ديپلمات كشورمان با تاكيد بر اينكه ما از تلاش‌هاي سازمان ملل براي حل سياسي اين بحران در چارچوب اصول و قالب‌هاي اساسي كه اشاره شد حمايت مي‌كنيم، يادآور شد: مفاهمه كلي بين ما و سازمان ملل متحد در اين ارتباط وجود دارد و اميدواريم با ابتكار سازمان ملل و در نظر گرفتن تمام جوانب اين موضوع از سوي اين سازمان امكان موفقيت تلاش‌ها براي حل اين بحران فراهم و گفت‌وگوها بين طرف‌هاي درگير در اين منطقه انجام شود. با توجه به گزارش‌هايي كه ايشان از سفرهاي اخير ارايه دادند به نظر مي‌رسد كه در مرحله فعلي زمينه‌هاي خوبي براي موفقيت اين تلاش‌ها وجود دارد و ايشان از ايران درخواست كردند كه به اين روند كمك كنند و ما نيز از همان ابتدا از تلاش‌هاي سازمان ملل براي حل سياسي اين بحران حمايت‌ كرده‌ايم. پايان سريع‌تر بحران يمن يعني اينكه هرچه سريع‌تر فاجعه‌اي كه در يمن در حال رخ دادن است به اتمام برسد و ما تمام تلاش‌مان را مي‌كنيم كه اين سازمان با در نظر گرفتن واقعيت‌هاي صحنه يمن و خواسته‌هاي مردم يمن بتواند اعتماد از بين رفته را اعاده كند و امكان حركت قطار صلح در اين منطقه را فراهم كند و ما از تمام امكانات‌مان در اين چارچوب استفاده مي‌كنيم.
تاكيد بر باز شدن فرودگاه صنعا
اسماعيل ولد الشيخ، نماينده سازمان ملل در امور يمن نيز پس از اين ديدار در جمع خبرنگاران گفت: افتخار بزرگي است كه در چارچوب سفرم به جمهوري اسلامي ايران با جابري انصاري، معاون وزير خارجه ايران ديدار كردم. در اين سفر من ماموريت سختي را بر عهده دارم. به ايران آمده‌ام تا از اين ماموريت من حمايت كنند و به صلح برسيم. من معتقدم و بارها تاكيد كردم كه راه‌حل مشكلات يمن نظامي نيست بلكه مشكل يمن بايد در چارچوب مسالمت آميز حل شود؛ راه‌حلي كه تمام فرزندان يمن بايد در آن مشاركت كنند و آينده يمن را مشخص سازند و اين امر باعث تقويت دولت يمن مي‌شود. من به تلاش‌هاي خود ادامه خواهم داد تا مشكلات يمن حل شود و همان‌طور كه مي‌دانيد امروز يمن از مشكلات زيادي از جمله انتشار ويروس وبا رنج مي‌برد و بحران بزرگي يمن را فرا گرفته است و هر چقدر جنگ طولاني‌تر شود مشكلات مردم يمن بيشتر خواهد شد. وي در پاسخ به اين سوال كه عربستان و ائتلاف عربي مانع رسيدن بيش از 40 درصد از كمك‌ها به يمن از جمله دارو مي‌شود، آيا سازمان ملل نمي‌خواهد اقداماتي عليه عربستان اتخاذ كند، گفت: از جمله مسائلي كه امروز به آن اهميت مي‌دهيم و فكر ما را مشغول كرده است سختي رسيدن كمك‌هاي بشردوستانه به يمن است و امروز به بيشتر مناطق يمن اين كمك‌ها نمي‌رسد. بيش از 7 ميليون شهروند يمني با قحطي رو‌به‌رو و 18/8 ميليون شهروند يمني امروز نيازمند كمك‌هاي بشر دوستانه هستند و اين امر نيازمند ايجاد راه‌هاي امن است و من قبل از اين نيز گفته‌ام كه فرودگاه صنعا بايد باز شود زيرا اين فرودگاه بسياري از مشكلات را حل مي‌كند و ما به دنبال اين هستيم كه اين فرودگاه باز شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون